Ψυχική Υγεία Παιδιών

Είναι εύκολο για τους γονείς να αναγνωρίσουν τις φυσικές ανάγκες του παιδιού τους: υγιεινά τρόφιμα, ζεστά ρούχα όταν είναι κρύο, ύπνο σε μια λογική ώρα. Ωστόσο, οι ψυχικές και συναισθηματικές ανάγκες ενός παιδιού μπορεί να μην είναι τόσο προφανείς. Η καλή ψυχική υγεία επιτρέπει στα παιδιά να σκέφτονται καθαρά, να αναπτύσσονται κοινωνικά και να μαθαίνουν νέες δεξιότητες. Επιπλέον, οι καλοί φίλοι και τα ενθαρρυντικά λόγια από ενήλικες είναι όλα σημαντικά για να βοηθήσουν τα παιδιά να αναπτύξουν αυτοπεποίθηση, υψηλή αυτοεκτίμηση και μια υγιή συναισθηματική προοπτική για τη ζωή.

 

Η σωματική και ψυχική υγεία ενός παιδιού είναι εξίσου σημαντικές.



Βασικά στοιχεία για την καλή σωματική υγεία ενός παιδιού:

  • Θρεπτική τροφή
  • Επαρκές κατάλυμα και ύπνος
  • Άσκηση
  • Εμβολιασμός
  • Υγιές περιβάλλον διαβίωσης

 

Βασικά στοιχεία για την καλή ψυχική υγεία ενός παιδιού:

  • Απεριόριστη αγάπη από την οικογένεια
  • Αυτοπεποίθηση και υψηλή αυτοεκτίμηση
  • Ευκαιρίες για παιχνίδι με άλλα παιδιά
  • Ενθάρρυνση εκπαιδευτικών και υποστηρικτικών φροντιστών
  • Ασφαλές και προστατευτικό περιβάλλον
  • Κατάλληλη καθοδήγηση και διαπαιδαγώγηση

 

Δώστε στα παιδιά άνευ όρων αγάπη.

Η αγάπη, η ασφάλεια και η αποδοχή πρέπει να βρίσκονται στο επίκεντρο της οικογενειακής ζωής. Τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν ότι η αγάπη σας δεν εξαρτάται από τα επιτεύγματά τους.

Λάθη ή / και ήττες πρέπει να αναμένονται και να γίνονται αποδεκτές. Η εμπιστοσύνη μεγαλώνει σε ένα σπίτι γεμάτο άνευ όρων αγάπη και στοργή.

Φροντίστε την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση των παιδιών.

  • Επαινέστε τα - Η ενθάρρυνση των πρώτων βημάτων των παιδιών ή η ικανότητά τους να μάθουν ένα νέο παιχνίδι τα βοηθά να αναπτύξουν την επιθυμία να εξερευνήσουν και να μάθουν για το περιβάλλον τους. Αφήστε τα παιδιά να εξερευνήσουν και να παίξουν σε μια ασφαλή περιοχή όπου δεν μπορούν να τραυματιστούν. Διαβεβαιώστε τα χαμογελώντας και μιλώντας τους συχνά. Συμμετέχετε ενεργά στις δραστηριότητές τους. Η προσοχή σας βοηθά στην οικοδόμηση της αυτοπεποίθησης και της αυτοεκτίμησής τους.
  • Καθορισμός ρεαλιστικών στόχων - Τα μικρά παιδιά χρειάζονται ρεαλιστικούς στόχους που ταιριάζουν στις φιλοδοξίες τους με τις ικανότητές τους. Με τη βοήθειά σας, τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να επιλέξουν δραστηριότητες που δοκιμάζουν τις ικανότητές τους και αυξάνουν την αυτοπεποίθησή τους.
  • Να είστε ειλικρινείς - Μην κρύβετε τις αποτυχίες σας από τα παιδιά σας. Είναι σημαντικό να γνωρίζουν ότι όλοι κάνουμε λάθη. Μπορεί να είναι πολύ καθησυχαστικό να γνωρίζουν ότι οι ενήλικες δεν είναι τέλειοι.
  • Αποφύγετε τα σαρκαστικά σχόλια - Εάν ένα παιδί χάσει ένα παιχνίδι ή αποτύχει σε ένα τεστ, μάθετε πώς νιώθει για την κατάσταση. Τα παιδιά μπορεί να αποθαρρύνονται και να χρειάζονται μια καλή κουβέντα. Αργότερα, όταν είναι έτοιμα, μιλήστε και προσφέρετε διαβεβαίωση.
  • Ενθαρρύνετε τα παιδιά - Όχι μόνο να προσπαθούν να κάνουν ό,τι καλύτερό, αλλά και να απολαύσουν τη διαδικασία. Η δοκιμή νέων δραστηριοτήτων διδάσκει στα παιδιά την ομαδική εργασία, την αυτοεκτίμηση και τις νέες δεξιότητες.

Δημιουργείστε χρόνο για παιχνίδι!


Ενθαρρύνετε τα παιδιά να παίζουν

Για τα παιδιά, το παιχνίδι είναι απλώς διασκέδαση. Ωστόσο, ο χρόνος παιχνιδιού είναι τόσο σημαντικός για την ανάπτυξή τους όσο το φαγητό και η καλή φροντίδα. Βοηθά τα παιδιά να είναι δημιουργικά, να μάθουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και να μάθουν τον αυτοέλεγχο. Το καλό, ανθεκτικό παιχνίδι, το οποίο περιλαμβάνει τρέξιμο και φασαρία, δεν είναι μόνο διασκεδαστικό, αλλά βοηθά τα παιδιά να είναι σωματικά και ψυχικά υγιή.

 

Τα παιδιά χρειάζονται συμπαίκτες

Μερικές φορές είναι σημαντικό για τα παιδιά να έχουν χρόνο με τους συνομηλίκους τους. Παίζοντας με άλλους, τα παιδιά ανακαλύπτουν τα πλεονεκτήματα και τις αδυναμίες τους, αναπτύσσουν την αίσθηση του ανήκειν και μαθαίνουν πώς να ταιριάζουν με τους άλλους. 

Οι γονείς μπορούν να είναι σπουδαίοι συμπαίκτες

Απολαύστε τη διασκέδαση! Παίζοντας  με ένα παιδί σας δίνεται η ευκαιρία να μοιραστείτε ιδέες και να περάσετε χρόνο μαζί σε ένα χαλαρό περιβάλλον.

Παίξτε για διασκέδαση

Η νίκη δεν είναι τόσο σημαντική όσο η συμμετοχή και η απόλαυση της δραστηριότητας. Μία από τις πιο σημαντικές ερωτήσεις που πρέπει να κάνετε στα παιδιά είναι "Διασκεδάσατε;"  όχι "Κερδίσατε;"

Συχνά αναγνωρίζουμε μόνο την επιτυχία και τη νίκη. Αυτή η στάση μπορεί να είναι αποθαρρυντική και απογοητευτική για τα παιδιά που μαθαίνουν και πειραματίζονται με νέες δραστηριότητες. Είναι πιο σημαντικό για τα παιδιά να συμμετέχουν και να διασκεδάζουν.

Η χρήση της τηλεόρασης πρέπει να παρακολουθείται

Προσπαθήστε να μην χρησιμοποιείτε την τηλεόραση ως "baby-sitter" σε τακτική βάση. Να είστε επιλεκτικοί στην επιλογή τηλεοπτικών εκπομπών για παιδιά. Ορισμένες εκπομπές μπορεί να είναι εκπαιδευτικές αλλά και διασκεδαστικές.

Το σχολείο πρέπει να είναι διασκεδαστικό!

Η έναρξη του σχολείου είναι ένα σημαντικό γεγονός για τα παιδιά. Το "Παίζοντας το σχολείο" μπορεί να είναι ένας θετικός τρόπος για να τους δώσετε μια εικόνα για τη σχολική ζωή.


Παρέχετε κατάλληλη καθοδήγηση και εκπαιδευτική διαπαιδαγώγηση

Τα παιδιά χρειάζονται την ευκαιρία να εξερευνήσουν και να αναπτύξουν νέες δεξιότητες και ανεξαρτησία. Ταυτόχρονα, πρέπει να μάθουν ότι ορισμένες συμπεριφορές είναι μη αποδεκτές και ότι είναι υπεύθυνα για τις συνέπειες των ενεργειών τους.

Ως μέλη μιας οικογένειας, τα παιδιά πρέπει να μάθουν τους κανόνες της οικογενειακής μονάδας. Προσφέρετε καθοδήγηση και πειθαρχία που είναι δίκαιη και συνεπής. Θα μεταφέρουν αυτές τις κοινωνικές δεξιότητες και κανόνες συμπεριφοράς στο σχολείο και τελικά στην ενήλικη ζωή τους.

Προτάσεις για καθοδήγηση και διαπαιδαγώγηση

Να είστε σταθεροί, αλλά ευγενικοί και ρεαλιστικοί με τις προσδοκίες σας. Η ανάπτυξη των παιδιών εξαρτάται από την αγάπη και την ενθάρρυνσή σας.
Ορίστε ένα καλό παράδειγμα. Δεν μπορείτε να περιμένετε αυτοέλεγχο και αυτοπειθαρχία από ένα παιδί που δεν βιώνει τέτοιες συμπεριφορές στο σπίτι του.

Να κριτικάρετε την συμπεριφορά, όχι το παιδί. Είναι καλύτερο να πείτε, "Αυτό που έκανες ήταν κακό" και όχι "Είσαι κακό παιδί".

Αποφύγετε το γκρίνια, τις απειλές και τη δωροδοκία. Τα παιδιά θα μάθουν να αγνοούν το γκρίνια και οι απειλές και οι δωροδοκίες σπάνια είναι αποτελεσματικές.

Εξηγήστε στα παιδιά τους λόγους «γιατί» τα πειθαρχείτε και ποιες είναι οι πιθανές συνέπειες των ενεργειών τους.

Μιλήστε για τα συναισθήματά σας. Όλοι χάνουμε την ψυχραιμία μας από καιρό σε καιρό. Εάν βρεθείτε σε τέτοια θέση, είναι σημαντικό να μιλήσετε για το τι συνέβη και γιατί είστε θυμωμένοι. Ζητήστε συγνώμη αν κάνατε λάθος!

Θυμηθείτε, ο στόχος δεν είναι να ελέγξετε το παιδί, αλλά να το βοηθήσετε  να γνωρίσει τον εαυτό του.

Παρέχετε ένα ασφαλές σπίτι.

Είναι εντάξει για τα παιδιά να φοβούνται μερικές φορές. Όλοι φοβούνται κάτι σε κάποια στιγμή της ζωής τους. Οι φοβίες και το άγχος αναπτύσσονται από εμπειρίες που δεν καταλαβαίνουμε.

Εάν τα παιδιά σας έχουν φόβους που επιμένουν και επηρεάζουν τη συμπεριφορά τους, το πρώτο βήμα είναι να μάθετε τι τους τρομάζει. Να είστε στοργικοί, υπομονετικοί και καθησυχαστικοί, όχι επικριτικοί.

Θυμηθείτε: ο φόβος μπορεί να είναι πολύ πραγματικός για το παιδί.

 

Σημάδια φόβου



Οι νευρικοί τρόποι, η συστολή, η απόσυρση και η επιθετική συμπεριφορά μπορεί να είναι σημάδια φοβιών για την παιδική ηλικία. Μια αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες  και ύπνου μπορεί επίσης να σηματοδοτήσει έναν ανθυγιεινό φόβο. Τα παιδιά που παριστάνουν τα "άρρωστα" ή αισθάνονται τακτικά άγχος, μπορεί να αντιμετωπίζουν κάποια προβλήματα που χρειάζονται προσοχή.

Ο φόβος για το σχολείο μπορεί να συμβεί μετά από ένα αγχωτικό γεγονός, όπως η μετάβαση σε μια νέα γειτονιά, η αλλαγή σχολικού πλαισίου ή μετά από ένα άσχημο συμβάν στο σχολείο.

Τα παιδιά μπορεί να μην θέλουν να πάνε στο σχολείο μετά από μια μακρά περίοδο παραμονής στο σπίτι τους λόγω ασθένειας.

Πότε να αναζητήσετε βοήθεια

Οι γονείς και τα μέλη της οικογένειας είναι συνήθως οι πρώτοι που παρατηρούν εάν ένα παιδί έχει συναισθηματικά ή συμπεριφορικά προβλήματα. Οι παρατηρήσεις σας με εκείνες των εκπαιδευτικών και άλλων φροντιστών μπορεί να σας οδηγήσουν να αναζητήσετε βοήθεια για το παιδί σας. Εάν υποψιάζεστε κάποιο πρόβλημα ή έχετε απορίες, συμβουλευτείτε τον παιδίατρό σας ή επικοινωνήστε με έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας.

 

Προειδοποιητικά σημάδια

Τα ακόλουθα σημεία μπορεί να υποδηλώνουν την ανάγκη για επαγγελματική βοήθεια ή αξιολόγηση:

  • Μείωση της σχολικής απόδοσης
  • Κακοί βαθμοί παρά τις έντονες προσπάθειες
  • Τακτική ανησυχία ή άγχος
  • Επαναλαμβανόμενη άρνηση να πάει στο σχολείο ή να συμμετάσχει σε τυπικές δραστηριότητες 
  • Υπερκινητικότητα ή νευρικότητα
  • Επίμονοι εφιάλτες
  • Επίμονη ανυπακοή ή επιθετικότητα
  • Συχνές εκρήξεις οργής
  • Κατάθλιψη, θλίψη ή ευερεθιστότητα

 

 

    Μετάφραση /Προσαρμογή: upbility.gr

    Πηγή:  MHA - Mental Health America