Η πρώτη ημέρα στο σχολείο δεν είναι παρά μια επίκληση στο νέο, τόσο για τους μικρούς μαθητές, όσο και για τους γονείς και εκπαιδευτικούς - νέους και μη στον χώρο.
Δεν αμφισβητείται φυσικά πως για τους νεαρούς της υπόθεσης πρέπει όλοι να καταβάλουμε προσπάθεια για να θέσουμε αυτήν την νέα αρχή της πρώτης ημέρας του σχολείου στους μαθητές με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Τι θα μπορούσε λοιπόν να μας καθοδηγήσει σε αυτό;
Η μετάβαση της πρώτης ημέρας στο σχολείο
Η μετάβαση στο σχολείο φυσικά θα πρέπει πάντα να συνοδεύεται από το οικείο και αγαπητό πρόσωπο του γονέα! Σκοπός είναι η ήπια μεταβολή από το γνωστό και το οικείο στο νέο.
Ακόμα και αν στην σύγχρονη εποχή κάτι τέτοιο φαντάζει δυσκολότερο λόγω μέτρων υγείας, ο γονέας είναι σημαντικό να συμφιλιώσει το παιδί με τον νέο χωρίς στον οποίο εκτίθεται.
Ειδικοί προτείνουν την γνωριμία δασκάλου-μαθητή με την παρουσία του γονέα και την πρώτη αναγνωριστική εξερεύνηση της σχολικής δομής επίσης με την παρουσία του γονέα.
Σχέσεις με τον δάσκαλο στην πρώτη ημέρα στο σχολείο
Γιατί είναι τόσο καίριας σημασίας ο εκπαιδευτικός να πασχίσει από την πρώτη κιόλας ημέρα στο σχολείο να αναπτύξει οικειότητα προς τον μαθητή εκπνέοντας φιλικότητα;
Διότι, ένα "σφιγμένο μυαλό" αδυνατεί να μάθει και, σημαντικότερα, αδυνατεί να προσαρμοστεί.
Όσο ενδιαφέρον και σημαντικό να φαντάζει το εκάστοτε μάθημα στην αντίληψη του νέου μαθητή, το παιδί δεν θα ανταποκριθεί αν στο μυαλό του υπερισχύει το αίσθημα του "άγνωστου" ή, στην χείριστη των περιπτώσεων, το συναίσθημα του φόβου.
Ωστόσο, το "σπάσιμο του πάγου" δεν λειτουργεί στα παιδιά, όπως λειτουργεί και στους ενήλικες.
Το παιδί για να εξοικειωθεί και να νιώσει φιλικότητα δεν χρειάζεται μόνο συχνή κουβέντα, αλληλεπίδραση και… ένα έξυπνο αστείο.
Μια ανοικοδόμητη, νεαρή προσωπικότητα, για να νιώσει άνετα, χρειάζεται ερεθίσματα του οικείου περιβάλλοντος μεταφερμένα στην σχολική ζωή.
Εμβαθύνοντας, αν και σε μικρή ηλικία, τα παιδιά που είναι έτοιμα να βιώσουν τώρα την πρώτη ημέρα στο σχολείο είναι πολύ πιθανό να έχουν ενδιαφέροντα, τα οποία μπορεί να σχετίζονται με κάποιο άθλημα, κάποιο κινούμενο σχέδιο - διαδεδομένο αυτή την περίοδο - ή κάποιο συγκεκριμένο παιχνίδι.
Μια προσέγγιση που θα συμπεριλαμβάνει ένα τέτοιο στοιχείο ενδιαφέροντος, ειδικά την πρώτη ημέρα του σχολείου, είναι ικανή να κερδίσει την προσοχή, αλλά και την εξοικείωση των παιδιών, με το μάθημα και με τον δάσκαλο.
Από εκεί και πέρα ρόλο παίζει και ο χαρακτήρας του κάθε μικρού μαθητή, ο οποίος φυσικά έχει αρχίσει να διαμορφώνεται από αυτήν την ηλικία!
Ακονίζοντας τις ικανότητες του παιδιού για την πρώτη ημέρα στο σχολείo
Η πρώτη ήμερα στο σχολείο σηματοδοτεί και μια αρχή σε έναν κόσμο με νέα ερεθίσματα, καινούριες πληροφορίες, καταστάσεις, ιδέες, ανθρώπους.
Στην 12ετή σχολική πορεία που θα ακολουθήσει, όλοι αυτοί οι παράγοντες θα συντελέσουν, στην ανάπτυξη ικανοτήτων, δεξιοτήτων και ταλέντων για τον κάθε μαθητή.
Απαραίτητη όμως προϋπόθεση καθίσταται η συμφιλίωση του παιδιού με υλικό το οποίο θα προκαλέσει το παιδί να κάνει τις πρώτες του περίπλοκες, σε μικρό βαθμό, σκέψεις, να λύσει τα πρώτα του προβλήματα και να εξασκήσει από νωρίς ακόμα τις δυνατότητές του.
Ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί ο παιδικός εγκέφαλος είναι με το να δυναμώνει όσο τοποθετείται σε νέες καταστάσεις σκέψης.
Ένα παζλ, ένας γρίφος, ένα παιχνίδι μνήμης στοχεύουν ακριβώς εκεί. Στο να βάλουν το παιδί, όσο βρίσκεται ακόμα σε ένα πρώιμο στάδιο ωρίμανσης, να ακονίσει τις δεξιότητές του.
Η πρώτη ημέρα στο σχολείο, αλλά και η προσαρμοστική περίοδος πριν ή μετά από αυτήν, θα πρέπει να περιλαμβάνει σίγουρα στα πλαίσιά της τέτοιου είδους προκλήσεις για τα παιδιά.
Τόσο από την σκοπιά του γονέα, όσο και από την σκοπιά του εκπαιδευτικού, αυτές οι ασκήσεις θα πρέπει να προστίθενται τακτικά στο περιβάλλον του παιδιού, με όσο το δυνατόν πιο ευχάριστο και ευφάνταστο τρόπο.
Τέτοιου είδους υλικό μπορείτε να βρείτε διαδικτυακά, σε βιβλιοπωλεία ή να το στο δικό μας online κατάστημα.
Για τέτοιο περιεχόμενο πρόκειται η σειρά 5 e-book μας "Προετοιμάζομαι για το Σχολείο", η οποία στοχεύει ειδικευμένα στην ανάπτυξη της ακουστικής επεξεργασίας, της λεπτής κινητικότητας, της οπτικής διάκρισης, των μαθηματικών εννοιών και της γραφο-φωνολογίας.
Μέσω του δικού μας ή και οποιουδήποτε άλλου υλικού με το οποίο έρχονται σε επαφή τα παιδιά από την πρώτη κιόλας ημέρα στο σχολείο, εκτός από την ανάπτυξη γενικών δεξιοτήτων, κεντρίζεται και το ενδιαφέρον του παιδιού σε νέες δραστηριότητες.
Δεν αποκλείεται, εφόσον συνεχίσει αυτή η σειρά ασκήσεων, το παιδί να αρχίσει να κλίνει σε τομείς της αρεσκείας του όπως η αριθμητική και αργότερα να διαμορφώσει με αυτόν τον τρόπο χρήσιμα ενδιαφέροντα!
copyright @Upbility
Μπορεί να σας ενδιαφέρουν:
Το e-book “Βασικοί Κανόνες Γραφής”, σχεδιάστηκε με τέτοιον τρόπο ώστε να παρέχει όλα τα κατάλληλα εργαλεία που θα βοηθήσουν το παιδί να αναπτύξει τη δεξιότητά του στη γραφή.
Βρείτε όλα τα σχολικά βοηθήματα για το δημοτικό :