Μετάβαση στο περιεχόμενο
Γιατί η εκμάθηση της προπαίδειας μπορεί να υποστηριχτεί με τη χρήση πολυαισθητηριακών μεθόδων;

Γιατί η εκμάθηση της προπαίδειας μπορεί να υποστηριχτεί με τη χρήση πολυαισθητηριακών μεθόδων;

Η εκμάθηση της προπαίδειας- του πίνακα του πολλαπλασιασμού παρουσιάζει ιδιαίτερες δυσκολίες στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, αλλά και όχι μόνο.

Αυτό γιατί οι δεξιότητες που απαιτούνται για της εκμάθησή της είναι πολλές. Τα παιδιά παρουσιάζουν αδυναμία στη βραχυπρόθεσμη μνήμη, ελλιπής ικανότητα απομνημόνευσης και χωροταξικού προσανατολισμού και δυσκολίες στην ακολουθία διαδοχικών βημάτων, στις οποίες υπεύθυνο είναι το αριστερό ημισφαίριο. Έτσι, καταλήγουν να δυσανασχετούν όταν καλούνται να αποστηθίσουν τους πίνακες και να τους ανακαλέσουν, όταν αυτό ζητηθεί.

Ο ρόλος των πολυαισθητηριακών μεθόδων, βάση του οποίου το παιδί καλείται να χρησιμοποιήσει μέσω της οπτικής, ακουστικής και κιναισθητικής διόδου, στην εκμάθηση της προπαίδειας, είναι ιδιαίτερα σημαντικός.

Ένα παιδί το οποίο μαθαίνει καλύτερα με την οπτική δίοδο, χρησιμοποιεί συνήθως εικόνες, π.χ ) στην εκμάθηση της προπαίδειας του ¨10¨, το παιδί κόβει την εικόνα και τη δίνει στο παιδί με την μπλούζα , για να πιει το χυμό του, οπότε 1 χ 10= 10. Επίσης, αναπαριστά με δικές του ζωγραφιές ή εικόνες την κατανόηση της προπαίδειας, π.χ) στην εκμάθηση της προπαίδειας του ¨8¨, το παιδί παίρνει αυτήν την εικόνα και μέσα σε κάθε καλάθι ζωγραφίζει από 8 λουλούδια, οπότε 2 χ 8= 16.

 

Ένα παιδί το οποίο μαθαίνει καλύτερα με την ακουστική δίοδο, χρησιμοποιούνται προφορικές οδηγίες με τη χρήση οπτικών υλικών, π.χ.) στην εκμάθηση της προπαίδειας του ¨7¨, ο ενήλικας δίνει οδηγίες στο παιδί, να κόψει την εικόνα , να βάλει 7 σταγόνες κάτω από το σύννεφο , να βάλει 2 ομπρέλες κάτω από τις σταγόνες και τέλος να βάλει κάτω από τις ομπρέλες ένα παιδί με το νούμερο 14 , αφού 2 χ 7= 14. Επίσης, στο παιδί αυτό, γίνεται μια σύντομη περίληψη της δραστηριότητα, π.χ.) στην εκμάθηση της προπαίδειας του ¨3¨, το παιδί μπορεί να γράψει με συντομία , ώστε να γίνει πιο βατή η κατανόηση της συγκεκριμένης. Τέλος, δε χρησιμοποιούνται περιττά οπτικά υλικά, π.χ.) στην εκμάθηση της προπαίδειας του ¨2¨, το παιδί απλά κόβει τις πράξεις  και τις κολλάει εκεί που πρέπει. 

 

Το παιδί που μαθαίνει κιναισθητική δίοδο, γίνονται κυρίως δραστηριότητες που στηρίζονται στην κίνηση και στο άγγιγμα. Π.χ.) στην εκμάθηση της προπαίδειας του ¨2¨, το παιδί κόβει το παζλ και το ξαναφτιάχνει, ακολουθώντας τις πράξεις της προπαίδειας, , . Φτιάχνει τη συγκεκριμένη εικόνα . Επίσης, μπορεί να κάνει μια μικρή κατασκευή, όπως έναν ανεμόμυλο για την εκμάθηση της προπαίδειας του ¨6¨, π.χ.) και πάνω σε αυτόν , 1 χ 6= 6 και να τον κολλήσει πάνω σε ένα καφέ χαρτόνι. Μπορεί να φτιάξει και ένα κολάζ. Π.χ.) για την εκμάθηση της προπαίδειας του ¨7¨, φτιάχνει ένα κολάζ για τον Χειμώνα, , , ,

 

Οι πολυαισθητηριακές μέθοδοι, μπορούν να βοηθήσουν ουσιαστικά τα παιδιά με αλλά και χωρίς μαθησιακές δυσκολίες στην εκμάθηση της προπαίδειας, δίνοντας έμφαση σε πιο παραγωγικό και ευχάριστο τρόπο.

Δημητριάδου Ιωάννα - Ειδική Παιδαγωγός BSc, PgD

H Ιωάννα είναι επίσης εισηγήτρια του online σεμιναρίου:

Αντιμετώπιση της Δυσαριθμησίας 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Goldman, S.(1989): Strategy instruction in mathematics. Learning Disability Quarterly, 12, pp. 43-55.

Orton, A. (1992). Learning Mathematics (2nd) Ed.). London: Cassell.

Ιωάννης Αγαλιώτης (2000). Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά: Αιτιολογία, Αξιολόγηση και Αντιμετώπιση, Ελληνικά Γράμματα

Παντελιάδου, Σ. & Μπότσας, Γ. (2007). Μαθησιακές Δυσκολίες. Βασικές έννοιες και χαρακτηριστικά. Βόλος. ΕΠΕΑΕΚ.

Δημητριάδου Ιωάννα, (2017). ΠΡΟΠΑΙΔΕΙΑ / Μαθαίνω, Θυμάμαι, Παίζω, Εκδόσεις Upbility.gr


Το ψηφιακό υλικό ¨ΠΡΟΠΑΙΔΕΙΑ | Μαθαίνω, Θυμάμαι, Παίζω¨, παρουσιάζει έναν εναλλακτικό, ουσιαστικό και πολύ ευχάριστο τρόπο, μέσα από τον οποίο μπορεί το παιδί με, αλλά και χωρίς, μαθησιακές δυσκολίες να χρησιμοποιήσει ώστε να μάθει την προπαίδεια. 

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν: 

Προηγούμενο άρθρο Σπάζοντας τον κώδικα του συνδρόμου του εύθραυστου Χ: Ξετυλίγοντας το μυστήριο πίσω από τη νοητική υστέρηση