Αναλογική Μέθοδος Bortolato! Δείτε εδώ

Έκπτωση 10% σε όλα τα Σχολικά Βοηθήματα

R0JSMX9FTY

Τι είναι η Δυσπραξία. Συμπτώματα και αντιμετώπιση

Τι είναι η Δυσπραξία. Συμπτώματα και αντιμετώπιση - Εκδόσεις Upbility

Η δυσπραξία, επίσης γνωστή ως αναπτυξιακή διαταραχή συντονισμού (DCD), είναι μια νευρολογική διαταραχή που επηρεάζει τον κινητικό συντονισμό και μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα ενός ατόμου να εκτελεί καθημερινές εργασίες. Πρόκειται για μια δια βίου κατάσταση που μπορεί να επηρεάσει άτομα όλων των ηλικιών, φύλων και καταβολών. 

Δυσπραξία

Επιπολασμός της δυσπραξίας

Η δυσπραξία εκτιμάται ότι επηρεάζει μεταξύ 5-10% του πληθυσμού, με μεγαλύτερο επιπολασμό στους άνδρες από ό,τι στις γυναίκες. Παρά τον επιπολασμό της, υπάρχουν αρκετές κοινές παρανοήσεις γύρω από τη δυσπραξία, οι οποίες μπορεί να εμποδίζουν τη σωστή διάγνωση και υποστήριξη.

Μια κοινή παρανόηση είναι ότι η δυσπραξία επηρεάζει μόνο τον σωματικό συντονισμό. Ενώ ο κινητικός συντονισμός είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα της δυσπραξίας, μπορεί επίσης να επηρεάσει τη γνωστική και συναισθηματική λειτουργία. Ένα παιδί με δυσπραξία μπορεί να δυσκολεύεται με τον προγραμματισμό και την οργάνωση, την επεξεργασία πληροφοριών και τη ρύθμιση των συναισθημάτων.

Διάγνωση της δυσπραξίας

Δυσπραξία

Η διάγνωση της δυσπραξίας περιλαμβάνει μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση από μια ομάδα επαγγελματιών, συμπεριλαμβανομένου παιδίατρου ή νευρολόγου, ψυχολόγου και εργοθεραπευτή. Η αξιολόγηση συνήθως περιλαμβάνει λεπτομερές ιατρικό και αναπτυξιακό ιστορικό, παρατηρήσεις της συμπεριφοράς και των κινήσεων του ατόμου και τυποποιημένες δοκιμασίες κινητικού συντονισμού και γνωστικής λειτουργίας. Τα κριτήρια του DSM-5 για τη διάγνωση της δυσπραξίας περιλαμβάνουν:

  • Δυσκολίες στον κινητικό συντονισμό που επηρεάζουν σημαντικά τις καθημερινές δραστηριότητες και την ακαδημαϊκή ή επαγγελματική απόδοση
  • Συμπτώματα που επιμένουν για τουλάχιστον έξι μήνες και δεν οφείλονται σε άλλες ιατρικές ή νευρολογικές καταστάσεις
  • Συμπτώματα που δεν μπορούν να εξηγηθούν από διανοητική αναπηρία ή οπτική αναπηρία

Τύποι δυσπραξίας

Υπάρχουν διάφοροι τύποι δυσπραξίας που μπορούν να επηρεάσουν διαφορετικές πτυχές της λειτουργικότητας ενός ατόμου. Ακολουθούν ορισμένοι από τους πιο συχνά αναγνωρισμένους τύπους δυσπραξίας:

Λεκτική δυσπραξία: Η λεκτική δυσπραξία επηρεάζει την ομιλία και τη γλώσσα. Μπορεί να προκαλέσει δυσκολία στην άρθρωση, την προφορά και την άνετη ομιλία.

Προφορική δυσπραξία: Αυτός ο τύπος δυσπραξίας επηρεάζει τον συντονισμό των μυών που χρησιμοποιούνται για την κατανάλωση τροφής και την κατάποση. Μπορεί να προκαλέσει δυσκολία με το δάγκωμα, το μάσημα και την κατάποση της τροφής.

Οφθαλμοκινητική δυσπραξία: Αυτός ο τύπος δυσπραξίας επηρεάζει την κίνηση των ματιών και την οπτική επεξεργασία. Μπορεί να προκαλέσει δυσκολία στην παρακολούθηση κινούμενων αντικειμένων, στην εστίαση σε εργασίες που απαιτούν οπτική προσοχή και στη χωρική αντίληψη.

Δυσπραξία των άκρων: Αυτός ο τύπος δυσπραξίας επηρεάζει τον συντονισμό των κινήσεων των άκρων. Μπορεί να προκαλέσει δυσκολία σε εργασίες που απαιτούν λεπτές κινητικές δεξιότητες, όπως η γραφή, το σχέδιο ή η χρήση εργαλείων.

Ιδεοκινητική δυσπραξία: Αυτός ο τύπος δυσπραξίας επηρεάζει τον σχεδιασμό και την εκτέλεση εκούσιων κινήσεων. Μπορεί να προκαλέσει δυσκολία σε εργασίες που απαιτούν μια ακολουθία κινήσεων, όπως το δέσιμο των κορδονιών των παπουτσιών, το κούμπωμα των ρούχων ή το βούρτσισμα των δοντιών.

Αιτίες και παράγοντες κινδύνου

Δυσπραξία

Τα ακριβή αίτια της δυσπραξίας δεν είναι πλήρως κατανοητά, αλλά οι ερευνητές πιστεύουν ότι προκαλείται από έναν συνδυασμό γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων. Ακολουθούν ορισμένοι από τους παράγοντες που έχουν αναγνωριστεί ως πιθανές αιτίες ή παράγοντες κινδύνου για τη δυσπραξία:

Γενετικοί παράγοντες: Η δυσπραξία τείνει να εμφανίζεται σε οικογένειες, γεγονός που υποδηλώνει ότι μπορεί να υπάρχει μια γενετική συνιστώσα. Ωστόσο, δεν έχουν εντοπιστεί συγκεκριμένα γονίδια ως μοναδική αιτία της δυσπραξίας.

Ανάπτυξη του εγκεφάλου: Η δυσπραξία πιστεύεται ότι προκαλείται από ανωμαλίες στον τρόπο ανάπτυξης του εγκεφάλου, ιδίως στις περιοχές που ελέγχουν τον συντονισμό της κίνησης και την επεξεργασία πληροφοριών. Ανώριμος τρόπος διαχείρισης της πληροφορίας από τον εγκέφαλο, που συνεπάγεται σε κακή μετάδοση των μηνυμάτων προς το σώμα.

Πρόωρη γέννηση ή χαμηλό βάρος γέννησης: Τα βρέφη που γεννιούνται πρόωρα ή έχουν χαμηλό βάρος γέννησης διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξουν δυσπραξία.

Έκθεση σε αλκοόλ ή ναρκωτικά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης: Οι μητέρες που καταναλώνουν αλκοόλ ή ναρκωτικά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης έχουν περισσότερες πιθανότητες να αποκτήσουν παιδιά με δυσπραξία.

Άλλες ιατρικές παθήσεις: Η δυσπραξία είναι πιο συχνή σε άτομα με άλλες ιατρικές παθήσεις, όπως η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ADHD), η διαταραχή του φάσματος του αυτισμού (ASD) και η εγκεφαλική παράλυση.

Συμπτώματα της δυσπραξίας

Η δυσπραξία μπορεί να παρουσιαστεί με διαφορετικό τρόπο σε διαφορετικά άτομα, αλλά εδώ είναι μερικά από τα κοινά συμπτώματα που σχετίζονται με την πάθηση:

A. Σωματικά συμπτώματα:

Κακή ισορροπία και συντονισμός: Ένα παιδί με δυσπραξία μπορεί να δυσκολεύεται με την ισορροπία και τον συντονισμό, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται να εκτελέσει απλές σωματικές εργασίες, όπως το να στέκεται με το ένα πόδι ή να κάνει ποδήλατο.

Δυσκολία με τις λεπτές κινητικές δεξιότητες: Τα άτομα με δυσπραξία μπορεί να δυσκολεύονται με τις λεπτές κινητικές δεξιότητες, καθιστώντας δύσκολο να κάνουν πράγματα όπως το δέσιμο των κορδονιών των παπουτσιών, τη χρήση σκευών ή τη γραφή.

Κακός συντονισμός χεριού-ματιού: Ένα παιδί με δυσπραξία μπορεί να δυσκολεύεται στον συντονισμό χεριού-ματιού, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται να πιάσει μια μπάλα ή να ασχοληθεί με αθλήματα.


Δυσκολία με τις ακαθάριστες κινητικές δεξιότητες: Τα άτομα με δυσπραξία μπορεί να δυσκολεύονται με τις αδρές κινητικές δεξιότητες, όπως το τρέξιμο, το άλμα ή το πήδημα.

B. Γνωστικά συμπτώματα:

Κακές οργανωτικές δεξιότητες: Τα άτομα με δυσπραξία μπορεί να δυσκολεύονται με τον προγραμματισμό και την οργάνωση, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να ολοκληρώσουν εργασίες που απαιτούν πολλαπλά βήματα.

Κακή μνήμη: Τα άτομα με δυσπραξία μπορεί να δυσκολεύονται με τη βραχυπρόθεσμη μνήμη, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να θυμηθούν οδηγίες ή να ανακαλέσουν λεπτομέρειες.

Δυσκολία με τη χωρική αντίληψη: Τα άτομα με δυσπραξία μπορεί να δυσκολεύονται με τη χωρική αντίληψη, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να πλοηγηθούν σε νέα περιβάλλοντα ή να κρίνουν αποστάσεις.

Αργή επεξεργασία πληροφοριών: Τα άτομα με δυσπραξία μπορεί να δυσκολεύονται να επεξεργαστούν γρήγορα τις πληροφορίες, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν συζητήσεις ή διαλέξεις στην τάξη.

C. Κοινωνικά και συναισθηματικά συμπτώματα:

Χαμηλή αυτοεκτίμηση: Τα άτομα με δυσπραξία μπορεί να παλεύουν με χαμηλή αυτοεκτίμηση λόγω των δυσκολιών τους στον συντονισμό και σε άλλες εργασίες.

Άγχος: Τα άτομα με δυσπραξία μπορεί να βιώνουν άγχος που σχετίζεται με τις δυσκολίες τους στις καθημερινές εργασίες και στις κοινωνικές καταστάσεις.

Κοινωνική απομόνωση: Τα άτομα με δυσπραξία μπορεί να δυσκολεύονται να συμμετάσχουν σε κοινωνικές δραστηριότητες λόγω των δυσκολιών τους με τον συντονισμό και άλλες εργασίες.

Λεκτική δυσπραξία

Η λεκτική δυσπραξία, επίσης γνωστή ως παιδική απραξία του λόγου (CAS), είναι μια νευρολογική διαταραχή που επηρεάζει την ικανότητα του ατόμου να σχεδιάζει και να συντονίζει τις κινήσεις που απαιτούνται για την ομιλία. Πρόκειται για μια κινητική διαταραχή του λόγου που επηρεάζει την ικανότητα παραγωγής ήχων, συλλαβών και λέξεων και όχι την πραγματική κατανόηση της γλώσσας.

Τα άτομα με λεκτική δυσπραξία μπορεί να δυσκολεύονται να ξεκινήσουν την ομιλία, να παράγουν σαφή και κατανοητή ομιλία και να συντονίσουν τις κινήσεις των χειλιών, της γλώσσας και της γνάθου που απαιτούνται για την ομιλία. Κάνει διάφορες κινήσεις με τη γλώσσα και τα χείλη προσπαθώντας να παράξει λέξεις. Η σοβαρότητα της λεκτικής δυσπραξίας μπορεί να ποικίλλει ευρέως, από ήπια έως σοβαρή.


Η διάγνωση της λεκτικής δυσπραξίας μπορεί να είναι δύσκολη, καθώς δεν υπάρχει ένα μόνο τεστ ή σύμπτωμα που να υποδεικνύει οριστικά την πάθηση. Για τη διάγνωση της λεκτικής δυσπραξίας χρησιμοποιείται συνήθως μια διεπιστημονική προσέγγιση, που περιλαμβάνει λογοθεραπευτή, νευρολόγο και εργοθεραπευτή. Η θεραπεία για τη λεκτική δυσπραξία συχνά περιλαμβάνει εντατική λογοθεραπεία για τη βελτίωση του κινητικού σχεδιασμού και του συντονισμού, καθώς και άλλες στρατηγικές για την υποστήριξη της επικοινωνίας, όπως συσκευές επαυξητικής και εναλλακτικής επικοινωνίας (AAC).

Είναι σημαντικό να αναγνωρίζετε και να υποστηρίζετε τα άτομα με λεκτική δυσπραξία, καθώς η έγκαιρη παρέμβαση και η θεραπεία μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά τα αποτελέσματα και την ποιότητα ζωής. Η κατανόηση των συμπτωμάτων και των προκλήσεων της λεκτικής δυσπραξίας μπορεί επίσης να συμβάλει στη μείωση του στίγματος και στην προώθηση της συμμετοχικότητας και της αποδοχής των ατόμων με διαταραχές επικοινωνίας.

 

Δυσπραξία

Διάγνωση της δυσπραξίας

A. Εργαλεία διαλογής και αξιολόγησης:

Τα εργαλεία διαλογής και αξιολόγησης χρησιμοποιούνται για τον εντοπισμό της δυσπραξίας και άλλων αναπτυξιακών διαταραχών. Ακολουθούν ορισμένα εργαλεία διαλογής και αξιολόγησης που χρησιμοποιούνται συνήθως:

Μπαταρία αξιολόγησης της κίνησης για παιδιά (MABC): Πρόκειται για μια τυποποιημένη δοκιμασία που χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση των κινητικών δεξιοτήτων και του συντονισμού στα παιδιά.

Ερωτηματολόγιο για τις αναπτυξιακές διαταραχές συντονισμού (DCDQ): Πρόκειται για ένα ερωτηματολόγιο που χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση του κινητικού συντονισμού ενός παιδιού και τον εντοπισμό συμπτωμάτων δυσπραξίας.

Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration (VMI): Πρόκειται για ένα τεστ που χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση του οπτικοκινητικού συντονισμού ενός παιδιού και τον εντοπισμό οπτικοκινητικών ελλειμμάτων.

B. Διαδικασία παραπομπής και αξιολόγησης:

Εάν υπάρχει υποψία δυσπραξίας, το πρώτο βήμα είναι να μιλήσετε με έναν πάροχο υγειονομικής περίθαλψης. Μπορεί να γίνει παραπομπή σε έναν ειδικό, όπως παιδίατρο, νευρολόγο ή εργοθεραπευτή. Η διαδικασία αξιολόγησης περιλαμβάνει συνήθως ένα ολοκληρωμένο ιατρικό και αναπτυξιακό ιστορικό, παρατηρήσεις της συμπεριφοράς και των κινήσεων του ατόμου και τυποποιημένες δοκιμασίες κινητικού συντονισμού και γνωστικής λειτουργίας.

C. Διεπιστημονική προσέγγιση της διάγνωσης:

Για τη διάγνωση της δυσπραξίας συνιστάται διεπιστημονική προσέγγιση. Αυτή περιλαμβάνει μια ομάδα επαγγελματιών από διαφορετικούς τομείς, όπως η ιατρική, η ψυχολογία και η εργοθεραπεία, που συνεργάζονται για την αξιολόγηση και τη διάγνωση της πάθησης. Αυτή η προσέγγιση μπορεί να βοηθήσει στην εξασφάλιση μιας πιο ακριβούς διάγνωσης και να παρέχει μια πιο ολοκληρωμένη κατανόηση των δυνατών σημείων και των προκλήσεων του ατόμου. Μια διεπιστημονική ομάδα μπορεί επίσης να βοηθήσει στον προσδιορισμό των κατάλληλων θεραπειών και παρεμβάσεων για την υποστήριξη των αναγκών του ατόμου.

Θεραπεία και διαχείριση της δυσπραξίας

A. Θεραπευτικές επιλογές:

Υπάρχουν διάφορες θεραπευτικές επιλογές για τα άτομα με δυσπραξία, μεταξύ των οποίων:

Εργοθεραπεία: Η εργοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με δυσπραξία να βελτιώσουν τις κινητικές τους δεξιότητες, να αναπτύξουν αντισταθμιστικές στρατηγικές και να βελτιώσουν την ικανότητά τους να εκτελούν καθημερινές εργασίες.

Λογοθεραπεία: Η λογοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με δυσπραξία να βελτιώσουν τις δεξιότητες λεκτικής επικοινωνίας τους και να αναπτύξουν στρατηγικές για να ξεπεράσουν τις προκλήσεις λόγου και ομιλίας.

Φυσικοθεραπεία: Η φυσικοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με δυσπραξία να βελτιώσουν τον σωματικό τους συντονισμό και να αναπτύξουν στρατηγικές για να ξεπεράσουν τις ακαθάριστες κινητικές προκλήσεις.

Γνωστική-συμπεριφορική θεραπεία: Η γνωσιακή-συμπεριφορική θεραπεία μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με δυσπραξία να αναπτύξουν στρατηγικές αντιμετώπισης και να βελτιώσουν τη συναισθηματική τους ευημερία.

B. Στρατηγικές για το σπίτι και το σχολείο:

Υπάρχουν πολλές στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν τα άτομα με δυσπραξία να επιτύχουν στο σπίτι και στο σχολείο, όπως

Σπάσιμο των καθηκόντων σε μικρότερα βήματα: Ο διαχωρισμός των εργασιών σε μικρότερα βήματα μπορεί να τις κάνει πιο εύχρηστες και να μειώσει το άγχος και την απογοήτευση.

Χρήση οπτικών βοηθημάτων: Τα οπτικά βοηθήματα, όπως οι λίστες ελέγχου και τα χρονοδιαγράμματα, μπορούν να βοηθήσουν τα άτομα με δυσπραξία να οργανώσουν τις σκέψεις τους και να παραμείνουν προσηλωμένα στα καθήκοντά τους.

Παροχή επιπλέον χρόνου και διευκολύνσεων: Η παροχή επιπλέον χρόνου για τις εργασίες και διευκολύνσεων, όπως η προνομιακή θέση ή ένα ήσυχο περιβάλλον εργασίας, μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με δυσπραξία να επιτύχουν στο σχολείο και σε άλλα περιβάλλοντα.

Ενθάρρυνση της σωματικής δραστηριότητας: Η τακτική σωματική δραστηριότητα, όπως η κολύμβηση ή η γιόγκα, μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση του συντονισμού και των κινητικών δεξιοτήτων.

C. Υποστηρικτική τεχνολογία και διευκολύνσεις:

Η υποστηρικτική τεχνολογία και οι προσαρμογές μπορούν να βοηθήσουν τα άτομα με δυσπραξία να ξεπεράσουν τις προκλήσεις και να επιτύχουν σε διάφορα περιβάλλοντα. Ορισμένα παραδείγματα υποστηρικτικής τεχνολογίας και προσαρμογών περιλαμβάνουν:

Λογισμικό υπαγόρευσης: Το λογισμικό υπαγόρευσης μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με δυσπραξία να γράφουν και να πληκτρολογούν πιο εύκολα.

Τεχνολογία μετατροπής ομιλίας σε κείμενο: Η τεχνολογία Speech-to-text μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με δυσπραξία να επικοινωνούν πιο εύκολα και αποτελεσματικά.

Προσαρμοστικές συσκευές για τη γραφή και άλλες λεπτές κινητικές εργασίες: Οι προσαρμοστικές συσκευές, όπως οι λαβές μολυβιών και οι στυλό με βάρος, μπορούν να βοηθήσουν τα άτομα με δυσπραξία να βελτιώσουν τη γραφή και άλλες λεπτές κινητικές δεξιότητες.

Επιπλέον χρόνος για εργασίες και εξετάσεις: Η παροχή επιπλέον χρόνου για εργασίες και εξετάσεις μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με δυσπραξία να εργαστούν με το δικό τους ρυθμό και να μειώσουν το άγχος και την απογοήτευση.

Συμπερασματικά, η δυσπραξία είναι μια σύνθετη κατάσταση που μπορεί να επηρεάσει τα άτομα με διάφορους τρόπους. Ωστόσο, με την κατάλληλη διάγνωση, θεραπεία και υποστήριξη, τα άτομα με δυσπραξία μπορούν να ξεπεράσουν τις προκλήσεις τους και να ζήσουν ικανοποιητικές ζωές. Ας συνεργαστούμε για να προωθήσουμε την ευαισθητοποίηση, την κατανόηση και την αποδοχή της δυσπραξίας και να δημιουργήσουμε μια κοινωνία χωρίς αποκλεισμούς για όλους.

Πρωτότυπο περιεχόμενο από την συγγραφική ομάδα του Upbility. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, στο σύνολό του ή τμημάτων του, χωρίς την αναφορά στον εκδότη.

Υλικό Παρέμβασης:

Αναπτυξιακή Λεκτική Δυσπραξία | ΟΔΗΓΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ

Σεμινάριο Εντατικής Εκπαίδευσης:

Κατανοώντας τη Δυσπραξία

  

2 comments

καλησπερα, ονομαζομαι γιωτα και εχω δυο κορουλες 9,5 και 8 αντιστοιχα η 9,5 χρονη οταν ηταν 4,5 περιπου της διέγνωσε ο νευρολογος οτι εχει ’’δυσμετρια’’ μπορειτε να μου πειτε τι σημαινει ακριβως και πως μπορω να τα αντιμετωπισω ολα αυτα επισης της ειχαν διακρυνει διασπαση προσοχης ετοιμαζεται να παει στην ε δημοτικου και δεν μπορει να κατανοησσει μαθηματικα με αποτελεσμα να κουραζεται και να δυσκολευεται πολυ τι μου προτινεται ευχαριστω

yiota ramantani,

Καλησπέρα σας! Να χαίρεστε τα παιδάκια σας! Όσον αφορά στην ερώτηση σας: Η δυσμετρία αποτελεί μία διαταραχή στην εκτέλεση των εκούσιων κινήσεων. Συνήθως ο παιδονευρολόγος συστήνει στους γονείς των παιδιών που διαγιγνώσκονται με αντίστοιχες διαταραχές από ποιους ειδικούς θα πρέπει να αξιολογηθεί το παιδί (π.χ. Εργοθεραπευτή) και παρέχει συμβουλές στους γονείς. Στην ηλικία που βρίσκεται πλέον η κόρη σας και λαμβάνοντας υπόψιν τα στοιχεία που μας δίνετε, είναι απαραίτητο να αξιολογηθεί από έναν/μία Ειδικό Παιδαγωγό, ώστε να προσδιοριστούν οι τομείς δεξιοτήτων στους οποίους το παιδί παρουσιάζει δυσκολία και να σας συμβουλέψει για το τι θα ήταν ωφέλιμο για το παιδί. Οποιαδήποτε άλλη πληροφορία χρειάζεστε, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μου στο mail a.psoxiou@ikid.gr.
Ψόχιου Αγγελική
Λογοθεραπεύτρια ikid Χαιδαρίου

Ψόχιου Αγγελική,

Leave a comment

Please note: comments must be approved before they are published.