★★★★★ 4.84 από 5 με βάση 10142 Κριτικές

Αναλογική Μέθοδος Bortolato! Δείτε εδώ

Έκπτωση 10% σε όλα τα Σχολικά Βοηθήματα

R0JSMX9FTY

Αυτισμός - Ένας πλήρης οδηγός για γονείς

Αυτισμός - Ένας πλήρης οδηγός για γονείς - Εκδόσεις Upbility

Η Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) είναι μια σύνθετη νευρολογική και αναπτυξιακή κατάσταση που εμφανίζεται συνήθως κατά τη διάρκεια των τριών πρώτων ετών της ζωής. Επηρεάζει την ικανότητα του ατόμου να επικοινωνεί και να αλληλεπιδρά με τους άλλους. Με τα αυξανόμενα ποσοστά επικράτησης, η κατανόηση του αυτισμού έχει γίνει όλο και πιο σημαντική για την κοινωνία, ιδίως για τους γονείς που αντιμετωπίζουν την πρόκληση της πλοήγησης σε αυτή τη συχνά παρεξηγημένη κατάσταση.

Αυτός ο οδηγός έχει ως στόχο να παρέχει μια εμπεριστατωμένη κατανόηση του αυτισμού, καλύπτοντας το ιατρικό υπόβαθρο, τα σημεία, τις στρατηγικές διαχείρισης και τις πρακτικές συμβουλές για τους γονείς. Είτε είστε γονέας ενός παιδιού που διαγνώστηκε πρόσφατα με αυτισμό είτε επιθυμείτε να μάθετε περισσότερα για την πάθηση, αυτός ο οδηγός έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει υποστήριξη, πληροφορίες και κατεύθυνση.

Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχικών Διαταραχών (DSM)

Το Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχικών Διαταραχών (DSM), έκδοση της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρείας, έχει εξελιχθεί σημαντικά όσον αφορά την ταξινόμηση και την κατανόηση της Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Αρχικά αναγνωρίστηκε ως ξεχωριστή διάγνωση στο DSM-III ως "παιδικός αυτισμός", έχει υποστεί αρκετές αναθεωρήσεις. Το DSM-IV διεύρυνε το φάσμα του αυτισμού, εισάγοντας κατηγορίες όπως η Αυτιστική Διαταραχή και το Σύνδρομο Asperger.

Ωστόσο, η πιο αξιοσημείωτη αλλαγή ήρθε με το DSM-5, το οποίο ενοποίησε όλες τις διαταραχές που σχετίζονται με τον αυτισμό σε μια ενιαία διάγνωση ASD, αφαιρώντας προηγούμενες υποκατηγορίες όπως το σύνδρομο Asperger. Αυτή η έκδοση δίνει έμφαση στη φασματική φύση του αυτισμού, εισάγοντας επίπεδα σοβαρότητας και βελτιώνοντας τα διαγνωστικά κριτήρια.

Παλαιότερα, οι διαταραχές αυτές είχαν ξεχωριστά ονόματα όπως το σύνδρομο Άσπεργκερ, αποδιοργανωτική διαταραχή παιδικής ηλικίας και άλλες διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές. Οι αλλαγές αυτές αντικατοπτρίζουν μια βαθύτερη κατανόηση της πολυπλοκότητας των ΔΑΦ και αποσκοπούν στην παροχή μεγαλύτερης σαφήνειας και συνέπειας στις διαγνώσεις, καθοδηγώντας τους επαγγελματίες στις στρατηγικές θεραπείας και υποστήριξης.

Aναπτυξιακές διαταραχές

Αυτισμός

Οι αναπτυξιακές διαταραχές περιλαμβάνουν μια ομάδα ψυχιατρικών καταστάσεων που ξεκινούν από την παιδική ηλικία και συνεπάγονται σοβαρές βλάβες σε διάφορους τομείς. Η διαταραχή του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ) είναι ένα εξέχον μέλος αυτής της κατηγορίας (αναπτυξιακές διαταραχές), που χαρακτηρίζεται από προκλήσεις στην κοινωνική αλληλεπίδραση, την επικοινωνία και την τάση για επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές. Σε αντίθεση με πολλές άλλες αναπτυξιακές διαταραχές, τα συμπτώματα του αυτισμού και η σοβαρότητα της ΔΑΦ μπορεί να διαφέρουν σημαντικά μεταξύ των ατόμων, χαρακτηριστικό που οδήγησε στον όρο "φάσμα" στην ονομασία της.

Ο αυτισμός είναι ξεχωριστός στην παρουσίασή του, που συχνά περιλαμβάνει μοναδικά δυνατά σημεία και δυσκολίες. Για παράδειγμα, τα άτομα με αυτισμό μπορεί να έχουν εξαιρετικές ικανότητες σε ορισμένους τομείς, όπως η μνήμη ή η αναγνώριση μοτίβων, ενώ αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις στην κοινωνική επικοινωνία και την ευελιξία στη σκέψη και τη συμπεριφορά. Αρκετά άτομα με αναπτυξιακή διαταραχή εμφανίζουν «συμπτώματα» και από μικρότερες ακόμη ηλικίες, ανάλογα με τη βαρύτητα της εικόνας, ακόμη και από τη γέννηση. Αυτή η ποικιλομορφία υπογραμμίζει την ανάγκη για εξατομικευμένες προσεγγίσεις στη διαχείριση και την υποστήριξη, αναδεικνύοντας την ποικιλομορφία και την πολυπλοκότητα στο πεδίο των αναπτυξιακών διαταραχών.

Κατανόηση του αυτισμού

Ιστορική αναδρομή και εξέλιξη

Η κατανόηση του αυτισμού έχει εξελιχθεί σημαντικά με την πάροδο των ετών. Αρχικά θεωρήθηκε ότι ήταν μια μορφή σχιζοφρένειας στις αρχές του 20ού αιώνα, ο αυτισμός αναγνωρίστηκε αργότερα ως ξεχωριστή πάθηση τη δεκαετία του 1940 από τον Δρ Leo Kanner. Έκτοτε, η έρευνα έχει διευρύνει σημαντικά τις γνώσεις μας, καταρρίπτοντας μύθους και διαμορφώνοντας τη σημερινή κατανόηση του αυτισμού ως διαταραχή του φάσματος.

Τρέχουσα ιατρική κατανόηση

Σήμερα, ο αυτισμός αναγνωρίζεται ως μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που χαρακτηρίζεται από μειωμένη κοινωνική αλληλεπίδραση, επικοινωνιακές προκλήσεις και τάση για επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές. Αν και η ακριβής αιτία είναι άγνωστη, πιστεύεται ότι είναι ένας συνδυασμός γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων. Ο φασματικός χαρακτήρας του αυτισμού σημαίνει ότι εκδηλώνεται διαφορετικά σε κάθε άτομο, καθιστώντας τον μια μοναδικά εξατομικευμένη εμπειρία.

Συνήθεις παρανοήσεις και μύθοι

Ο αυτισμός συχνά περιβάλλεται από παρανοήσεις. Για παράδειγμα, είναι μύθος ότι τα αυτιστικά άτομα δεν επιθυμούν κοινωνικές αλληλεπιδράσεις. Στην πραγματικότητα, πολλοί επιζητούν την κοινωνική σύνδεση, αλλά μπορεί να δυσκολεύονται με τους συμβατικούς τρόπους κοινωνικοποίησης. Ένας άλλος κοινός μύθος είναι ότι όλα τα αυτιστικά άτομα έχουν κάποια μορφή δεξιότητας savant, κάτι που δεν ισχύει. Ενώ ορισμένα άτομα μπορεί να έχουν εξαιρετικές ικανότητες σε ορισμένους τομείς, αυτό δεν αποτελεί καθολικό χαρακτηριστικό.

Γενετικοί παράγοντες κινδύνου

Οι γενετικοί παράγοντες παίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη διαφόρων καταστάσεων και χαρακτηριστικών, επηρεάζοντας από τα φυσικά χαρακτηριστικά μέχρι την ευαισθησία σε ορισμένες ασθένειες. Οι εξελίξεις στη γενετική έχουν αποκαλύψει ότι πολλές καταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων των χρόνιων ασθενειών, των διαταραχών της ψυχικής υγείας και των αναπτυξιακών διαταραχών, έχουν κληρονομική συνιστώσα. Αυτό σημαίνει ότι οι καταστάσεις αυτές μπορούν να μεταβιβαστούν από τους γονείς στα παιδιά τους μέσω των γονιδίων. Τα γονίδια, τα οποία αποτελούνται από DNA, λειτουργούν ως οδηγίες για την κατασκευή μορίων που ονομάζονται πρωτεΐνες.

Παραλλαγές ή μεταλλάξεις σε αυτά τα γονίδια μπορούν να οδηγήσουν σε αλλαγές στη λειτουργία αυτών των πρωτεϊνών, οι οποίες με τη σειρά τους μπορούν να επηρεάσουν την ανάπτυξη και τη λειτουργία του σώματος και του εγκεφάλου. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μια μόνο γονιδιακή μετάλλαξη μπορεί να προκαλέσει μια ασθένεια, ενώ σε άλλες περιπτώσεις, πολλαπλά γονίδια μπορεί να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και με περιβαλλοντικούς παράγοντες για να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης μιας συγκεκριμένης πάθησης. Η κατανόηση των γενετικών παραγόντων είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη αποτελεσματικών θεραπειών και παρεμβάσεων, καθώς και για την παροχή ακριβών διαγνώσεων και προβλέψεων. Ανοίγει επίσης τις δυνατότητες για εξατομικευμένη ιατρική, όπου οι θεραπείες μπορούν να προσαρμοστούν στο άτομο με βάση τη γενετική του σύσταση.

Πρώιμα σημάδια και έγκαιρη διάγνωση

Αυτισμός αγόρια παρά στα κορίτσια

Σημασία της έγκαιρης ανίχνευσης

Η έγκαιρη ανίχνευση του αυτισμού είναι ζωτικής σημασίας, καθώς μπορεί να οδηγήσει σε έγκαιρη παρέμβαση, η οποία βελτιώνει σημαντικά τα αποτελέσματα. Οι γονείς είναι συχνά οι πρώτοι που παρατηρούν ασυνήθιστες συμπεριφορές στο παιδί τους ή καθυστερήσεις στην ανάπτυξη. Είναι 3 έως 4 φορές πιο συνήθης στα αγόρια παρά στα κορίτσια.

Τυπικά αναπτυξιακά ορόσημα και πρώιμα σημάδια

Τα συνήθη πρώιμα σημάδια του αυτισμού περιλαμβάνουν την έλλειψη οπτικής επαφής, την καθυστερημένη ανάπτυξη του λόγου, το περιορισμένο ενδιαφέρον για τις σχέσεις με τους συνομηλίκους και τις επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές. Είναι σημαντικό να συγκρίνετε αυτές τις συμπεριφορές με τα τυπικά αναπτυξιακά ορόσημα, όπως η φλυαρία έως τους 12 μήνες ή η χρήση απλών προτάσεων έως τους 24 μήνες.

Πλοήγηση στη διαδικασία διάγνωσης

Η διάγνωση του αυτισμού περιλαμβάνει μια διεπιστημονική ομάδα, που περιλαμβάνει παιδιάτρους, νευρολόγους και παιδοψυχολόγους. Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη διαδικασία που περιλαμβάνει συνεντεύξεις, παρατηρήσεις και αναπτυξιακές αξιολογήσεις. Η κατανόηση της διάγνωσης είναι ζωτικής σημασίας για τους γονείς, καθώς ανοίγει την πόρτα για προσαρμοσμένες θεραπείες και παρεμβάσεις.

Τα 3 επίπεδα του αυτισμού

Το DSM-5, εισήγαγε μια νέα προσέγγιση στη διάγνωση της Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), καθιερώνοντας τρία επίπεδα σοβαρότητας. Τα επίπεδα αυτά έχουν ως στόχο να παρέχουν έναν πιο τυποποιημένο τρόπο αξιολόγησης του ποσού υποστήριξης που χρειάζεται ένα άτομο με διαταραχή αυτιστικού φάσματος. Πρόκειται για τα εξής:

Επίπεδο 1 - "Απαιτείται υποστήριξη":

Προκλήσεις: Τα άτομα σε αυτό το επίπεδο έχουν κάποιες δυσκολίες στην κοινωνική επικοινωνία και η συμπεριφορά και η ευελιξία τους μπορεί να είναι περιορισμένες. Μπορούν να μιλήσουν και να αλληλεπιδράσουν, αλλά αυτές οι αλληλεπιδράσεις είναι συχνά αμήχανες και μπορεί να είναι δύσκολες χωρίς υποστήριξη.

Ανάγκες υποστήριξης: Χρειάζονται κάποια βοήθεια για να αναπτύξουν κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει βοήθεια με την οργάνωση και τον προγραμματισμό για τη διαχείριση των δραστηριοτήτων της καθημερινής ζωής.

Επίπεδο 2 - "Απαιτείται ουσιαστική υποστήριξη":

Προκλήσεις: Τα άτομα αυτά αντιμετωπίζουν πιο σημαντικές προκλήσεις στις δεξιότητες λεκτικής και μη λεκτικής κοινωνικής επικοινωνίας. Συχνά έχουν περιορισμένα ενδιαφέροντα και επιδίδονται σε επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές που μπορεί να είναι εμφανείς στον απλό παρατηρητή και να παρεμποδίζουν τη λειτουργικότητα σε διάφορα πλαίσια.

Ανάγκες υποστήριξης: Χρειάζονται πιο ουσιαστική υποστήριξη στις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και στην αντιμετώπιση των αλλαγών. Οι άτυπες ή επαναλαμβανόμενες αντιδράσεις τους στις κοινωνικές προτάσεις των άλλων μπορεί να είναι εμφανείς και μπορεί να δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στις αλλαγές, γεγονός που απαιτεί περισσότερη υποστήριξη για τη διαχείριση αυτών των προκλήσεων.

Επίπεδο 3 - "Απαιτείται πολύ ουσιαστική υποστήριξη":

Προκλήσεις: Τα άτομα σε αυτό το επίπεδο παρουσιάζουν σοβαρά ελλείμματα στις λεκτικές και μη λεκτικές δεξιότητες κοινωνικής επικοινωνίας που προκαλούν σοβαρές διαταραχές στη λειτουργικότητα. Οι συμπεριφορές τους περιορίζουν σημαντικά την ικανότητά τους να λειτουργούν αποτελεσματικά στην καθημερινή ζωή. Συχνά εμφανίζουν επαναλαμβανόμενες και περιοριστικές συμπεριφορές.

Ανάγκες υποστήριξης: Χρειάζονται μεγάλη υποστήριξη στην καθημερινή ζωή. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει βοήθεια στην επικοινωνία και στη διαχείριση συμπεριφορών και ρουτινών.

Αυτά τα επίπεδα βοηθούν τους κλινικούς γιατρούς, τους εκπαιδευτικούς και τους φροντιστές να κατανοήσουν τις συγκεκριμένες ανάγκες υποστήριξης των ατόμων με ΔΑΦ, επιτρέποντας πιο προσαρμοσμένες παρεμβάσεις και υπηρεσίες. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το επίπεδο μπορεί να αλλάξει με την πάροδο του χρόνου με την παρέμβαση, την προσωπική ανάπτυξη και άλλους παράγοντες.

Ζώντας με τον αυτισμό: Προκλήσεις και στρατηγικές

Αυτισμός

Καθημερινή ζωή και αυτισμός

Ο αυτισμός επηρεάζει την καθημερινή ζωή με διάφορους τρόπους, ανάλογα με τη θέση του ατόμου στο φάσμα του αυτισμού. Οι αισθητηριακές ευαισθησίες (όπως η αποστροφή σε ορισμένους ήχους ή υφές) και τα εμπόδια στην επικοινωνία είναι κοινά. Οι γονείς μπορεί να χρειαστεί να προσαρμόσουν το οικιακό περιβάλλον και τις μεθόδους επικοινωνίας για να ανταποκριθούν στις ανάγκες του παιδιού τους.

Προκλήσεις συμπεριφοράς και στρατηγικές διαχείρισης

Τα προβλήματα συμπεριφοράς, όπως τα ξεσπάσματα ή η αυτοτραυματική συμπεριφορά, μπορεί να αποτελέσουν πρόκληση. Οι στρατηγικές διαχείρισης της συμπεριφοράς, που συχνά καθοδηγούνται από επαγγελματίες, μπορούν να βοηθήσουν. Η συνέπεια, η θετική ενίσχυση και οι δομημένες ρουτίνες είναι απαραίτητες για τη διαχείριση αυτών των συμπεριφορών.

Εκπαιδευτικές ανάγκες και προσεγγίσεις

Οι εκπαιδευτικές ανάγκες ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό μεταξύ των παιδιών με αυτισμό. Ενώ ορισμένα μπορεί να ευδοκιμούν σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα χωρίς αποκλεισμούς, άλλα μπορεί να χρειάζονται εξειδικευμένα προγράμματα. Τα εξατομικευμένα εκπαιδευτικά σχέδια (ΙΕΠ) είναι ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση των μοναδικών αναγκών κάθε παιδιού στο εκπαιδευτικό περιβάλλον.

Στρατηγικές για την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων

Η ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων αποτελεί ουσιαστικό μέρος της διαχείρισης του αυτισμού. Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν αυτή την ανάπτυξη μέσω της δομημένης εκπαίδευσης κοινωνικών δεξιοτήτων, της παιγνιοθεραπείας και της διευκόλυνσης των αλληλεπιδράσεων με συνομηλίκους σε ελεγχόμενες συνθήκες.

Κοινωνική επικοινωνία

Η κοινωνική επικοινωνία είναι μια ουσιαστική πτυχή της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης, η οποία περιλαμβάνει τη χρήση τόσο λεκτικών όσο και μη λεκτικών μέσων για τη μετάδοση και ερμηνεία μηνυμάτων σε ένα κοινωνικό πλαίσιο. Αυτή η σύνθετη διαδικασία περιλαμβάνει όχι μόνο την ικανότητα να μιλάμε και να κατασκευάζουμε συνεκτική γλώσσα, αλλά και την ικανότητα να κατανοούμε και να ερμηνεύουμε τις λεπτές αποχρώσεις των κοινωνικών ενδείξεων, όπως ο τόνος της φωνής, οι εκφράσεις του προσώπου, η γλώσσα του σώματος και το πλαίσιο.

Η αποτελεσματική κοινωνική επικοινωνία είναι θεμελιώδης για την οικοδόμηση σχέσεων, την έκφραση αναγκών και συναισθημάτων και τη συμμετοχή σε κοινωνικές δραστηριότητες. Διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο σε προσωπικά και επαγγελματικά περιβάλλοντα, επηρεάζοντας τον τρόπο με τον οποίο συνδεόμαστε με τους άλλους και πλοηγούμαστε στα κοινωνικά περιβάλλοντα.

Οι προκλήσεις στην κοινωνική επικοινωνία, που συχνά παρατηρούνται σε καταστάσεις όπως η Διαταραχή του Φάσματος του Αυτισμού, μπορεί να οδηγήσουν σε δυσκολίες στο σχηματισμό και τη διατήρηση σχέσεων και να επηρεάσουν τη συνολική κοινωνική λειτουργικότητα. Η ενίσχυση των δεξιοτήτων κοινωνικής επικοινωνίας, επομένως, αποτελεί βασική εστίαση σε διάφορα εκπαιδευτικά και θεραπευτικά προγράμματα, ειδικά για τα άτομα που δυσκολεύονται σε αυτόν τον τομέα, καθώς είναι ζωτικής σημασίας για την κοινωνική τους ένταξη και τη συνολική τους ευημερία.

Θεραπείες και παρεμβάσεις του αυτιστικού φάσματος

αυτισμός αγόρια παρά στα κορίτσια

Επισκόπηση των διαθέσιμων θεραπειών

Υπάρχει μια ποικιλία διαθέσιμων θεραπειών για να βοηθηθούν τα παιδιά με αυτισμό. Η Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς (ΑΒΑ) είναι μία από τις πιο ευρέως αναγνωρισμένες μεθόδους, η οποία επικεντρώνεται στη βελτίωση συγκεκριμένων συμπεριφορών μέσω στρατηγικών ενίσχυσης. Η λογοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει στις επικοινωνιακές προκλήσεις, ενώ η εργοθεραπεία βοηθά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής.

Φάρμακα: Πότε και γιατί μπορεί να χρησιμοποιηθούν

Αν και δεν υπάρχει κανένα φάρμακο που μπορεί να θεραπεύσει τον αυτισμό, ορισμένα φάρμακα μπορούν να βοηθήσουν στη διαχείριση συμπτωμάτων όπως το άγχος, η κατάθλιψη ή η υπερκινητικότητα. Η απόφαση για τη χρήση φαρμάκων πρέπει πάντα να εξετάζεται προσεκτικά και να συζητείται με τον πάροχο υγειονομικής περίθαλψης.

Εναλλακτικές θεραπείες και η αποτελεσματικότητά τους

Οι εναλλακτικές θεραπείες, όπως η μουσικοθεραπεία ή η καλλιτεχνική θεραπεία, μπορεί να είναι ευεργετικές για ορισμένα παιδιά. Ωστόσο, είναι σημαντικό να τις προσεγγίζετε με προσοχή και να αναζητάτε θεραπείες που έχουν αποδεδειγμένη αποτελεσματικότητα.

Επιλέγοντας τη σωστή θεραπεία

Η επιλογή της σωστής θεραπείας εξαρτάται από τις συγκεκριμένες ανάγκες και προκλήσεις του παιδιού. Συχνά περιλαμβάνει δοκιμές και λάθη και θα πρέπει να καθοδηγείται από επαγγελματίες με εμπειρία στη φροντίδα του αυτισμού.

Πρώιμη παρέμβαση

συμπτώματα του αυτισμού

Η έγκαιρη παρέμβαση αποτελεί κρίσιμη πτυχή της διαχείρισης της Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), καθώς μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα. Οι παρεμβάσεις αυτές έχουν σχεδιαστεί για να αντιμετωπίσουν τις αναπτυξιακές καθυστερήσεις και τις ειδικές προκλήσεις που σχετίζονται με τον αυτισμό σε νεαρή ηλικία, ιδανικά αμέσως μετά τη διάγνωση. Οι στρατηγικές πρώιμης παρέμβασης συχνά περιλαμβάνουν ένα συνδυασμό θεραπειών, όπως λογοθεραπεία, εργοθεραπεία και εφαρμοσμένη ανάλυση συμπεριφοράς (ABA), που προσαρμόζονται στις ανάγκες κάθε παιδιού.

Ο στόχος είναι να ενισχυθεί η επικοινωνία, οι κοινωνικές δεξιότητες και οι προσαρμοστικές συμπεριφορές, διευκολύνοντας έτσι την καλύτερη ενσωμάτωση σε διάφορα περιβάλλοντα, όπως το σπίτι, το σχολείο και το κοινωνικό περιβάλλον. Η αποτελεσματικότητα της πρώιμης παρέμβασης έγκειται στην ικανότητά της να αξιοποιεί τη φυσική πλαστικότητα του εγκεφάλου κατά τα πρώιμα αναπτυξιακά στάδια, προσφέροντας τη δυνατότητα σημαντικών βελτιώσεων στις γνωστικές, κοινωνικές και ακαδημαϊκές δεξιότητες. Για πολλά παιδιά με αυτισμό, αυτές οι πρώιμες προσπάθειες μπορούν να οδηγήσουν σε μειωμένη ανάγκη για υποστήριξη αργότερα στη ζωή, αναδεικνύοντας τη σημασία της έγκαιρης ανίχνευσης και παρέμβασης στο πεδίο των ΔΑΦ.

Γονείς ενός παιδιού στο φάσμα του αυτισμού

Προσαρμογή των γονεϊκών προσδοκιών

Η ανατροφή ενός παιδιού με αυτισμό απαιτεί συχνά την προσαρμογή των προσδοκιών και του γονικού στυλ. Η κατανόηση και η αποδοχή των μοναδικών αναγκών και δυνατοτήτων του παιδιού σας είναι το κλειδί.

Χτίζοντας ένα σύστημα υποστήριξης

Το να έχεις ένα παιδί με αυτισμό επηρεάζει όλη την οικογένεια. Η δημιουργία ενός ισχυρού συστήματος υποστήριξης από την οικογένεια, τους φίλους και τις ομάδες υποστήριξης μπορεί να προσφέρει ουσιαστική συναισθηματική υποστήριξη και πρακτικές συμβουλές. Η σύνδεση με άλλους γονείς αυτιστικών παιδιών μπορεί να είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη.

Αυτοφροντίδα για γονείς

Η φροντίδα ενός παιδιού με αυτισμό μπορεί να είναι συναισθηματικά και σωματικά απαιτητική. Είναι ζωτικής σημασίας για τους γονείς να φροντίζουν τη δική τους ψυχική και συναισθηματική υγεία, αναζητώντας υποστήριξη όταν χρειάζεται.

Συνηγορία

Η κατανόηση των δικαιωμάτων και των διαθέσιμων πόρων για το παιδί σας είναι σημαντική. Η υπεράσπιση αυτών των δικαιωμάτων στα σχολεία και την κοινότητα μπορεί να διασφαλίσει ότι το παιδί σας θα λάβει την απαραίτητη υποστήριξη και προσαρμογή.

Πλοήγηση στα εκπαιδευτικά και κοινωνικά συστήματα

Συνεργασία με τα σχολεία

Η συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς και το προσωπικό των σχολείων είναι ζωτικής σημασίας. Οι γονείς θα πρέπει να συμμετέχουν ενεργά στην ανάπτυξη και την παρακολούθηση του IEP του παιδιού τους.

Νομικά δικαιώματα και εκπαιδευτικές προσαρμογές

Οι γονείς θα πρέπει να εξοικειωθούν με τα νομικά δικαιώματα των παιδιών με αυτισμό, ιδίως στα εκπαιδευτικά πλαίσια. Νόμοι όπως ο νόμος για την εκπαίδευση ατόμων με αναπηρίες (IDEA) στις Ηνωμένες Πολιτείες παρέχουν ορισμένες προστασίες και δικαιώματα.

Κοινωνικές υπηρεσίες και κοινοτικοί πόροι

Πολλές κοινότητες προσφέρουν πόρους και υπηρεσίες για τα παιδιά με αυτισμό και τις οικογένειές τους. Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν ανακουφιστική φροντίδα, υπηρεσίες θεραπείας και προγράμματα ψυχαγωγίας.

Προετοιμασία για τις μεταβάσεις

Οι μεταβάσεις, όπως η μετάβαση από την πρώιμη εκπαίδευση στο δημοτικό σχολείο, μπορεί να είναι πρόκληση. Ο σχεδιασμός και η προετοιμασία μπορούν να βοηθήσουν να διευκολυνθούν αυτές οι μεταβάσεις.

Ο ρόλος της τεχνολογίας

Υποστηρικτικές τεχνολογίες

Οι υποστηρικτικές τεχνολογίες, όπως οι εφαρμογές επικοινωνίας και το εκπαιδευτικό λογισμικό, μπορούν να είναι απίστευτα ευεργετικές για τα παιδιά με αυτισμό, βοηθώντας τα να επικοινωνούν και να μαθαίνουν πιο αποτελεσματικά.

Ψηφιακά μέσα και χρόνος οθόνης

Ενώ η τεχνολογία μπορεί να είναι ευεργετική, είναι σημαντικό να διαχειρίζεστε τον χρόνο οθόνης και να διασφαλίζετε ότι η χρήση των ψηφιακών μέσων είναι εποικοδομητική και όχι υπερβολικά καταναλωτική.

Εργαλεία θεραπείας με βάση την τεχνολογία

Υπάρχουν διάφορες εφαρμογές και εργαλεία που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για τη θεραπεία και τη μάθηση των παιδιών με αυτισμό. Αυτά μπορούν να συμπληρώσουν τις παραδοσιακές μεθόδους θεραπείας.

Προετοιμασία για το μέλλον

Μετάβαση στην ενηλικίωση

Ο σχεδιασμός για την ενηλικίωση, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης, της απασχόλησης και των ρυθμίσεων διαβίωσης, αποτελεί ουσιαστικό μέρος της ανατροφής ενός παιδιού με αυτισμό.

Προβληματισμοί για τη μακροπρόθεσμη φροντίδα

Η εξέταση και ο σχεδιασμός των αναγκών μακροχρόνιας φροντίδας, συμπεριλαμβανομένων των οικονομικών και νομικών πτυχών, είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της ευημερίας ενός ατόμου με αυτισμό μακροπρόθεσμα.

Νομικός και οικονομικός σχεδιασμός

Ο νομικός και οικονομικός σχεδιασμός, όπως η δημιουργία καταπιστευμάτων ή κηδεμονίας, μπορεί να προσφέρει ασφάλεια και σταθερότητα για το μέλλον.

Συμπέρασμα

Ο αυτισμός παρουσιάζει μοναδικές προκλήσεις και ευκαιρίες. Αυτός ο οδηγός έχει ως στόχο να παράσχει μια ολοκληρωμένη επισκόπηση για να βοηθήσει τους γονείς να περιηγηθούν σε αυτές τις προκλήσεις, προσφέροντας ελπίδα και πρακτικές συμβουλές για ένα γεμάτο ταξίδι μπροστά.

Ρώτα τους ειδικούς μας

Αυτή η ενότητα εξετάζει ορισμένες από τις πιο συνηθισμένες ερωτήσεις που μπορεί να έχουν οι γονείς σχετικά με τη Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Στόχος της είναι να παρέχει σαφείς, συνοπτικές απαντήσεις που θα βοηθήσουν στην εμβάθυνση της κατανόησης και στην καθοδήγηση της λήψης αποφάσεων.

1. Τι είναι η διαταραχή του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ);

Ο αυτισμός είναι μία αναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει την επικοινωνία και τη συμπεριφορά. Είναι γνωστή ως διαταραχή "φάσματος" επειδή υπάρχει μεγάλη ποικιλία στον τύπο και τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων που παρουσιάζονται.

2. Πώς διαγιγνώσκεται ο αυτισμός;

Ο αυτισμός διαγιγνώσκεται με βάση την παρατήρηση της επικοινωνίας, της συμπεριφοράς και των αναπτυξιακών επιπέδων του ατόμου. Αυτό συχνά περιλαμβάνει αξιολογήσεις από επαγγελματίες όπως παιδίατροι, νευρολόγοι και ψυχολόγοι, οι οποίοι μπορεί να χρησιμοποιούν διάφορα διαγνωστικά εργαλεία και κριτήρια.

3. Ποια είναι τα πρώιμα σημάδια του αυτισμού;

Τα πρώιμα σημάδια μπορεί να περιλαμβάνουν περιορισμένη βλεμματική επαφή, μικρή έως καθόλου ανταπόκριση στο όνομά τους, περιορισμένη ομιλία ή κοινωνικές δεξιότητες, επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές και αντίσταση στην αλλαγή της ρουτίνας ή του περιβάλλοντος.

4. Μπορεί να θεραπευτεί ο αυτισμός;

Δεν υπάρχει θεραπεία για τον αυτισμό, αλλά υπάρχουν πολλές θεραπείες που μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση της λειτουργίας και την υποστήριξη της ανάπτυξης. Η έγκαιρη παρέμβαση μπορεί να κάνει σημαντική διαφορά στο μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα.

5. Τι προκαλεί τον αυτισμό;

Η ακριβής αιτία του αυτισμού είναι άγνωστη, αλλά είναι γενικά αποδεκτό ότι προκαλείται από έναν συνδυασμό γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων. Η έρευνα στον τομέα αυτό βρίσκεται σε εξέλιξη.

6. Ο αυτισμός είναι πιο συχνός στα αγόρια ή στα κορίτσια;

Ο αυτισμός είναι περίπου τέσσερις φορές πιο συχνός στα αγόρια απ' ό,τι στα κορίτσια. Ωστόσο, πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι μπορεί να υποδιαγιγνώσκεται στα κορίτσια, εν μέρει λόγω των διαφορών στα συμπτώματα του αυτισμού και την παρουσίαση.

7. Πώς μπορώ να υποστηρίξω το παιδί μου με αυτισμό;

Η υποστήριξη ενός παιδιού με αυτισμό περιλαμβάνει την παροχή ενός δομημένου, υποστηρικτικού περιβάλλοντος, την πρόσβαση σε κατάλληλες εκπαιδευτικές και θεραπευτικές υπηρεσίες, τη συνέπεια στις ρουτίνες και τις προσδοκίες και την επίδειξη κατανόησης και υπομονής.

8. Συνδέονται τα εμβόλια με τον αυτισμό;

Εκτεταμένες έρευνες δεν έχουν δείξει καμία επιστημονική απόδειξη ότι τα εμβόλια, συμπεριλαμβανομένου του εμβολίου MMR (ιλαρά, παρωτίτιδα, ερυθρά), προκαλούν αυτισμό. Η αρχική μελέτη που πυροδότησε αυτή την ανησυχία έχει απαξιωθεί πλήρως.

9. Μπορούν τα παιδιά με αυτισμό να πηγαίνουν σε κανονικά σχολεία;

Πολλά παιδιά με αυτισμό μπορούν να φοιτήσουν σε κανονικά σχολεία, συχνά με κάποια μορφή υποστήριξης ή προσαρμογής. Μπορούν να καταρτιστούν εξατομικευμένα εκπαιδευτικά σχέδια (IEP) για να αντιμετωπιστούν οι συγκεκριμένες ανάγκες τους.

10. Ποιες είναι οι συνήθεις συννοσηρότητες με τον αυτισμό;

Οι κοινές συννοσηρότητες περιλαμβάνουν τη διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), τις αγχώδεις διαταραχές, την κατάθλιψη, την επιληψία και τις διαταραχές ύπνου.

11. Πώς επηρεάζει ο αυτισμός τις κοινωνικές δεξιότητες;

Τα άτομα με αυτισμό συχνά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κοινωνική επικοινωνία, οι οποίες μπορεί να περιλαμβάνουν προκλήσεις στην κατανόηση και την ανταπόκριση σε κοινωνικές ενδείξεις, την έναρξη και τη διατήρηση συνομιλιών και την ανάπτυξη φιλικών σχέσεων.

12. Υπάρχει γενετικό τεστ για τον αυτισμό;

Ενώ υπάρχουν γενετικές εξετάσεις που μπορούν να εντοπίσουν μεταλλάξεις που σχετίζονται με υψηλότερο κίνδυνο αυτισμού, δεν υπάρχει οριστική γενετική εξέταση για τον ίδιο τον αυτισμό, λόγω της πολύπλοκης και ποικίλης φύσης του.

13. Πώς αντιμετωπίζουν οι ενήλικες με αυτισμό τη διαταραχή;

Οι ενήλικες με αυτισμό συχνά αναπτύσσουν στρατηγικές αντιμετώπισης και μπορεί να συνεχίσουν να επωφελούνται από τις θεραπείες και τις υποστηρίξεις. Μπορεί να αντιμετωπίζουν προκλήσεις στην απασχόληση και τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, αλλά πολλοί ζουν επιτυχημένη και ικανοποιητική ζωή.

14. Μπορούν οι διατροφικές αλλαγές να βελτιώσουν τα συμπτώματα του αυτισμού;

Ορισμένοι γονείς αναφέρουν βελτιώσεις με διαιτητικές αλλαγές, αλλά υπάρχουν περιορισμένα επιστημονικά στοιχεία που υποστηρίζουν την αποτελεσματικότητα συγκεκριμένων διαιτολογίων. Οποιεσδήποτε διατροφικές αλλαγές θα πρέπει να επιβλέπονται από επαγγελματία υγείας.

15. Πώς μπορώ να μάθω περισσότερα για τον αυτισμό;

Για να μάθετε περισσότερα για τον αυτισμό, συμβουλευτείτε επαγγελματίες υγείας, ενταχθείτε σε ομάδες υποστήριξης και εξερευνήστε πόρους από αξιόπιστες οργανώσεις που ασχολούνται με την έρευνα και την υποστήριξη του αυτισμού.

Αυτισμός υψηλής λειτουργικότητας

Ο όρος "αυτισμός υψηλής λειτουργικότητας" χρησιμοποιείται παραδοσιακά για να περιγράψει τα άτομα του φάσματος του αυτισμού που έχουν μέτριες ή ανώτερες του μέσου όρου διανοητικές ικανότητες - δηλαδή δείκτη νοημοσύνης άνω του 70 - και που είναι σχετικά πιο ικανοί σε λεκτικές και γνωστικές εργασίες σε σύγκριση με άλλα άτομα του φάσματος. Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο όρος αυτός δεν αποτελεί επίσημη διάγνωση ή συγκεκριμένη κατηγορία στο DSM.

Γλωσσάριο όρων σχετικών με τον αυτισμό

Για την κατανόηση της Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), οι γονείς μπορεί να συναντήσουν διάφορους όρους και έννοιες. Αυτό το γλωσσάριο αποσκοπεί στην αποσαφήνιση αυτών των όρων για να βοηθήσει στην καλύτερη κατανόηση και επικοινωνία με τους επαγγελματίες υγείας και τους εκπαιδευτικούς.

Διαταραχή του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ): Μια αναπτυξιακή διαταραχή που χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση, την επικοινωνία και συχνά περιλαμβάνει επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές ή ενδιαφέροντα. Ονομάζεται διαταραχή του φάσματος λόγω του μεγάλου εύρους των συμπτωμάτων και της σοβαρότητας.

Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς (ABA): Μια θεραπεία που βασίζεται στην επιστήμη της μάθησης και της συμπεριφοράς και χρησιμοποιείται για τη βελτίωση συγκεκριμένων συμπεριφορών σε άτομα με αυτισμό, όπως οι κοινωνικές δεξιότητες, η επικοινωνία και η ανάγνωση.

Αναπτυξιακά ορόσημα: Πρόκειται για δεξιότητες ή συμπεριφορές που τα περισσότερα παιδιά μπορούν να κάνουν σε ένα συγκεκριμένο ηλικιακό εύρος, όπως το περπάτημα, η ομιλία ή η αλληλεπίδραση με άλλους.

IEP (εξατομικευμένο εκπαιδευτικό σχέδιο): Σχέδιο ή πρόγραμμα που αναπτύσσεται για να διασφαλίσει ότι ένα παιδί που έχει αναπηρία που έχει αναγνωριστεί βάσει του νόμου και φοιτά σε εκπαιδευτικό ίδρυμα πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης λαμβάνει εξειδικευμένη διδασκαλία και συναφείς υπηρεσίες.

Νευροδιαφορετικότητα: Μια έννοια κατά την οποία οι νευρολογικές διαφορές αναγνωρίζονται και γίνονται σεβαστές όπως κάθε άλλη ανθρώπινη παραλλαγή. Αυτές οι διαφορές μπορεί να περιλαμβάνουν όσους χαρακτηρίζονται με δυσπραξία, δυσλεξία, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας, δυσαριθμησία, αυτιστικό φάσμα, σύνδρομο Tourette και άλλα.

Προβλήματα αισθητηριακής επεξεργασίας: Δυσκολίες στην επεξεργασία και την ενέργεια των πληροφοριών που λαμβάνονται μέσω των αισθήσεων, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε προκλήσεις στην εκτέλεση αμέτρητων καθημερινών εργασιών.

Κοινωνική επικοινωνία: Η χρήση της γλώσσας σε κοινωνικά πλαίσια, που περιλαμβάνει τη σημασιολογία (νόημα) της γλώσσας και την κοινωνική χρήση της (πραγματολογία).

Επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές: Ενέργειες που επαναλαμβάνονται ξανά και ξανά, οι οποίες αποτελούν χαρακτηριστική συμπεριφορά στα παιδιά με αυτισμό.

Λογοθεραπεία: Μια θεραπευτική προσέγγιση για την αντιμετώπιση των διαταραχών λόγου και ομιλίας, η οποία συμβάλλει στη βελτίωση της επικοινωνίας.

Εργοθεραπεία: Μια μορφή θεραπείας που βοηθά τα άτομα σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους να κάνουν τα πράγματα που θέλουν και χρειάζονται να κάνουν μέσω της θεραπευτικής χρήσης καθημερινών δραστηριοτήτων (επαγγέλματα).

Stimming: Αυτοδιεγερτική συμπεριφορά, η οποία είναι επαναλαμβανόμενες ή ασυνήθιστες κινήσεις ή θόρυβοι. Η διέγερση είναι συχνή στα άτομα με αυτισμό και αποτελεί συχνά έναν τρόπο για να ηρεμήσουν ή να εκφραστούν.

Νευροτυπικό: Ένας όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει άτομα με τυπικές αναπτυξιακές, διανοητικές και γνωστικές ικανότητες.

Συννοσηρότητα: Η παρουσία μιας ή περισσότερων πρόσθετων διαταραχών (ή ασθενειών) που συνυπάρχουν με μια πρωτογενή διαταραχή- στο πλαίσιο του αυτισμού, αναφέρεται συχνά σε καταστάσεις όπως η ΔΕΠΥ, οι αγχώδεις διαταραχές ή οι μαθησιακές δυσκολίες που μπορεί να εμφανιστούν παράλληλα με τη ΔΑΦ.

Έγκαιρη παρέμβαση: Υπηρεσίες και υποστηρίξεις που είναι διαθέσιμες σε βρέφη και μικρά παιδιά με αναπτυξιακές καθυστερήσεις και αναπηρίες, με στόχο τον μετριασμό των μακροπρόθεσμων επιπτώσεων.

Λειτουργικές δεξιότητες: Δεξιότητες που είναι πρακτικές και βοηθούν τα άτομα να ζουν ανεξάρτητα. Αυτές περιλαμβάνουν δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης όπως το ντύσιμο, δεξιότητες ασφάλειας και εργασιακή επάρκεια.

Κοινωνικές ιστορίες™: Ένα εργαλείο που αναπτύχθηκε από την Carol Gray και χρησιμοποιείται για να βοηθήσει το παιδί με αυτισμό να κατανοήσουν καλύτερα τις αποχρώσεις της διαπροσωπικής επικοινωνίας, ώστε να μπορούν να αλληλεπιδρούν με αποτελεσματικό και κατάλληλο τρόπο.

Mainstreaming: Η πρακτική της τοποθέτησης παιδιών με ειδικές ανάγκες σε κανονικές τάξεις τουλάχιστον για ένα μέρος της σχολικής ημέρας.

PECS (Picture Exchange Communication System): Μια μορφή επαυξητικής και εναλλακτικής επικοινωνίας που χρησιμοποιείται συνήθως από παιδί με αυτισμό, η οποία τους επιτρέπει να επικοινωνούν χρησιμοποιώντας εικόνες.

Φάσμα: Χρησιμοποιείται στη ΔΑΦ για να δηλώσει το εύρος των συμπτωμάτων και των ικανοτήτων που μπορεί να έχουν τα άτομα με αυτισμό.

Σχεδιασμός μετάβασης: Σχεδιασμός για τη ζωή μετά το λύκειο, που μπορεί να περιλαμβάνει το κολέγιο, την εργασία και την ανεξάρτητη διαβίωση, για τα άτομα με ΔΑΦ.

Πρωτότυπο περιεχόμενο από την συγγραφική ομάδα του Upbility. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, στο σύνολό του ή τμημάτων του, χωρίς την αναφορά στον εκδότη. 

Best Seller Βιβλία για τον Αυτισμό:

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν:

Παραπομπές:

  • Baranek, G.T., Boyd, B.A., Poe, M.D., David, F.J., & Watson, L.R. (2007). Hyperresponsive sensory patterns in young children with autism, developmental delay, and typical development. American Journal on Mental Retardation, 112(4), 233-245.

  • Charman, T., Swettenham, J., Baron-Cohen, S., Cox, A., Baird, G., & Drew, A. (1997). Infants with autism: An investigation of empathy, pretend play, joint attention, and imitation. Developmental Psychology, 33(5), 781.

  • Dawson, G., Rogers, S., Munson, J., Smith, M., Winter, J., Greenson, J., Donaldson, A., & Varley, J. (2010). Randomized, controlled trial of an intervention for toddlers with autism: The Early Start Denver Model. Pediatrics, 125(1), e17-e23.

  • Johnson, C. P., Myers, S. M., & the Council on Children with Disabilities. (2007). Identification and evaluation of children with autism spectrum disorders. Pediatrics, 120(5), 1183-1215.

  • Jones, W., & Klin, A. (2013). Attention to eyes is present but in decline in 2-6-month-old infants later diagnosed with autism. Nature, 504(7480), 427-431.

  • Ozonoff, S., Iosif, A. M., Baguio, F., Cook, I. C., Hill, M. M., Hutman, T., Rogers, S. J., Rozga, A., Sangha, S., Sigman, M., Steinfeld, M. B., & Young, G. S. (2010). A prospective study of the emergence of early behavioral signs of autism. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 49(3), 256-266.e1-2.

  • Patten, E., Watson, L. R., & Baranek, G. T. (2014). Temporal-spatial dynamics of early infant vocalizations and actions during dyadic interactions. Infant Behavior and Development, 37(1), 52-68.

  • Wetherby, A. M., Woods, J., Allen, L., Cleary, J., Dickinson, H., & Lord, C. (2004). Early indicators of autism spectrum disorders in the second year of life. Journal of Autism and Developmental Disorders, 34(5), 473-493.

  • Watson, L. R., Baranek, G. T., Crais, E. R., Reznick, J. S., Dykstra, J., & Perryman, T. (2013). The first year inventory: Retrospective parent responses to a questionnaire designed to identify one-year-olds at risk for autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43(4), 921-932.

  • Morales, M., Mundy, P., Delgado, C. E., Yale, M., Messinger, D., Neal, R., & Schwartz, H. K. (2000). Responding to joint attention across the 6- through 24-month age period and early language acquisition. Journal of Applied Developmental Psychology, 21(3), 283-298.

Leave a comment

Please note: comments must be approved before they are published.