Μετάβαση στο περιεχόμενο
epilektiki-eklektiki-alalia

Επιλεκτική ή Eκλεκτική Aλαλία

Επιλεκτική ή Eκλεκτική Aλαλία στα Παιδιά

Η επιλεκτική ή εκλεκτική αλαλία είναι μια σύνθετη αγχώδης διαταραχή στην παιδική ηλικία που χαρακτηρίζεται από την αδυναμία ενός παιδιού να μιλά και να επικοινωνεί αποτελεσματικά σε επιλεγμένα κοινωνικά περιβάλλοντα, όπως το σχολείο.  Αυτά τα παιδιά μπορούν να μιλούν και να επικοινωνούν σε περιβάλλοντα όπου αισθάνονται άνεση, ασφάλεια και ηρεμία.  

epilektiki alalia

Περισσότερο από το 90% των παιδιών με επιλεκτική αλαλία παρουσιάζουν επίσης κοινωνική φοβία ή κοινωνικό άγχος.  Αυτή η διαταραχή είναι αρκετά εξουθενωτική και επώδυνη για το παιδί. Τα παιδιά και οι έφηβοι αισθάνονται έντονο φόβο για ομιλία και κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, όπου υπάρχει προσδοκία να μιλούν και να επικοινωνούν. Ως εκ τούτου, η κοινωνική δέσμευση μπορεί να τεθεί σε κίνδυνο σε πολλά παιδιά όταν έρχονται αντιμέτωπα με άλλα ή σε ένα συντριπτικό περιβάλλον όπου αισθάνονται μια αίσθηση προσδοκίας.

Δεν δείχνουν όλα τα παιδιά το άγχος τους με τον ίδιο τρόπο.  Κάποια μπορεί να παραμένουν εντελώς σιωπηλά χωρίς να μπορούν να μιλήσουν ή να επικοινωνήσουν με οποιονδήποτε σε ένα κοινωνικό περιβάλλον, άλλα μπορεί να είναι σε θέση να μιλήσουν επιλεγμένα ή ίσως να ψιθυρίσουν.  Μερικά παιδιά μπορεί να στέκονται ακίνητα με φόβο καθώς αντιμετωπίζουν συγκεκριμένα κοινωνικά περιβάλλοντα. Μπορεί να παγώσουν, να είναι ανέκφραστα, να είναι συναισθηματικά και κοινωνικά απομονωμένα.  Τα παιδιά που έχουν πληγεί περισσότερο μπορεί να φαίνονται ήρεμα και ανέμελα και μπορούν να κοινωνικοποιηθούν με ένα ή ελάχιστα παιδιά, αλλά δεν μπορούν να μιλήσουν και να επικοινωνήσουν αποτελεσματικά με τους δασκάλους ή τους περισσότερους / όλους τους συνομηλίκους.  Σε σύγκριση με το τυπικά ντροπαλό και συνεσταλμένο παιδί, τα περισσότερα παιδιά με επιλεκτική αλαλία βρίσκονται στο απώτατο άκρο του φάσματος για διστακτικότητα και ντροπή.

 

Γιατί ένα παιδί αναπτύσσει Επιλεκτική Αλαλία;

Η πλειοψηφία των παιδιών με επιλεκτική αλαλία έχουν γενετική προδιάθεση για άγχος.  Έχουν κληρονομήσει την τάση να είναι ανήσυχα από ένα ή περισσότερα μέλη της οικογένειας.  Πολύ συχνά, αυτά τα παιδιά παρουσιάζουν σημάδια σοβαρού άγχους, όπως άγχος αποχωρισμού, συχνά ξεσπάσματα και κλάμα, δυσφορία, δυσκαμψία, προβλήματα ύπνου και υπερβολική συστολή από τη βρεφική ηλικία.

Μελέτες δείχνουν ότι τα παιδιά με σοβαρή συστολή παρουσιάζουν  μειωμένα επίπεδα  διέγερσης στην περιοχή του εγκεφάλου που ονομάζεται  αμυγδαλή. Όταν το άτομο έρχεται αντιμέτωπο με ένα τρομαχτικό σενάριο, η αμυγδαλή λαμβάνει σήματα δυνητικού κινδύνου (από το συμπαθητικό νευρικό σύστημα) και αρχίζει να πυροδοτεί μια σειρά αντιδράσεων που θα βοηθήσουν το άτομο να προστατευθεί.  Στην περίπτωση των παιδιών με επιλεκτική αλαλία, τα φοβερά σενάρια είναι κοινωνικές ρυθμίσεις όπως πάρτι γενεθλίων, σχολείο, οικογενειακές συγκεντρώσεις, καθήκοντα ρουτίνας κ.λπ.

Ορισμένα παιδιά με επιλεκτική αλαλία έχουν Διαταραχή Αισθητηριακής Επεξεργασίας (DSI), πράγμα που σημαίνει ότι αντιμετωπίζουν προβλήματα στην επεξεργασία συγκεκριμένων αισθητηριακών πληροφοριών.  Μπορεί να είναι ευαίσθητα στους ήχους, τα φώτα, την αφή, τη γεύση και τις μυρωδιές. Μερικά παιδιά δυσκολεύονται να ρυθμίσουν την αισθητηριακή είσοδο που μπορεί να επηρεάσει τις συναισθηματικές τους αποκρίσεις.  Η DSI μπορεί να κάνει ένα παιδί να παρερμηνεύσει περιβαλλοντικά και κοινωνικά στοιχεία. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ακαμψία, απογοήτευση και άγχος. Το άγχος που βιώνει μπορεί να κάνει ένα παιδί να κλειστεί, να αποφύγει και να αποσυρθεί από μια κατάσταση, ή μπορεί να το κάνει να αντιδράσει, να εκνευρίσει και να εκδηλώσει αρνητικές συμπεριφορές.

Ορισμένα παιδιά (20-30%) με επιλεκτική αλαλία παρουσιάζουν γλωσσικές δυσκολίες στον δεκτικό/προσληπτικό και εκφραστικό λόγο.  Άλλα μπορεί να παρουσιάσουν μαθησιακές δυσκολίες, συμπεριλαμβανομένης της διαταραχής της ακουστικής επεξεργασίας.  Στις περισσότερες από αυτές τις περιπτώσεις, τα παιδιά είναι επιρρεπή σε συστολή και άγχος.  Το πρόσθετο άγχος της διαταραχής της ομιλίας / της γλώσσας, της μαθησιακής δυσκολίας ή της διαταραχής της ακουστικής επεξεργασίας μπορεί να κάνει το παιδί να αισθανθεί πολύ πιο ανήσυχο και ανασφαλές ή να νιώσει άβολα σε καταστάσεις όπου υπάρχει προσδοκία ομιλίας.

 

Ποια χαρακτηριστικά συμπεριφοράς απεικονίζει ένα παιδί με επιλεκτική αλαλία στα κοινωνικά περιβάλλοντα; 

Είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι η πλειοψηφία των παιδιών με επιλεκτική αλαλία είναι τόσο φυσιολογικά και κοινωνικά κατάλληλα με οποιοδήποτε άλλο παιδί όταν βρίσκεται σε ένα άνετο περιβάλλον. Οι γονείς συχνά θα σχολιάζουν πόσο έντονα, κοινωνικά, αστεία, περίεργα, εξαιρετικά λεκτικά, ακόμη και αυταρχικά τα παιδιά είναι στο σπίτι! Αυτό που διαφοροποιεί τα περισσότερα παιδιά με την επιλεκτική αλαλία είναι η σοβαρή παρεμπόδιση της συμπεριφοράς τους και η αδυναμία τους να μιλούν και να επικοινωνούν άνετα στα περισσότερα κοινωνικά περιβάλλοντα. Μερικά παιδιά αισθάνονται σαν να βρίσκονται επάνω στη σκηνή κάθε λεπτό της ημέρας! Αυτό μπορεί να είναι πολύ συγκινητικό τόσο για το παιδί όσο και για τους γονείς που εμπλέκονται. Συχνά, αυτά τα παιδιά εμφανίζουν σημάδια άγχους πριν και κατά τη διάρκεια των περισσότερων κοινωνικών εκδηλώσεων. Τα σωματικά συμπτώματα και οι αρνητικές συμπεριφορές είναι κοινά πριν από το σχολείο ή τις κοινωνικές εκδρομές.

Είναι σημαντικό για τους γονείς και τους δασκάλους να κατανοήσουν ότι τα σωματικά και συμπεριφορικά συμπτώματα οφείλονται στο άγχος και ότι η θεραπεία πρέπει να επικεντρωθεί στο να βοηθήσει το παιδί να μάθει δεξιότητες αντιμετώπισης για να καταπολεμήσει τα ανήσυχα συναισθήματα.

Είναι συνηθισμένο για πολλά παιδιά να έχουν μια κενή έκφραση του προσώπου και να φαίνεται ότι δεν χαμογελούν ποτέ. Πολλά παρουσιάζουν σκληρή ή αμήχανη γλώσσα του σώματος όταν βρίσκονται σε κοινωνικό περιβάλλον και φαίνονται πολύ άβολα ή δυστυχισμένα. Μερικά θα στρέψουν τα κεφάλια τους, θα μασήσουν ή θα στριφογυρίσουν τα μαλλιά τους, θα αποφύγουν την επαφή με τα μάτια ή θα αποσυρθούν σε μια γωνία ή μακριά από την ομάδα φαινομενικά ενδιαφέρονται να παίξουν μόνα τους. Άλλα φαίνονται πιο άνετα, μπορεί να παίζουν με ένα ή ελάχιστα παιδιά και να συμμετέχουν πολύ σε ομάδες. Αυτά τα παιδιά εξακολουθούν να είναι σιωπηλά ή μετά βίας επικοινωνούν με τους περισσότερους συμμαθητές και καθηγητές.

Καθώς οι κοινωνικές σχέσεις χτίζονται και ένα παιδί αναπτύσσει μία ή λίγες φιλίες, μπορεί να αλληλεπιδράσει, ακόμη και να ψιθυρίσει ή να μιλήσει σε μερικά παιδιά στο σχολείο ή σε άλλα περιβάλλοντα, αλλά φαίνεται ότι δεν ενδιαφέρεται ή αγνοεί άλλους συνομηλίκους στην τάξη. Με την πάροδο του χρόνου, αυτά τα παιδιά μαθαίνουν να αντιμετωπίζουν και να συμμετέχουν σε ορισμένα κοινωνικά περιβάλλοντα. Συνήθως εκτελούν μη λεκτικά έργα ή μιλούν ήσυχα σε μερικούς επιλεγμένους. Οι κοινωνικές σχέσεις γίνονται πολύ δύσκολες καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν. Καθώς οι συνομήλικοι αρχίζουν να γνωρίζονται και να κοινωνικοποιούνται περισσότερο, τα παιδιά με επιλεκτική αλαλία μπορεί να παραμείνουν πιο απόμακρα, απομονωμένα και μόνα.

Συχνά αντιμετωπίζουν τεράστια δυσκολία για πρωτοβουλία και μπορεί να διστάσουν να ανταποκριθούν ακόμη και μη λεκτικά. Αυτό μπορεί να είναι αρκετά απογοητευτικό για το παιδί καθώς περνά ο καιρός. Η μη λεκτική επικοινωνία του παιδιού μπορεί να συνεχιστεί για πολλά χρόνια, γίνεται πιο ριζωμένη και ενισχυμένη, εκτός εάν το παιδί διαγνωστεί και αντιμετωπιστεί σωστά. 

Η βαθιά ριζωμένη συμπεριφορά εκδηλώνεται συχνά από ένα παιδί που παρατηρεί και ενεργεί φυσιολογικά αλλά επικοινωνεί μη λεκτικά. Αυτό το συγκεκριμένο παιδί δεν μπορεί απλώς να αρχίσει να μιλά. Η θεραπεία πρέπει να επικεντρωθεί σε μεθόδους για να το βοηθήσει να "ξεμάθει"  την τρέχουσα "άλαλη συμπεριφορά." 

Μετάφραση/Προσαρμογή; upbility.gr

Πηγή: SMartCenter, Dr Elisa Shipon-Blum  

Διαβάστε περισσότερα για την επιλεκτική αλαλία:

 

Το eBook “Αναγνώριση, Έκφραση & Ρύθμιση Συναισθημάτων | ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΟ ΕΠΙΠΕΔΟ” είναι ένας πλήρης οδηγός για τον εντοπισμό την έκφραση αλλά και τη διαχείριση των δευτερογενών συναισθημάτων ακολουθώντας μια ολοκληρωμένη μεθοδολογία μέσω τριών επιπέδων. 

 

Προηγούμενο άρθρο Κριτική & Δημιουργική σκέψη