Έχει το παιδί μου αυτισμό; Αυτό το σύντομο τεστ μπορεί να βοηθήσει τους γονείς να αξιολογήσουν αν το παιδί τους παρουσιάζει συμπτώματα που είναι κοινά μεταξύ των παιδιών με διαταραχή του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ). Το Πηλίκο Αυτιστικού Φάσματος (AQ Child) είναι ένα τεστ 50 ερωτήσεων που χρησιμοποιείται για τη μέτρηση αυτιστικών χαρακτηριστικών στα παιδιά.
Loading...Που απευθύνεται;
Αν πιστεύετε ότι το παιδί σας παρουσιάζει σημάδια ΔΑΦ, συμπληρώστε αυτό το γρήγορο τεστ για να διαπιστώσετε αν τα χαρακτηριστικά που έχει είναι παρόμοια με εκείνα των αυτιστικών παιδιών.
Ακολουθεί ένας κατάλογος ερωτήσεων που αφορούν εμπειρίες ζωής που είναι κοινές μεταξύ των παιδιών που έχουν διαγνωστεί με διαταραχή του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ). Διαβάστε προσεκτικά κάθε ερώτηση και δηλώστε πόσο συχνά το παιδί σας έχει βιώσει τις ίδιες ή παρόμοιες προκλήσεις τους τελευταίους μήνες.
Λάβετε υπόψη σας ότι ορισμένες συμπεριφορές είναι αναπτυξιακά κατάλληλες για το μικρό σας παιδί και δεν αποτελούν σημάδια αυτισμού. Αυτό το τεστ ΔΕΝ αποτελεί διαγνωστικό εργαλείο. Οι ψυχικές διαταραχές μπορούν να διαγνωστούν μόνο από αδειούχους επαγγελματίες υγείας.
Το Autism Spectrum Quotient-Children's Version (AQ-Child) είναι ένα ερωτηματολόγιο αναφοράς των γονέων που αποσκοπεί στην ποσοτικοποίηση αυτιστικών χαρακτηριστικών σε παιδιά ηλικίας 4-11 ετών. Το εύρος των βαθμολογιών στο AQ-Child είναι 0-150.
Είναι έγκυρο;
Το Autism Spectrum Quotient-Children's Version (AQ-Child) είναι ένα ερωτηματολόγιο αναφοράς των γονέων που αποσκοπεί στην ποσοτικοποίηση αυτιστικών χαρακτηριστικών σε παιδιά ηλικίας 4-11 ετών. Το εύρος των βαθμολογιών στο AQ-Child είναι 0-150.
Το AQ αξιολογεί συμπτώματα που έχουν αποδειχθεί ενδεικτικά των τομέων της ανάγνωσης του νου, της προσοχής στις λεπτομέρειες, των κοινωνικών δεξιοτήτων και της φαντασίας του αυτισμού. Το AQ child έχει σχεδιαστεί από τους Carrie Allison, Bonnie Auyeung & Simon Baron-Cohen, το τεστ αυτό χρησιμοποιείται συνήθως για τη διάγνωση της διαταραχής του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ) για παιδιά. Μόνο ένας επαγγελματίας ψυχικής υγείας μπορεί να διαγνώσει τον αυτισμό. Αλλά αν ψάχνετε για ένα διαδικτυακό τεστ αυτισμού, ο έλεγχος συμπτωμάτων μπορεί να σας βοηθήσει να μάθετε αν οι συμπεριφορές που παρατηρείτε στο παιδί σας μπορεί να είναι σημάδια αυτισμού ή κάτι άλλο.
Ερωτήσεις
Ποιες είναι οι ενδείξεις του αυτισμού;
Για να εντοπίσετε τους δείκτες αυτισμού σε διάφορες ηλικιακές ομάδες, συμπεριλαμβανομένων των βρεφών, των νηπίων και των εφήβων, εξετάστε το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσετε τον δωρεάν ελεγκτή συμπτωμάτων.
Ο αυτισμός, γνωστός ως διαταραχή του φάσματος, περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα συμπτωμάτων, γνωστικών λειτουργιών, γλωσσικών ικανοτήτων και συμπεριφορών στα παιδιά, που ποικίλλουν από μη λεκτικές έως ιδιαίτερα επικοινωνιακές. Παρά την ποικιλομορφία αυτή, ορισμένα κοινά συμπτώματα του αυτισμού παρατηρούνται σε όλο αυτό το φάσμα.
Αυτά τα συμπτώματα κατηγοριοποιούνται σε γενικές γραμμές σε δύο ομάδες: δυσκολίες στην κοινωνική επικοινωνία και περιοριστικές, επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές (RRBs). Οι RRBs περιλαμβάνουν επαναλαμβανόμενες σωματικές κινήσεις ή πρότυπα συμπεριφοράς που περιορίζουν την αλληλεπίδραση του ατόμου με το περιβάλλον του.
Χαρακτηριστικά και από τις δύο κατηγορίες είναι εμφανή στα παιδιά με αυτισμό από μικρή ηλικία, συμπεριλαμβανομένης της βρεφικής και νηπιακής ηλικίας. Οι ενδείξεις αυτισμού μπορούν να εντοπιστούν σε μωρά ηλικίας μόλις 1 έτους, ενώ τα σημάδια γίνονται συνήθως εμφανή σε παιδιά ηλικίας 2 έως 4 ετών.
Τα σημάδια κοινωνικών-επικοινωνιακών προκλήσεων σε βρέφη και νήπια κάτω των 3 ετών περιλαμβάνουν:
- Δεν αντιδρούν στο όνομά τους
- Έλλειψη ενδιαφέροντος για το μοίρασμα ή την επίδειξη αντικειμένων
- Αντίσταση σε στοργικές χειρονομίες
- Απουσία επικοινωνιακών χειρονομιών
- Προτιμούν να παίζουν μόνα τους
- Μη ομιλία μέχρι τους 18 μήνες
- Αδυναμία σχηματισμού φράσεων δύο λέξεων στην ηλικία των 2 ετών
Για τα μεγαλύτερα παιδιά, οι κοινωνικές-επικοινωνιακές προκλήσεις του αυτισμού περιλαμβάνουν:
- Δυσκολίες στη συμμετοχή σε αμοιβαία συζήτηση
- Αποφυγή της οπτικής επαφής
- Προκλήσεις στη χρήση και ερμηνεία της γλώσσας του σώματος
- Προβλήματα στην αναγνώριση και ανταπόκριση στα συναισθήματα των άλλων, στην πλοήγηση σε κοινωνικές καταστάσεις και στην κατανόηση των κοινωνικών σχέσεων
- Απέχθεια για τις στοργικές χειρονομίες
- Προτιμά το μοναχικό παιχνίδι
Τα σημάδια των επαναλαμβανόμενων και περιοριστικών συμπεριφορών περιλαμβάνουν:
- Συνεχής επανάληψη ενεργειών
- Υπερβολική εστίαση σε δευτερεύουσες λεπτομέρειες
- Οργάνωση αντί για παιχνίδι με τα παιχνίδια
- Εμμονή με συγκεκριμένα θέματα ή αντικείμενα
- Ανησυχία για μικρές αλλαγές στη ρουτίνα
- Ασυνήθιστες ευαισθησίες σε αισθητηριακές εισροές
Τι ορίζει τον αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας;
Τα άτομα με αυτισμό που δεν έχουν γνωστικές διαταραχές συχνά αναφέρονται ως άτομα με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας. Μπορεί να είναι πολύ λεκτικοί, να πετυχαίνουν ακαδημαϊκά και επαγγελματικά και να επιδεικνύουν εξαιρετική νοημοσύνη ή ταλέντα. Ωστόσο, μπορεί να αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες στην κοινωνική επικοινωνία, να δυσκολεύονται με τις αλλαγές στη ρουτίνα και να έχουν αυξημένη ευαισθησία στα αισθητηριακά ερεθίσματα. Ονομάζονται επίσης "νευροδιαφοροποιημένα", υποδηλώνοντας μια εγκεφαλική λειτουργία που αποκλίνει από την τυπική ή "νευροτυπική" ανάπτυξη.
Πότε είναι δυνατόν να αξιολογηθεί ένα παιδί για αυτισμό;
Τα σημάδια αυτισμού μπορούν να παρατηρηθούν σε παιδιά ήδη από τους 12 μήνες, ενώ τα σημάδια αυτά γίνονται πιο έντονα με την ηλικία. Μια επαγγελματική διάγνωση θεωρείται αξιόπιστη από την ηλικία των 2 ετών, αν και οι διαγνώσεις συχνά γίνονται αργότερα, κατά τη διάρκεια της νηπιακής ηλικίας, του δημοτικού σχολείου ή της εφηβείας.
Πώς εξετάζει κανείς ένα νήπιο για αυτισμό;
Η διαδικασία για την αξιολόγηση του αυτισμού ξεκινά συνήθως με ένα ερωτηματολόγιο διαλογής. Σε περίπτωση που το ερωτηματολόγιο υποδεικνύει την πιθανότητα αυτισμού, ακολουθεί μια ενδελεχής αξιολόγηση, που περιλαμβάνει την παρατήρηση του παιχνιδιού, της συμπεριφοράς και της επικοινωνίας του παιδιού.
Μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση περιλαμβάνει επίσης συζητήσεις με τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και άλλους που γνωρίζουν το παιδί, καθώς και δομημένες γνωστικές αξιολογήσεις για την κατανόηση των διαδικασιών σκέψης του παιδιού και τον εντοπισμό ευεργετικών εκπαιδευτικών υποστηρίξεων.
Ποιος έχει τα προσόντα να αξιολογήσει ένα παιδί για αυτισμό;
Ενώ ένας παιδίατρος μπορεί να πραγματοποιήσει την αρχική εξέταση, η λεπτομερής αξιολόγηση θα πρέπει να διεξάγεται από επαγγελματία που έχει εκπαιδευτεί στη διάγνωση του αυτισμού. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας επειδή η ερμηνεία των συμπτωμάτων, ιδίως σε μικρά παιδιά, μπορεί να είναι πολύπλοκη. Για παράδειγμα, η έλλειψη βλεμματικής επαφής σε ένα μωρό ή νήπιο μπορεί να υποδηλώνει αυτισμό ή μπορεί απλώς να είναι σημάδι ντροπαλότητας.
Αναφορές
B. Auyeung, S. Baron-Cohen, S. Wheelwright and C. Allison, (2008)
The Autism Spectrum Quotient: Children’s Version (AQ-Child)
Journal of Autism and Developmental Disorders
ΟΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΥΤΕΣ ΔΕΝ ΠΡΟΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΝΑ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΗΣΟΥΝ ΤΗΝ ΚΛΙΝΙΚΗ ΚΡΙΣΗ Ή ΝΑ ΚΑΘΟΔΗΓΗΣΟΥΝ ΤΗΝ ΑΤΟΜΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΤΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ ΜΕ ΟΠΟΙΟΝΔΗΠΟΤΕ ΤΡΟΠΟ.