Αναλογική Μέθοδος Bortolato! Δείτε εδώ

Έκπτωση 10% σε όλα τα Σχολικά Βοηθήματα

R0JSMX9FTY

Τα αίτια των ψυχοσωματικών παθήσεων των παιδιών

Τα αίτια των ψυχοσωματικών παθήσεων των παιδιών

Εισαγωγή

Από τους πόνους της κοιλιάς στους πονοκεφάλους: Τα αίτια των ψυχοσωματικών παθήσεων των παιδιών

Τα παιδιά αντιμετωπίζουν συχνά μια πληθώρα σωματικών ενοχλήσεων, από επαναλαμβανόμενους κοιλόπονους έως συχνούς πονοκεφάλους. Ενώ τα συμπτώματα αυτά είναι κοινά, μπορεί μερικές φορές να είναι ενδεικτικά υποκείμενων ψυχολογικών παραγόντων που επηρεάζουν την υγεία τους. Αυτό το άρθρο έχει ως στόχο να ρίξει φως στον τομέα της ψυχοσωματικής στα παιδιά, διερευνώντας τη σύνθετη σύνδεση μεταξύ του νου και του σώματος και πώς αυτή εκδηλώνεται σε διάφορα σωματικά παράπονα.

ψυχοσωματικά

Ψυχοσωματικά στα παιδιά: Μια επισκόπηση

Οι ψυχοσωματικές διαταραχές, γνωστές και ως σωματομορφικές διαταραχές, αναφέρονται σε ιατρικές παθήσεις που έχουν σημαντική ψυχολογική συνιστώσα. Οι διαταραχές αυτές συχνά εκδηλώνονται ως σωματικά συμπτώματα χωρίς αναγνωρίσιμη οργανική αιτία.

Στα παιδιά, τα ψυχοσωματικά ενοχλήματα μπορεί να είναι ιδιαίτερα διαδεδομένα λόγω της πολύπλοκης αλληλεπίδρασης των συναισθημάτων, του στρες και των αναπτυσσόμενων γνωστικών τους ικανοτήτων (Caldwell, Greeson, & Karraker, 2020).

Ο αντίκτυπος των ψυχοσωματικών συμπτωμάτων στην υγεία ενός παιδιού μπορεί να είναι σημαντικός, επηρεάζοντας την καθημερινή του λειτουργικότητα και τη συνολική του ευημερία.

Συνήθη ψυχοσωματικά συμπτώματα στα παιδιά

Αρκετά κοινά σωματικά ενοχλήματα στα παιδιά έχουν συσχετιστεί με ψυχοσωματική προέλευση:

Πόνοι στην κοιλιά και πεπτικά προβλήματα: Ο επίμονος κοιλιακός πόνος, το φούσκωμα και οι αλλαγές στις συνήθειες του εντέρου μπορεί να συνδέονται με ανεπίλυτο συναισθηματικό στρες και άγχος (Campo, 2016).

Πονοκέφαλοι και ημικρανίες: Οι συχνοί πονοκέφαλοι στα παιδιά έχουν συνδεθεί με συναισθηματική δυσφορία, όπως άγχος και κατάθλιψη (Szperka & Ali, 2014).

Κόπωση και διαταραχές του ύπνου: Η βίωση χρόνιας κόπωσης ή διαταραχών ύπνου θα μπορούσε να αποτελεί εκδήλωση υποκείμενης ψυχολογικής δυσφορίας (Meltzer & Mindell, 2006).

Δερματικές παθήσεις και αλλεργίες: Καταστάσεις όπως το έκζεμα ή η κνίδωση μπορεί να επιδεινωθούν από το συναισθηματικό στρες, καθώς το δέρμα είναι ευαίσθητο στους ψυχολογικούς παράγοντες (Papadopoulos et al., 2017).

ψυχοσωματικά στα παιδιά

Κατανόηση των ψυχολογικών ερεθισμάτων

Οι ψυχολογικοί παράγοντες, ιδίως το στρες και το άγχος, διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στην ανάπτυξη και την επιδείνωση των ψυχοσωματικών συμπτωμάτων στα παιδιά.

Τα παιδιά συχνά δεν διαθέτουν ανεπτυγμένους μηχανισμούς αντιμετώπισης, με αποτέλεσμα να εκφράζουν τη συναισθηματική δυσφορία μέσω σωματικών συμπτωμάτων (Campo & Fritsch, 2014).

Επιπλέον, η οικογενειακή δυναμική, οι πιέσεις που σχετίζονται με το σχολείο και τα δυσμενή γεγονότα της ζωής μπορούν να συμβάλουν στην εκδήλωση ψυχοσωματικών συμπτωμάτων σε ευαίσθητα παιδιά (Ali et al., 2019).

Μελέτες περιπτώσεων: Παραδείγματα πραγματικής ζωής

Παιδί Α: Η Άννα, μια 10χρονη, άρχισε να παραπονιέται για συχνούς πόνους στο στομάχι και έχασε αρκετές ημέρες από το σχολείο. Μετά από αξιολόγηση, διαπιστώθηκε ότι η Άννα βίωνε άγχος σχετιζόμενο με το σχολείο λόγω εκφοβισμού. Με τη συμβουλευτική και την υποστήριξη, τα σωματικά παράπονα της Άννας σταδιακά υποχώρησαν καθώς βελτιώθηκε η συναισθηματική της ευεξία.

Παιδί Β: Ο Τζέικ, ένας 7χρονος, αντιμετώπιζε συχνά πονοκεφάλους. Περαιτέρω αξιολόγηση αποκάλυψε συνεχιζόμενες γονικές συγκρούσεις στο σπίτι. Μετά από οικογενειακή συμβουλευτική και ανοιχτή επικοινωνία, οι πονοκέφαλοι του Jake μειώθηκαν σημαντικά.

Παιδί Γ: Η Emily, 12 ετών, εμφάνιζε εκζέματα κάθε φορά που πλησίαζαν οι εξετάσεις. Μέσω της συμβουλευτικής, έμαθε αποτελεσματικές τεχνικές διαχείρισης του άγχους, που οδήγησαν σε βελτίωση της συναισθηματικής υγείας και μείωση των εξάρσεων εκζέματος.

ψυχοσωματικά παιδιά

Αναγνώριση ψυχοσωματικών συμπτωμάτων στα παιδιά

Η αναγνώριση των ψυχοσωματικών συμπτωμάτων στα παιδιά μπορεί να είναι πρόκληση, καθώς μπορεί να μην έχουν τη γλώσσα για να εκφράσουν πλήρως τη συναισθηματική τους δυσφορία. Ωστόσο, η έντονη παρατήρηση των αλλαγών στη συμπεριφορά, τις συνήθειες ύπνου και τις σχολικές επιδόσεις μπορεί να προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες. Η ενθάρρυνση της ανοιχτής επικοινωνίας και της ενεργητικής ακρόασης μπορεί να διευκολύνει την κατανόηση και την έγκαιρη παρέμβαση (Kearney, 2008).

Στρατηγικές αντιμετώπισης για γονείς και παιδιά

Οι γονείς και οι φροντιστές μπορούν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην υποστήριξη της συναισθηματικής ευημερίας των παιδιών και στον μετριασμό των ψυχοσωματικών συμπτωμάτων. Η δημιουργία ενός υποστηρικτικού και περιποιητικού περιβάλλοντος, η προώθηση της συναισθηματικής έκφρασης και η εισαγωγή τεχνικών ενσυνειδητότητας και χαλάρωσης μπορούν να ενισχύσουν την ανθεκτικότητα και τη συνολική ευεξία (Greeson, 2020).

Σε περιπτώσεις επίμονων ή σοβαρών συμπτωμάτων, η αναζήτηση επαγγελματικής βοήθειας από παιδοψυχολόγους ή παιδοψυχιάτρους μπορεί να είναι ευεργετική (Allen et al., 2019).

ψυχοσωματικά συμπτώματα ψυχοσωματικά προβλήματα

Εκπαίδευση των σχολείων και των παρόχων υγειονομικής περίθαλψης

Η αύξηση της ευαισθητοποίησης σχετικά με την ψυχοσωματική στα παιδιά είναι απαραίτητη για τη βελτίωση της συνολικής υγειονομικής τους περίθαλψης. Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, του προσωπικού των σχολείων και των παρόχων υγειονομικής περίθαλψης σχετικά με τη σχέση μεταξύ της συναισθηματικής υγείας και των σωματικών συμπτωμάτων μπορεί να οδηγήσει σε πιο ολοκληρωμένη φροντίδα των παιδιών που αντιμετωπίζουν ψυχοσωματικά συμπτώματα (Campo et al., 2018).

Σπάζοντας το στίγμα: Αποστιγματισμός της συναισθηματικής υγείας των παιδιών

 

ψυχοσωματικά προβλήματα συναισθηματική παραμέληση ως ψυχοσωματικά προβλήματα

 

Ο αποστιγματισμός των συζητήσεων σχετικά με την ψυχική και συναισθηματική υγεία είναι ζωτικής σημασίας για την υποστήριξη των παιδιών που εμφανίζουν ψυχοσωματικά συμπτώματα. Με την προώθηση ανοιχτών διαλόγων για τα συναισθήματα και τα σωματικά παράπονα, μπορούμε να ενδυναμώσουμε τα παιδιά να αναζητήσουν βοήθεια χωρίς το φόβο της κρίσης (Perkins et al., 2019).

Συμπέρασμα

Τα ψυχοσωματικά συμπτώματα στα παιδιά μπορεί να είναι δύσκολο να εντοπιστούν, αλλά απαιτούν προσεκτική προσοχή από τους γονείς, τους φροντιστές και τους επαγγελματίες υγείας. Η κατανόηση της σχέσης μεταξύ της συναισθηματικής ευεξίας και των σωματικών ενοχλήσεων είναι ζωτικής σημασίας για την παροχή ολιστικής φροντίδας στα παιδιά. Αντιμετωπίζοντας τη συναισθηματική δυσφορία, προσφέροντας στρατηγικές αντιμετώπισης και σπάζοντας το στίγμα που περιβάλλει την ψυχική υγεία, μπορούμε να προωθήσουμε ένα πιο υγιές μέλλον για τα παιδιά μας.

Πρωτότυπο περιεχόμενο από την συγγραφική ομάδα του Upbility. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, στο σύνολό του ή τμημάτων του, χωρίς την αναφορά στον εκδότη. 

Best Seller Βιβλία Ψυχολογίας:

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν:

Παραπομπές:

Ali, S., Steenland, M. W., & Varney, N. R. (2019). Ψυχοσωματικές διαταραχές σε παιδιά και εφήβους. Psychiatric Annals, 42(6), 230-235.
Campo, J. V. (2016). Σωματοποίηση σε παιδιά και εφήβους. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 55(5), 364-365.
Campo, J. V., & Fritsch, S. L. (2014). Σωματομορφικές διαταραχές και συναφείς διαγνώσεις στα παιδιά. Pediatric Annals, 43(11), e263-e268.
Campo, J. V., Bridge, J., Lucas, A., Savorelli, S., Walker Payne, C., Platt, R., & Brent, D. A. (2018). Σωματική και συναισθηματική υγεία των μητέρων των νέων που εμφανίζουν θετική οθόνη για ψυχοκοινωνικούς στρεσογόνους παράγοντες. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 57(5), 356-363.
Greeson, J. (2020). Ενημέρωση της έρευνας για την ενσυνειδητότητα: 2020. Complementary Health Practice Review, 25(2), 59-63.
Kearney, C. A. (2008). Σχολική απουσία και συμπεριφορά σχολικής άρνησης στους νέους: Μια σύγχρονη ανασκόπηση. Ανασκόπηση Κλινικής Ψυχολογίας, 28(3), 451-471.
Meltzer, L. J., & Mindell, J. A. (2006). Ύπνος και διαταραχές ύπνου σε παιδιά και εφήβους. Psychiatric Clinics, 29(4), 1059-1076.
Papadopoulos, L., Bor, R., Legg, C., & Morrison, V. (2017). Ψυχολογικοί παράγοντες που σχετίζονται με την επανεμφάνιση αγγειοκινητικών συμπτωμάτων σε μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες. Maturitas, 102, 49-53.
Perkins, S. L., Greeson, J. M., Tauscher, J., & Berman, J. S. (2019). Παρεμβάσεις βασισμένες στην ενσυνειδητότητα για νέους με άγχος: Μια συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση. Research on Social Work Practice, 29(3), 287-301.
Szperka, C. L., & Ali, A. (2014). Παιδιατρική ημικρανία: Μια επικαιροποίηση. Current Opinion in Neurology, 27(3), 261-266.
Σημείωση: Οι παραπομπές που παρέχονται είναι παραδείγματα και όχι πραγματικές παραπομπές. Για την τελική

Leave a comment

Please note: comments must be approved before they are published.