Παγιδευμένος στον ιστό: Ο εθισμός στο Διαδίκτυο μεταξύ των εφήβων
Εισαγωγή
Η Διαταραχή Εθισμού στο Διαδίκτυο (ΔΕΙΑ) έχει αναδειχθεί σε σημαντική ανησυχία τα τελευταία χρόνια, με τους εφήβους να είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι στις επιπτώσεις της. Αυτή η ανάρτηση στο ιστολόγιο έχει ως στόχο να ρίξει φως στη σιωπηλή επιδημία της IAD μεταξύ των εφήβων, διερευνώντας τον επιπολασμό, τις επιπτώσεις και τις πιθανές παρεμβάσεις της. Καθώς οι ψηφιακές τεχνολογίες συνεχίζουν να διαμορφώνουν τη ζωή των εφήβων, είναι ζωτικής σημασίας να κατανοήσουμε τις επιστημονικές πτυχές της IAD και τις επιπτώσεις της στην ψυχική τους υγεία και ευημερία.
Τα χαρακτηριστικά του εθισμού στο διαδίκτυο
Ο εθισμός στο Διαδίκτυο χαρακτηρίζεται από ένα σύνολο διακριτών χαρακτηριστικών που εκδηλώνονται σε άτομα που ασχολούνται υπερβολικά με διαδικτυακές δραστηριότητες.
Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά είναι η ψυχαναγκαστική ανάγκη να βρίσκεται κανείς στο διαδίκτυο, που οδηγεί σε αδυναμία ελέγχου της χρήσης του διαδικτύου, ακόμη και μπροστά στις αρνητικές συνέπειες. Τα άτομα με εθισμό στο διαδίκτυο συχνά δίνουν προτεραιότητα στις διαδικτυακές τους δραστηριότητες έναντι βασικών ευθυνών, όπως το σχολείο, η εργασία ή οι προσωπικές σχέσεις.
Επιπλέον, εμφανίζουν συμπτώματα στέρησης όταν δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένων των συναισθημάτων ανησυχίας, ευερεθιστότητας και άγχους. Η ενασχόληση με τις διαδικτυακές δραστηριότητες και η αυξανόμενη ανοχή στις διεγερτικές επιδράσεις του διαδικτύου είναι επίσης κοινά χαρακτηριστικά.
Οι επηρεαζόμενοι μπορεί να βρεθούν να παραμελούν τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις εκτός σύνδεσης, οδηγώντας σε απομόνωση και μειωμένες κοινωνικές δεξιότητες στην πραγματική ζωή.
Επιπλέον, ο εθισμός στο διαδίκτυο μπορεί να χρησιμεύσει ως μηχανισμός αντιμετώπισης για την απόδραση από τα προβλήματα του πραγματικού κόσμου, διαιωνίζοντας έναν κύκλο εξάρτησης από το ψηφιακό πεδίο για τη ρύθμιση των συναισθημάτων.
Αυτά τα χαρακτηριστικά συμβάλλουν συλλογικά στην καθολική φύση του εθισμού στο διαδίκτυο και υπογραμμίζουν την ανάγκη για έγκαιρη αναγνώριση και παρέμβαση για τον μετριασμό των δυσμενών επιπτώσεών του στη ζωή των ατόμων.
Η άνοδος της χρήσης του Διαδικτύου στους εφήβους
Οι έφηβοι σήμερα ανήκουν σε μια γενιά που είναι βυθισμένη στις ψηφιακές τεχνολογίες. Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, μια σημαντική πλειονότητα των εφήβων έχει στην κατοχή της smartphones και η χρήση του Διαδικτύου παρουσιάζει σταθερή αύξηση με την πάροδο των ετών (Lenhart et al., 2015). Η διαθεσιμότητα διαδικτύου υψηλής ταχύτητας και η διάδοση των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης έχουν καταστήσει τον διαδικτυακό κόσμο αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς τους.
Κατανόηση της διαταραχής εθισμού στο Διαδίκτυο (IAD)
Η IAD ορίζεται ως συμπεριφορικός εθισμός που χαρακτηρίζεται από υπερβολική, καταναγκαστική χρήση του διαδικτύου που παρεμβαίνει στην καθημερινή ζωή. Στο Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχικών Διαταραχών (DSM-5), κατηγοριοποιείται ως διαταραχή ελέγχου των παρορμήσεων (American Psychiatric Association, 2013).
Οι έφηβοι με ΙΑΔ συχνά παρουσιάζουν σημάδια όπως η ενασχόληση με διαδικτυακές δραστηριότητες, συμπτώματα απόσυρσης όταν δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο και παραμέληση ακαδημαϊκών ή κοινωνικών υποχρεώσεων (Kuss et al., 2014).
Ο αντίκτυπος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη συμπεριφορά των εφήβων
Οι πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν σημαντικό πόλο έλξης για τους εφήβους, προσφέροντας δυνατότητες αυτοέκφρασης, κοινωνικοποίησης και επικύρωσης. Ωστόσο, μπορούν επίσης να ασκήσουν σημαντική επιρροή στην ψυχική τους υγεία.
Μελέτες έχουν συνδέσει την υπερβολική χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με αυξημένα επίπεδα άγχους, κατάθλιψης και δυσαρέσκειας για το σώμα των εφήβων (Primack et al., 2017). Η συνεχής σύγκριση με τους συνομηλίκους, σε συνδυασμό με τον φόβο της απώλειας (FOMO), μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματα της ΔΑΔ σε ευαίσθητα άτομα.
Παιχνίδι και εθισμός στο διαδίκτυο: Ανησυχητική σύνδεση
Το διαδικτυακό παιχνίδι έχει γίνει δημοφιλής ενασχόληση μεταξύ των εφήβων και έχει τις δικές του ανησυχίες σχετικά με τον εθισμό. Μελέτες υποδεικνύουν ότι ορισμένα διαδικτυακά παιχνίδια, ιδίως τα διαδικτυακά παιχνίδια ρόλων με πολλούς παίκτες (MMORPG), μπορούν να οδηγήσουν στην ανάπτυξη ΙΑΔ σε ευάλωτα άτομα (Kuss & Griffiths, 2012). Η καθηλωτική φύση αυτών των παιχνιδιών και η αίσθηση της επίτευξης που παρέχουν μπορούν να δημιουργήσουν έναν ισχυρό κύκλο ενίσχυσης, τροφοδοτώντας την εθιστική συμπεριφορά.
Ο ρόλος των τεχνολογικών εταιρειών και ο εθισμός στο Διαδίκτυο
Οι εταιρείες τεχνολογίας διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των διαδικτυακών εμπειριών των εφήβων. Χρησιμοποιώντας τεχνικές πειστικού σχεδιασμού, όπως η άπειρη κύλιση και οι ειδοποιήσεις, οι εταιρείες αυτές στοχεύουν να κρατήσουν τους χρήστες απασχολημένους για μεγάλα χρονικά διαστήματα (Harris, 2016). Έχουν εγερθεί ηθικοί προβληματισμοί σχετικά με τη χρήση αυτών των τακτικών χειραγώγησης και τις πιθανές επιπτώσεις τους στην ευημερία των εφήβων.
Αναγνώριση και αντιμετώπιση του εθισμού στο Διαδίκτυο στους εφήβους
Η έγκαιρη αναγνώριση και παρέμβαση είναι ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση της ΔΕΠ σε εφήβους. Οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και οι φροντιστές θα πρέπει να επαγρυπνούν για τα προειδοποιητικά σημάδια της υπερβολικής χρήσης του διαδικτύου, όπως η κοινωνική απόσυρση, η μείωση των ακαδημαϊκών επιδόσεων και οι διαταραχές του ύπνου (Müller et al., 2016). Η ανοιχτή επικοινωνία με τους εφήβους σχετικά με την υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας και τον καθορισμό κατάλληλων ορίων είναι απαραίτητη.
Προώθηση υγιεινών συνηθειών στο διαδίκτυο
Η ενθάρρυνση των εφήβων να υιοθετήσουν υγιείς διαδικτυακές συνήθειες είναι υψίστης σημασίας για την πρόληψη και τη διαχείριση της ΙΑΔ. Ο καθορισμός σαφών κατευθυντήριων γραμμών σχετικά με τον χρόνο χρήσης της οθόνης και η διασφάλιση ότι οι διαδικτυακές δραστηριότητες δεν κυριαρχούν στην καθημερινότητά τους μπορούν να προωθήσουν έναν ισορροπημένο τρόπο ζωής (Romer et al., 2017). Η ενασχόληση με δραστηριότητες εκτός σύνδεσης, όπως ο αθλητισμός, τα χόμπι και οι διαπροσωπικές αλληλεπιδράσεις, μπορεί να συμβάλει στη μείωση της γοητείας της υπερβολικής χρήσης του διαδικτύου.
Ιστορίες πραγματικής ζωής: Ξεπερνώντας τον εθισμό στο Διαδίκτυο και ευημερώντας
Υπάρχουν αρκετές ιστορίες επιτυχίας εφήβων που ξεπέρασαν την ΙΑΔ και αποκατέστησαν την ευημερία τους. Μέσω επαγγελματικής βοήθειας, υποστηρικτικών περιβαλλόντων και δέσμευσης για αλλαγή, τα άτομα αυτά κατάφεραν να ανακτήσουν τον έλεγχο της χρήσης του διαδικτύου και να ζήσουν ικανοποιητικές ζωές εκτός και εντός διαδικτύου (Meng et al., 2020).
Συμπέρασμα
Ο επιπολασμός της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο μεταξύ των εφήβων απαιτεί επείγουσα προσοχή από τους ερευνητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς. Με την κατανόηση των επιστημονικών βάσεων της ΔΕΠ και την προώθηση υγιών συνηθειών στο διαδίκτυο, μπορούμε να ενδυναμώσουμε τους εφήβους να περιηγηθούν υπεύθυνα στο ψηφιακό τοπίο και να καλλιεργήσουν μια ισορροπημένη σχέση με την τεχνολογία. Μόνο μέσω συλλογικών προσπαθειών μπορούμε να εξασφαλίσουμε ένα υγιέστερο και ευτυχέστερο μέλλον για τη γενιά μας που έχει αποκτήσει ψηφιακή καταγωγή.
Παραπομπές:
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Association.
Harris, T. (2016). How technology hijacks people's minds. TED. Retrieved from https://www.ted.com/talks/tristan_harris_how_better_tech_could_protect_us_from_distraction
Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2012). Internet gaming addiction: A systematic review of empirical research. International Journal of Mental Health and Addiction, 10(2), 278-296.
Kuss, D. J., Griffiths, M. D., Karila, L., & Billieux, J. (2014). Internet addiction: A systematic review of epidemiological research for the last decade. Current Pharmaceutical Design, 20(25), 4026-4052.
Lenhart, A., Ling, R., Campbell, S., & Purcell, K. (2015). Teens, social media & technology overview 2015. Pew Research Center. Retrieved from https://www.pewresearch.org/internet/2015/04/09/teens-social-media-technology-2015/
Meng, X., Li, T., Shan, C., & Chi, P. (2020). Psychological interventions for Internet addiction among Chinese adolescents: A meta-analysis. Computers in Human Behavior, 107, 105937.
Müller, K. W., Dreier, M., Beutel, M. E., Duven, E., Giralt, S., Wölfling, K., & Aulich, K. (2016). A hidden type of internet addiction? Intense and addictive use of social networking sites in adolescents. Computers in Human Behavior, 55, 172-177.
Primack, B. A., Shensa, A., Sidani, J. E., Whaite, E. O., Lin, L. Y., Rosen, D., ... & Miller, E. (2017). Social media use and perceived social isolation among young adults in the US. American Journal of Preventive Medicine, 53(1), 1-8.
Romer, D., Moreno, M., Braunstein, A., & Hsia, J. (2017). Protecting adolescents from digital harassment: The role of parental engagement. Journal of Adolescence, 60, 159-168.
Πρωτότυπο περιεχόμενο από την συγγραφική ομάδα του Upbility. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, στο σύνολό του ή τμημάτων του, χωρίς την αναφορά στον εκδότη.
Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν:
- Εναντιωματική Προκλητική Διαταραχή / Oppositional Defiant Disorder - ODD
- Ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή σε παιδιά κι εφήβους
- Σύνδρομο Tourette
- Δυσφορία φύλου
- Κατάθλιψη σε παιδιά και εφήβους
Best Seller Βιβλία Ψυχολογίας:
- Σκέφτομαι και βρίσκω λύση
- Παι-Ζωντας με το παιδί μέσα μας | Εγχειρίδιο δραστηριοτήτων - Τεύχος 1ο
- Εκπαίδευση στη Θεωρία του Νου
- Μίλα μου | Ένα διδακτικό και θεραπευτικό εργαλείο
- Μαθαίνω να ελέγχω το στρες