Μετάβαση στο περιεχόμενο
I-simasia-ton-ektelestikon-leitourgion-sti-mathisiaki-diadikasia

Η σημασία των εκτελεστικών λειτουργιών στη μαθησιακή διαδικασία

Οι εκτελεστικές λειτουργίες μάς βοηθούν να εργαζόμαστε, να μαθαίνουμε και να ζούμε. Χάρη σε αυτές, οι μαθητές είναι σε θέση να ακολουθούν οδηγίες και να ολοκληρώνουν τις εργασίες που τους ανατίθενται. Τι συμβαίνει, όμως, όταν δεν χρησιμοποιείται αυτή η διανοητική διαδικασία;

Χωρίς τις εκτελεστικές λειτουργίες, οι μαθητές δεν μπορούν να προσηλωθούν στα μαθήματά τους. Δυσκολεύονται σε απλές δραστηριότητες.

Για να κατανοήσετε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές με προβλήματα εκτελεστικών λειτουργιών, θα πρέπει να είστε σε θέση να διακρίνετε τις σχετικές ενδείξεις. Υπάρχουν συγκεκριμένα πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να βελτιώσετε τη ζωή αυτών των παιδιών και να διευκολύνετε τη μαθησιακή τους πορεία. Δείτε τι μπορεί να γίνει!

Κατανόηση εκτελεστικών λειτουργιών

Ο μετωπιαίος λοβός του εγκεφάλου ελέγχει τις εκτελεστικές λειτουργίες. Αυτό το τμήμα του εγκεφάλου βοηθά τους περισσότερους μαθητές να ολοκληρώνουν γρήγορα τις εργασίες που τους ανατίθενται. Πρόκειται για μια φυσική και υποσυνείδητη διαδικασία. Δεν χρειάζεται να το σκεφτούν.

Οι εκτελεστικές λειτουργίες του ατόμου αναπτύσσονται συνεχώς μέχρι την ηλικία των 29 ετών. Κάποια άτομα δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις πανεπιστημιακές τους υποχρεώσεις, καθώς δεν λαμβάνουν τη βοήθεια που χρειάζονται.

Η ανάπτυξη των εκτελεστικών λειτουργιών δεν είναι αποτέλεσμα φυσικής εξέλιξης. Κάποιες από αυτές μπορούν να τις καλλιεργήσουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί. Έχετε μεγάλη επιρροή στα παιδιά. Εάν τους υποδείξετε τις λειτουργικές συμπεριφορές, τα παιδιά θα ξέρουν πώς να πορευτούν.

Ικανότητες

Το παιδί χρειάζεται τις εκτελεστικές λειτουργίες για να φέρνει σε πέρας ένα έργο. Κάποιος που δεν έχει πρόβλημα σε αυτόν τον τομέα δυσκολεύεται να κατανοήσει τι είδους δεξιότητες δεν διαθέτουν όσοι μαθητές έχουν ελλείμματα εκτελεστικού τύπου. Εσείς χρησιμοποιείτε τις παρακάτω ικανότητες, χωρίς καν να σκεφτείτε ότι το κάνετε.

  • Ικανότητα οργάνωσης του προγράμματος
  • Ικανότητα δημιουργίας σχεδίων για το μέλλον
  • Ικανότητα ολοκλήρωσης εργασιών
  • Ικανότητα επίλυσης προβλημάτων
  • Ικανότητα πρόβλεψης πιθανών συνεπειών
  • Ικανότητα εστίασης της προσοχής
  • Ικανότητα ανάληψης δράσης

Ο ρόλος των εκτελεστικών λειτουργιών στη μαθησιακή διαδικασία

Οιεκτελεστικέςλειτουργίεςκαιημάθησησυνδέονταιμεταξύτουςποικιλοτρόπως. Οι μαθητές πρέπει να προσαρμόζουν τη συμπεριφορά τους την ώρα του μαθήματος. Καθώς μεγαλώνουν, αναλαμβάνουν περισσότερες ευθύνες.

Η διάγνωση ελλειμμάτων εκτελεστικού τύπου γίνεται πιο δύσκολα στους μικρότερης ηλικίας μαθητές από ό,τι στους μεγαλύτερους. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς αναλαμβάνουν να φέρουν σε πέρας οι ίδιοι, αντί για τα παιδιά, τις περισσότερες δραστηριότητες που απαιτούν τη χρήση των εκτελεστικών λειτουργιών.

Οι μεγαλύτερης ηλικίας μαθητές με προβλήματα εκτελεστικών λειτουργιών δεν ξεκινούν να κάνουν κάτι με την ίδια ευκολία με τους συνομηλίκους τους. Δεν μπορούν να διαχειριστούν τον χρόνο τους.

Όλα τα παιδιά με ελλείμματα εκτελεστικού τύπου δυσκολεύονται να δώσουν λεπτομέρειες για κάτι. Επίσης, δεν τους είναι εύκολο να σχεδιάσουν τα στάδια εκτέλεσης μιας εργασίας και να τη φέρουν σε πέρας.

Βελτίωση εκτελεστικών λειτουργιών

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους μπορείτε να βοηθήσετε τους μαθητές να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα στις εκτελεστικές λειτουργίες. Η παροχή εκπαιδευτικού υλικού θα τους διευκολύνει στη διαχείριση των σχολικών τους υποχρεώσεων και θα βελτιώσει και άλλες πτυχές της ζωής τους.

Για να ενθαρρύνετε ένα μαθητή να ξεκινήσει να ασχολείται με μια δραστηριότητα, φροντίστε να του φτιάξετε ένα πρόγραμμα. Επιμερίστε τους μεγαλύτερους στόχους σε μικρότερους που είναι διαχειρίσιμοι.  Μην ξεχάσετε να συμπεριλάβετε διαλείμματα κατά τον προγραμματισμό των δραστηριοτήτων. Έτσι οι συμμετέχοντες θα μπορούν πιο εύκολα να συγκεντρωθούν σε ό,τι κάνουν.

Ζητήστε τη συνδρομή των μεγαλύτερων μαθητών κατά την εκπόνηση του προγράμματος που φτιάχνετε για αυτούς. Με αυτόν τον τρόπο, θα δραστηριοποιηθούν και θα μάθουν να είναι περισσότερο υπεύθυνοι για τις πράξεις τους. Κάτι απλό όπως η δημιουργία ενός σταθερού πλάνου πρωινών δραστηριοτήτων που δεν θα προκαλεί άγχος μπορεί να επιφέρει πολύ μεγάλες θετικές αλλαγές.

Ενθαρρύνετε τα παιδιά. Τους λείπει το στοιχείο της εσωτερικής παρότρυνσης. Φροντίστε να τη λάβουν εξωτερικά, από σας. Αυτό θα διευκολύνει την προσήλωσή τους σε ό,τι κάνουν.

Βοηθήστε τα παιδιά σήμερα

Η δυσλειτουργία των εκτελεστικών λειτουργιών επηρεάζει αρνητικά πολλά παιδιά. Τα τελευταία ξέρουν πότε δεν τα πάνε καλά στο σχολείο. Συχνά η συμπεριφορά τους εσφαλμένα χαρακτηρίζεται ως τεμπελιά ή απάθεια.

Εξαιτίας αυτής της εσφαλμένης θεώρησης, τα άτομα αυτά δεν έχουν πολλές πιθανότητες να λάβουν τη βοήθεια που χρειάζονται. Είναι, λοιπόν, σημαντικό να εξοικειωθείτε με τις διάφορες ενδείξεις που θα σας δώσει το ίδιο το παιδί. Μόλις συνειδητοποιήσετε την ανάγκη για κάτι τέτοιο, θα μπορέσετε να το βοηθήσετε αποτελεσματικότερα.

Στη βιβλιοθήκη μαςθα βρείτε υλικό για την ανάπτυξη των εκτελεστικών λειτουργιών.

Κασσωτάκη Αλίκη - Λογοπεδικός MSc, BSc

copyright Upbility 2022

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν:   

Εκπαιδευτείτε στην Ταχύτητα Επεξεργασίας 

 Υλικό για τις Εκτελεστικές Λειτουργίες:

 

Προηγούμενο άρθρο Η σημασία των λεξιλογικών και σημασιολογικών δεξιοτήτων για τα παιδιά
Επόμενο άρθρο Εκφοβισμός και αυτισμός: Πώς να βοηθήσετε το παιδί σας