Μετάβαση στο περιεχόμενο
4-symboules-gia-ti-diaxeirisi-thymou

4 συμβουλές για την διαχείριση θυμού

Μπορούμε εύκολα να αντιληφθούμε πως ο θυμός δεν είναι παρά αρνητικός παράγοντας για κάθε επίπεδο της ζωής μας. Η διαχείριση θυμού λοιπόν είναι μεγάλης σημασίας για τον καθένα ακόμα και για άτομα που δεν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα με το θυμό τους. Όποτε, το να διαχειρίζομαι το θυμό μου αποτελεί προσωπική υπόθεση και απαιτεί στοχευμένη καθοδήγηση!

Βοηθάει το ξέσπασμα στην διαχείριση θυμού;

Πρώτα από όλα, αρκετά σημαντικό είναι το να αντιληφθούμε ποιος είναι ο τρόπος με τον οποίο ξεσπάμε. Ο κάθε άνθρωπος, βάση ηλικίας και χαρακτήρα, έχει τον δικό του τρόπο να ξεσπάει, αν και κάθε μορφή ξεσπάσματος έχει αρνητικές συνέπειες για την ψυχική μας υγεία!

Κάποιες συνηθισμένες μορφές είναι η εξύβριση, οι προσβολές και η λεκτική βία γενικότερα, το κλάμα, η βίαιη εκτόνωση σε αντικείμενα και, στην χειρότερη, η βία σε κάποιο κοντινό άτομο.

Στη διαχείριση θυμού, το ξέσπασμα και οι εκρήξεις, μπορούν να λειτουργήσουν βοηθητικά μόνο εφόσον δεν οδηγούν σε παράπλευρα προβλήματα και δεν φθείρουν ψυχικά το άτομο.

Το κλάμα, για παράδειγμα, εκτονώνει οποιοδήποτε αίσθημα θυμού και σύγχυσης, ωστόσο λειτουργεί αρνητικά για την διαχείριση θυμού και για το άτομο γενικότερα όταν γίνεται επίμονο.

  1. Αξιολογήστε την κατάσταση πριν το ξέσπασμα

Όταν θα έρθει ένα εκνευριστικό γεγονός ή μια στρεσογόνα κατάσταση, συνήθως ο καθένας μας έχει λίγα δευτερόλεπτα πριν αντιληφθεί αυτό που γίνεται, αγανακτήσει και τελικά ξεσπάσει.

Εκεί όπου θα πρέπει να εστιάσει λοιπόν η διαχείριση θυμού σου είναι εκείνα τα ελάχιστα δευτερόλεπτα πριν το ξέσπασμα, όπου μετά από αυτό θα είμαστε πλέον συγχυσμένοι, μη μπορώντας να λειτουργήσουμε με σύνεση.

Αφού γνωρίζουμε τι πρόκειται να κάνουμε όταν ξεσπάσουμε (Πχ. να βρίσουμε, να χτυπήσουμε, να σπάσουμε κάτι), παίρνουμε λίγα δευτερόλεπτα και σκεφτόμαστε αν αξίζει. Αξίζει τον κόπο να καυγαδίσουμε με το παιδί μας επειδή για άλλη μια φορά λέρωσε τα ρούχα του; Αξίζει να προσβάλουμε και να κρατήσουμε εν τέλει κακία στον γείτονα επειδή άφησε πράγματα μπροστά στην δική μας είσοδο; Αξίζει να καταλήξουμε να πιαστούμε στα χέρια με έναν φίλο μας επειδή ξεκινήσαμε λογομαχώντας για ένα περιστατικό;

Στο πλήθος των περιπτώσεων η απάντηση που θα δώσετε στον εαυτό σας θα είναι όχι και αυτό θα είναι το φυσικό μέσο διαχείρισης θυμού σας.

Κάνω διαχείριση θυμού, συλλογιζόμενος τις συνέπειες

Πριν καταφύγουμε στο ξέσπασμα, θα μπορούσαμε να κάνουμε και μια ακόμη σκέψη, η οποία θα μας καθησυχάσει και θα μας αποτρέψει από το να καταλήξουμε σε ακραίες καταστάσεις.

Το να συλλογιζόμαστε τις συνέπειες λειτουργεί σαν εγκεφαλικός καταλύτης. Αντισταθμίζει ουσιαστικά το συναίσθημα του θυμού με την λογική. Κάθε μας απόφαση είναι χρήσιμο να εμπλέκει 50% λογική και 50% συναίσθημα. Αυτό, στο κομμάτι του θυμού, λειτουργεί ιδιαίτερα αν όχι απλά φέρουμε στο μυαλό μας συνέπειες, αλλά φέρουμε τις άμεσες συνέπειες…

Όταν είμαστε σε κατάσταση εκνευρισμού, είμαστε μπροστά σε 2 οπτικές:

  1. Να λάβουμε μια άμεση εκτόνωση ξεσπώντας σε θυμό με ό,τι αυτό συνεπάγεται
  1. Να αποφύγουμε αυτή τη στιγμιαία εκτόνωση, να επιδιώξουμε διαχείριση θυμού ουσιαστικά, εστιάζοντας στις συνέπειες της στο εγγύς μέλλον

Από τη φύση του, το μυαλό μας τείνει να ελκύεται από το πρώτο σκεπτικό, βρίσκοντας το πιο άμεσο. Για αυτό λοιπόν πρέπει να σκεφτόμαστε τι συνέπειες θα υπάρξουν αμέσως μετά το ξέσπασμα, ώστε να κάνουμε αυτό το πρώτο σκεπτικό να φαίνεται μια κακή επιλογή.

Αποφύγετε καταστάσεις που προκαλούν παρατεταμένο θυμό

Πολλές φορές, μπορούμε να συνειδητοποιήσουμε πως υπάρχουν ορισμένες καταστάσεις οι οποίες μας οδηγούν συχνά σε ξεσπάσματα θυμού. Για παράδειγμα, το να σου αλλάζει κάποιος συνέχεια τη θέση των αντικειμένων στο γραφείο σου.

Σε αυτές τις περιπτώσεις δεν προσπαθούμε να διαχειριστούμε τα ξεσπάσματα. Εστιάζουμε στο να εξαλείψουμε την πηγή θυμού, εφόσον αυτή γίνεται παρατεταμένη. Αξίζει περισσότερο να γίνει μια καλή προσπάθεια για να έχουμε μόνιμο αποτέλεσμα.

Η απομάκρυνση βοηθάει την διαχείριση θυμού

Τέλος, η αποστασιοποίηση είναι επίσης ένας σημαντικός σύμμαχος για την διαχείριση θυμού. Μόλις αντιληφθείτε ότι μια κατάσταση πάει να παρεκτραπεί και να σας οδηγήσει σε ένα ξέσπασμα, είναι εξαιρετικά χρήσιμο να αλλάξετε περιβάλλον για λίγα λεπτά, ώστε να φύγει τελείως από το μυαλό σας.

Αυτό, δουλεύει ακόμα και μετά το επεισόδιο θυμού. Συνήθως αυτά που μας εκνευρίζουν είναι πρόσωπα και καταστάσεις. Με το να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να περιοριστούμε για λίγο στον εαυτό μας, απομακρυνόμαστε από οποιοδήποτε παράγοντα θυμού - αρκεί αυτό βέβαια να μην γίνει συνήθεια!

Το ταξίδι σας λοιπόν στην διαχείριση θυμού και την αυτοβελτίωση μπορεί να συνεχίσει περαιτέρω μέσω του ειδικού μας εγχειριδίου «Ανακαλύπτοντας Εμένα»! Αποτελεί ένα πλούσιο εγχειρίδιο δραστηριοτήτων κυρίως για ενήλικες, μετεφήβους και εφήβους, θεραπευόμενους αλλά και υποψήφιους θεραπευόμενους που θέλουν ή σκέφτονται να ξεκινήσουν ψυχοθεραπεία.

Υλικό για Ψυχολόγους

Είναι κατάλληλο για ψυχολόγους και επαγγελματίες ψυχοθεραπευτές και για όσους επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν μια επιλεγμένη σειρά δραστηριοτήτων

 copyright Upbility 2021

Αξίζει να διαβάσετε:

Προηγούμενο άρθρο Σχολικά βοηθήματα για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες
Επόμενο άρθρο Μαθησιακές δυσκολίες και Δυσλεξία