Επεξεργασία Κειμένων & Ανάπτυξη Γραπτού Λόγου
Η επεξεργασία κειμένων αποτελεί μια πολύ σημαντική δραστηριότητα, η οποία ενισχύει την ικανότητα του μαθητή να αναπτύξει τον γραπτό του λόγο.
Ο μαθητής καλλιεργεί με αυτόν τον τρόπο τη γλωσσική του έκφραση, αλλά παράλληλα εξασκεί την κριτική του σκέψη.
Σύμφωνα με τους Lee, A.M. & Gillis, M. (2017) και την Castro, A. (2018), δεν έχει σημασία το μέγεθος του κειμένου που θα χρειαστεί ένας μαθητής, κυρίως με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες, να επεξεργαστεί, αλλά το περιεχόμενο και ο τρόπος που παρουσιάζεται το κείμενο. Το κείμενο, ανάλογα με το αναγνωστικό επίπεδο του παιδιού, πρέπει να έχει τα εξής χαρακτηριστικά:
- Να είναι απλό, όπως για παράδειγμα,
- Οι προτάσεις να είναι η μία κάτω από την άλλη, όπως για παράδειγμα,
- Να υπάρχουν εικόνες σχετικές με το κείμενο, όπως για παράδειγμα,
- Η γραμματοσειρά στην οποία θα έχει γραφτεί το κείμενο, να είναι ευδιάκριτη, όπως για παράδειγμα,
Ο μαθητής μπορεί να επεξεργαστεί το κείμενο, που θα τον βοηθήσει να αναπτύξει αργότερα ένα παρόμοιο θέμα, με τους εξής τρόπους:
- Στην αρχή διαβάζει ή ακούει το κείμενο
- Με ένα κίτρινο stabilo υπογραμμίζει την κεντρική ιδέα του κειμένου, με ένα πράσινο stabilο υπογραμμίζει τις λέξεις κλειδιά και τα γράφει.
- Γράφει την περίληψη του κειμένου.
- Έπειτα, ο ενήλικας του διαβάζει το κείμενο και εκείνος, κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης, συμπληρώνει τις λέξεις που λείπουν, με κόκκινο μολύβι, όπως το παράδειγμα,
- Κατόπιν, ο μαθητής απαντάει σε ερωτήσεις, όπου εμπεριέχονται και ερωτήσεις κρίσεως και ερωτήσεις για το λεξιλόγιο, όπως το παράδειγμα,
- Ο μαθητής δουλεύει διάφορες ασκήσεις, που αφορούν το κείμενο που επεξεργάζεται, για να εμπλουτίσει το λεξιλόγιό του και να φτιάξει προτάσεις, όπως το παράδειγμα,
(λέξεις της ίδιας οικογένειας)
- Ο μαθητής επεξεργάζεται τους γραμματικούς και συντακτικούς κανόνες του κειμένου, όπως το παράδειγμα, (αδύνατοι τύποι προσωπικών αντωνυμιών και το έμμεσο αντικείμενο)
- Ο μαθητής ξεκινάει, έχοντας όλες τις πληροφορίες και το απαραίτητο σχεδιάγραμμα, να αναπτύξει ένα παρόμοιο θέμα, πάνω στο οποίο έχει δουλέψει, όπως το παράδειγμα,
- Τέλος, ελέγχει το κείμενο, με τη χρήση των παρακάτω καρτών
Δημητριάδου Ιωάννα - Ειδική Παιδαγωγός BSc, PgD
Η Ιωάννα είναι επίσης εισηγήτρια του online σεμιναρίου:
Το e-book ¨Ανάπτυξη του Γραπτού Λόγου Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού¨ είναι ένα βιβλίο το οποίο επιχειρεί να βελτιώσει, σταδιακά, την ικανότητα κάθε μαθητή να αναπτύξει τον γραπτό του λόγο. Το βιβλίο είναι χωρισμένο σε θεματικές ενότητες, βασισμένες στη θεματολογία της Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ανδρέου, Μπ. (2007), Διδακτικές Παρεμβάσεις Για Βελτίωση του Γραπτού Λόγου, Κειμενοκεντρική Προσέγγιση του Γραπτού Λόγου στα Κειμενικά Είδη του Σχολικού Βιβλίου.
Virginia W. Berninger & Beverly J. Wolf (2009). Teaching Students with Dyslexia and Dysgraphia – Lessons from Teaching and Science, PAULH BROOKES, London
Givens, L. (2016), Developing Essential Grammar Skills: A Structural Multi – Sensory Approach, Orton Gillingham Academy
Lee. A.M.i. & Gillis, M. (2017), 6 Essential Skiils for Reading Comprehension, in Understood.gr
Castro, A. (2018), Writing Task 2: Dealing with Task Input, Education
Canada Ltd
Δημητριάδου, Ι. (2018), Ανάπτυξη του Γραπτού Λόγου, για μαθητές Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού, Upbility.gr
1 comment
Καταπληκτικο αρθρο και ιδιαιτερως κατατοπιστικο.☺