Διαταραχές Αισθητηριακής Επεξεργασίας & Τρόποι Μείωσης
Από την Teresa Garland, MOT, OTR
Όλοι έχουμε δουλέψει με παιδιά που είναι ευαίσθητα στον ήχο, στα φώτα, στο άγγιγμα, στις μυρωδιές, στις γεύσεις ή στον πόνο. Κάποια παιδιά είναι ευαίσθητα στα πάντα. Ήμουν ένα από αυτά τα παιδιά και ακόμα έχω πολλές ευαισθησίες. Όμως, όλως περιέργως, δεν έχω πρόβλημα με το να πηγαίνω στον οδοντίατρο. Και αυτό είναι το μυστικό μου: Ως παιδί, είχα έναν πολύ καλό οδοντίατρο ο οποίος μου έλεγε να εστιάζω σε κάτι άλλο την ώρα που εκείνος φρόντιζε τα δόντια μου. Όταν το έκανα αυτό, αντιμετώπιζα τη διαδικασία χωρίς ιδιαίτερη δυσφορία. Ήταν ένα καλό μάθημα και θυμόμουν να το κάνω κάθε φορά που τον επισκεπτόμουν.
Όμως δεν έμαθα πώς να γενικεύω αυτό το μάθημα σε άλλες καταστάσεις μέχρι πολύ αργότερα στη ζωή μου. Στα είκοσι, κατά τη διάρκεια μιας εργασίας ανακαίνισης του σπιτιού με έναν φίλο χτύπησα με το σφυρί τον αντίχειρά μου αντί για το καρφί. Άουτς! Ο πόνος ήταν υπερβολικός. Ο φίλος μου μου έλεγε ότι κάνω σαν μωρό και ότι πρέπει να εστιάσω την προσοχή μου σε κάτι άλλο μέχρι να περάσει ο πόνος. Το έκανα αυτό, και ως εκ θαύματος, έπιασε. Πώς το ήξερε εκείνος αυτό, ενώ εγώ όχι; Η απάντηση είναι ότι εκείνος έπαιζε αθλήματα ενώ εγώ όχι. Τα παιδιά με αισθητηριακές διαταραχές δεν παίζουν αθλήματα, καθώς τα αθλήματα έχουν πολύ θόρυβο και πολλά χτυπήματα. Αυτό είναι μεγάλο πρόβλημα! Κατά συνέπεια χάνουν πολλά από την κοινωνική ζωή και τα πρακτικά μαθήματα της ζωής, συμπεριλαμβανομένης της εστίασης της προσοχής σε κάτι άλλο όταν νιώθουμε πόνο.
Μπορούμε να βοηθήσουμε τα ευαίσθητα παιδιά να μάθουν ένα νέο κόλπο. Αν για παράδειγμα, η Ζωή παίζει με έναν ψεκαστήρα και πεταχτεί νερό στο πρόσωπό της, αντί να κάτσει να εστιάσει στη δυσφορία που νιώθει, προτείνετέ της να μετατοπίσει την προσοχή της σε κάτι άλλο, όπως στον ψεκαστήρα, τα πόδια ή τα χέρια της. Αν ο Μάρτιν κάθεται δίπλα σε έναν συναγερμό που χτυπάει για αρκετά δευτερόλεπτα, μπορεί να επαναφέρει την προσοχή του πίσω στο σώμα του (και να φέρει τα χέρια πάνω στα αυτιά του) και με αυτόν τον τρόπο θα μείνει συγκεντρωμένος.
Ας αναφέρουμε και κάποιες επιστημονικές πληροφορίες:
Το κύκλωμα του εγκεφάλου που επεξεργάζεται τις προτεραιότητες βρίσκεται στον δεξιό πρόσθιο νησιωτικό φλοιό (rAI). Τροφοδοτεί τις προτεραιότητες στον πρόσθιο φλοιό του προσαγωγίου (ACC), ο οποίος χειρίζεται τις συμπεριφοριστικές, κινητικές και συναισθηματικές αντιδράσεις και τη γνωστική ανακατεύθυνση.
Διαβάστε Επίσης:
- Αυτισμός και Στερεότυπες κινήσεις
- Περιβαλλοντικές Τοξίνες και Αυτισμός
- 7 Κοινωνικές Δεξιότητες για την Προστασία των Παιδιών με Αυτισμό από την Ενδοσχολική Βία
- Διαταραχές ύπνου και Αυτισμός
- Μουσικοθεραπεία: Αντιμετωπίζοντας τον αυτισμό διαφορετικά
Προτεινόμενα βιβλία για παιδιά με Αυτισμό, και Κοινωνικές Δεξιότητες
Σεμινάρια για την Αισθητηριακή Επεξεργασία - Star Institute!
Σεμινάριο της Teresa Garland: Αυτορρύθμιση Στο Σχολείο