Ταχύτητα Επεξεργασίας στα Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες
Οι περισσότεροι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν δυσκολία στην ταχύτητα επεξεργασίας. Είναι σαν ο εγκέφαλος να τρέχει με 45 χιλιόμετρα την ώρα, όταν ο υπόλοιπος κόσμος (και όλες οι πληροφορίες του περιβάλλοντος) τρέχουν με 60 χιλιόμετρα την ώρα. Αυτοί οι μαθητές υπερβαίνουν συνεχώς τον εαυτό τους χωρίς τελικά να μπορούν να συμβαδίσουν. Έχουν δυσκολία στην αυτόματη και με ευχέρεια εκτέλεση απλών γνωστικών έργων ειδικά όταν απαιτείται νοητική απόδοση εστιασμένη στη συγκέντρωση.
Οι μαθητές που βιώνουν μια γενική δυσκολία στην ταχύτητα επεξεργασίας συχνά έχουν μαθησιακές δυσκολίες σε πολλούς από τους ακαδημαϊκούς τομείς, λόγω της αδυναμίας τους να επεξεργάζονται τα είδη των πληροφοριών γρήγορα και αυτόματα. Συγκεκριμένες δυσκολίες μπορεί να συναντούν:
Η ταχύτητα επεξεργασίας επηρεάζει:
- τη βραχυπρόθεσμη μνήμη (υπό την πίεση του χρόνου)
- τη μακροπρόθεσμη ανάκτησης (υπό την πίεση του χρόνου)
- την ταχύτητα ομιλίας, εύρεση/ανάκληση λέξης
- την ταχύτητα γραφής
- την ταχύτητα ανάγνωσης
- την προσοχή
- τον συλλογισμό (υπό την πίεση του χρόνου)
- τη γενική ταχύτητα απόκρισης
Σχεδιασμός προγράμματος παρέμβασης και αποκατάστασης μαθησιακών δυσκολιών: Το πρώτο βήμα για το σχεδιασμό ενός προγράμματος μαθησιακής παρέμβασης και αποκατάστασης είναι να εντοπίσουμε και να κατανοήσουμε τα είδη των μαθησιακών δυσκολιών που μπορεί να επηρεάζουν το παιδί. Το επόμενο βήμα είναι να προσδιοριστούν οι συγκεκριμένες γνωστικές αδυναμίες που προκαλούν τη «διαταραχή» και να ενισχύσουμε αυτές τις γνωστικές δεξιότητες μέσω εφαρμογής συγκεκριμένου προγράμματος και πρακτικής εξάσκησης .
Παρακάτω αναλύονται ορισμένοι τύποι μαθησιακών δυσκολιών που χαρακτηρίζονται από γνωστική επεξεργασία. Αυτό σημαίνει ότι ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να έχει προβλήματα σε έναν ή σε περισσότερους από τους παρακάτω τομείς:
Εάν υπάρχουν σημαντικές δυσλειτουργίες σε οποιαδήποτε από αυτές τις επτά γνωστικές διεργασίες, τότε το παιδί έχει πιθανώς κάποιο είδος μαθησιακής δυσκολίας. Για παράδειγμα αν ένα παιδί έχει ανεπαρκή μνήμη εργασίας, τότε θα δυσκολεύεται στην μνήμη και κατ' επέκταση στην ακολουθία οδηγιών. Αν ένα παιδί έχει αργό ρυθμό επεξεργασίας πληροφοριών, τότε πιθανόν να δυσκολεύεται κατά την έναρξη και λήξη ενός έργου. Αν ένα παιδί αντιμετωπίζει δυσκολίες στην οπτική επεξεργασία τότε ίσως να δυσκολεύεται στην ανάγνωση οπτικών σχεδιαγραμμάτων και στην αποκωδικοποίηση γραφικών παραστάσεων. Αν ένα παιδί παρουσιάζει δυσκολίες στην λογική /συλλογιστική ικανότητα τότε πολύ πιθανόν να αντιμετωπίζει δυσκολίες στην κατανόηση και επίλυση μαθηματικών προβλημάτων.
Αποτελεσματικό μοντέλο μάθησης
Στο παρακάτω μοντέλο, το κατώτερο τμήμα πραγματοποιείται η ενεργοποίηση του συστήματος επεξεργασίας, ενώ το ανώτερο τμήμα αντιπροσωπεύει επιπρόσθετες νοητικές δεξιότητες που είναι διαθέσιμες για να χρησιμοποιούνται και να αλληλεπιδρούν με οποιαδήποτε εισερχόμενη πληροφορία.
Ο βαθμός στον οποίο όλες αυτές οι επιμέρους νοητικές ικανότητες αναπτύσσονται, εργάζονται και ενσωματώνονται η μία με την άλλη, θα βοηθήσει στη συνολική ικανότητα της ενεργοποίησης του συστήματος επεξεργασίας. Να είναι σε θέση λοιπόν το άτομο να χειρίζεται τις πληροφορίες με ακρίβεια, γρήγορα, και αποτελεσματικά.
Σχεδιασμός / Προγραμματισμός
Όλη αυτή η διαδικασία διέπεται από μια λειτουργία προγραμματισμού, η οποία μπορεί να μας βοηθήσει στον διαχωρισμό των άχρηστων και χρήσιμων πληροφοριών που δεχόμαστε.
Το eBook “ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ | Στρατηγικές Παρέμβασης για τη Βελτίωσή της” είναι ένας ολοκληρωμένος οδηγός για την κατανόηση και τη βελτίωση της Ταχύτητας Επεξεργασίας σε παιδιά σχολικής ηλικίας. Περιλαμβάνει πάνω από 100 φύλλα εργασίας, έντυπα καταγραφής απόδοσης και τεχνικές για την ενίσχυση της Ταχύτητας Επεξεργασίας.
Κασσωτάκη Αλίκη - Λογοπεδικός MSc, BSc
Μπορεί να σας ενδιαφέρουν:
Εκπαιδευτείτε στην Ταχύτητα Επεξεργασίας
- Ρύθμιση και Αισθητηριακή Επεξεργασία. Τα στοιχεία που θα δομήσουν το θεραπευτικό σας πλάνο
- Δυσκολίες αυτορρύθμισης στον αυτισμό λόγω των διαταραχών αισθητηριακής επεξεργασίας
5 comments
Ο γιος μου πηγαίνει Γ Λυκείου!Πρόκειται να δώσει Πανελλήνιες!Ένας πολύ καλός και πρόθυμος μαθητής αλλά με δυσκολία αυτή ακριβώς που αναφέρετε στο άρθρο σας!Είχε γίνει εξέταση στο δημοτικό για δυσλεξία αλλά δεν διαγνώστηκε κάτι τέτοιο!Γυμνάσιο Λύκειο πάντα ήθελε επιπλέον χρόνο στις γραπτές του δοκιμασίες!Τώρα στην προετοιμασία των Πανελληνίων αντιμετωπίζουμε αυτό το θέμα!Σκέφτεται πολύ πριν γράψει αυτό που σκέφτεται με αποτέλεσμα να χάνει χρόνο!Ο φόβος του είναι πως δεν θα προλάβει στο 3ωρο της εξέτασης των Πανελληνίων!Δυστυχώς το υπουργείο δεν προβλέπει κάποια τέτοια περίπτωση απ ότι γνωρίζω!Δεν είναι άδικο;Μπορεί να αντιμετωπιστεί αυτό το θέμα;Η πίεση που δέχεται από την οικογένεια και από τους φροντιστηριακούς καθηγητές τους για μεγαλύτερη γρηγοράδα,ωφελεί;Όταν παίρνει το χρόνο του είναι εύστοχος στις απαντήσεις του!Χρειάζεται διαφορετική αντιμετώπιση από την πλευρά μας;Έπρεπε να είχε γίνει κάτι;Όλοι λέγαμε είναι αργός ,είναι αργός αλλά έως εκεί!Διαβάζοντας το άρθρο σας ταρακουνήθηκα!Μερικά πράγματα ενώ τα βλέπουμε τα παίρνουμε ως δεδομένο και μένουμε εκεί ασκώντας ίσως λάθος πίεση να αλλάξει ο ενδιαφερόμενος!Πείτε μου τη γνώμη σας και αν έχουμε ελπίδες έστω και τώρα(Ένα επιπλέον μισάωρο στην τρίωρη δοκιμασία θα ήταν απαραίτητο στην περίπτωσή μας για να αποδώσει το άριστα γιατί οι γνώσεις υπάρχουν).Τελικά γονείς και καθηγητές χρειαζόμαστε σεμινάρια που δυστυχώς δεν προβλέπει το Υπουργείο !
Ευχαριστώ για το χρόνο σας!
Πολύ καλό το άρθρο σας. Ευχαριστούμε για τις πληροφορίες . Μπορείτε να γράψετε κάτι πιο εξιδεικευμένο, που να αφορά αποκλειστικά στην προσχολική ηλικία: Eυχαριστώ.
Μπορει ενα παιδι 17 χρόνων να βοηθηθεί ; Δυστυχως βρήκαμε διαταραχή λόγου πριν λίγους μήνες .
Η κόρη μου θα πάει Στ Τάξη το επόμενο σχολικό έτος και θα ήθελα το συντομότερο δυνατόν μια συναντηση μαζί σας για κάποια θέματα που αντιμετωπίζει. Ευχαριστώ.
Παρα πολυ καλο και συνοπτικο αρθρο.