0

Το Καλάθι σας είναι άδειο

Ταχύτητα Επεξεργασίας και Μαθησιακές Δυσκολίες

4 σχόλια

Ταχύτητα Επεξεργασίας και Μαθησιακές Δυσκολίες

Οι περισσότεροι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν δυσκολία στην ταχύτητα επεξεργασίας. Είναι σαν ο εγκέφαλος να τρέχει με 45 χιλιόμετρα την ώρα, όταν ο υπόλοιπος κόσμος (και όλες οι πληροφορίες του περιβάλλοντος) τρέχουν με 60 χιλιόμετρα την ώρα. Αυτοί οι μαθητές υπερβαίνουν συνεχώς τον εαυτό τους χωρίς τελικά να  μπορούν να συμβαδίσουν. Έχουν δυσκολία στην αυτόματη και με ευχέρεια εκτέλεση απλών γνωστικών έργων ειδικά όταν απαιτείται νοητική απόδοση εστιασμένη στη συγκέντρωση.

Οι μαθητές που βιώνουν μια γενική δυσκολία στην ταχύτητα επεξεργασίας συχνά έχουν μαθησιακές δυσκολίες σε πολλούς από τους ακαδημαϊκούς τομείς, λόγω της αδυναμίας τους να επεξεργάζονται τα είδη των πληροφοριών γρήγορα και αυτόματα. Συγκεκριμένες δυσκολίες μπορεί να συναντούν:

Ταχύτητα Επεξεργασίας και Μαθησιακές Δυσκολίες

Η ταχύτητα επεξεργασίας επηρεάζει:

  • τη βραχυπρόθεσμη μνήμη (υπό την πίεση του χρόνου)
  • τη μακροπρόθεσμη ανάκτησης (υπό την πίεση του χρόνου)
  • την ταχύτητα ομιλίας, εύρεση/ανάκληση  λέξης
  • την ταχύτητα γραφής
  • την ταχύτητα ανάγνωσης
  • την προσοχή
  • τον συλλογισμό (υπό την πίεση του χρόνου)
  • τη γενική ταχύτητα απόκρισης

 

Σχεδιασμός προγράμματος παρέμβασης και αποκατάστασης μαθησιακών δυσκολιών:Το πρώτο βήμα για το σχεδιασμό ενός προγράμματος μαθησιακής παρέμβασης και αποκατάστασης είναι να εντοπίσουμε και να κατανοήσουμε τα είδη των μαθησιακών δυσκολιών που μπορεί να επηρεάζουν το παιδί.  Το επόμενο βήμα είναι να προσδιοριστούν οι συγκεκριμένες γνωστικές αδυναμίες που προκαλούν τη «διαταραχή» και να ενισχύσουμε αυτές τις γνωστικές δεξιότητες μέσω εφαρμογής συγκεκριμένου προγράμματος και πρακτικής εξάσκησης .

Παρακάτω αναλύονται ορισμένοι τύποι μαθησιακών δυσκολιών που χαρακτηρίζονται από  γνωστική επεξεργασία. Αυτό σημαίνει ότι ένα παιδί  με μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να έχει προβλήματα σε έναν ή σε περισσότερους από τους παρακάτω τομείς:

Ταχύτητα Επεξεργασίας και Μαθησιακές Δυσκολίες

Εάν υπάρχουν σημαντικές δυσλειτουργίες σε οποιαδήποτε από αυτές τις επτά γνωστικές διεργασίες, τότε το παιδί έχει πιθανώς κάποιο είδος μαθησιακής δυσκολίας. Για παράδειγμα αν ένα παιδί έχει ανεπαρκή μνήμη εργασίας, τότε θα δυσκολεύεται στην μνήμη και κατ' επέκταση στην ακολουθία οδηγιών. Αν ένα παιδί έχει αργό ρυθμό επεξεργασίας πληροφοριών, τότε πιθανόν να δυσκολεύεται κατά την έναρξη και λήξη ενός έργου. Αν ένα παιδί αντιμετωπίζει δυσκολίες στην οπτική επεξεργασία τότε ίσως να δυσκολεύεται στην ανάγνωση οπτικών σχεδιαγραμμάτων και στην αποκωδικοποίηση γραφικών παραστάσεων. Αν ένα παιδί παρουσιάζει δυσκολίες στην λογική /συλλογιστική ικανότητα τότε πολύ πιθανόν να αντιμετωπίζει δυσκολίες στην κατανόηση και επίλυση μαθηματικών προβλημάτων.

 

Αποτελεσματικό μοντέλο μάθησης

Στο παρακάτω μοντέλο, το κατώτερο τμήμα πραγματοποιείται η ενεργοποίηση του συστήματος  επεξεργασίας, ενώ το ανώτερο τμήμα αντιπροσωπεύει επιπρόσθετες νοητικές δεξιότητες που είναι διαθέσιμες για να χρησιμοποιούνται και να αλληλεπιδρούν με οποιαδήποτε εισερχόμενη πληροφορία.

Ο βαθμός στον οποίο όλες αυτές οι επιμέρους νοητικές ικανότητες αναπτύσσονται, εργάζονται και ενσωματώνονται η μία με την άλλη, θα βοηθήσει στη συνολική ικανότητα της ενεργοποίησης του συστήματος επεξεργασίας. Να είναι σε θέση λοιπόν το άτομο να χειρίζεται τις πληροφορίες με ακρίβεια, γρήγορα, και αποτελεσματικά.

Σχεδιασμός / Προγραμματισμός

Όλη αυτή η διαδικασία διέπεται από μια λειτουργία προγραμματισμού, η οποία μπορεί να μας βοηθήσει στον διαχωρισμό των άχρηστων και χρήσιμων πληροφοριών που δεχόμαστε.

Ταχύτητα Επεξεργασίας και Μαθησιακές Δυσκολίες

Το eBook “ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ | Στρατηγικές Παρέμβασης για τη Βελτίωσή της” είναι ένας  ολοκληρωμένος οδηγός για την κατανόηση και τη βελτίωση της Ταχύτητας Επεξεργασίας σε παιδιά σχολικής ηλικίας. Περιλαμβάνει πάνω από 100 φύλλα εργασίας, έντυπα καταγραφής απόδοσης και τεχνικές για την ενίσχυση της Ταχύτητας Επεξεργασίας.

Κασσωτάκη Αλίκη - Λογοπεδικός MSc, BSc

 


4 Απαντήσεις

Γεωργαλά Γραμματική Νηπιαγωγός
Γεωργαλά Γραμματική Νηπιαγωγός

Ιανουάριος 22, 2017

Πολύ καλό το άρθρο σας. Ευχαριστούμε για τις πληροφορίες . Μπορείτε να γράψετε κάτι πιο εξιδεικευμένο, που να αφορά αποκλειστικά στην προσχολική ηλικία: Eυχαριστώ.

Σεβαστή κοντουδιου
Σεβαστή κοντουδιου

Σεπτέβριος 22, 2016

Μπορει ενα παιδι 17 χρόνων να βοηθηθεί ; Δυστυχως βρήκαμε διαταραχή λόγου πριν λίγους μήνες .

Σαρρή  Βίκυ
Σαρρή Βίκυ

Αύγουστος 19, 2016

Η κόρη μου θα πάει Στ Τάξη το επόμενο σχολικό έτος και θα ήθελα το συντομότερο δυνατόν μια συναντηση μαζί σας για κάποια θέματα που αντιμετωπίζει. Ευχαριστώ.

Αγγελικη Αντωνιου Δασκαλα αγγλικων
Αγγελικη Αντωνιου Δασκαλα αγγλικων

Αύγουστος 11, 2016

Παρα πολυ καλο και συνοπτικο αρθρο.

Γράψτε ένα σχόλιο


Διαβάστε επίσης στο Blog

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά με συναισθηματικές μεταπτώσεις;
Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά με συναισθηματικές μεταπτώσεις;

6 σχόλια

Οι προτάσεις που αναφέρονται παρακάτω μπορούν να φανούν χρήσιμες για παιδιά με συναισθηματικές μεταπτώσεις κάθε είδους. Για τα παιδιά με ΔΕΠΥ, αγχώδεις διαταραχές, αυτισμό ή αισθητική διαταραχή επεξεργασίας, η σωστή υποστήριξη είναι ιδιαίτερα σημαντική.

Διαβάστε περισσότερα
Γιατί η κλίση ουσιαστικών είναι σημαντική για την ανάπτυξη του γραπτού λόγου;
Γιατί η κλίση ουσιαστικών είναι σημαντική για την ανάπτυξη του γραπτού λόγου;

Το παιδί, ήδη, από τα πρώτα κιόλας σχολικά χρόνια μαθαίνει να κλίνει χρησιμοποιώντας στοιχεία μορφολογίας. Κατά τη διάρκεια της κλίσης, το παιδί διαπιστώνει πως ανάλογα με τις ερωτήσεις που κάνουμε, οι λέξεις αλλάζουν και στον ενικό και στον πληθυντικό αριθμό.
Διαβάστε περισσότερα
Αυτισμός και Στερεότυπες κινήσεις
Αυτισμός και Στερεότυπες κινήσεις

1 σχόλιο

Τι κρύβεται πίσω από τις στερεότυπες κινήσεις και πώς να βοηθήσετε τα παιδιά να αποφύγουν όσες από αυτές είναι επιβλαβείς

Οι περισσότεροι άνθρωποι κάνουν κάποιες στερεότυπες κινήσεις. Κάποιος μπορεί να παίζει με τα μαλλιά του όταν συζητάει με φίλους, άλλος να δαγκώνει τα νύχια του όταν αγχώνεται ή βαριέται, ενώ κάποιος άλλος μπορεί να χτυπάει τα δάχτυλά του ή το μολύβι στο γραφείο όσο σκέφτεται.

Διαβάστε περισσότερα
Νέα & Ενημερώσεις

Θα σας στέλνουμε μόνο ενδιαφέροντα νέα και προσφορές!

Αρχείο .PDF

Το υλικό μας διατίθεται αποκλειστικά σε ψηφιακή μορφή

 - Το ψηφιακό υλικό που ετοιμάζουμε είναι φιλικό προς το περιβάλλον, καθώς είναι κατάλληλα δομημένο ώστε μόνο ένα μέρος τους να χρειάζεται εκτύπωση. 

 - Το ψηφιακό υλικό μπορεί να αποκτηθεί όπου, όποτε και από όποιο μέσο επιθυμούμε. 

 - Το ψηφιακό υλικό είναι πιο ευέλικτο, καθώς αποτελείται από φύλλα εργασίας ειδικά διαμορφωμένα για εκτυπώσεις. 

 - Το ψηφιακό υλικό μας ανανεώνεται διαρκώς, καθώς κάθε τίτλος εμπλουτίζεται κάθε χρόνο με νέες δραστηριότητες και φύλλα εργασίας.