Μετάβαση στο περιεχόμενο
Δημιουργώντας ρουτίνες για εφήβους με αυτισμό - Εκδόσεις Upbility

Δημιουργώντας ρουτίνες για εφήβους με αυτισμό

Δημιουργώντας ρουτίνες για εφήβους με αυτισμό: για τη μείωση του άγχους και του στρες 

Η ύπαρξη ρουτίνας μπορεί να είναι απίστευτα χρήσιμη για τους εφήβους με αυτισμό, καθώς παρέχει μια αίσθηση δομής και προβλεψιμότητας που μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του άγχους και του στρες. Τους επιτρέπει επίσης να προγραμματίζουν και να γνωρίζουν τι να περιμένουν στην καθημερινή τους ζωή. Θα αναλύσουμε για το πώς να δημιουργήσετε μια αποτελεσματική ρουτίνα που να είναι προσαρμοσμένη στις ατομικές ανάγκες κάθε εφήβου με αυτισμό, μαζί με προτάσεις για δραστηριότητες που θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στο καθημερινό πρόγραμμα. Θα εξετάσουμε επίσης τρόπους με τους οποίους η ρουτίνα θα μπορούσε να προσαρμοστεί ανάλογα με τα μεταβαλλόμενα ενδιαφέροντα ή ανάγκες. Τελικά, δημιουργώντας ένα υποστηρικτικό περιβάλλον μέσω μιας προσεκτικά κατασκευασμένης ρουτίνας, οι γονείς και οι φροντιστές μπορούν να βοηθήσουν τους εφήβους με αυτισμό να ζήσουν πιο ήρεμες ζωές γεμάτες με πιο ουσιαστικές εμπειρίες.

Ακούστε το άρθρο μας εδώ, από το Podcast της Upbility:

Κατά τη δημιουργία μιας ρουτίνας, είναι σημαντικό να λαμβάνονται υπόψη οι ατομικές ανάγκες και τα ενδιαφέροντά τους. Για να βεβαιωθείτε ότι η ρουτίνα είναι επιτυχής, εμπλέξτε τον έφηβο στην ανάπτυξή της - θα πρέπει να έχει ενεργό ρόλο στην απόφαση για το ποιες δραστηριότητες θα συμπεριληφθούν. Επίσης, λάβετε υπόψη σας τυχόν ειδικές εκτιμήσεις, όπως αισθητηριακές ευαισθησίες ή ιατρικά ζητήματα, κατά τη δημιουργία του προγράμματος. Επιπλέον, φροντίστε να τους δίνετε επιλογές, ώστε να μπορούν να συμμετέχουν και να αισθάνονται δυνατοί σε όλη τη διαδικασία. 

Μόλις δημιουργήσετε ένα λεπτομερές σχέδιο για το πώς θα μοιάζει η καθημερινή ρουτίνα, είναι καιρός να αρχίσετε να ενσωματώνετε δραστηριότητες που είναι ευχάριστες για τον έφηβο σας. Εξετάστε το ενδεχόμενο να συμπεριλάβετε κάποια σωματική δραστηριότητα, όπως βόλτες ή γιόγκα, δημιουργικές ασχολίες, όπως ζωγραφική ή μουσική, και πνευματικές δραστηριότητες, όπως επιτραπέζια παιχνίδια ή παζλ. Επιπλέον, μπορεί να υπάρχουν κάποιες θεραπευτικές δραστηριότητες από τις οποίες θα μπορούσε να επωφεληθεί ο έφηβός σας - μιλήστε με έναν επαγγελματία υγείας αν πιστεύετε ότι αυτό μπορεί να ισχύει.

Τέλος, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι η ρουτίνα μπορεί (και πρέπει!) να αλλάζει με την πάροδο του χρόνου, καθώς τα ενδιαφέροντα εξελίσσονται και χρειάζονται αλλαγή. Φροντίστε να ελέγχετε τακτικά τον έφηβο σας για να βεβαιωθείτε ότι η ρουτίνα εξακολουθεί να τον εξυπηρετεί και να κάνετε τις ανάλογες προσαρμογές. Επίσης, σκεφτείτε να τους αφιερώσετε λίγο ελεύθερο χρόνο για να κάνουν ό,τι θέλουν - άλλωστε, είναι εξίσου σημαντικό για τους εφήβους με αυτισμό να έχουν στιγμές αυθορμητισμού! 

Ποια είναι όμως Η σημασία της ρουτίνας για τους εφήβους με αυτισμό

Με τις ρουτίνες, οι έφηβοι έχουν την ευκαιρία να προγραμματίζουν και να γνωρίζουν τι να περιμένουν. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό δεδομένου ότι συχνά αντιμετωπίζουν δυσκολίες με τις μεταβάσεις λόγω των αισθητηριακών τους ευαισθησιών ή της δυσκολίας κατανόησης των κοινωνικών καταστάσεων. Έχοντας ένα προβλέψιμο πρόγραμμα, μπορεί να τους γίνει πιο εύκολο να επεξεργάζονται νέες πληροφορίες και να προετοιμάζονται καλύτερα για τυχόν αλλαγές ή εκπλήξεις που μπορεί να προκύψουν.

Επιπλέον, οι ρουτίνες βοηθούν στη δημιουργία θετικών συνηθειών που μπορεί να είναι ευεργετικές μακροπρόθεσμα. Οι έφηβοι μπορούν να μάθουν πώς να διαχειρίζονται αποτελεσματικότερα τον χρόνο τους, πώς να παραμένουν οργανωμένοι και πώς να ολοκληρώνουν ανεξάρτητα τις εργασίες τους - όλα ανεκτίμητες δεξιότητες ζωής που θα τους χρησιμεύσουν όταν φτάσουν στην ενηλικίωση. Οι ρουτίνες επιτρέπουν επίσης στους εφήβους να έχουν μεγαλύτερη αυτονομία στη ζωή τους, καθώς είναι σε θέση να προβλέπουν τι θα ακολουθήσει χωρίς να βασίζονται σε εξωτερικές ενδείξεις ή οδηγίες ενηλίκων. 

Οι ρουτίνες είναι επίσης εξαιρετικά εργαλεία για την ενίσχυση θετικών συμπεριφορών, καθώς οι έφηβοι με αυτισμό είναι πιο πιθανό να θυμούνται τις οδηγίες αν επαναλαμβάνονται τακτικά την ίδια ώρα κάθε μέρα. Όταν ορισμένες δραστηριότητες συνδέονται σταθερά με συγκεκριμένες ώρες της ημέρας (π.χ. το βούρτσισμα των δοντιών μετά το μεσημεριανό γεύμα), τότε γίνεται δεύτερη φύση για τον έφηβο να θυμάται τι πρέπει να κάνει χωρίς πολλές προτροπές από εσάς ή άλλους φροντιστές. Αυτό σημαίνει λιγότερο άγχος για όλους τους εμπλεκόμενους! 

Πώς να εμπλέξετε τον έφηβο στη δημιουργία μιας ρουτίνας;

Όταν πρόκειται για τη δημιουργία μιας ρουτίνας για τους εφήβους με αυτισμό, είναι σημαντικό να τους εμπλέξετε στη διαδικασία. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούν να νιώσουν ενδυναμωμένοι και να έχουν περισσότερα κίνητρα για να τηρήσουν το πρόγραμμα. Για να το κάνετε αυτό, ξεκινήστε συζητώντας για τα οφέλη της ρουτίνας και για το πώς αυτή θα μπορούσε να βοηθήσει την καθημερινότητά τους. 

Είναι επίσης σημαντικό να εξηγήσετε ότι η ρουτίνα δεν χρειάζεται να είναι αυστηρή ή άκαμπτη - τονίζοντας ότι η ευελιξία και ο αυθορμητισμός εξακολουθούν να επιτρέπονται στο πλαίσιό της. Αυτό θα βοηθήσει να αμβλυνθεί ο φόβος μήπως κουραστεί από την υπερβολική οργάνωση. 

Μόλις ο έφηβός σας κατανοήσει καλύτερα γιατί μια ρουτίνα είναι ωφέλιμη, ήρθε η ώρα να τον εμπλέξετε στη δημιουργία της. Ξεκινήστε βάζοντάς τον να σκεφτεί κάποιες δραστηριότητες που θα ήθελε να ενσωματώσει στο καθημερινό του πρόγραμμα. Απλά πράγματα, όπως οι δουλειές του σπιτιού, το ελεύθερο παιχνίδι με τα αδέλφια ή τους φίλους, οι ώρες μελέτης, τα διαλείμματα για φαγητό κ.λπ. είναι όλες έγκυρες επιλογές - αλλά φροντίστε να λάβετε υπόψη σας και τα ενδιαφέροντα του εφήβου σας! 

Ένας άλλος πολύ καλός τρόπος για να εμπλακεί ο έφηβός σας στη δημιουργία της ρουτίνας του είναι μέσω οπτικών εργαλείων προγραμματισμού. Πολλά παιδιά και έφηβοι στο φάσμα του αυτισμού τα βρίσκουν χρήσιμα, καθώς τους παρέχουν έναν εύκολο τρόπο να οπτικοποιούν την ημέρα τους και να προγραμματίζουν ανάλογα, χωρίς να χρειάζονται προφορικές υπενθυμίσεις από ενήλικες ή φροντιστές. Τα οπτικά βοηθήματα, όπως οι λίστες ελέγχου ή τα ημερολόγια, μπορούν επίσης να είναι απίστευτα χρήσιμα για να βοηθήσουν τον γιο ή την κόρη σας να παραμείνει οργανωμένος και προσηλωμένος στα καθήκοντά του κατά τη διάρκεια της ημέρας. 

Τέλος, μην ξεχνάτε να συμπεριλάβετε άφθονο χρόνο για τον έφηβο, αυτό μπορεί να σημαίνει ότι θα πρέπει να του αφιερώσετε λίγο χρόνο μετά το σχολείο, πριν αρχίσει να διαβάζει τα μαθήματά του, ή να του επιτρέψετε λίγο ελεύθερο χρόνο το βράδυ, ενώ θα χαλαρώνει πριν κοιμηθεί. Το να αφήσετε στον έφηβο σας λίγο χώρο στο πρόγραμμά του μπορεί να βοηθήσει να γίνουν τα πράγματα συνολικά λιγότερο συντριπτικά και να του δώσετε μεγαλύτερη ελευθερία όταν πρόκειται να επιλέξει πώς θέλει να περάσει τη μέρα του - διασφαλίζοντας τελικά ότι τόσο εσείς όσο και ο έφηβός σας είστε ευχαριστημένοι με τη νέα ρουτίνα που δημιουργήθηκε!

Πάμε να δούμε τώρα ποιες δραστηριότητες θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στο ημερήσιο πρόγραμμα

Όταν πρόκειται για τη δημιουργία μιας ρουτίνας για τους εφήβους με αυτισμό, είναι σημαντικό να συμπεριλάβετε δραστηριότητες που είναι διεγερτικές και ελκυστικές. Για παράδειγμα, μπορείτε να εμπλέξετε τον έφηβό σας σε δημιουργικές δραστηριότητες, όπως η τέχνη, η μουσική ή η φωτογραφία - όλες αυτές μπορούν να τον βοηθήσουν να εκφραστεί, ενώ παράλληλα του παρέχουν μια αναγκαία διέξοδο για την ενέργειά του. Επιπλέον, οι σωματικές δραστηριότητες όπως το κολύμπι, η ποδηλασία ή το περπάτημα είναι εξαιρετικές επιλογές, καθώς ενθαρρύνουν τη σωματική κίνηση και προάγουν την καλύτερη γενική υγεία. 

Είναι επίσης ωφέλιμο να ενσωματώσετε εκπαιδευτικές εργασίες στο καθημερινό πρόγραμμα. Με τόσους πολλούς διαθέσιμους διαδικτυακούς πόρους στις μέρες μας, η δημιουργία ενός εξατομικευμένου προγράμματος για τον έφηβο μπορεί να είναι σχετικά εύκολη! Από φύλλα εργασίας για την κατανόηση της ανάγνωσης και μαθηματικά προβλήματα μέχρι εικονικές εκδρομές και διαλέξεις με βίντεο - οι δυνατότητες είναι σχεδόν ατελείωτες όταν πρόκειται για τη βελτίωση των εκπαιδευτικών δεξιοτήτων με διασκεδαστικό τρόπο! 

Άλλες χρήσιμες δραστηριότητες θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν την ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων μέσω ομαδικών μαθημάτων ή συνεδριών θεραπείας, μαθήματα που διδάσκουν βασικές δεξιότητες διαχείρισης χρημάτων και ασκήσεις επίλυσης προβλημάτων, όπως παζλ ή σπαζοκεφαλιές, που βοηθούν στην ενίσχυση των ικανοτήτων κριτικής σκέψης, ενώ παράλληλα δίνουν στο μυαλό τους την απαραίτητη διέγερση. 

Ανεξάρτητα από τους τύπους δραστηριοτήτων που επιλέγετε να εντάξετε στην καθημερινή ρουτίνα του εφήβου σας, το πιο σημαντικό είναι να νιώθει άνετα να συμμετέχει σε αυτές. Είναι επίσης σημαντικό η κάθε δραστηριότητα να είναι ειδικά προσαρμοσμένη στις ατομικές ανάγκες του παιδιού σας - είτε πρόκειται για την εκμάθηση της χρήσης των μέσων συγκοινωνίας, είτε για την προετοιμασία ενός σνακ - το να βεβαιωθείτε ότι αυτές οι εργασίες ταιριάζουν με τον τρόπο ζωής του, θα τις κάνει αναμφίβολα πιο επιτυχημένες! 

Πάμε τώρα να δούμε τους τρόπους προσαρμογής της ρουτίνας ανάλογα με τα μεταβαλλόμενα ενδιαφέροντα ή τις ανάγκες 

Όταν πρόκειται για τη δημιουργία μιας ρουτίνας για τους εφήβους, είναι σημαντικό να έχουμε μια ευέλικτη προσέγγιση που να μπορεί να προσαρμόζεται στις μεταβαλλόμενες ανάγκες και τα ενδιαφέροντά τους. Μια ρουτίνα θα πρέπει να προσαρμόζεται ειδικά στον ιδιαίτερο τρόπο ζωής και τις ικανότητες του ατόμου, ώστε να είναι τόσο χρήσιμη όσο και εφικτή. 

Ένας τρόπος προσαρμογής της ρουτίνας είναι η εισαγωγή νέων δραστηριοτήτων σταδιακά, ώστε να μην καταβάλλεται ο έφηβος. Για παράδειγμα, αν ο γιος ή η κόρη σας δείχνει ενδιαφέρον για τη φωτογραφία, ξεκινήστε βάζοντάς τους να φωτογραφίζουν το περιβάλλον τους πριν προχωρήσετε σε πιο τεχνικές εργασίες, όπως η επεξεργασία φωτογραφιών ή η εκμάθηση των ρυθμίσεων της φωτογραφικής μηχανής. Με αυτόν τον τρόπο θα έχουν το χρόνο να συνηθίσουν τις νέες έννοιες χωρίς να συγκλονιστούν.

Είναι επίσης σημαντικό να αξιολογείτε τις καθημερινές εμπειρίες του εφήβου σας και να κάνετε τις απαραίτητες προσαρμογές ανάλογα με την πορεία των πραγμάτων. Αν μια δραστηριότητα δεν αποδίδει, τότε ίσως είναι καλύτερο να δοκιμάσετε κάτι άλλο αντί γι' αυτήν. Επιπλέον, αν κάτι αποδεικνύεται πολύ δύσκολο ή αγχωτικό για το παιδί σας, τότε ίσως είναι σοφό να σπάσετε την εργασία σε μικρότερα κομμάτια ή να του παρέχετε υποστήριξη όταν χρειάζεται. 

Τέλος, μην ξεχνάτε την επιλογή όταν δημιουργείτε μια ρουτίνα για τους εφήβους με αυτισμό - επιτρέποντας στον έφηβο σας κάποια ελευθερία όσον αφορά την απόφαση για το πώς θέλει να περάσει τη μέρα του μπορεί να βοηθήσει να γίνουν τα πράγματα συνολικά λιγότερο συντριπτικά και να του δώσει περισσότερο έλεγχο στο πρόγραμμά του. Θα μπορούσατε ακόμη και να τους αναθέσετε συγκεκριμένες επιλογές κατά τη διάρκεια της ημέρας - όπως να τους αφήσετε να επιλέξουν ποια σωματική δραστηριότητα θέλουν να κάνουν πρώτα ή τι είδους σνακ θα ήθελαν μετά το σχολείο - καθώς αυτό θα τους δώσει την αίσθηση ότι είναι κύριοι της ρουτίνας τους, ενώ παράλληλα θα ενισχύσει τις θετικές συμπεριφορές! 

Γιατί είναι σημαντικό να δίνετε στους εφήβους με αυτισμό λίγο ελεύθερο χρόνο κάθε μέρα;

Είναι σημαντικό να δίνετε στους εφήβους με αυτισμό λίγο ελεύθερο χρόνο κάθε μέρα, επειδή αυτό τους επιτρέπει να χαλαρώσουν και να διασκεδάσουν. Ο ελεύθερος χρόνος βοηθά στη μείωση του άγχους και τους δίνει την ευκαιρία να κάνουν κάτι που τους αρέσει, όπως να παίξουν ένα παιχνίδι ή να διαβάσουν ένα βιβλίο. Τους δίνει επίσης τον έλεγχο του προγράμματός τους, γεγονός που μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησής τους και να τους κάνει να αισθάνονται πιο ανεξάρτητοι. Το να έχουν λίγο ελεύθερο χρόνο κάθε μέρα μπορεί να είναι ευεργετικό για τους εφήβους με αυτισμό, καθώς βοηθάει να διατηρούν το μυαλό τους ενεργό και απασχολημένο, ενώ παράλληλα προσφέρει τα απαραίτητα διαλείμματα από τις δραστηριότητες ρουτίνας. 

Επιπλέον, τα τακτικά διαλείμματα κατά τη διάρκεια της ημέρας - όπως ο χρόνος που αφιερώνεται σε χόμπι ή σε παιχνίδια - μπορεί να βοηθήσει στην παροχή ψυχικής διέγερσης, ενώ παράλληλα δίνει στους εφήβους με αυτισμό την ευκαιρία να εκφραστούν. Αυτό μπορεί να είναι ιδιαίτερα ευεργετικό για εκείνους που μπορεί να δυσκολεύονται να επικοινωνήσουν λεκτικά, καθώς τους επιτρέπει να συνδεθούν με τους άλλους με έναν τρόπο που τους είναι άνετος και οικείος. Επιπλέον, έχοντας κάτι ευχάριστο να προσβλέπουν σε κάθε μέρα μπορεί να ενισχύσει τα επίπεδα αυτοεκτίμησης και να κάνει τα πράγματα να φαίνονται συνολικά πιο διαχειρίσιμα.  

Εν κατακλείδι, η ύπαρξη μιας εξατομικευμένης ρουτίνας ειδικά προσαρμοσμένης στα άτομα με αυτισμό μπορεί να οδηγήσει σε μια πιο θετική προοπτική μακροπρόθεσμα. Με προσεκτικό σχεδιασμό και προσαρμογές που γίνονται στην πορεία, οι γονείς και οι φροντιστές μπορούν να διασφαλίσουν ότι τα παιδιά τους έχουν μια δομή που παρέχει ασφάλεια και ταυτόχρονα ενθαρρύνει την ανεξαρτησία!

Πρωτότυπο περιεχόμενο από την συγγραφική ομάδα του Upbility. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, στο σύνολό του ή τμημάτων του, χωρίς την αναφορά στον εκδότη.

Διαβάστε επίσης:  

Νέο Υλικό για τον Αυτισμό:  

Σεμινάριο on Demand για τον Αυτισμό: 

Προηγούμενο άρθρο Ο εθισμός στο Διαδίκτυο μεταξύ των εφήβων