Μετάβαση στο περιεχόμενο
dyslexia-ennoia-kai-antimetopisi

Δυσλεξία: Έννοια και Αντιμετώπιση

Η δυσλεξία είναι μια ειδική μαθησιακή διαταραχή και παρατηρείται συνήθως σε παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολία στην ανάγνωση, στη γραφή και την ορθογραφία. Ένα παιδί με δυσλεξία δυσκολεύεται να απομνημονεύσει ονόματα, ημερομηνίες, ιστορία και άλλα στοιχεία τα οποία θα δούμε στη συνέχεια. Παρόλα αυτά όμως, τις περισσότερες φορές μιλάμε για ιδιαίτερα δημιουργικά και ευρηματικά παιδιά

Ποια είναι τα πιο συνηθισμένα προβλήματα που αντιμετωπίζει ένα παιδί;

Το πιο συνηθισμένο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ένα δυσλεκτικό παιδί είναι η δυσκολία να αναγνωρίσει κάθε γράμμα του αλφαβήτου και να το διαφοροποιήσει. Ακόμα και οι ήχοι των λέξεων ηχούν πολύ περίεργα.

Για πολλά παιδιά με δυσλεξία αποτελεί πρόκληση το να αναγνωρίσουν τι διαβάζουν, σε σημείο που αλλάζουν, αντικαθιστούν ή ακόμη και παραμορφώνουν τις συλλαβές. Όταν βλέπουν πόσο δύσκολο είναι να ερμηνεύουν κείμενα, η ανάγνωση γίνεται πολύ πιο αργή.

Η μαθησιακή δυσκολία αυτή συναντάται στο 10-15% των παιδιών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, με το μεγαλύτερο ποσοστό να είναι αγόρια.

Το ποσοστό των ατόμων με δυσλεξία ποικίλει από χώρα σε χώρα και εξαρτάται από τα διαγνωστικά εργαλεία, το γλωσσικό περιβάλλον και το εκπαιδευτικό σύστημα. Δεν εξαρτάται ωστόσο από το πολιτιστικό, το κοινωνικό, το μορφωτικό και το οικονομικό επίπεδο των κατοίκων μιας χώρας.

Τι προκαλεί τη δυσλεξία;

Κανείς δεν ξέρει ακριβώς πως ορίζεται αυτή η διαταραχή, γι’ αυτό και κάθε παιδί που την έχει χρειάζεται ατομική προσέγγιση. Η μελέτη και η παρακολούθηση των συμπτωμάτων που παρουσιάζει, παίζουν καθοριστικό ρόλο στην αντιμετώπισή της.

Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι η δυσλεξία είναι αρκετά διαδεδομένη και προκαλεί πολλά προβλήματα σε τόσα άτομα, εξακολουθεί να μην είναι πλήρως κατανοητή από τους υπόλοιπους.

Στα άτομα (και ειδικά στα παιδιά) με δυσλεξία δεν αναγνωρίζονται οι πιέσεις και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους, ενώ δεν είναι και μικρό το ποσοστό εκείνων που δεν γνωρίζουν καν πως πάσχουν από δυσλεξία.

Υπάρχουν διαφορετικοί βαθμοί σοβαρότητας και ξεχωριστά είδη δυσλεξίας, με πολλούς ανθρώπους να βιώνουν τα συμπτώματα με εντελώς διαφορετικό τρόπο ο καθένας.

Τι μέθοδος ακολουθείται για τη διάγνωση της δυσλεξίας;

Η διαγνωστική αξιολόγηση της δυσλεξίας βασίζεται στην εκτίμηση των συμπτωμάτων, της νοητικής εικόνας του παιδιού και στον αποκλεισμό άλλων διαταραχών.

Πιο συγκεκριμένα, απαιτείται γενικό ιστορικό του παιδιού:

  • Προγεννητικό ιστορικό.
  • Τοκετός.
  • Οικογενειακό ιστορικό-κληρονομικότητα.
  • Σωματική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού.

Επιπλέον, θα ζητηθούν και τα ακόλουθα:

  • Εκτίμηση παιδοψυχίατρου για την ύπαρξη άλλων διαταραχών ή συναισθηματικών προβλημάτων.
  • Παιδιατρική εκτίμηση της σωματικής υγείας του παιδιού.
  • Αξιολόγηση της ανάπτυξης του λόγου από λογοθεραπευτή.
  • Εκτίμηση της νοητικής ικανότητας με τεστ νοημοσύνης.

Επίσης, γίνεται αξιολόγηση των γνωστικών δεξιοτήτων, όπως μνήμη γλωσσικών πληροφοριών, φωνολογικής ενημερότητας, αντίληψη του χρόνου, προσανατολισμός στο χώρο, ανάπτυξη της ικανότητας διαδοχής και αλληλουχίας.

Τέλος, ακολουθεί αξιολόγηση της μαθησιακής επίδοσης του παιδιού (στην ανάγνωση, την ορθογραφία, την έκφραση, τα μαθηματικά).

Έως τώρα, δεν υπάρχουν πλήρως επιβεβαιωτικές δοκιμές. Τα συμπτώματα διαφέρουν από παιδί σε παιδί. Το δυσλεκτικό παιδί αποπροσανατολίζεται εύκολα, είναι αφηρημένο, μπορεί να παρουσιάσει αντιστροφή γραμμάτων, δυσκολία στον καθορισμό χρόνου, κακή αίσθηση της κατεύθυνσης κ.ά.

Τα δυσλεκτικά παιδιά σκέφτονται με εικόνες, με γνωστά πράγματα και κάθε λέξη τη "ζωγραφίζουν"στο μυαλό τους.

Ένας τρόπος να καταλάβετε αν τίθεται θέμα δυσλεξίας, είναι όταν το παιδί διαβάζει αργά και συλλαβίζει, κρατάει πολύ κοντά το βιβλίο ή δείχνει τις λέξεις με τα δάχτυλα, ή μπερδεύει τα γράμματα που μοιάζουν μεταξύ τους.

Ακόμα, το δυσλεξικό παιδί δεν χρησιμοποιεί τελείες, κόμματα και δεν καταλαβαίνει τι διαβάζει. Δεν αντιγράφει σωστά από τον πίνακα, κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη, δυσκολεύεται να βάλει στη σειρά τους μήνες, τις ημέρες, τις χρονιές ή ακόμα και να κάνει αριθμητικές πράξεις.

Τρόποι αντιμετώπισης της δυσλεξίας

Η δυσλεξία δεν θεραπεύεται, μπορεί όμως να βελτιωθεί σημαντικά, εκπαιδεύοντας το παιδί να λειτουργεί με διαφορετικό τρόπο και να χρησιμοποιεί άλλες δεξιότητες του εγκεφάλου του.

Η κατάλληλη αντιμετώπιση της δυσλεξίας βασίζεται στη σωστή διαγνωστική αξιολόγηση και στη διδασκαλία ενός εκπαιδευτικού προγράμματος αποκατάστασης, που θα καλλιεργεί την ευχέρεια στην ανάγνωση, την απομνημόνευση στην ορθογραφία και την βαθύτερη κατανόηση κειμένων και εννοιών.

Οι ειδικοί παιδαγωγοί, οι ψυχολόγοι, οι λογοθεραπευτές και οι νευροψυχολόγοι είναι οι ειδικοί και έχουν εκπαιδευτεί γι’ αυτό το έργο. Μέσα από δοκιμές και αξιολογήσεις μπορούν να συγκεντρώσουν αρκετά κριτήρια για να καταλήξουν σε ένα πρόγραμμα για το εκάστοτε παιδί.

Αν, λοιπόν, έχει γίνει η διάγνωση δυσλεξίας από κάποιον ειδικό, απαιτείται η κατανόηση και η αποδοχή του προβλήματος από το παιδί, την οικογένειά του και τους εκπαιδευτικούς, η στενή συνεργασία μεταξύ τους, καθώς και η ψυχολογική υποστήριξη, τόσο του παιδιού, όσο και της οικογένειας.

Η δυσλεξία είναι διαφορετική για τον καθένα. Μερικοί άνθρωποι έχουν μια ήπια μορφή της που τελικά θα μάθουν πώς να διαχειρίζονται. Άλλοι χρειάζονται λίγο περισσότερο χρόνο και κόπο για την υπέρβαση αυτή. Ακόμα κι αν τα παιδιά δεν είναι σε θέση πλήρως να ξεπεράσουν τη δυσλεξία, μπορούν ακόμα με επιτυχία να πάνε στο πανεπιστήμιο και να πετύχουν στη ζωή τους.

Ομάδα Upbility

Copyright Upbility 2022 

Βρείτε όλο το επιστημονικό υλικό μας για τη Δυσλεξία

Βρείτε όλα τα Σχολικά Βοηθήματα για τη Δυσλεξία 

Συνεχίστε με τα άρθρα: 

Βρείτε Online Σεμινάρια για την Δυσλεξία: 

Προηγούμενο άρθρο Βελτιώστε την αυτοεκτίμηση του παιδιού σας με εξωσχολικές δραστηριότητες
Επόμενο άρθρο 9 Τρόποι Οργάνωσης για τη Σχολική Μελέτη των μαθητών