Αλλαγή Σχολείου, για παιδιά με δυσκολίες
Με τη νέα σχολική χρονιά στον ορίζοντα, οι περισσότεροι γονείς είναι απασχολημένοι να εφοδιάζονται με φθινοπωρινά ρούχα και φακέλους. Αλλά όσοι από εσάς έχετε παιδιά με ειδικές ανάγκες έχετε πολλά περισσότερα να σκεφτείτε από τα ψώνια. Τα παιδιά και οι έφηβοι με διαγνώσεις όπως διαταραχή του φάσματος του αυτισμού, ΔΕΠΥ, μαθησιακές δυσκολίες ή προβλήματα άγχους θα χρειαστούν περισσότερη υποστήριξη από εσάς από ό, τι τα τυπικώς αναπτυσσόμενα παιδιά, καθώς αποχαιρετούν το καλοκαίρι και προετοιμάζονται για την επιστροφή στο σχολείο. Αλλά αν το παιδί σας μεταβαίνει σε ένα λιγότερο (ή περισσότερο) περιοριστικό περιβάλλον, αυτή η ανάγκη θα είναι ακόμη μεγαλύτερη.
Όταν δημιουργείτε το ετήσιο εξατομικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του παιδιού σας με την ομάδα των εκπαιδευτικών, ο στόχος θα πρέπει πάντα να είναι να παρέχεται στο παιδί οποιαδήποτε υποστήριξη χρειάζεται για να μάθει και να αναπτυχθεί στο λιγότερο περιοριστικό περιβάλλον. Για παράδειγμα, εσείς και η ομάδα σας μπορεί να έχετε αποφασίσει ότι είναι έτοιμο να προχωρήσει από μία μικρή, αυτοτελή τάξη παιδιών με ειδικές ανάγκες με μία πολύ χαμηλή αναλογία μαθητών-δασκάλων σε ένα λιγότερο περιοριστικό περιβάλλον.
Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει μία μεγαλύτερη τάξη όπου η πλειοψηφία των μαθητών είναι τυπικώς αναπτυσσόμενοι, με λιγότερους ενήλικες στην αίθουσα. Σε αυτό το νέο περιβάλλον το παιδί σας θα χρειαστεί να είναι πιο ανεξάρτητο, οργανωμένο και αυτό - ρυθμιζόμενο. Αντίθετα, μπορεί να έχετε συμφωνήσει ότι θα επωφεληθεί από ένα μικρότερο, πιο περιοριστικό περιβάλλον, ενδεχομένως με πρόσθετες θεραπείες.
«Η αλλαγή είναι αναπόφευκτη και θα έπρεπε να είναι ο στόχος», λέει η Kim Wombles, η οποία έχει τρία παιδιά στο φάσμα του αυτισμού μεταξύ των ηλικιών 7 και 21 και γράφει στο blog Countering (Αντιμετώπιση). "Η αλλαγή πρέπει να σηματοδοτεί πρόοδο." Η Wombles έπρεπε να μεταφέρει το μεγαλύτερο παιδί της μπρος και πίσω μεταξύ λιγότερο και περισσότερο περιοριστικών περιβαλλόντων. "Αν το πιο περιοριστικό περιβάλλον είναι η σωστή θέση, είναι πιο εύκολο», λέει. Και πάλι, «όλα είναι τρομακτικά, δεν έχει σημασία προς ποια κατεύθυνση πηγαίνει. "
Αλλά με το σχεδιασμό και την προνοητικότητα, μπορείτε να κάνετε πολλά για να ανακουφίσετε το άγχος του παιδιού σας, για να μην αναφέρουμε και το δικό σας. Να θυμίσουμε ότι αυτές οι συμβουλές θα πρέπει να προσαρμόζονται ανάλογα με την ηλικία του παιδιού σας, τις δυσκολίες και το αναπτυξιακό επίπεδο :
Η επικοινωνία είναι το κλειδί
Αφήστε το παιδί σας να γνωρίζει ότι δεν είναι μόνο του σε αυτήν την προσπάθεια. Καθησυχάστε το λέγοντάς του ότι η αλλαγή κάνει πολλούς ανθρώπους νευρικούς, ακόμα και εσάς, αλλά ένα νέο σχολείο ή περιβάλλον μπορεί επίσης να σημαίνει διασκέδαση και νέους φίλους. Βάλτε άλλους – μέλη της οικογένειας, φίλους, θεραπευτές και φροντιστές - να μιλήσουν επίσης για τον ενθουσιασμό και το άγχος γύρω από την προσπάθεια νέων πραγμάτων. «Όσες περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δώσετε σε ένα παιδί ," λέει η Wombles, «τόσο περισσότερο αυτός ή αυτή θα αισθάνεται ότι ελέγχει την κατάσταση. Το να τα αφήνουμε να νιώσουν άνετα και να φανταστούν τις παραλλαγές, καθώς και το τι να κάνουν αν κάτι δεν πάει όπως έχει προγραμματιστεί, είναι σημαντικό."
Τονίστε τα θετικά σημεία
Δεν χρειάζεται να υπερβάλλετε με δηλώσεις του τύπου «Θα αγαπήσεις το νέο σου σχολείο!» αλλά μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να επικεντρωθεί στα καλά πράγματα σχετικά με την αλλαγή αναγνωρίζοντας παράλληλα ότι πρόκειται να του λείψουν οι παλιοί του φίλοι. (αν ενδείκνυται, διαβεβαιώστε το ότι θα κανονίσετε κάποιο ραντεβού για παιχνίδι μαζί τους.) Αφήστε το να γνωρίζει πόσο υπερήφανοι είστε γι’ αυτό καθώς και τρόπους, που αυτό το νέο περιβάλλον πρόκειται να το βοηθήσει με τις δυνάμεις και τις αδυναμίες του.
Προφανώς, αυτό είναι πιο εύκολο να το κάνετε όταν η αλλαγή είναι ευπρόσδεκτη. Ίσως είστε θυμωμένοι και πικραμένοι, διότι το παλιό σχολείο σας έχει πει ότι το παιδί σας δεν μπορεί να μείνει, πράγμα που μπορεί να οδηγήσει σε μια πιο περιοριστική τοποθεσία· μπορεί να το δείτε ως μια οπισθοδρόμηση. Αλλά εάν έχετε οποιαδήποτε αρνητικά συναισθήματα, να τα κρατήσετε για τον εαυτό σας· είναι άδικο να επιβαρύνετε το παιδί σας με τα δικά σας βάρη.
Τα παιδιά με ειδικές ανάγκες κινδυνεύουν ήδη να έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, οπότε πλαισιώστε κάθε κίνηση με το καλύτερο δυνατό φως. Και να έχετε κατά νου ότι ένα παιδί μπορεί να μεταβεί αρκετές φορές μέχρι να τακτοποιηθεί στο πιο κατάλληλο περιβάλλον.
Εξοικειώστε το παιδί σας με το νέο του περιβάλλον
Το παιδί σας θα μπορούσε να έχει ήδη κάτσει μέσα σε μια τάξη στο νέο σχολείο του για μία ή περισσότερες ημέρες ως μέρος της διαδικασίας αίτησης. Ένας μπαμπάς, ο Phil, λέει ότι η επίσκεψη μισής ημέρας που ζητήθηκε από το σχολείο πριν να δεχτούν τον γιο του Peter τον βοήθησε να μεταβεί εύκολα από μια κανονική τάξη σε ένα πιο περιοριστικό περιβάλλον από 12 μαθητές, έναν δάσκαλο, και έναν βοηθό δάσκαλο. Ο Peter «κάθισε στην τάξη που τελικά τοποθετήθηκε οπότε μπόρεσε να γνωρίσει τον δάσκαλο και ορισμένους από τους μαθητές που ήταν στην τάξη του το επόμενο φθινόπωρο», λέει .
Είτε το παιδί σας είχε αυτήν την ευκαιρία είτε όχι, αυτό είναι κάτι που πρέπει να θυμάστε για το μέλλον. Και υπάρχουν και άλλοι τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας να αισθανθεί άνετα. Ρωτήστε αν μπορείτε να περιπλανηθείτε στις αίθουσες, επιτρέποντας του να κρυφοκοιτάζει μέσα σε αίθουσες και, ενδεχομένως, να γνωρίσει εκπαιδευτικούς και άλλους επαγγελματίες. Δείτε αν μπορείτε να τραβήξετε βίντεο ή φωτογραφίες που θα μπορεί να δει αργότερα. Εκτός από το να μπείτε στο εσωτερικό του κτιρίου, περπατήστε στην αυλή, κάνετε την πιθανή διαδρομή με λεωφορείο, και, αν το σχολείο έχει ιστοσελίδα, καλέστε το να τη δείτε μαζί.
Η Joslyn Gray, η οποία γράφει blog ως Stark.Raving.Mad.Mommy, πιστεύει ότι ο "Μικρός Φίλος," της ένα 5χρονο με Asperger, είναι έτοιμος για τη μετάβαση σε ένα ολοήμερο παραδοσιακό νηπιαγωγείο με «πολλά στηρίγματα.» Είναι ενθουσιασμένη για την αλλαγή, αλλά επιφυλακτική σχετικά με το να αφήσει το «κουκούλι» εξειδικευμένων τάξεων όπου υπάρχουν «λιγότερες πιθανότητες εκφοβισμού, μικρότερη πιθανότητα ένα άλλο παιδί να φρικάρει εντελώς από κάτι που κάνει ο Μικρός Φίλος, μικρότερη πιθανότητα κάποιος να τον κοροϊδέψει, ή να τον κάνει να αισθανθεί άσχημα, ή ακούσια να τον τρομοκρατήσει. "Για να διευκολυνθεί η μετάβαση, επισκέπτονται το νέο κτίριο μια φορά την εβδομάδα μέχρι να αρχίσει το σχολείο" για να τον βοηθήσει να αισθανθεί πιο εξοικειωμένος με τη διάταξη, το προσωπικό του γραφείου, κλπ. Επίσης, παίζουμε σε εκείνο το προαύλιο σχεδόν αποκλειστικά, έτσι ώστε θα νιώθει σαν να είναι «το δικό του προαύλιο».
Χρησιμοποιήστε κοινωνικές ιστορίες και χρονοδιαγράμματα
Εάν έχετε ένα παιδί στο φάσμα του αυτισμού, ίσως ήδη γνωρίζετε για τις Κοινωνικές Ιστορίες, που δημιουργήθηκαν από την Carol Gray. Αλλά και παιδιά με άλλες διαγνώσεις μπορεί επίσης να τις βρουν παρήγορες και ενισχυτικές. Σε μια κοινωνική ιστορία, η οποία μπορεί να κρατηθεί σύντομη και απλή, το παιδί σας είναι ο κύριος χαρακτήρας, χρησιμοποιώντας αφήγηση, φωτογραφίες και ζωγραφιές για να το προετοιμάσετε για οποιαδήποτε κατάσταση, δηλαδή διακοπές, μια πρώτη επίσκεψη στον οδοντίατρο, ακόμη και τη χρήση μιας δημόσιας τουαλέτας.
Μια ιστορία για την αρχή σε ένα νέο σχολείο ή μία τάξη μπορεί να περιλαμβάνει πράγματα για τα οποία μπορεί να είναι νευρικό, το γεγονός ότι και τα άλλα παιδιά θα είναι νευρικά, τα ονόματα των δασκάλων του, τρόπους για να κάνουν έναν φίλο, και υπενθυμίσεις για πράγματα που του αρέσουν στο σχολείο, δηλαδή τους υπολογιστές, τα βιβλία της βιβλιοθήκης, κλπ. Εάν μπορείτε να τα καταγράψετε αυτά σε βίντεο κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψης, μπορείτε να τα ενσωματώσετε και αυτά.
Η χρήση χρονοδιαγραμμάτων μπορεί επίσης να είναι μια πραγματική βοήθεια, κάνοντας τις αναμενόμενες εργασίες συγκεκριμένες και διασπώντας τις ημέρες και τις εβδομάδες σε διαχειρίσιμα κομμάτια. Μάθετε όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες για τη σχολική ημέρα του παιδιού σας εκ των προτέρων, ώστε τα στοιχεία αυτά να μπορούν να ενσωματωθούν. «Μόλις έχει προγραμματιστεί μια εκδήλωση», λέει η Wombles, «αρχίζουμε να το σχεδιάζουμε χωρίς να εστιάζουμε υπερβολικά σε αυτό. Μπαίνει στο ημερολόγιο, το συζητάμε κατά διαστήματα, και αν απαιτεί προετοιμασία, αντιλαμβανόμαστε πόσο πολύ εκ των προτέρων χρειάζεται να αρχίσουμε να προετοιμαζόμαστε. "
Κανονίστε ραντεβού για παιχνίδι πριν αρχίσει το σχολείο
Τα τυπικώς αναπτυσσόμενα παιδιά που φοιτούν στο τοπικό σχολείο θα έχουν ήδη φίλους, ή τουλάχιστον θα αναγνωρίζουν οικεία πρόσωπα όταν περπατούν στις νέες τάξεις τους. Αλλά πολλά παιδιά και έφηβοι με ειδικές ανάγκες πρέπει να πάνε σε σχολεία μακριά από τις γειτονιές τους, με αποτέλεσμα να μην έχουν αυτό το πλεονέκτημα.
Μπορείτε να ανακουφίσετε το άγχος με το να κανονίσετε συναθροίσεις με άλλα παιδιά που θα φοιτήσουν ή ήδη φοιτούν στο νέο σχολείο του παιδιού σας· ελέγξτε τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης για να βρείτε ομοϊδεάτες γονείς. Μπορεί να θέσετε τις βάσεις για νέες φιλίες, τόσο για το παιδί σας όσο και για τον εαυτό σας. Αυτοί οι γονείς θα "πάρουν" το παιδί σας και δεν θα σας κρίνουν - επιπλέον θα τους προσθέσετε στο δίκτυο πληροφόρησης σας.
Διαβάστε μαζί βιβλία σχετικά με τη διαδικασία ετοιμασίας για το σχολείο
Η Gray λέει ότι τα περισσότερα από τα άλλα πράγματα που κάνει για να βοηθήσει τον Μικρό Φίλο είναι τα ίδια βήματα που οι γονείς κάνουν για τα τυπικώς αναπτυσσόμενα παιδιά τους. Εκτός από τις μεγαλύτερες αδελφές του που του λένε ιστορίες για τη διασκέδαση που είχαν στο νηπιαγωγείο και πόσους φίλους έκαναν εκεί, "Διαβάζουμε η Δεσποινίς Bindergarten ετοιμάζεται για το Νηπιαγωγείο· Είναι αισιόδοξο και δεν προβάλλει παιδιά και γονείς να κλαίνε σαν σε πολλά βιβλία για το νηπιαγωγείο. " Άλλα βιβλία είναι το Yoko και το Νηπιαγωγείο μου, και τα δύο από τη Rosemary Wells (Max & Ruby), και το Είμαι Υπερβολικά Απολύτως Μικρός για το Νηπιαγωγείο από τη Lauren Childs .
Τα μικρότερα παιδιά του γυμνασίου μπορούν να απολαύσουν την Αόρατη Υποψία από την Emily Jenkins, για ένα αγόρι που έχει να ασχοληθεί με έναν νταή και με τον κολλητό του φίλο που μετακομίζει. Για τα μεγαλύτερα παιδιά του γυμνασίου, δείτε το Ομάδα Τιμωρίας από τον David Yoo, στο οποίο δύο κολλητοί φίλοι αγωνίζονται για τη μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο.
Ενημερώστε τους δασκάλους και τους θεραπευτές για το παιδί σας
Παίρνει χρόνο στους νέους επαγγελματίες να γνωρίσουν το παιδί σας και να αρχίσουν να καταλαβαίνουν τις δυνάμεις και τις αδυναμίες του. Ο Dan Coulter, λέει ότι μπορείτε να επιταχύνετε αυτή τη διαδικασία παρέχοντάς τους ένα σύντομο, ευκολοχώνευτο ενημερωτικό έγγραφο. Ο Coulter, ο οποίος είχε διαγνωστεί με Asperger ως ενήλικας μόνο μετά τη διάγνωση του γιου του, προτείνει να το κρατήσετε μία σελίδα, αυξάνοντας τις πιθανότητες να το διαβάσουν οι πολυάσχολοι δάσκαλοι. "Ποια είναι τα πιο σημαντικά πράγματα που θέλετε ο δάσκαλος του παιδιού σας να ξέρει;" ρωτάει . "Εξετάστε το ενδεχόμενο να βάλετε τα βασικά σημεία σε μια περίληψη στο πάνω μέρος του εγγράφου. "Εάν είναι δυνατόν, προσπαθήστε να συναντηθείτε με τον νέο δάσκαλο (δασκάλους) του παιδιού σας όσο το δυνατόν νωρίτερα· το ενημερωτικό έγγραφο θα βοηθήσει να επικεντρωθεί η συζήτηση.
Φυσικά, καμία από τις προπαρασκευαστικές αυτές εργασίες δεν εγγυάται ότι το παιδί σας δεν θα επιδείξει απροθυμία τουλάχιστον κάποιο από το χρόνο. "Κάποιες μέρες είναι ενθουσιασμένος για το νηπιαγωγείο, και μερικές ημέρες λέει ότι δεν πρόκειται να πάει, " λέει η Gray για τον Μικρό Φίλο. "Αυτό, τουλάχιστον, φαίνεται εντελώς τυπικό."
Πηγή:
childmind.org
Διαβάστε επίσης :
- Στρατηγικές για μαθητές που δυσκολεύονται με τον αδόμητο χρόνο
- Καλοκαιρινές Διακοπές & Παιδιά με ΔΕΠΥ
- Κατάθλιψη σε παιδιά και εφήβους
Υλικό για ΔΕΠ-Υ - Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας
- Κατανοώντας τον αυτισμό: Ανάπτυξη Θετικών Συμπεριφορών στο Σχολείο με Οπτικά Βοηθήματα | Προσχολική Ηλικία
- Το Ημερολόγιο του Αισθητηριακά «Συγχρονισμένου» Παιδιού – 365 Mini-Moves