0

Το Καλάθι σας είναι άδειο

Ένας διαφορετικός τρόπος εκμάθησης των πινάκων του Πολλαπλασιασμού

Ένας διαφορετικός τρόπος εκμάθησης των πινάκων του Πολλαπλασιασμού

Ο πολλαπλασιασμός αποτελεί μια από τις πιο βασικές πράξεις των μαθηματικών. Είναι η σταδιακή αύξηση ενός αριθμού από έναν άλλον. Το βασικό σύμβολο αυτής της πράξης είναι το ¨ χ¨ .

Οι πίνακες του Πολλαπλασιασμού δυσκολεύουν το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες στην εκμάθησή τους. Αυτό συμβαίνει γιατί τα συγκεκριμένα παιδιά παρουσιάζουν αδυναμία στη βραχυπρόθεσμη μνήμη, ελλιπή ικανότητα απομνημόνευσης και χωροταξικού προσανατολισμού και δυσκολίες στην ακολουθία διαδοχικών βημάτων. Έτσι, καταλήγουν να δυσανασχετούν όταν καλούνται να αποστηθίσουν τους πίνακες και να τους ανακαλέσουν, όταν αυτό ζητηθεί.

Παρακάτω παρουσιάζεται ένας εναλλακτικός τρόπος εκμάθησης των πινάκων του Πολλαπλασιασμού, όπου καλείται να συμμετέχει και το ίδιο το παιδί, πάντα με τη βοήθεια ενός ενήλικα.

 

Τρόπος Εκμάθησης

Υλικά:

Αυγοθήκες

Πέτρες

Πολύχρωμα χαρτόνια

Κόλλα

Ψαλίδι

Μαρκαδόροι

Μια τσιμπίδα

Ξυλάκια παγωτού

Διορθωτική ταινία

 

Τι κάνουμε:

Συνδυάζουμε ένα χρώμα με μια προπαίδεια (π.χ. την προπαίδεια του 3 με το χρώμα κόκκινο ή την προπαίδεια του 4 με το χρώμα πράσινο).

Παίρνουμε, π.χ. το κόκκινο χαρτόνι και με μαύρο μαρκαδόρο γράφουμε την προπαίδεια του 3 και το αποτέλεσμα με διαφορετικό χρώμα. Στο πίσω μέρος του χαρτονιού, ξαναγράφουμε την προπαίδεια, αφήνοντας κενό το αποτέλεσμα. Κόβουμε σε τετράγωνα ένα κίτρινο χαρτόνι, τα διπλώνουμε στη μέση, γράφουμε μέσα το αποτέλεσμα, τα κολλάμε στο κενό και στο πάνω μέρος τους βάζουμε ένα ερωτηματικό. Δίνουμε στο παιδί την καρτέλα και εκείνο διαβάζει την προπαίδεια.  Έπειτα, γυρίζει το πίσω μέρος του χαρτονιού και προσπαθεί να μαντέψει το αποτέλεσμα. Συμβουλεύεται, όμως, τον πίνακα.

Σε ένα άλλο κόκκινο χαρτόνι ξαναγράφουμε την προπαίδεια του 3, όμως με έναν διαφορετικό τρόπο.

Π.χ.)      1 χ 3 = 3       Αποφάσισα να πάω στην κυρία.

             2 χ 3 = 6        Και ακόμα δεν έχει φέξει.

             3 χ 3 = 9        Είπα να περιμένω μέχρι τις εννιά.

             4 χ 3 = 12      Και η ώρα πήγε δώδεκα.

             5 χ 3 = 15      Επιτέλους, ήρθε η κυρία στο παραπέντε.

             6 χ 3 =18       Και σκέφτομαι τι θέλω να της πω.

             7 χ 3 = 21      Η ώρα πήγε μία.

             8 χ 3 = 24      Και μια πορτοκαλάδα έφερα.

             9 χ 3 = 27      Της ζήτησα λεφτά.

             10 χ 3= 30     Και εκείνη έφυγε για πάντα.

Το παιδί διαβάζει την κάθε σειρά και κυκλώνει τη λέξη, που ομοιοκαταληκτεί με το αποτέλεσμα.  Πίσω από το κόκκινο χαρτόνι, ξαναγράφουμε την προπαίδεια του 3 και στο αποτέλεσμα σχεδιάζουμε ένα τετράγωνο και ζητάμε από το παιδί να γράψει το αποτέλεσμα. Έπειτα, δίπλα στο τετράγωνο, γράφουμε ένα ποίημα, βάζοντας μόνο τα πολλαπλάσια της προπαίδειας του 3.

Το παιδί διαβάζει την κάθε σειρά.  

Π.χ.) 1 χ 3 = 3       Το 3 γίνεται 6

        2 χ 3 = 6       και το 6 γίνεται

        3 χ 3 = 9       9.

        4 χ 3 = 12     Μα έρχεται ένας δράκος και

                             βλέπει, ξαφνικά, 12 πορτοκαλιά αυγά.

        5 χ 3 = 15     Τρέχει, τα πατάει και τα κάνει

                              15 κουκιά

        6 χ 3 = 18      με 18 μεγάλα αυτιά.

        7 χ 3 = 21      Φτάνει ημέρα Τετάρτη

                               21 η του Γενάρη.

        8 χ 3 = 24      Ο δράκος γίνεται 24

                              και βλέπει μπαλόνια τέσσερα.

       9 χ 3 = 27       Φτιάχνει, στο λεπτό, μια τούρτα

                              με 27 δροσερά φρούτα.

      10 χ 3 = 30      Μα βάζει, 30 κεριά,

                              και τα ανάβει με μια τεράστια φωτιά.

Αφού, το παιδί έχει συμπληρώσει τα αποτελέσματα της προπαίδειας και έχει διαβάσει το ποίημα, με μια διορθωτική ταινία, σβήνουμε τα πολλαπλάσια του 3 και του ζητάμε, με ένα κόκκινο μαρκαδόρο να συμπληρώσει τους αριθμούς. Τέλος, παίρνουμε τις αυγοθήκες, την τσιμπίδα, τις πέτρες και τα ξυλάκια παγωτού.

Σε ένα κόκκινο χαρτόνι γράφουμε τα πολλαπλάσια του 3 μέσα σε κύκλους και τα κόβουμε. Τους κολλάμε στο κάτω μέρος της αυγοθήκης, με τον αριθμό να φαίνεται και τη γεμίζουμε με πέτρες. Έπειτα, στα ξυλάκια παγωτού, γράφουμε με μαύρο μαρκαδόρο την πράξη και τα δίνουμε στο παιδί.

Το παιδί παίρνει την τσιμπίδα, βγάζει από την κάθε θήκη τις πέτρες και βλέπει ποιος αριθμός κρύβεται από κάτω.  Ψάχνει το αντίστοιχο ξυλάκι, έπειτα ξαναβάζει τις πέτρες και τοποθετεί μέσα σε αυτές το ξυλάκι. Αφού, ολοκληρώσει την όλη διαδικασία, ζητάμε από το παιδί να μας πει την προπαίδεια του 3.

Έπειτα, ετοιμάζουμε κόκκινες καρτέλες, όπου στο μπροστινό μέρος είναι γραμμένη η πράξη και στο πίσω μέρος το αποτέλεσμα.  Δίνουμε στο παιδί τις κάρτες ανακατεμένες και του ζητάμε να μαντέψει το αποτέλεσμα. Έπειτα, το παιδί γυρίζει την κάρτα να δει αν το αποτέλεσμα που είπε είναι σωστό.

Αφού ολοκληρωθεί η όλη διαδικασία της εκμάθησης της προπαίδειας του 3, τα αποθηκεύουμε σε ένα κουτί.  

 

Επίλογος

Γενικά, η εκμάθηση του πίνακα του πολλαπλασιασμού είναι σχετικά δύσκολη και μπορεί να πάρει αρκετό χρόνο. Όμως, μέσα από το παιχνίδι, όπου χρησιμοποιούνται η οπτική, η ακουστική και η κιναισθητική δίοδος, το παιδί μπορεί να απομνημονεύσει με δημιουργικό και ευχάριστο τρόπο τον πίνακα.

Η όλη διαδικασία εκμάθησης του πολλαπλασιασμού με τη συγκεκριμένη μέθοδο, γίνεται με τη συμμετοχή του ενήλικα και του παιδιού.  Όταν μάθει πολύ καλά τον πίνακα του πολλαπλασιασμού, τότε το παιδί πηγαίνει στην πράξη.  Εκεί, κατανοεί το ρόλο της πρόσθεσης και την τοποθεσία των αριθμών σε αυτήν.

Δημητριάδου Ιωάννα - Ειδική Παιδαγωγός BSc, PgD

 


Γράψτε ένα σχόλιο


Διαβάστε επίσης στο Blog

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά με συναισθηματικές μεταπτώσεις;
Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά με συναισθηματικές μεταπτώσεις;

6 σχόλια

Οι προτάσεις που αναφέρονται παρακάτω μπορούν να φανούν χρήσιμες για παιδιά με συναισθηματικές μεταπτώσεις κάθε είδους. Για τα παιδιά με ΔΕΠΥ, αγχώδεις διαταραχές, αυτισμό ή αισθητική διαταραχή επεξεργασίας, η σωστή υποστήριξη είναι ιδιαίτερα σημαντική.

Διαβάστε περισσότερα
Γιατί η κλίση ουσιαστικών είναι σημαντική για την ανάπτυξη του γραπτού λόγου;
Γιατί η κλίση ουσιαστικών είναι σημαντική για την ανάπτυξη του γραπτού λόγου;

Το παιδί, ήδη, από τα πρώτα κιόλας σχολικά χρόνια μαθαίνει να κλίνει χρησιμοποιώντας στοιχεία μορφολογίας. Κατά τη διάρκεια της κλίσης, το παιδί διαπιστώνει πως ανάλογα με τις ερωτήσεις που κάνουμε, οι λέξεις αλλάζουν και στον ενικό και στον πληθυντικό αριθμό.
Διαβάστε περισσότερα
Αυτισμός και Στερεότυπες κινήσεις
Αυτισμός και Στερεότυπες κινήσεις

1 σχόλιο

Τι κρύβεται πίσω από τις στερεότυπες κινήσεις και πώς να βοηθήσετε τα παιδιά να αποφύγουν όσες από αυτές είναι επιβλαβείς

Οι περισσότεροι άνθρωποι κάνουν κάποιες στερεότυπες κινήσεις. Κάποιος μπορεί να παίζει με τα μαλλιά του όταν συζητάει με φίλους, άλλος να δαγκώνει τα νύχια του όταν αγχώνεται ή βαριέται, ενώ κάποιος άλλος μπορεί να χτυπάει τα δάχτυλά του ή το μολύβι στο γραφείο όσο σκέφτεται.

Διαβάστε περισσότερα
Νέα & Ενημερώσεις

Θα σας στέλνουμε μόνο ενδιαφέροντα νέα και προσφορές!

Αρχείο .PDF

Το υλικό μας διατίθεται αποκλειστικά σε ψηφιακή μορφή

 - Το ψηφιακό υλικό που ετοιμάζουμε είναι φιλικό προς το περιβάλλον, καθώς είναι κατάλληλα δομημένο ώστε μόνο ένα μέρος τους να χρειάζεται εκτύπωση. 

 - Το ψηφιακό υλικό μπορεί να αποκτηθεί όπου, όποτε και από όποιο μέσο επιθυμούμε. 

 - Το ψηφιακό υλικό είναι πιο ευέλικτο, καθώς αποτελείται από φύλλα εργασίας ειδικά διαμορφωμένα για εκτυπώσεις. 

 - Το ψηφιακό υλικό μας ανανεώνεται διαρκώς, καθώς κάθε τίτλος εμπλουτίζεται κάθε χρόνο με νέες δραστηριότητες και φύλλα εργασίας.