Η Διαταραχή του Φάσματος του Αυτισμού ("ΔΑΦ") είναι μια σύνθετη νευροαναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει την κοινωνική επικοινωνία, τη συμπεριφορά και την αισθητηριακή επεξεργασία.
Η έγκαιρη αναγνώριση του αυτισμού είναι ζωτικής σημασίας, καθώς η έγκαιρη παρέμβαση μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τα αποτελέσματα για τα παιδιά του φάσματος. Η αναγνώριση των σημείων του αυτισμού ανά ηλικία μπορεί να βοηθήσει τους γονείς, τους φροντιστές και τους επαγγελματίες στην έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση.
Παρακάτω, θα διερευνήσουμε ορισμένα από τα σημάδια του αυτισμού ανά ηλικία. Ωστόσο, να θυμάστε ότι κάθε άτομο με αυτισμό είναι μοναδικό και η παρουσία ή η απουσία ορισμένων σημείων δεν επιβεβαιώνει ή διαψεύδει απαραίτητα τη διάγνωση του αυτισμού.
Σημάδια αυτισμού - Βρέφη (0-12 μηνών)
- Έλλειψη ενδιαφέροντος για τα πρόσωπα: Ενώ πολλά βρέφη έλκονται από τη φύση τους από τα ανθρώπινα πρόσωπα, εκείνα με αυτισμό μπορεί να δείχνουν λιγότερο ενδιαφέρον.
- Περιορισμένη ή καθόλου οπτική επαφή: Τα βρέφη με αυτισμό μπορεί να αποφεύγουν ή να έρχονται σπάνια σε οπτική επαφή με τους φροντιστές.
- Δεν ανταποκρίνεται στο όνομα: Μέχρι τους 9 μήνες περίπου, τα περισσότερα μωρά γυρίζουν το κεφάλι τους ή ανταποκρίνονται όταν φωνάζουν το όνομά τους, αλλά τα μωρά με πιθανό αυτισμό μπορεί να μην το κάνουν.
- Απουσία χαρούμενων εκφράσεων: Μέχρι τους 6 μήνες, πολλά βρέφη επιδεικνύουν μεγάλα χαμόγελα ή χαρούμενες εκφράσεις, αλλά εκείνα με αυτισμό μπορεί να το κάνουν λιγότερο συχνά ή καθόλου.
Παραπομπή: Ozonoff, S., Iosif, A. M., Baguio, F., Cook, I. C., Hill, M. M., Hutman, T., ... & Young, G. S. (2010). Μια προοπτική μελέτη της εμφάνισης πρώιμων συμπεριφορικών σημείων αυτισμού. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 49(3), 256-266.e1-2.
Σημάδια αυτισμού - Νήπια (1-3 ετών)
- Καθυστερημένη ομιλία και γλωσσικές δεξιότητες: Πολλά παιδιά με αυτισμό μπορεί να παρουσιάζουν καθυστερήσεις στην ομιλία ή μπορεί να μη μιλούν καθόλου.
- Επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές: Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν την παράταξη των παιχνιδιών, το χτύπημα των χεριών ή την υπερβολική γοητεία με τα φώτα ή τα κινούμενα αντικείμενα.
- Έλλειψη ενδιαφέροντος για τις σχέσεις με τους συνομηλίκους: Ενώ πολλά νήπια δείχνουν ενδιαφέρον για τα άλλα παιδιά της ηλικίας τους, τα παιδιά με αυτισμό μπορεί να δείχνουν αδιαφορία.
- Δυσκολία στην κατανόηση των συναισθημάτων: Μπορεί να μην αναγνωρίζουν ή να μην κατανοούν τα συναισθήματα των άλλων ή τον τρόπο έκφρασης των δικών τους.
- Περιορισμένη μίμηση ενεργειών: Πολλά νήπια μιμούνται τους ενήλικες ή τους συνομηλίκους, αλλά τα νήπια με αυτισμό μπορεί να το κάνουν αυτό λιγότερο συχνά.
Παραπομπή: H., Leventhal, B. L., DiLavore, P. C., ... & Rutter, M. (2000). Το πρόγραμμα διαγνωστικής παρατήρησης του αυτισμού-γενικό: Ένα πρότυπο μέτρο των κοινωνικών και επικοινωνιακών ελλειμμάτων που σχετίζονται με το φάσμα του αυτισμού. Journal of autism and developmental disorders, 30(3), 205-223.
Σημάδια αυτισμού - Προσχολική ηλικία (3-5 ετών)
- Δυσκολία στο παιχνίδι με τη φαντασία: Ενώ πολλά παιδιά παίζουν φανταστικά, τα παιδιά με αυτισμό μπορεί να δυσκολεύονται ή να μην δείχνουν κανένα ενδιαφέρον.
- Προκλήσεις στο να κάνουν φίλους: Μπορεί να προτιμούν να παίζουν μόνα τους ή να μην ξέρουν πώς να συνδεθούν με συνομηλίκους.
- Αδυναμία συμμετοχής σε αμφίδρομες συζητήσεις: Μπορεί να μιλάνε στους ανθρώπους παρά μαζί τους.
- Έντονες αντιδράσεις σε αισθητηριακά ερεθίσματα: Αυτό μπορεί να έχει τη μορφή ότι κατακλύζονται από δυνατούς θορύβους ή γοητεύονται από συγκεκριμένες υφές ή εικόνες.
Παραπομπή: Stone, W. L., McMahon, C. R., Yoder, P. J., & Walden, T. A. (2007). Πρώιμη κοινωνική-επικοινωνιακή και γνωστική ανάπτυξη των μικρότερων αδελφών παιδιών με διαταραχές του φάσματος του αυτισμού. Archives of pediatrics & adolescent medicine, 161(4), 384-390.
Σημάδια αυτισμού - Σχολική ηλικία (6-12 ετών)
- Δυσκολία στην κατανόηση των κοινωνικών ενδείξεων: Αυτό μπορεί να εκδηλώνεται ως μη κατανόηση του σαρκασμού, μη αναγνώριση των εκφράσεων του προσώπου ή παρερμηνεία των κοινωνικών σημάτων.
- Άκαμπτη σκέψη: Μπορεί να δυσκολεύονται με τις αλλαγές στη ρουτίνα ή τα απροσδόκητα γεγονότα.
- Υπερ-εστιασμένα ενδιαφέροντα: Τα παιδιά μπορεί να έχουν έντονα ενδιαφέροντα για συγκεκριμένα θέματα και να μιλούν γι' αυτά ασταμάτητα.
- Προκλήσεις στην ομαδική εργασία ή την ομαδικότητα: Μπορεί να δυσκολεύονται να εργαστούν σε ομάδες ή να κατανοήσουν τη δυναμική της ομάδας σε αθλήματα ή ομαδικά έργα.
Παραπομπή: Οι μαθητές δεν είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν σε σχέση με την εργασία τους: Matson, J. L., & Nebel-Schwalm, M. (2007). Συννοσηρή ψυχοπαθολογία με διαταραχή του φάσματος του αυτισμού στα παιδιά: Μια επισκόπηση. Research in Developmental Disabilities, 28(4), 341-352.
Σημάδια αυτισμού - Έφηβοι (13-18 ετών)
- Κοινωνική απομόνωση: Οι έφηβοι με αυτισμό ενδέχεται να δυσκολεύονται με το διαφοροποιημένο κοινωνικό τοπίο της εφηβείας.
- Δυσκολία με τις οργανωτικές δεξιότητες: Αυτό μπορεί να εκδηλωθεί σε προκλήσεις με τις σχολικές εργασίες, τις αγγαρείες ή άλλες ευθύνες.
- Αυξημένο άγχος ή κατάθλιψη: Πολλοί έφηβοι με αυτισμό αντιμετωπίζουν αυτές τις συνυπάρχουσες καταστάσεις ψυχικής υγείας.
- Προβλήματα με την κατανόηση αφηρημένων εννοιών: Μπορεί να έχουν δυσκολίες με θέματα όπως η μεταφορική γλώσσα ή οι συμβολικές έννοιες στις σχολικές εργασίες.
Παραπομπή: Οι μαθητές που έχουν ανάγκη από την κατανόηση των μαθημάτων που σχετίζονται με την κατανόηση της γλώσσας είναι πολύ δύσκολο να κατανοήσουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν: Mazurek, M. O., & Kanne, S. M. (2010). Φιλία και εσωτερικευμένα συμπτώματα μεταξύ παιδιών και εφήβων με ΔΦΑ. Journal of Autism and Developmental Disorders, 40(12), 1512-1520
Γενικές εκτιμήσεις
Ατομική διακύμανση: Ο αυτισμός εκδηλώνεται διαφορετικά σε όλους. Αν και τα συμπτώματα που αναφέρονται είναι κοινά, δεν εμφανίζει κάθε άτομο με αυτισμό όλα αυτά τα συμπτώματα, ενώ ορισμένα μπορεί να εμφανίζουν και άλλα συμπτώματα που δεν αναφέρονται.
Συνυπάρχουσες καταστάσεις: Πολλά άτομα με αυτισμό έχουν και άλλες παθήσεις, όπως ΔΕΠΥ, αγχώδεις διαταραχές, διαταραχές ύπνου ή γαστρεντερικά προβλήματα. Αυτά μπορεί μερικές φορές να επηρεάσουν ή να ενισχύσουν τα σημάδια του αυτισμού.
Πρώιμα ορόσημα: Ορισμένα παιδιά με αυτισμό μπορεί να φτάσουν εγκαίρως ή και νωρίτερα σε αναπτυξιακά ορόσημα, όπως το να λένε τις πρώτες τους λέξεις, αλλά στη συνέχεια να υποχωρήσουν ή να μείνουν στάσιμα στην ανάπτυξή τους.
Γενετική και αυτισμός:
Η έρευνα δείχνει ότι τα αδέλφια ενός παιδιού με αυτισμό διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να ανήκουν και τα ίδια στο φάσμα. Οι γονείς θα πρέπει να είναι προσεκτικοί στην παρακολούθηση των μικρότερων αδελφών για πιθανά σημάδια.
Σημασία της έγκαιρης παρέμβασης:
Όσο νωρίτερα εντοπιστεί και αντιμετωπιστεί ο αυτισμός, τόσο καλύτερα είναι τα πιθανά αποτελέσματα για το παιδί. Οι υπηρεσίες έγκαιρης παρέμβασης μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση της ανάπτυξης του παιδιού σε τομείς όπως η ομιλία, η φυσικοθεραπεία και η συμπεριφορική θεραπεία.
Παραπομπή: Η αυτισμός είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της νόσου: Dawson, G., Rogers, S., Munson, J., Smith, M., Winter, J., Greenson, J., ... & Varley, J. (2010). Τυχαιοποιημένη, ελεγχόμενη δοκιμή μιας παρέμβασης για νήπια με αυτισμό: το μοντέλο Early Start Denver. Pediatrics, 125(1), e17-e23.
Ρόλος των επαγγελματιών:
Εάν οι γονείς ή οι φροντιστές υποψιάζονται αυτισμό, θα πρέπει να συμβουλευτούν παιδίατρο ή παιδοψυχολόγο. Αυτοί οι επαγγελματίες μπορούν να παρέχουν διαγνωστικό έλεγχο, παραπομπές και ενδεχομένως επίσημη διάγνωση.
Υποστήριξη των οικογενειών:
Είναι ζωτικής σημασίας για τις οικογένειες να θυμούνται ότι η διάγνωση του αυτισμού δεν είναι ένα τελικό σημείο. Πολλοί πόροι, συμπεριλαμβανομένης της θεραπείας, των ομάδων υποστήριξης και των εκπαιδευτικών παρεμβάσεων, μπορούν να βοηθήσουν τόσο το άτομο με αυτισμό όσο και την οικογένειά του να περιηγηθούν στο ταξίδι που ακολουθεί.
Συμπέρασμα:
Ο αυτισμός είναι μια πολύπλευρη και ποικιλόμορφη κατάσταση. Η αναγνώριση των σημείων του ανά ηλικία παρέχει μια κατευθυντήρια γραμμή, αλλά η κατανόηση του εύρους και του βάθους του είναι απαραίτητη για την ολοκληρωμένη υποστήριξη. Με την έγκαιρη αναγνώριση και παρέμβαση, τα άτομα με αυτισμό μπορούν να ευδοκιμήσουν και να ζήσουν μια ικανοποιητική ζωή.
Πρωτότυπο περιεχόμενο από την συγγραφική ομάδα του Upbility. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, στο σύνολό του ή τμημάτων του, χωρίς την αναφορά στον εκδότη.
Διαβάστε επίσης:
Best Seller Βιβλία για τον Αυτισμό:
- Πρόγραμμα ενίσχυσης επικοινωνιακών και κοινωνικών δεξιοτήτω
- Αναγνώριση, Έκφραση & Ρύθμιση Συναισθημάτων | ΒΑΣΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟBest Seller Βιβλία Ψυχολογίας:
- ΕΙΚΟΝΟΚΑΡΤΕΣ | Αναπτύσσοντας την Ενσυναίσθηση
Βιβλία για τον αυτισμό ιδανικά για γονείς, ειδικούς παιδαγωγούς, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές και παιδοψυχολόγους