Παιδική Εξελικτική Απραξία του Λόγου, Μάθετε Τα Πάντα Για Αυτή.
Η Εξελικτική Απραξία του Λόγου είναι διαταραχή ομιλίας, η οποία παρεμποδίζει την ικανότητα του παιδιού για τη σωστή προφορά φθόγγων, συλλαβών και λέξεων.
Είναι η έλλειψη της ικανότητας για την τοποθέτηση των οργάνων της άρθρωσης (γλώσσα, χείλη, σιαγόνες) για την παραγωγή φθόγγων και για την διαδοχικότητά τους μέσα σε συλλαβές και λέξεις.
Κατεβάστε το δωρεάν poster για την παιδική απραξία εδώ
Τι προκαλεί την εξελικτική λεκτική απραξία
Είναι μια νευρολογικά θεμελιωμένη διαταραχή της ομιλίας. Προκαλείται από κάποια ανεπαίσθητη βλάβη ή δυσλειτουργία του εγκεφάλου. Οι θεωρίες ποικίλλουν από την υπόθεση ότι η διαταραχή οφείλεται σε μια πολύ ιδιάζουσα μικρή βλάβη ή κάποια ιδιαιτερότητα στο κέντρο λόγου του εγκεφάλου, η οποία είναι αδύνατον να απομονωθεί.Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της;
- Φτωχό απόθεμα φθόγγων στο λόγο του. Το παιδί έχει πολύ λίγους φθόγγους, τους οποίους μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτόματα.
- Ασυνέπεια. Παρουσιάζει λάθη ακολουθίας στο λόγο του και ανακολουθία στην ικανότητά του για ομιλία. Για παράδειγμα, μπορεί να είναι ικανό να προφέρει το φθόγγο /Π/ στην αρχή μιας λέξης, εφόσον μετά το /Π/ ακολουθεί το /Ο/, παρόλα αυτά να μην μπορεί να το προφέρει εάν ακολουθεί το /Ε/.
- Πιθανόν το παιδί να μπορεί να προφέρει μερικές απλές μικρές λέξεις καλά, αλλά όταν πρέπει να χρησιμοποιήσει δύο ή τρεις λέξεις στη σειρά, παραλείπει τους τελικούς φθόγγους.
- Το μήκος της φράσης επιδρά αρνητικά στην προφορά. Όσο πιο εκτεταμένη είναι η φράση, τόσο χειροτερεύει και η ακρίβειά της.
- Το άγχος είναι πιθανόν να επηρεάσει την ικανότητα του παιδιού να μιλήσει σωστά.
- Είναι πιθανόν να ξεχνούν την προφορά ορισμένων λέξεων. Οι γονείς συχνά αναφέρουν ότι το παιδί “συνήθιζε να το λέει, αλλά όχι πια”.
Ποιοι άλλοι τομείς επηρεάζονται;
- Τα παιδιά με Εξελικτική Απραξία του Λόγου βιώνουν δυσκολίες προσέγγισης του λεξιλογίου. Δυσκολεύονται να ανακαλέσουν γρήγορα τις λέξεις που θέλουν να πουν.
- Επιθετικότητα προς τα άλλα παιδιά ή ντροπή.
- Δυσκολία στο πως να τοποθετήσουν τα πράγματα σε σωστή ακολουθία ή σε σειρά και μετά από αυτό να θυμηθούν ποια ήταν η σωστή σειρά.
- Προβλήματα στη μάθηση της ανάγνωσης και γραφής. Παρόμοια με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και στον προφορικό λόγο. Δε μπορούν να ανακτήσουν τις λέξεις από τη μνήμη τους και δε μπορούν να τοποθετήσουν τα γράμματα σε ακολουθία προκειμένου να φτιάξουν λέξεις, καθώς επίσης να τοποθετήσουν τις λέξεις σε ακολουθία προκειμένου να συντάξουν προτάσεις με σημασιολογικό περιεχόμενο.
- Δυσκολίες στον κινητικό προγραμματισμό που αφορά τη λεπτή κινητικότητα, όπως είναι το κόψιμο με το ψαλίδι, τη ζωγραφικά και το γράψιμο.
Ένα παιδί που παρουσιάζει Εξελικτική Απραξία του Λόγου δεν το “ξεπερνάει μεγαλώνοντας” έτσι απλά. Χωρίς λογοθεραπεία, οι ικανότητες του παιδιού για επικοινωνία είναι πιθανόν να βελτιωθούν καθώς μεγαλώνει, αλλά η ομιλία του θα παραμένει γεμάτη λάθη και θα είναι δύσκολη στην κατανόηση. Η αγωγή είναι εντατική (2-3 φορές την εβδομάδα). Τα περισσότερα παιδιά είναι σε θεραπεία για τουλάχιστον 2 χρόνια, αλλά και μερικές φορές για σημαντικά περισσότερο χρόνο. Παρόλα αυτά τα περισσότερα παιδιά τα οποία δέχονται πρώιμη παρέμβαση, θα μπορέσουν ενδεχομένως να αποκτήσουν την ικανότητα για προφορική επικοινωνία.
Τι μπορούμε να κάνουμε στο σπίτι για να βοηθήσουμε;
- Να το επιβραβεύουμε και να το ενθαρρύνουμε. Όταν λέει κάτι λάθος, δε λέμε ποτέ “Όχι”. Είναι πιο θετικό να πούμε “Ναι, αυτό είναι σωστό” και έπειτα να επαναλάβουμε το μήνυμά του χρησιμοποιώντας τους σωστούς φθόγγους.
- Εάν είστε το μοναδικό μέλος της οικογένειας που μπορεί να κατανοήσει το παιδί, μη διστάσετε να “χρησιμεύσετε” ως διερμηνέας στα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας.
- Όταν το παιδί μπει σε κάποια αγωγή ίσως να σας ζητηθεί να το βοηθήσετε στο σπίτι με επαναληπτικές ασκήσεις, για τις οποίες ο λογοπεδικός θα σας δώσει σαφείς οδηγίες. Προσπαθήστε να κάνετε εξάσκηση για μερικά λεπτά την ημέρα. Όσο περισσότερη εξάσκηση κάνετε, τόσο πιο γρήγορα ο συγκεκριμένος “κινητικός προγραμματισμός” θα γίνει πιο οικείος.
- Είναι υποχρέωσή μας να βοηθήσουμε το παιδί να νιώσει όσο γίνεται πιο επιτυχημένο, όσο το δυνατό γρηγορότερα. Εάν δεν καταλαβαίνετε το παιδί σας, αφήστε το να χρησιμοποιήσει χειρονομίες ή να δείξει αυτό που θέλει.. Χρησιμοποιήστε όλα τα δυνατά μέσα για να το βοηθήσετε να αποσαφηνίσει το μήνυμά του (εικόνες, σύμβολα, χειρονομίες κλπ.).
Διαβάστε επίσης:
- Εναντιωματική Προκλητική Διαταραχή / Oppositional Defiant Disorder - ODD
- Στρατηγικές Ανάπτυξης Σημασιολογικών Δομών του Λόγου
- Σύνδρομο Tourette
- Λογοθεραπεία: τι είναι και ποιος τη χρειάζεται
- Σύνδρομο Άσπεργκερ (Asperger): Οδηγός για την οικογένεια και τους φίλους
- Δυσφορία φύλου
- Το παιδί μου καταλαβαίνει τα πάντα αλλά δεν μιλάει: Οδηγός γονέα
Best Seller Βιβλία Ψυχολογίας:
- Ανακαλύπτοντας εμένα | ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ
- Παι-Ζωντας με το παιδί μέσα μας | Εγχειρίδιο δραστηριοτήτων - Τεύχος 1ο
- Μίλα μου | Ένα διδακτικό και θεραπευτικό εργαλείο
2 comments
Ήταν κάτι για το οποίο δεν είχα ιδέα, και ευχαριστώ πολύ για την ενημέρωση. Αλλά, από ποια ηλικία του παιδιού και μετά θα πρέπει να δούμε αν όντως χρειάζεται βοήθεια από ειδικό?
Η ηλικία που προτείνεται να "αφυπνιστούμε" είναι μεταξύ 3 και 4,5 ετών. Συνήθως οι γονείς ή η δασκάλα στο σχολείο μπορούν να κρίνουν εάν παρατηρείται κάποια δυσκολία, ωστόσο ο ειδικός Λογοθεραπευτής, αξιοποιώντας την εμπειρία και την κατάρτισή του, είναι σε θέση να βγάλει ασφαλή συμπεράσματα και να δώσει τις κατάλληλες συμβουλές εάν χρειαστεί. Δείτε επίσης αυτό το πολύ κατατοπιστικό άρθρο: "Πρέπει να ανησυχήσω που το παιδί μου δε λέει πολλές λέξεις" στην παρακάτω διεύθυνση. Με εκτίμηση ομάδα ikid. http://www.ikidcenters.com/2011/02/02/%C2%AB%CE%B…