6 συνηθισμένοι φόβοι για τα παιδιά που μαθαίνουν και σκέφτονται διαφορετικά: Πώς να το αντιμετωπίσετε
Τα παιδιά που μαθαίνουν και σκέφτονται διαφορετικά αντιμετωπίζουν συχνά μοναδικές προκλήσεις που μπορεί να οδηγήσουν σε φόβο, άγχος και αγωνία. Από το αίσθημα του "διαφορετικού" από τους συνομηλίκους τους μέχρι την ανησυχία ότι δεν θα γίνουν αποδεκτά ή δεν θα μπορέσουν να συμβαδίσουν στο σχολείο, αυτοί οι φόβοι μπορεί να είναι δύσκολο για τα παιδιά να τους διαχειριστούν μόνα τους.
Ακούστε το άρθρο μας εδώ, από το Podcast της Upbility:
Σε αυτό το άρθρο, θα εξερευνήσουμε τους πιο συνηθισμένους φόβους που βιώνουν τα παιδιά που μαθαίνουν και σκέφτονται διαφορετικά και θα προσφέρουμε στρατηγικές για να τα βοηθήσουμε να αντιμετωπίσουν αυτά τα συναισθήματα. Θα επικεντρωθούμε σε έξι κύριους τομείς φόβου: το να είσαι διαφορετικός, το να μην ταιριάζεις, η αποτυχία, το άγνωστο, το να συμβαδίζεις με τους συνομηλίκους και η αποδοχή. Κατανοώντας τι μπορεί να νιώθουν τα παιδιά, οι ενήλικες μπορούν να βοηθήσουν στη δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος όπου τα παιδιά είναι ελεύθερα να εκφραστούν χωρίς κριτική ή γελοιοποίηση.
1. Εισάγετε το θέμα των κοινών φόβων για τα παιδιά που μαθαίνουν και σκέφτονται διαφορετικά
Τα παιδιά που μαθαίνουν και σκέφτονται διαφορετικά αντιμετωπίζουν συχνά μοναδικές προκλήσεις που μπορεί να οδηγήσουν σε φόβο, άγχος και αγωνία. Για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν τέτοιους αγώνες, η κατανόηση των κοινών φόβων που μοιράζονται με άλλα παιδιά σε παρόμοιες καταστάσεις μπορεί να είναι εξαιρετικά χρήσιμη στη διαχείριση των συναισθημάτων τους. Ο φόβος του διαφορετικού είναι ένας κοινός φόβος για τα παιδιά, καθώς συχνά αισθάνονται απομονωμένα από τους συνομηλίκους τους λόγω του μοναδικού μαθησιακού τους στυλ. Αυτός ο φόβος μπορεί να εκδηλωθεί με πολλούς τρόπους - από το να νιώθουν αμηχανία ή ντροπή για τις διαφορές τους, να προσπαθούν να ενταχθούν στα "φυσιολογικά" παιδιά, μέχρι να νιώθουν παρείσακτοι.
Ο φόβος της μη προσαρμογής είναι ένας άλλος κοινός φόβος. Αυτός ο φόβος μπορεί να προέρχεται από τις αμφιβολίες ενός παιδιού για την ικανότητά του να συμβαδίζει με τα "φυσιολογικά" παιδιά ή από εμπειρίες διαφορετικής μεταχείρισης λόγω των διαφορών του. Τα παιδιά μπορεί να φοβούνται να μιλήσουν ή να πάρουν ρίσκα επειδή φοβούνται ότι δεν θα γίνουν αποδεκτά. Ο φόβος της αποτυχίας είναι ένας συνηθισμένος φόβος για τα παιδιά λόγω των πρόσθετων προκλήσεων που αντιμετωπίζουν στο σχολείο ή σε άλλα μαθησιακά περιβάλλοντα. Αυτός ο φόβος μπορεί να κάνει τα παιδιά να αγχώνονται και να εξουθενώνονται όταν έρχονται αντιμέτωπα με νέες εργασίες, καθώς δεν είναι σίγουρα αν θα καταφέρουν να τις ολοκληρώσουν. Τα παιδιά μπορεί να φοβούνται τόσο πολύ την αποτυχία που τα κάνει να τα παρατάνε πριν καν προσπαθήσουν.
Ο φόβος του αγνώστου είναι ένας από τους πιο συνηθισμένους φόβους των παιδιών. Αυτός ο φόβος μπορεί να έχει τις ρίζες του σε μια ποικιλία διαφορετικών πηγών, όπως οι αλλαγές στο περιβάλλον, οι άγνωστοι άνθρωποι ή καταστάσεις και το ότι δεν έχουν τον έλεγχο για το τι θα συμβεί στη συνέχεια. Μπορεί επίσης να οφείλεται στην έλλειψη κατανόησης σχετικά με τις μελλοντικές προσδοκίες και τα αποτελέσματα. Ο φόβος ότι δεν θα μπορέσουν να συμβαδίσουν με τους συνομηλίκους τους είναι ένας κοινός φόβος για τα παιδιά. Τα παιδιά μπορεί να φοβούνται να λάβουν μέρος σε δραστηριότητες ή εργασίες που απαιτούν υψηλό επίπεδο δεξιοτήτων ή γνώσεων, επειδή ανησυχούν ότι δεν θα έχουν την ίδια απόδοση με τους συνομηλίκους τους. Αυτός ο φόβος μπορεί να κάνει τα παιδιά να αισθάνονται αποθαρρυμένα, αμήχανα και απογοητευμένα όταν έρχονται αντιμέτωπα με εργασίες που ξέρουν ότι δεν μπορούν να ολοκληρώσουν.
Ο φόβος ότι δεν θα γίνουν αποδεκτοί είναι ένας άλλος συνηθισμένος φόβος για τα παιδιά που μαθαίνουν και σκέφτονται διαφορετικά. Τα παιδιά μπορεί να φοβούνται να μοιραστούν τις σκέψεις ή τις ιδέες τους με τους άλλους λόγω του φόβου ότι δεν θα γίνουν κατανοητά. Μπορεί επίσης να φοβούνται να μιλήσουν στην τάξη ή να μιλήσουν με τους συνομηλίκους τους από φόβο ότι θα γελοιοποιηθούν ή θα κριθούν.
2. Συζητήστε στρατηγικές για να βοηθήσετε τα παιδιά να αντιμετωπίσουν καθέναν από αυτούς τους φόβους
Μια από τις πιο σημαντικές στρατηγικές για να βοηθήσετε τα παιδιά να αντιμετωπίσουν τους κοινούς φόβους είναι να παρέχετε ένα ασφαλές, υποστηρικτικό περιβάλλον όπου μπορούν να εκφραστούν χωρίς κριτική ή γελοιοποίηση. Τα παιδιά πρέπει να ενθαρρύνονται να μιλούν ανοιχτά για τα συναισθήματά τους, καθώς αυτό μπορεί να τα βοηθήσει να επεξεργαστούν και να κατανοήσουν τα συναισθήματά τους. Η οικοδόμηση μιας ανοιχτής και εμπιστευτικής σχέσης μεταξύ του παιδιού και των γονέων/φροντιστών είναι επίσης καθοριστικής σημασίας, καθώς μπορεί να βοηθήσει στη δημιουργία ενός ασφαλούς χώρου για τα παιδιά να συζητήσουν τις ανησυχίες τους.
Είναι επίσης σημαντικό να ομαλοποιήσετε την εμπειρία του παιδιού και να επικυρώσετε τα συναισθήματά του. Αφήνοντάς τα να γνωρίζουν ότι οι φόβοι τους είναι έγκυροι και φυσιολογικοί μπορεί να τα κάνει να αισθάνονται λιγότερο μόνα τους στους αγώνες τους. Η ομαλοποίηση των εμπειριών τους μπορεί επίσης να βοηθήσει στην ανάπτυξη ανθεκτικότητας και αυτοπεποίθησης, καθώς το παιδί μαθαίνει ότι είναι ικανό να ξεπεράσει τους φόβους του. Είναι σημαντικό να δίνεται στα παιδιά η ευκαιρία να εξασκούνται στις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και να βρίσκουν εφαρμόσιμες λύσεις.
Η συνεργασία με έναν θεραπευτή ή άλλο επαγγελματία ψυχικής υγείας μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να αποκτήσουν προοπτική και να αναπτύξουν στρατηγικές για τη διαχείριση του φόβου τους.
Δραστηριότητες παιχνιδιού ρόλων σε ένα ασφαλές περιβάλλον μπορούν επίσης να βοηθήσουν τα παιδιά να μάθουν πώς να αντιμετωπίζουν τους φόβους τους και να ανταποκρίνονται με θετικούς τρόπους.
Τέλος, η διδασκαλία του παιδιού σχετικά με τις δυνάμεις και τις ικανότητές του μπορεί να το βοηθήσει να αναπτύξει μια πιο θετική άποψη για τον εαυτό του. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω δραστηριοτήτων όπως ο εντοπισμός των τομέων εξειδίκευσης του παιδιού, η ανάδειξη επιτυχιών από το παρελθόν και η παροχή λέξεων επιβεβαίωσης.
Αναγνωρίζοντας τις δυνάμεις και τις ικανότητές τους, τα παιδιά μπορούν να αποκτήσουν την αυτοπεποίθηση και την ανθεκτικότητα να αντιμετωπίσουν τους φόβους τους.
3. Πώς οι ενήλικες μπορούν να δημιουργήσουν ένα ασφαλές περιβάλλον όπου τα παιδιά θα αισθάνονται άνετα να εκφράζονται χωρίς κριτική
Οι γονείς και οι φροντιστές μπορούν να είναι προληπτικοί στη δημιουργία ενός τέτοιου περιβάλλοντος, χρησιμοποιώντας θετική γλώσσα όταν μιλούν στο παιδί και προωθώντας την ανοιχτή επικοινωνία. Το πρώτο βήμα προς τη δημιουργία ενός ασφαλούς χώρου για ένα παιδί είναι η εδραίωση της εμπιστοσύνης. Αυτό μπορεί να γίνει περνώντας ποιοτικό χρόνο μαζί του, ακούγοντας τις ανησυχίες του και επικυρώνοντας τα συναισθήματά του.
Οι ενήλικες μπορούν επίσης να δημιουργήσουν ένα ασφαλές περιβάλλον μέσα από δραστηριότητες όπως η ανάγνωση παραμυθιών πριν τον ύπνο, η κατασκευή έργων τέχνης μαζί, τα επιτραπέζια παιχνίδια ή η ενασχόληση με οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα που απολαμβάνει το παιδί.
Οι ενήλικες θα πρέπει να προσέχουν να μην κρίνουν τις σκέψεις και τις ιδέες του παιδιού, αλλά αντίθετα, να προσπαθούν να παρέχουν ένα χώρο χωρίς κριτική διάθεση στο παιδί για να εκφραστεί. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει ερωτήσεις ανοικτού τύπου και υπομονή καθώς το παιδί βρίσκει τα λόγια του.
Είναι επίσης σημαντικό να διατηρείτε σταθερά όρια, ώστε το παιδί να γνωρίζει ποια συμπεριφορά αναμένεται από αυτό. Δημιουργώντας ένα ασφαλές, υποστηρικτικό περιβάλλον, τα παιδιά που μαθαίνουν και σκέφτονται διαφορετικά μπορούν να αισθάνονται πιο άνετα να εκφράζονται χωρίς το φόβο της κρίσης. Αυτό μπορεί να τα βοηθήσει να αντιμετωπίσουν τους κοινούς φόβους τους και να αποκτήσουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους.
4. Εξηγήστε πώς οι δραστηριότητες παιχνιδιού ρόλων μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να αντιμετωπίσουν τους κοινούς φόβους
Οι δραστηριότητες παιχνιδιού ρόλων μπορεί να είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να βοηθήσετε τα παιδιά που μαθαίνουν και σκέφτονται διαφορετικά να αντιμετωπίσουν τους κοινούς τους φόβους. Το παιχνίδι ρόλων παρέχει ένα ασφαλές περιβάλλον στο παιδί για να εξασκήσει τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και να βρει εφαρμόσιμες λύσεις. Τους επιτρέπει επίσης να αποκτήσουν προοπτική για την κατάστασή τους, καθώς την βιώνουν από διαφορετικές οπτικές γωνίες μέσα στο παιχνίδι ρόλων.
Οι δραστηριότητες παιχνιδιού ρόλων μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να βοηθήσουν τα παιδιά να κατανοήσουν πώς οι πράξεις και τα λόγια τους θα επηρεάσουν τους άλλους, να εξασκηθούν στις τεχνικές της ενεργητικής ακρόασης και να εξερευνήσουν διαφορετικούς τρόπους αντίδρασης σε δύσκολες καταστάσεις.
Αυτό το είδος δραστηριότητας επιτρέπει στα παιδιά να αποκτήσουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, ενώ μαθαίνουν πώς να αντιμετωπίζουν τους φόβους τους. Οι δραστηριότητες παιχνιδιού ρόλων μπορούν επίσης να τα βοηθήσουν να μάθουν πώς να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, να ζητούν βοήθεια όταν τη χρειάζονται και να βρίσκουν τρόπους να αντιμετωπίζουν τις πιέσεις της καθημερινής ζωής.
Τα παιδιά που μαθαίνουν και σκέφτονται διαφορετικά αντιμετωπίζουν καθημερινά μοναδικές προκλήσεις. Με την κατάλληλη υποστήριξη, μπορούν να αποκτήσουν την ανθεκτικότητα που απαιτείται για να αντιμετωπίσουν τους κοινούς φόβους τους.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη βοήθεια των παιδιών να αντιμετωπίσουν τους κοινούς φόβους, οι γονείς και οι φροντιστές μπορούν να αναζητήσουν πρόσθετες πηγές από επαγγελματίες ψυχικής υγείας, ομάδες υποστήριξης ή διαδικτυακές υπηρεσίες. Με την καλύτερη κατανόηση αυτών των φόβων και την παροχή του σωστού επιπέδου υποστήριξης, τα παιδιά που μαθαίνουν και σκέφτονται διαφορετικά μπορούν να ευδοκιμήσουν στην καθημερινή τους ζωή.
Διαβάστε επίσης:
- ΔΕΠ-Υ Παροχή βοήθειας προς τους γονείς
- Διάσπαση Προσοχής - Υπερκινητικότητα | Συμβουλές
- Σχολική ετοιμότητα - Ποιος είναι έτοιμος για ποιον και πότε Νο2
- ΔΕΠΥ Παροχή βοήθειας προς τους γονείς
Σεμινάρια για την Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή/και Υπερκινητικότητας:
- STAR Institute LEVEL 1 INTENSIVE MENTORSHIP 2ήμερο πρόγραμμα Πιστοποίησης
- Αυτορρύθμιση στο σχολείο για παιδιά με αυτισμό, διάσπαση προσοχής ή αισθητηριακές/συναισθηματικές δυσκολίες
Σεμινάριο on Demand για τους Γονείς: