Θέτοντας όρια στον χρόνο μπροστά στην οθόνη: 7 συμβουλές για τους γονείς
Ανησυχείτε για τον χρόνο των παιδιών σας στην οθόνη; Δεν είστε οι μόνοι. Με την άνοδο χρήσης των ψηφιακών συσκευών, οι οθόνες έχουν γίνει μέρος της καθημερινής ζωής πολλών παιδιών και εφήβων. Ευτυχώς, υπάρχουν τρόποι που σας βοηθούν να θέσετε όρια στο χρόνο της οθόνης που δίνουν προτεραιότητα στη συνολική υγεία και ευεξία του παιδιού σας, αποφεύγοντας παράλληλα τους καυγάδες μαζί του για τη χρήση της τεχνολογίας. Ακολουθούν επτά συμβουλές για την εξισορρόπηση του χρόνου της οθόνης στην οικογένειά σας και τη διασφάλιση ότι όλοι παραμένουν υγιείς και ευτυχισμένοι.
Ακούστε το άρθρο μας εδώ, από το Podcast της Upbility:
1. Προσδιορίστε τις ανάγκες και τους στόχους της οικογένειάς σας
Πριν θέσετε όρια στον χρόνο μπροστά στην οθόνη της οικογένειάς σας, είναι σημαντικό να προσδιορίσετε πρώτα τις ανάγκες και τους στόχους σας. Σκεφτείτε τα είδη των δραστηριοτήτων που κάνει η οικογένειά σας με τις οθόνες, όπως τα παιχνίδια, η ροή βίντεο, οι εκπαιδευτικές εφαρμογές και οι ιστότοποι. Καθορίστε πόσο χρόνο θέλετε να καταλαμβάνει κάθε δραστηριότητα κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Στη συνέχεια, ορίστε έναν στόχο για τον συνολικό εβδομαδιαίο χρόνο και καταρτίστε ένα σχέδιο για να βοηθήσετε την οικογένειά σας να τον επιτύχει.
Μόλις προσδιορίσετε τις ανάγκες και τους στόχους σας, είναι σημαντικό να τους επικοινωνήσετε με σαφήνεια στα παιδιά σας. Θέστε κανόνες σχετικά με το πότε και πόσο καιρό μπορούν να χρησιμοποιούν τις οθόνες τους και τα είδη των δραστηριοτήτων που επιτρέπονται στις συσκευές. Βεβαιωθείτε ότι τα παιδιά σας κατανοούν τις προσδοκίες και ότι γνωρίζουν τις συνέπειες της μη τήρησής τους.
2. Θέστε σαφή όρια γύρω από το πότε, πού και για πόσο χρόνο τα παιδιά μπορούν να χρησιμοποιούν τις οθόνες
Θα πρέπει να θέσετε κανόνες σχετικά με το πότε, πού και πόσο καιρό μπορούν τα παιδιά σας να χρησιμοποιούν οθόνες. Ενημερώστε τα για το ποιοι είναι οι κανόνες, ώστε να γνωρίζουν τι να περιμένουν. Θα πρέπει επίσης να ακολουθείτε και εσείς οι ίδιοι αυτούς τους κανόνες, ώστε τα παιδιά σας να γνωρίζουν πόσο σημαντικό είναι να περιορίσετε τον χρόνο χρήσης της οθόνης. Μπορεί επίσης να θέλετε να θέσετε όρια σχετικά με τις εφαρμογές και τους ιστότοπους στους οποίους μπορούν να έχουν πρόσβαση τα παιδιά σας.
Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι οι ανάγκες ποικίλλουν ανάλογα με την ηλικία. Για παράδειγμα, τα παιδιά προσχολικής ηλικίας μπορεί να χρειάζονται περισσότερη καθοδήγηση κατά τη χρήση των οθονών από ό,τι οι έφηβοι, οι οποίοι είναι πιο ικανοί να λαμβάνουν μόνοι τους αποφάσεις σχετικά με το πόσο χρόνο θα περάσουν στο διαδίκτυο. Λάβετε υπόψη την ηλικία και το επίπεδο ωριμότητας του παιδιού σας όταν θέτετε κανόνες σχετικά με τον χρόνο χρήσης της οθόνης και προσαρμόστε τις προσδοκίες ανάλογα.
3. Ενθαρρύνετε δραστηριότητες εκτός οθόνης, όπως το διάβασμα, ο αθλητισμός ή η μουσική
Για να προωθήσετε υγιείς συνήθειες είναι σημαντικό να ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να ασχοληθούν με δραστηριότητες εκτός οθόνης, όπως το διάβασμα, ο αθλητισμός ή η μουσική. Το διάβασμα είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να βοηθήσετε στην ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων και να προωθήσετε τη δημιουργικότητα, ενώ παράλληλα παρέχει ευκαιρίες για αυτοαναστοχασμό και χαλάρωση. Είναι επίσης ένας πολύ καλός τρόπος πρόσβασης σε πληροφορίες που μπορούν να βοηθήσουν στην ενημέρωση για απόψεις και αποφάσεις.
Ο αθλητισμός είναι επίσης ένας πολύ καλός τρόπος για να ενθαρρύνετε τη σωματική δραστηριότητα και να προωθήσετε την υγιή ανάπτυξη. Ο αθλητισμός μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να διδαχθούν σημαντικά μαθήματα σχετικά με την ομαδικότητα και τον ανταγωνισμό, ενώ παράλληλα τα βοηθά να παραμείνουν ενεργά και να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες. Η μουσική είναι ένας άλλος πολύ καλός τρόπος για την προώθηση της δημιουργικότητας και την αξιοποίηση της επιπλέον ενέργειας που συχνά έχουν τα παιδιά.
Ο τακτικός έλεγχος των παιδιών σας μπορεί να σας βοηθήσει να παρακολουθείτε τη χρήση του χρόνου που αφιερώνουν στην οθόνη και να βεβαιώνεστε ότι εξακολουθούν να ακολουθούν τους κανόνες. Κάντε τους ερωτήσεις σχετικά με το πόσο χρόνο περνούν, σε τι είδους δραστηριότητες εμπλέκονται και πώς αυτό επηρεάζει τις δραστηριότητές τους με τους φίλους τους, τη σχολική εργασία και άλλες υποχρεώσεις.
4. Καθιερώστε ένα λογικό σύστημα επιβράβευσης
Η καθιέρωση ενός λογικού συστήματος ανταμοιβής για τον περιορισμό του χρόνου των παιδιών σας στην οθόνη αποτελεί σημαντικό μέρος της βοήθειας για την ανάπτυξη υγιεινών συνηθειών. Οι ανταμοιβές θα πρέπει να βασίζονται στην επίτευξη στόχων, όπως η ολοκλήρωση της εργασίας στο σπίτι ή η ανάγνωση βιβλίων, που είναι ρεαλιστικοί και εφικτοί. Οι ανταμοιβές θα πρέπει επίσης να είναι προσαρμοσμένες στις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα των παιδιών σας, καθώς αυτό θα τα κάνει πιο πιθανό να επιμείνουν στους στόχους τους.
Οι ανταμοιβές μπορούν να έχουν πολλές μορφές. Μπορούν να κυμαίνονται από κάτι απλό, από μια λιχουδιά όπως παγωτό μετά το δείπνο, μέχρι πιο περίπλοκες ανταμοιβές, όπως μια βόλτα στον κινηματογράφο ή μια ξεχωριστή οικογενειακή εκδρομή. Είναι σημαντικό να διατηρείτε τις ανταμοιβές περιστασιακές και ουσιαστικές, ώστε να μην χάνουν τη δύναμή τους με την πάροδο του χρόνου. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να επιβραβεύετε το παιδί σας κάθε μήνα αν πετύχει τους στόχους του ή κάθε δεύτερο μήνα αν δείχνει συνεπή προσπάθεια.
Είναι επίσης χρήσιμο να προσφέρετε κίνητρα για πιο μακροπρόθεσμους στόχους, όπως η ολοκλήρωση μιας σειράς βιβλίων ή η αποταμίευση για κάτι ξεχωριστό σε διάστημα αρκετών μηνών. Θα μπορούσατε να προσφέρετε μικρότερες ανταμοιβές στην πορεία, όπως να το αφήσετε να διαλέξει ένα εστιατόριο ή να συμμετάσχει σε μια άλλη διασκεδαστική δραστηριότητα όταν φτάσει σε ορισμένα ορόσημα του στόχου του. Αυτό θα τους βοηθήσει να διατηρήσουν το κίνητρο και θα τους υπενθυμίσει ότι η σκληρή δουλειά τους αποδίδει μακροπρόθεσμα.
5. Περιορίστε τους τύπους περιεχομένου που επιτρέπεται να προβάλλονται στις οθόνες
Μια από τις πιο σημαντικές προσεγγίσεις για τη διαχείριση και τον περιορισμό του χρόνου που αφιερώνουν τα παιδιά στην οθόνη είναι ο περιορισμός των τύπων περιεχομένου που επιτρέπονται. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να τεθούν σαφείς κανόνες σχετικά με το σε ποιους ιστότοπους, εφαρμογές, τηλεοπτικά προγράμματα και ταινίες μπορούν να έχουν πρόσβαση. Οι γονείς θα πρέπει επίσης να έχουν επίγνωση της διαδικτυακής δραστηριότητας των παιδιών τους και να λαμβάνουν μέτρα για να διασφαλίζουν ότι δεν εκτίθενται σε ακατάλληλο ή επικίνδυνο περιεχόμενο.
Ένας τρόπος για τον περιορισμό των τύπων περιεχομένου στο οποίο έχουν πρόσβαση τα παιδιά είναι η χρήση λογισμικού γονικού ελέγχου, όπως το Net Nanny και το Qustodio, τα οποία επιτρέπουν στους γονείς να παρακολουθούν τις διαδικτυακές δραστηριότητες και να αποκλείουν ορισμένους ιστότοπους, εφαρμογές και βίντεο. Λύσεις φιλτραρίσματος περιεχομένου όπως το Microsoft Family Safety ή το Circle with Disney μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για τη διαχείριση του είδους του περιεχομένου που μπορούν να βλέπουν τα παιδιά στο διαδίκτυο. Η εν λόγω τεχνολογία επιτρέπει στους γονείς να θέτουν όρια, όπως χρονικά όρια, ηλικιακούς περιορισμούς και φίλτρα λέξεων-κλειδιών, ώστε να γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή τι βλέπει το παιδί τους.
Είναι επίσης σημαντικό οι γονείς να συζητούν με τα παιδιά τους τους κανόνες σχετικά με τη χρήση των μέσων ενημέρωσης, ώστε να κατανοούν γιατί έχουν τεθεί αυτές οι κατευθυντήριες γραμμές. Οι ανοιχτές συζητήσεις μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να καταλάβουν γιατί είναι σημαντικό να μην βλέπουν ορισμένους τύπους περιεχομένου σε νεαρή ηλικία, καθώς και πώς η πρόσβαση σε ακατάλληλο υλικό μπορεί να οδηγήσει σε συνέπειες γι' αυτά στη συνέχεια. Η συνεργασία με τα παιδιά σας για μια κοινή κατανόηση των προσδοκιών θα σας βοηθήσει να βεβαιωθείτε ότι κανείς δεν αισθάνεται άδικα περιορισμένος ή ότι τιμωρείται άσκοπα όταν πρόκειται για τη χρήση του χρόνου στην οθόνη.
Τέλος, είναι σημαντικό για τους γονείς όχι μόνο να περιορίζουν το είδος του διαθέσιμου περιεχομένου αλλά και να επικεντρώνονται στη δημιουργία θετικών εμπειριών ψηφιακών μέσων για τα παιδιά τους. Αντί να αποκλείουν απλώς ορισμένους τύπους περιεχομένου, οι γονείς θα πρέπει να εξετάσουν τρόπους με τους οποίους μπορούν να ενθαρρύνουν μεγαλύτερη εμπλοκή με εκπαιδευτικό υλικό, όπως διαδραστικά ηλεκτρονικά βιβλία ή εκπαιδευτικά παιχνίδια που διδάσκουν βασικές δεξιότητες, ενώ παράλληλα είναι διασκεδαστικά και ψυχαγωγικά για τα παιδιά. Με τη δημιουργία μιας ισορροπίας μεταξύ εκπαιδευτικών και ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων, οι γονείς μπορούν να διασφαλίσουν ότι ο χρόνος των παιδιών τους στην οθόνη όχι μόνο διαχειρίζεται αποτελεσματικά αλλά και τους παρέχει ουσιαστικές ευκαιρίες μάθησης.
6. Δημιουργήστε μια καθορισμένη ζώνη "χωρίς τεχνολογία" στο σπίτι (π.χ. τραπέζι του δείπνου)
Η δημιουργία μιας καθορισμένης ζώνης "χωρίς τεχνολογία" στο σπίτι είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να βοηθήσετε στη διαχείριση και τον περιορισμό της χρήσης του χρόνου επί της οθόνης από τα παιδιά. Με τη δημιουργία μιας περιοχής όπου δεν επιτρέπεται η χρήση της τεχνολογίας, οι γονείς μπορούν να διασφαλίσουν ότι τα παιδιά τους περνούν περισσότερο χρόνο ασχολούμενα με τα μέλη της οικογένειας και με άλλες δραστηριότητες που είναι ευεργετικές για τη σωματική και ψυχική τους ευεξία. Μέρη όπως το τραπέζι του δείπνου είναι ιδιαίτερα ιδανικές για το σκοπό αυτό, καθώς επιτρέπουν στις οικογένειες να συνδέονται χωρίς να αποσπούν την προσοχή τους τα τηλέφωνα ή τα tablet.
Κατά τη δημιουργία μιας ζώνης χωρίς τεχνολογία, οι γονείς πρέπει να θέτουν βασικούς κανόνες και να τους εξηγούν με σαφήνεια στα παιδιά τους. Βοηθάει να φτιάξετε μια λίστα με τις συμφωνημένες προσδοκίες (π.χ. όχι τηλέφωνα ή tablet κατά τη διάρκεια του γεύματος) και να την αναρτήσετε κάπου στο σπίτι, ώστε όλοι να μπορούν να ανατρέχουν σε αυτήν όταν χρειάζεται. Βοηθά επίσης να κάνετε συζητήσεις σχετικά με το γιατί είναι σημαντικό να υπάρχουν ζώνες χωρίς τεχνολογία στο σπίτι, εστιάζοντας στο πώς θα ωφελήσουν όλους τους εμπλεκόμενους (π.χ. περισσότερες συζητήσεις μεταξύ των μελών της οικογένειας και καλύτερη ποιότητα ύπνου).
Επιπλέον, οι γονείς θα πρέπει να έχουν κατά νου πώς η συμπεριφορά τους μπορεί να επηρεάσει τη στάση του παιδιού τους απέναντι στις ζώνες χωρίς τεχνολογία στο σπίτι. Εάν οι ενήλικες ελέγχουν συνεχώς τα τηλέφωνά τους κατά τη διάρκεια των γευμάτων ή χρησιμοποιούν tablet το βράδυ πριν από τον ύπνο, τότε τα παιδιά πιθανότατα θα κάνουν το ίδιο πράγμα, γεγονός που εξ αρχής ακυρώνει τον σκοπό της ύπαρξης ζωνών χωρίς τεχνολογία! Ως εκ τούτου, οι ενήλικες πρέπει να δίνουν το παράδειγμα και να διαμορφώνουν υγιείς συνήθειες για τα ψηφιακά μέσα, ώστε να τους σέβονται τα παιδιά, ενώ παράλληλα να τα ενθαρρύνουν προς πιο υγιεινές πρακτικές γύρω από τη χρήση της οθόνης και να περιορίζουν τη συνολική έκθεση, όταν είναι απαραίτητο.
7. Μιλήστε στα παιδιά σας για την υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας και τις πρακτικές διαδικτυακής ασφάλειας
Είναι σημαντικό να μιλάτε στα παιδιά σας για την υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας και την ασφάλεια στο διαδίκτυο. Διδάξτε τους να μην μοιράζονται προσωπικές πληροφορίες, όπως τη διεύθυνση ή τον αριθμό τηλεφώνου τους, με άτομα που δεν γνωρίζουν. Δείξτε τους πώς να είναι προσεκτικά όταν δημοσιεύουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και υπενθυμίστε τους ότι όταν κάτι δημοσιεύεται στο διαδίκτυο, μπορεί να παραμείνει εκεί για πάντα. Βεβαιωθείτε ότι γνωρίζουν πώς να αναφέρουν ακατάλληλο περιεχόμενο αν το δουν στο διαδίκτυο.
Είναι επίσης σημαντικό να μιλήσετε στα παιδιά σας για τη σημασία της ψηφιακής ευεξίας και των υγιεινών πρακτικών κατανάλωσης των μέσων ενημέρωσης. Εξηγήστε ότι ο πολύς χρόνος στις οθόνες μπορεί να είναι ανθυγιεινός, οδηγώντας σε προβλήματα σωματικής και ψυχικής υγείας, όπως κατάθλιψη ή άγχος. Ενθαρρύνετέ τα να κάνουν διαλείμματα από τις συσκευές τους και να ασχοληθούν αντ' αυτού με άλλες δραστηριότητες, όπως η άσκηση ή ο ποιοτικός χρόνος με φίλους και μέλη της οικογένειας.
Τέλος, συζητήστε συμβουλές για τη διαχείριση του άγχους που σχετίζεται με τη χρήση της τεχνολογίας. Για παράδειγμα, ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να απενεργοποιούν τις ειδοποιήσεις μετά από μια συγκεκριμένη ώρα κάθε μέρα, ώστε να μην βομβαρδίζονται συνεχώς από ειδοποιήσεις από εφαρμογές ή ιστότοπους- προτείνετε να διαγράφουν εφαρμογές που προκαλούν περισσότερο άγχος παρά απόλαυση- ρωτήστε τα αν υπάρχουν διαδικτυακές πηγές (όπως ιστολόγια) που παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες ή καθοδήγηση για την αντιμετώπιση του εθισμού στην τεχνολογία.
Το να θέσετε όρια στον χρόνο του παιδιού σας στην οθόνη μπορεί να είναι πρόκληση, αλλά είναι απαραίτητο για τη συνολική υγεία και ευημερία του. Για να διευκολυνθεί αυτή η διαδικασία, οι γονείς θα πρέπει να δημιουργήσουν ζώνες χωρίς τεχνολογία στο σπίτι για να ενθαρρύνουν την οικογενειακή σύνδεση χωρίς την απόσπαση της προσοχής από τις συσκευές. Θα πρέπει επίσης να θέσουν βασικούς κανόνες σχετικά με το πότε και πόσο καιρό τα παιδιά μπορούν να χρησιμοποιούν τις οθόνες, καθώς και να παρέχουν κίνητρα για την τήρηση αυτών των κατευθυντήριων γραμμών. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι οι ενήλικες πρέπει να δίνουν το παράδειγμα και να συζητούν με τα παιδιά τους για την υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας και τις πρακτικές ασφάλειας στο διαδίκτυο. Λαμβάνοντας αυτά τα βήματα από κοινού ως οικογενειακή μονάδα, θα διασφαλίσετε ότι τα παιδιά σας καταναλώνουν τα ψηφιακά μέσα με υπευθυνότητα και παράλληλα διασκεδάζουν!
Διαβάστε επίσης:
- Τι είδους όρια χρειάζεστε;
- Η σύνδεση μεταξύ ΔΕΠΥ και άσκησης
- Η σημασία των δραστηριοτήτων παιχνιδιού για παιδιά με αυτισμό
- Αυτισμός και σχολικός εκφοβισμός ή αλλιώς bullying
- Αυτισμός και δυσκολίες στη διατροφή
- Διάσπαση Προσοχής - Υπερκινητικότητα | Συμβουλές
- Σχολική ετοιμότητα - Ποιος είναι έτοιμος για ποιον και πότε Νο2
Νέο Υλικό για τους γονείς-Σχολικά βοηθήματα:
- Παραγωγή Γραπτής Έκφρασης Β΄ Λυκείου | Σχολικό βοήθημα
- Παραγωγή Γραπτής Έκφρασης Δ΄ Δημοτικού | Σχολικό βοήθημα
Σεμινάριο on Demand για τους Γονείς: