Μετάβαση στο περιεχόμενο
Κατανοώντας το Σύνδρομο Άσπεργκερ (Asperger) - Εκδόσεις Upbility

Κατανοώντας το Σύνδρομο Άσπεργκερ (Asperger)

Το σύνδρομο άσπεργκερ (Asperger) είναι μια μορφή αυτισμού που συχνά παρεξηγείται από πολλούς ανθρώπους. Πρόκειται για μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει την κοινωνική αλληλεπίδραση, την επικοινωνία και τη συμπεριφορά. Τα άτομα με Asperger δυσκολεύονται να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν τις κοινωνικές ενδείξεις, να κάνουν οπτική επαφή και να αναπτύξουν κοινωνικές σχέσεις. Επίσης, συχνά παρουσιάζουν επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές και μπορεί να έχουν περιορισμένο ενδιαφέρον. Το σύνδρομο πήρε το όνομά του από τον Αυστριακό παιδίατρο Hans Asperger το 1944.

Ακούστε το άρθρο μας εδώ, από το Podcast της Upbility:

Το διαγνωστικό και στατιστικό εγχειρίδιο των ψυχιατρικών διαταραχών (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) είναι ένα σύνολο κριτηρίων για τη διάγνωση των διαταραχών του ανθρώπινου ψυχισμού, που δημοσιεύεται από το Αμερικανικό Ψυχιατρικό Συνέδριο. Η πιο πρόσφατη έκδοση του εγχειριδίου (DSM-5) κυκλοφόρησε το 2013 και έχει ενημερωθεί με νέες διαταραχές και κριτήρια διάγνωσης.

Η διάγνωση του συνδρόμου προηγείται της έκδοσης του DSM-5 και είναι διαφορετική από τη διάγνωση της διαταραχής του φάσματος του αυτιστικού συνδρόμου (ASD) στο DSM-5. Σύμφωνα με το DSM-IV, το σύνδρομο άσπεργκερ (Asperger) ήταν μια υποκατηγορία της διαταραχής του αυτιστικού φάσματος (ASD), αλλά δεν περιλαμβανόταν ως ξεχωριστή διάγνωση στο DSM-5. Στην πραγματικότητα, το Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχικών Διαταραχών της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρίας DSM-5 αντικατέστησε τον όρο "ASD" με τον όρο "διαταραχές του αυτιστικού φάσματος" και αναγνωρίζει τις διάφορες μορφές του ASD, συμπεριλαμβανομένης της προηγούμενης υποκατηγορίας του συνδρόμου.

Το σύνδρομο άσπεργκερ (Asperger) ανήκει στο φάσμα του αυτισμού (αναπτυξιακές διαταραχές), που αναφέρεται σε μια ομάδα συναφών διαταραχών του ανθρώπινου νευροψυχικού συστήματος που επηρεάζουν την κοινωνική αλληλεπίδραση, την επικοινωνία και τη συμπεριφορά. Οι διαταραχές του φάσματος του αυτισμού περιλαμβάνουν την κλασική αυτιστική διαταραχή, το σύνδρομο άσπεργκερ, την αναπτυξιακή διαταραχή της καθυστέρησης του λόγου και άλλες συναφείς διαταραχές.

Τα παιδιά με σύνδρομο άσπεργκερ (Asperger) έχουν συνήθως κανονική εμφάνιση και δεν παρουσιάζουν καθυστερήσεις στη γλωσσική ανάπτυξη ή στον νοητικό αναπτυξιακό τους ρυθμό. Ωστόσο, μπορεί να υπάρχουν προβλήματα στην επικοινωνία, την αλληλεπίδραση και τη συμπεριφορά.

Εάν έχετε ένα μέλος της οικογένειας ή έναν φίλο που έχει διαγνωστεί με σύνδρομο άσπεργκερ (Asperger) , είναι σημαντικό να καταλάβετε τι είναι και πώς μπορείτε να το υποστηρίξετε. Αυτός ο οδηγός θα σας παράσχει πληροφορίες σχετικά με το τι είναι το σύνδρομο, πώς επηρεάζει τους ανθρώπους και πώς μπορείτε να βοηθήσετε.

Τι είναι το σύνδρομο άσπεργκερ;

Πρόκειται για μια μορφή αυτισμού υψηλής λειτουργικότητας, που σημαίνει ότι τα άτομα με άσπεργκερ έχουν μέση ή ανώτερη του μέσου όρου νοημοσύνη και μπορούν να επικοινωνούν λεκτικά.

Τα χαρακτηριστικά του συνδρόμου

Τα χαρακτηριστικά του συνδρόμου Άσπεργκερ μπορεί να είναι διαφορετικά για κάθε άτομο, αλλά ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν:

  • Τα άτομα αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας συχνά δυσκολεύονται να εκφραστούν συναισθηματικά και κοινωνικά. Μπορεί να δυσκολεύονται να κατανοήσουν τα κοινωνικά συνθήματα, να συμμετάσχουν σε μικρές συζητήσεις και να δημιουργήσουν και να διατηρήσουν φιλίες. Μπορεί επίσης να δυσκολεύονται με την ενσυναίσθηση ή την ικανότητα να κατανοούν και να σχετίζονται με τα συναισθήματα των άλλων.

  • Περιορισμένα ενδιαφέροντα και επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές: Μπορεί να έχουν εμμονή με ένα συγκεκριμένο θέμα, όπως τα τρένα ή οι δεινόσαυροι, και να περνούν ώρες μαθαίνοντας γι' αυτό. Μπορεί επίσης να έχουν συγκεκριμένες ρουτίνες που ακολουθούν, όπως το να βάζουν πάντα τα παιχνίδια τους σε μια σειρά με συγκεκριμένο τρόπο.

  • Αισθητηριακά προβλήματα: Έχουν αισθητηριακά προβλήματα, όπως υπερευαισθησία στον ήχο, το φως ή την αφή. Μπορεί να συγκλονίζονται σε θορυβώδες ή γεμάτο κόσμο περιβάλλον ή να ταράζονται αν τους αγγίξουν απροσδόκητα.

  • Κυριολεκτική σκέψη: Συχνά δυσκολεύονται με τη μεταφορική γλώσσα και τον σαρκασμό. Μπορεί να παίρνουν τα πράγματα πολύ κυριολεκτικά και να δυσκολεύονται να καταλάβουν αστεία ή κοινωνικές ενδείξεις που βασίζονται στην έμμεση γλώσσα.

  • Ρουτίνα και προβλεψιμότητα: Τα άτομα με άσπεργκερ συχνά επωφελούνται από τη δομή και τη ρουτίνα. Μπορεί να αγχωθούν ή να αναστατωθούν αν διαταραχθεί η ρουτίνα τους ή αν συμβούν απροσδόκητες αλλαγές.

  • Μεγάλη προσοχή στη λεπτομέρεια: Έχουν συχνά μεγάλη προσοχή στη λεπτομέρεια και μπορεί να είναι σε θέση να παρατηρούν πράγματα που δεν προσέχουν οι άλλοι. Αυτό μπορεί να είναι ένα πλεονέκτημα, αλλά μπορεί επίσης να τους δυσκολεύει να δουν τη μεγάλη εικόνα ή να ιεραρχήσουν τις εργασίες τους.

  • Λογική σκέψη: Έχουν ισχυρές δεξιότητες λογικής σκέψης και μπορεί να διαπρέπουν στα μαθηματικά ή τις επιστήμες. Ωστόσο, μπορεί να δυσκολεύονται με την αφηρημένη ή δημιουργική σκέψη.

  • Δυσκολία με τις μεταβάσεις: Τα παιδιά με σύνδρομο άσπεργκερ συχνά δυσκολεύονται να μεταβούν από μια δραστηριότητα ή ένα περιβάλλον σε μια άλλη. Μπορεί να συγκλονιστούν ή να εκνευριστούν αν βιάζονται ή αν δεν έχουν αρκετό χρόνο να προετοιμαστούν για μια αλλαγή.

συνδρομο ασπεργκερ

Αίτια του συνδρόμου ασπεργκερ

Τα αίτια του συνδρόμου άσπεργκερ δεν είναι πλήρως κατανοητά, αλλά η έρευνα έχει δείξει ότι υπάρχει μια συνδυαστική παρουσία πολλών γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων.

Ορισμένοι από τους γενετικούς παράγοντες που συνδέονται με το σύνδρομο άσπεργκερ περιλαμβάνουν:

  1. Επιλεκτική αποβολή από τους γονείς. Έχει δειχθεί ότι οι γονείς που έχουν κληρονομήσει το γονίδιο του συνδρόμου άσπεργκερ, έχουν περισσότερη πιθανότητα να αποβάλουν το αυτιστικό παιδί τους.

  2. Κληρονομική παράγοντες. Η έρευνα έχει δείξει ότι τα άτομα με άσπεργκερ έχουν συχνά οικογενειακή ιστορία αυτισμού ή άλλων αναπτυξιακών διαταραχών.

  3. Γονιδιακές μεταλλάξεις. Η μελέτη των γονιδίων των ανθρώπων με Asperger έχει δείξει μια σειρά μεταλλάξεων που σχετίζονται με τον συγκεκριμένο σύνδρομο.

Πέρα από τους γενετικούς παράγοντες, έχουν αναγνωριστεί και περιβαλλοντικοί παράγοντες που συνδέονται με το σύνδρομο, περιλαμβάνουν:

  1. Απότομες αλλαγές στη διατροφή. Υπάρχουν αναφορές ότι η αλλαγή στη διατροφή, όπως η εισαγωγή νέων τροφίμων, μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά των παιδιών με άσπεργκερ.

  2. Εκτεθειμένοι σε τοξικές ουσίες. Ερευνητές έχουν προτείνει ότι η εκτεταμένη έκθεση σε τοξικές ουσίες, όπως τα φυτοφάρμακα και τα χημικά προϊόντα, μπορεί να συνδέεται με το σύνδρομο.

  3. Επικοινωνιακές και συμπεριφορικές διαταραχές του γονέα. Υπάρχουν αναφορές ότι οι διαταραχές της επικοινωνίας και της συμπεριφοράς των γονέων μπορούν να επηρεάσουν τον τρόπο που εξελίσσεται ο αυτισμός στα παιδιά τους.

Παρόλο που η αιτιολογία του συνδρόμου άσπεργκερ παραμένει μυστήρια, η έρευνα συνεχίζεται για να βοηθήσει στην κατανόηση της διαταραχής και τη βελτίωση των θεραπευτικών της προσεγγίσεων.

Η διάγνωση του σύνδρομο άσπεργκερ (Asperger)

συνδρομο ασπεργκερ

Η διάγνωση του συνδρόμου άσπεργκερ είναι δύσκολη, καθώς δεν υπάρχει κάποιο εργαστηριακό τεστ ή εξέταση που να ανιχνεύει την παθολογία. Ωστόσο, οι επαγγελματίες της υγείας μπορούν να καταλήξουν σε μια διάγνωση με βάση τη συμπεριφορά και την εκτίμηση των συμπτωμάτων.

Η αναπτυξιακή διαταραχή αναφέρεται σε μια κατάσταση όπου το παιδί δεν αναπτύσσεται κανονικά στις κοινωνικές, επικοινωνιακές και συμπεριφορικές του δεξιότητες. Η διάγνωση του συνδρόμου Άσπεργκερ απαιτεί την αποκλειστική παρουσία κοινωνικής αναπηρίας και αποκλειστική εμμονή στα ενδιαφέροντα και τις δραστηριότητες του παιδιού.

Η διάγνωση συνήθως περιλαμβάνει τις εξής διαδικασίες:

  1. Συνέντευξη με τον ασθενή: Ο ειδικός θα μιλήσει με τον ασθενή και θα συζητήσει τις συμπεριφορές του, τις αισθητηριακές του δυσκολίες και τις επιδόσεις του στο σχολείο ή στη δουλειά.

  2. Συνέντευξη με τους γονείς και τους φροντιστές: Ο ειδικός θα συζητήσει με τους γονείς και τους φροντιστές της ατόμου για την ιστορία της ανάπτυξής του, τις συμπεριφορές του και τις αισθητηριακές του δυσκολίες.

  3. Αξιολόγηση του ατόμου από ειδικότερο ιατρικό προσωπικό: Ο ειδικός θα αξιολογήσει το άτομο και θα εξετάσει τα συμπτώματα του για να αποκλείσει άλλες παθολογίες που μπορεί να είναι σε ανάπτυξη, όπως η σχιζοφρένεια, η διπολική διαταραχή ή η κατάθλιψη.

  4. Εκτίμηση των κοινωνικών και συμπεριφορικών συμπτωμάτων: Ο ειδικός θα αξιολογήσει τα κοινωνικά και συμπεριφορικά συμπτώματα του ατόμου, συμπεριλαμβανομένης της αδυναμίας στην κοινωνική αλληλεπίδραση, της επικέντρωσης σε ένα θέμα ή μια δραστηριότητα και των επαναλαμβανόμενων συμπεριφορών.

Η διάγνωση του συνδρόμου Asperger μπορεί να είναι περίπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία. Ωστόσο, είναι σημαντικό να αναζητήσετε τη βοήθεια ενός ειδικού, όπως ενός παιδοψυχίατρου ή ενός ειδικού σε αυτισμό, για να λάβετε μια σαφή διάγνωση και τη σωστή θεραπεία.

Πώς το Asperger επηρεάζει τους ανθρώπους

Το σύνδρομο Asperger μπορεί να επηρεάσει τους ανθρώπους με διαφορετικούς τρόπους. Τα άτομα με άσπεργκερ δυσκολεύονται περισσότερο με την κοινωνική αλληλεπίδραση, ενώ άλλοι μπορεί να έχουν δυσκολία με την αισθητηριακή επεξεργασία. Μερικοί συνηθισμένοι τρόποι με τους οποίους το σύνδρομο άσπεργκερ μπορεί να επηρεάσει τους ανθρώπους είναι:

Κοινωνική αλληλεπίδραση

Η κοινωνική αλληλεπίδραση είναι ένας από τους βασικούς τομείς που επηρεάζονται από το σύνδρομο Asperger. Ένα άτομο με σύνδρομο άσπεργκερ έχει συνήθως δυσκολία κοινωνικής αλληλεπίδρασης στην κατανόηση και την ερμηνεία των κοινωνικών σημάτων, όπως της γλώσσας του σώματος, των εκφράσεων προσώπου και των μη προφορικών σημάτων. Αυτό μπορεί να καθιστά δύσκολο να συμμετάσχουν σε κοινωνικές καταστάσεις και να επικοινωνήσουν αποτελεσματικά με άλλους ανθρώπους.

Έχουν δυσκολία στην κατανόηση των κοινωνικών κανόνων και στην επίδειξη της κατάλληλης συμπεριφοράς σε κοινωνικές καταστάσεις. Επίσης, μπορεί να είναι δύσκολο για αυτούς να αντιληφθούν τα κοινωνικά μηνύματα που περνάνε μέσα από τη γλώσσα του σώματος, όπως οι εκφράσεις προσώπου ή η στάση του σώματος. Ως αποτέλεσμα, μπορεί να φαίνεται σαν να μην ενδιαφέρονται για τον άλλο ή να είναι απόμακροι.

Mπορεί επίσης να έχουν περιορισμένη δυνατότητα να αναγνωρίζουν και να κατανοούν τα συναισθήματα των άλλων ανθρώπων. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αποτυχία στο να ανταποκριθούν σε κοινωνικές καταστάσεις, όπως ένας φίλος που χρειάζεται βοήθεια ή ένας συνάδελφος που είναι εκνευρισμένος.

Περιορισμένα ενδιαφέροντα και επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές

Τα άτομα με άσπεργκερ έχουν μερικές φορές περιορισμένο ενδιαφέρον και επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές. Είναι πιθανό να έχουν εμμονή με ένα συγκεκριμένο θέμα, όπως τα τρένα ή οι δεινόσαυροι, και να περνούν ώρες μαθαίνοντας γι' αυτό. Μπορεί επίσης να έχουν συγκεκριμένες ρουτίνες που ακολουθούν, όπως το να βάζουν πάντα τα παιχνίδια τους σε μια σειρά με συγκεκριμένο τρόπο.

Αισθητηριακά ζητήματα

Πολλά άτομα με Asperger έχουν αισθητηριακά προβλήματα, όπως υπερευαισθησία στον ήχο, το φως ή την αφή. Μπορεί να συγκλονίζονται σε θορυβώδες ή γεμάτο κόσμο περιβάλλον ή να ταράζονται αν τους αγγίξουν απροσδόκητα.

Κοινωνική φαντασία

Η κοινωνική φαντασία αναφέρεται στην ικανότητα ενός ατόμου να φανταστεί και να κατανοήσει τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις προθέσεις των άλλων ανθρώπων. Η έλλειψη κοινωνικής φαντασίας είναι ένα συχνό χαρακτηριστικό των παιδιών με σύνδρομο Asperger.

Πώς να βοηθήσετε κάποιον με σύνδρομο Asperger

συνδρομο ασπεργκερ

Εάν έχετε ένα μέλος της οικογένειας ή έναν φίλο με σύνδρομο άσπεργκερ, υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να το υποστηρίξετε. Ορισμένοι τρόποι με τους οποίους μπορείτε να βοηθήσετε περιλαμβάνουν:

Μάθετε για το σύνδρομο Asperger

Το πρώτο βήμα για να υποστηρίξετε κάποιον με σύνδρομο Asperger είναι να μάθετε περισσότερα για τη διαταραχή. Διαβάστε βιβλία, άρθρα και ιστολόγια σχετικά με το σύνδρομο Asperger για να κατανοήσετε καλύτερα τι είναι και πώς επηρεάζει τους ανθρώπους. Μιλήστε με το αγαπημένο σας πρόσωπο για τις εμπειρίες του και ρωτήστε το πώς μπορείτε να βοηθήσετε.

Να είστε υπομονετικοί

Τα άτομα με άσπεργκερ έχουν δυσκολίες στην επικοινωνία, γι' αυτό είναι σημαντικό να είστε υπομονετικοί μαζί τους. Δώστε τους χρόνο να επεξεργαστούν τις πληροφορίες και να ανταποκριθούν. Να είστε σαφείς και άμεσοι στην επικοινωνία σας και να αποφεύγετε τη χρήση σαρκασμού ή μεταφορικής γλώσσας.

Σεβαστείτε τα ενδιαφέροντά τους

Τα άτομα με Asperger έχουν συχνά στενό εστιασμό ενδιαφερόντων, οπότε είναι σημαντικό να σέβεστε και να υποστηρίζετε τα πάθη τους. Αν το αγαπημένο σας πρόσωπο έχει εμμονή με ένα συγκεκριμένο θέμα, ενθαρρύνετέ το να το ακολουθήσει και να μάθει περισσότερα γι' αυτό.

Παρέχετε δομή

Τα παιδιά με σύνδρομο άσπεργκερ συχνά επωφελούνται από τη δομή και τη ρουτίνα. Προσπαθήστε να καθιερώσετε ένα προβλέψιμο πρόγραμμα και αποφύγετε τις απροσδόκητες αλλαγές όποτε είναι δυνατόν. Αυτό μπορεί να βοηθήσει το αγαπημένο σας πρόσωπο να αισθάνεται πιο άνετα και να έχει τον έλεγχο.

Χρήση οπτικών βοηθημάτων

Τα οπτικά βοηθήματα, όπως τα χρονοδιαγράμματα ή οι κάρτες με εικόνες, μπορεί να είναι χρήσιμα για τα άτομα με Asperger. Αυτά τα εργαλεία μπορούν να τους βοηθήσουν να κατανοήσουν τις προσδοκίες και να πλοηγηθούν στην καθημερινή ρουτίνα τους. Μπορούν επίσης να φανούν χρήσιμα σε κοινωνικές καταστάσεις, όπως η χρήση μιας κάρτας με εικόνες για να υποδείξουν πότε χρειάζονται διάλειμμα ή πότε αισθάνονται υπερβολικά φορτισμένοι.

Κατανοήστε τα αισθητηριακά ζητήματα

Τα παιδιά με σύνδρομο άσπεργκερ μπορεί συχνά να έχουν αισθητηριακά προβλήματα, οπότε είναι σημαντικό να δείξετε κατανόηση και προσαρμογή. Εάν το αγαπημένο σας πρόσωπο είναι ευαίσθητο στο θόρυβο, προσπαθήστε να αποφεύγετε τα δυνατά ή γεμάτα κόσμο περιβάλλοντα. Εάν είναι ευαίσθητο στην αφή, αποφύγετε την απροσδόκητη σωματική επαφή.

Ενθαρρύνετε την κοινωνικοποίηση

Παρόλο που άτομο με άσπεργκερ μπορεί να δυσκολεύονται με την κοινωνική αλληλεπίδραση, είναι σημαντικό να τα ενθαρρύνετε να κοινωνικοποιούνται και να κάνουν επαφές. Αυτό μπορεί να τους βοηθήσει να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες και να αναπτύξουν σχέσεις. Εξετάστε το ενδεχόμενο να τα εγγράψετε σε μια ομάδα κοιν. δεξιοτήτων ή σε μια δραστηριότητα που να ταιριάζει με τα ενδιαφέροντά τους.

Παρέχετε συναισθηματική υποστήριξη

Τα παιδιά με σύνδρομο άσπεργκερ μπορεί να έχουν άγχος, κατάθλιψη ή άλλες συναισθηματικές δυσκολίες. Παρέχετε συναισθηματική υποστήριξη και ενθαρρύνετέ τους να αναζητήσουν επαγγελματική βοήθεια αν χρειαστεί. Ενημερώστε τους ότι δεν είναι μόνοι τους και ότι είστε εκεί για να τους υποστηρίξετε.

Κοινωνικές δεξιοτήτες

Η ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων είναι σημαντική για τους ανθρώπους με Asperger, καθώς τους βοηθά να επικοινωνούν αποτελεσματικά και να αναπτύσσουν κοινωνικές σχέσεις. Οι παρακάτω συμβουλές μπορούν να βοηθήσουν τους ανθρώπους με Asperger να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες:

  1. Ενθαρρύνετε τη συμμετοχή σε δραστηριότητες που συμπεριλαμβάνουν την αλληλεπίδραση, όπως αθλητικές ομάδες, σχολικά club ή άλλες κοινωνικές ομάδες. Αυτές οι δραστηριότητες μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη της κοινωνικής δεξιότητας και να βοηθήσουν τους ανθρώπους με Asperger να επικοινωνούν αποτελεσματικά με άλλους ανθρώπους.

  2. Διδάξτε τις κοινωνικές κανονικότητες και τους κοινωνικούς κανόνες. Τα άτομα με άσπεργκερ μπορεί να μην κατανοούν φυσικά τους κοινωνικούς κανόνες, αλλά μπορούν να μάθουν αυτούς τους κανόνες μέσω εκπαίδευσης και εξάσκησης.

  3. Χρησιμοποιήστε θετική ενίσχυση για να ενθαρρύνετε τις κατάλληλες συμπεριφορές. Τα παιδιά με άσπεργκερ μπορεί να ανταμείβονται με θετικό τρόπο για τη συμπεριφορά τους, που θα τους βοηθήσει να αναπτύξουν πιο θετικές κοινωνικές δεξιότητες.

  4. Διδάξτε τις δεξιότητες επικοινωνίας. Τα άτομα με άσπεργκερ μπορεί να μην κατανοούν τη σημασία της επικοινωνίας, αλλά μπορούν να μάθουν τις δεξιότητες της επικοινωνίας μέσω εκπαίδευσης και εξάσκησης.

  5. Βοηθήστε τους ανθρώπους με Asperger να κατανοήσουν τις ανάγκες και τα συναισθήματα των άλλων. Τα άτομα με άσπεργκερ μπορεί να μην κατανοούν πλήρως τα συναισθήματα και τις ανάγκες των άλλων, αλλά μπορούν να μάθουν να τα κατανοήσουν και να συμπεριφέρονται αναλόγως.

  6. Χρησιμοποιήστε την τεχνολογία. Η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους με Asperger να επικοινωνούν και να αλληλεπιδρούν με άλλους. Η χρήση του διαδικτύου, των κοινωνικών μέσων και άλλων τεχνολογιών μπορεί να βοηθήσει στην επικοινωνία και την ανταλλαγή πληροφοριών με άλλους.

  7. Ενθαρρύνετε την επίδειξη ενδιαφέροντος για τα ενδιαφέροντα των άλλων. Τα άτομα με άσπεργκερ έχουν περιορισμένα ενδιαφέροντα, αλλά μπορούν να μάθουν να ενδιαφέρονται για τα ενδιαφέροντα των άλλων και να επικοινωνούν με άλλους ανθρώπους με βάση τα κοινά τους ενδιαφέροντα.

Αισθητηριακές δυσκολίες

Τα άτομα με σύνδρομο άσπεργκερ μπορεί να αντιμετωπίζουν αισθητηριακές δυσκολίες, οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητά τους να ανταποκριθούν στα αισθητήρια ερεθίσματα και να επικοινωνούν αποτελεσματικά με άλλους ανθρώπους. Οι αισθητηριακές δυσκολίες μπορεί να αφορούν τον τρόπο που αντιλαμβάνονται τον ήχο, το φως, την υφή, τη γεύση και τη μυρωδιά.

Οι πιο συνηθισμένες αισθητηριακές δυσκολίες που συνδέονται με το Asperger είναι:

  1. Υπερευαισθησία στον ήχο: Τα άτομα με σύνδρομο άσπεργκερ μπορεί να αντιλαμβάνονται τον ήχο διαφορετικά από τους υπόλοιπους ανθρώπους. Μπορεί να τους ενοχλούν οι έντονοι ήχοι, όπως η μουσική ή ο θόρυβος κυκλοφορίας.

  2. Υποευαισθησία στον ήχο: Αντίθετα, μπορεί να υπάρχει και υποευαισθησία στον ήχο, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι με Asperger να μην ανταποκρίνονται στον ήχο σε αρκετή έκταση.

  3. Υπερευαισθησία στο φως: Οι άνθρωποι με Asperger μπορεί να αντιλαμβάνονται το φως διαφορετικά από τους υπόλοιπους ανθρώπους και μπορεί να τους ενοχλεί το έντονο φως ή οι αλλαγές στο φωτισμό.

  4. Υπερευαισθησία στην υφή: Οι άνθρωποι με Asperger μπορεί να είναι ευαίσθητοι στην υφή και να μην αντέχουν τα ρούχα ή τα υφάσματα που είναι άβολα.

  5. Υποευαισθησία στην υφή: Αντίθετα, μπορεί να υπάρχει και υποευαισθησία στην υφή, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι με Asperger να μην ανταποκρίνονται στην υφή των αντικειμένων στον ίδιο βαθμό με άλλους ανθρώπους.

Μαθησιακές δυσκολίες

Τα άτομα με άσπεργκερ μπορεί να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην εκπαίδευση και τη μάθηση σε αρκετούς τομείς της ζωής τους.

Αυτό μπορεί να οφείλεται στην απομόνωσή τους και στη δυσκολία τους στην αλληλεπίδραση και την επικοινωνία, που κάνει δυσκολότερη την ενσωμάτωσή τους σε μια τάξη ή μια κοινωνική ομάδα. Ωστόσο, υπάρχουν και άλλοι λόγοι που μπορούν να εξηγήσουν τις ΜΔ των ατόμων με σύνδρομο άσπεργκερ, όπως οι εξής:

  1. Επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές: Οι άνθρωποι με σύνδρομο άσπεργκερ έχουν τάση να επαναλαμβάνουν συγκεκριμένες συμπεριφορές και δραστηριότητες, όπως η τακτική των προτιμήσεων, και να δυσκολεύονται να ανταποκριθούν σε νέες καταστάσεις και απαιτήσεις.

  2. Δυσκολίες στην αναγνώριση και την απόδοση σημασιολογικής σημασίας: Οι άνθρωποι με σύνδρομο άσπεργκερ μπορεί να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην αναγνώριση και την απόδοση σημασιολογικής σημασίας, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για έννοιες που είναι αφηρημένες ή πολύπλοκες.

  3. Δυσκολίες στην οπτικοχωρική αντίληψη και επεξεργασία: Οι άνθρωποι με σύνδρομο άσπεργκερ μπορεί να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην οπτικοχωρική αντίληψη και επεξεργασία, που μπορεί να καθιστά δύσκολη την κατανόηση των αντικειμένων και της χωρικής τους διάταξης, καθώς και στην αντίληψη και κατανόηση της διάταξης του χρόνου και της διάρκειας.

  4. Δυσκολίες στην ανταλλαγή πληροφοριών: Οι άνθρωποι με σύνδρομο Asperger μπορεί να δυσκολεύονται να ανταλλάξουν πληροφορίες και να συμμετάσχουν σε κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, καθώς δυσκολεύονται να κατανοήσουν τις κοινωνικές σημασίες των λέξεων και των πράξεων των άλλων ανθρώπων.

Λεκτική επικοινωνία

Η λεκτική επικοινωνία είναι μια από τις βασικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι με σύνδρομο άσπεργκερ. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι έχουν δυσκολία να επικοινωνήσουν και να ερμηνεύσουν τις κοινωνικές σημασίες των λέξεων και των πράξεων. Μπορεί να υπάρξουν επίσης δυσκολίες στην προφορική έκφραση, στη σύνταξη και στην κατανόηση της γλώσσας. Ορισμένες από τις συμπτώματα που μπορούν να σχετίζονται με την επικοινωνία συμπεριλαμβάνουν:

  1. Απομόνωση και αποστασιοποίηση: Οι άνθρωποι με σύνδρομο άσπεργκερ μπορεί να απομονώνονται από τους άλλους και να αποφεύγουν την αλληλεπίδραση.

  2. Στερεότυπες και αναλυτικές ομιλίες: Οι άνθρωποι με σύνδρομο άσπεργκερ έχουν τάση να χρησιμοποιούν στερεότυπες και αναλυτικές φράσεις, καθώς και να αναπαράγουν ατέλειωτα λεξιλόγια και γενικεύσεις.

  3. Έλλειψη κοινωνικού ενδιαφέροντος: Οι άνθρωποι με σύνδρομο άσπεργκερ μπορεί να δυσκκολεύουν να επικοινωνήσουν με τους άλλους, καθώς δεν επιδεικνύουν το ίδιο κοινωνικό ενδιαφέρον με τους άλλους ανθρώπους.

  4. Έλλειψη κοιν. δεξιοτήτων: Οι άνθρωποι με σύνδρομο Asperger έχουν δυσκολία στην κατανόηση της κοινωνικής σημασίας των λέξεων και των πράξεων και να μην μπορούν να ανταποκριθούν στα κοινωνικά σήματα που στέλνουν οι άλλοι άνθρωποι.

Συμπεριφορική θεραπεία

Η συμπεριφορική θεραπεία είναι μια αποτελεσματική μέθοδος θεραπείας για τα παιδιά με σύνδρομο άσπεργκερ. Ο στόχος της συμπεριφορικής θεραπείας είναι να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες και να μάθουν να επικοινωνούν αποτελεσματικά με τους άλλους.

Η συμπεριφορική θεραπεία συνήθως περιλαμβάνει τις ακόλουθες τεχνικές:

  1. Θεραπεία Συμπεριφοράς Ενίσχυσης: Σε αυτή τη θεραπεία, οι θεραπευτές επιβραβεύουν τη θετική συμπεριφορά του παιδιού και αγνοούν την αρνητική συμπεριφορά. Με αυτό τον τρόπο, τα παιδιά μαθαίνουν ότι η καλή συμπεριφορά τους έχει αποτελέσματα.

  2. Θεραπεία Κοινωνικών Δεξιοτήτων: Οι θεραπευτές μπορεί να χρησιμοποιήσουν ρόλους, καθώς και άλλα παιχνίδια, για να διδάξουν στο παιδί τις κοινωνικές δεξιότητες.

  3. Θεραπεία Επαγωγικής Διαδικασίας: Σε αυτή τη θραπεία, οι θεραπευτές χρησιμοποιούν τα ενδιαφέροντα του παιδιού ως κίνητρο για να διδάξουν νέες κοινωνικές δεξιότητες. Για παράδειγμα, αν το παιδί ενδιαφέρεται για τους αυτοκινητόδρομους, οι θεραπευτές μπορεί να χρησιμοποιήσουν τα αυτοκινητάκια για να διδάξουν το παιδί τις κοινωνικές δεξιότητες.

  4. Θεραπεία Συμπεριφορικής Αλλαγής: Σε αυτή τη θεραπεία, οι θεραπευτές διδάσκουν στο παιδί να αντιμετωπίζει τα προβλήματα στην καθημερινή ζωή του. Μπορεί να εστιαστεί στο να μάθει στο παιδί πώς να διαχειρίζεται τα αρνητικά συναισθήματα και πώς να εκφράζει τα συναισθήματά του.

  5. Θεραπεία Κατανόησης των Κοινωνικών Κανόνων: Σε αυτή τη θεραπεία, οι θεραπευτές μπορεί να διδάξουν στο παιδί τους κανόνες για την αλληλεπίδραση και την επικοινωνία. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν παιχνίδια και ρόλους για να εξηγήσουν τις κοινωνικές κανονικότητες στο παιδί.

Συμπέρασμα

Η κατανόηση του συνδρόμου Asperger είναι το κλειδί για την υποστήριξη όσων πάσχουν από αυτό. Τα παιδιά με σύνδρομο Asperger μπορεί να δυσκολεύονται με την αλληλεπίδραση, την επικοινωνία και τα αισθητηριακά προβλήματα, αλλά με κατανόηση και υποστήριξη μπορούν να ζήσουν μια ικανοποιητική ζωή.

Μαθαίνοντας για τη διαταραχή, κάνοντας υπομονή, σεβόμενοι τα ενδιαφέροντά τους και παρέχοντας δομή και συναισθηματική υποστήριξη, μπορείτε να βοηθήσετε το αγαπημένο σας πρόσωπο με σύνδρομο Asperger να ξεπεράσει τις προκλήσεις που μπορεί να αντιμετωπίσει. Να θυμάστε ότι κάθε άτομο με άσπεργκερ είναι μοναδικό και είναι σημαντικό να συνεργαστείτε μαζί του για να βρείτε τις στρατηγικές που λειτουργούν καλύτερα γι' αυτόν.

Επιπλέον, η παιδεία και η ενημέρωση είναι εξίσου σημαντική για την κατανόηση του συνδρόμου άσπεργκερ. Οι εκπαιδευτικοί, οι συνεργάτες και οι συμμαθητές πρέπει να ενημερωθούν σχετικά με τα συμπτώματα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με σύνδρομο άσπεργκερ. Με το να κατανοούν και να αντιμετωπίζουν με ευαισθησία τις ανάγκες τους, οι άνθρωποι στο περιβάλλον τους μπορούν να βοηθήσουν να αναπτυχθεί μια περιβαλλοντική φιλικότητα προς τα παιδιά με σύνδρομο Asperger και να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον υποστήριξης.

Επίσης, υπάρχουν πολλές οργανώσεις και πόροι που μπορούν να βοηθήσουν τόσο τα παιδιά με σύνδρομο άσπεργκερ, όσο και τις οικογένειές τους να κατανοήσουν και να διαχειριστούν καλύτερα την κατάστασή τους. Αυτοί οι πόροι περιλαμβάνουν σεμινάρια, συνέδρια, κλινικές δοκιμές και βιβλία για το σύνδρομο Asperger.

Πρωτότυπο περιεχόμενο από την συγγραφική ομάδα του Upbility. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, στο σύνολό του ή τμημάτων του, χωρίς την αναφορά στον εκδότη.

Διαβάστε επίσης: 

Βιβλία για τον αυτισμό ιδανικά για γονείςειδικούς παιδαγωγούςλογοθεραπευτέςεργοθεραπευτές και παιδοψυχολόγους

Προηγούμενο άρθρο Ο εθισμός στο Διαδίκτυο μεταξύ των εφήβων