Συνοπτικά
- Μπορεί να αντιμετωπίζουν μαθησιακά ελλείμματα ή ελλειμματική προσοχή
- Η δυσκολία στην εύρεση φίλων μπορεί να προκαλέσει την έλλειψη αυτοπεποίθησης.
- Υπάρχουν στρατηγικές οι οποίες μπορούν να τον βοηθήσουν τα παιδιά να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες.
Γιατί το παιδί μου δεν μπορεί να κάνει φίλους; Είναι αναμφίβολα μια δύσκολη ερώτηση που πρέπει να κάνετε στον εαυτό σας. Αλλά εάν το παιδί σας δέχεται σπάνια προσκλήσεις για παιχνίδι από τα άλλα παιδιά και περνά αρκετό χρόνο μόνο του, είναι δύσκολο να μην ανησυχήσετε.
Για τα παιδιά κάθε ηλικίας, οι φιλίες προσφέρουν αποδοχή, επιβεβαίωση και την αίσθηση ότι ανήκουν κάπου. Εάν το παιδί σας εμφανίζει δυσκολίες να συνδεθεί με τα άλλα παιδιά, αυτό μπορεί να είναι καταστροφικό για την αυτοπεποίθησή του και να αισθάνεται μοναξιά και απογοήτευση.
Τι μπορεί να οδηγήσει ένα παιδί στη δυσκολία να κάνει φίλους
Εάν το παιδί σας δυσκολεύεται να κάνει φίλους, αυτό μπορεί να μη σχετίζεται με την προσωπικότητά του. Οι δυσκολίες στη σύναψη φιλίας με άλλα παιδιά, μπορεί να είναι αποτέλεσμα μαθησιακών ελλειμμάτων ή ελλειμματικής προσοχής. «Ακόμα και εάν οι μαθησιακές δυσκολίες και η έλλειψη προσοχής δυσκολεύουν το παιδί σας να κάνει φίλους, υπάρχουν τρόποι να βελτιωθούν οι κοινωνικές δεξιότητες του». Τα μαθησιακά ελλείμματα καθώς και η ελλειμματική προσοχή έχουν άμεση επίδραση στις κοινωνικές δεξιότητες του. Μπορεί να επηρεάζουν τις επικοινωνιακές ή ακουστικές δεξιότητες, γεγονός που μπορεί να δυσκολεύει τη συζήτηση, ή να δημιουργούν ένα φάσμα συμπεριφορών οι οποίες μπορεί να εμποδίζουν το παιδί να κάνει φίλους.
ΔΕΠΥ: Τα παιδιά με ΔΕΠΥ μπορεί να εμφανίζουν δυσκολίες στον αυτοέλεγχο, να είναι υπερδραστήρια, να μιλάνε πολύ, να μιλάνε χωρίς αυτοσυγκράτηση ή να μην προσέχουν αυτά που τους λένε οι άλλοι.
Δυσκολίες σε εκτελεστικές ικανότητες: Τα παιδιά με δυσκολίες στις εκτελεστικές ικανότητες, εμφανίζουν δυσκολίες στο να μοιραστούν, να περιμένουν τη σειρά τους, να ελέγξουν τα συναισθήματά τους και να δεχτούν τις απόψεις των άλλων.
Μαθησιακές διαταραχές (μη λεκτικές): Τα παιδιά με μαθησιακές διαταραχές, μπορεί να μη δίνουν προσοχή σε νοήματα, όπως η γλώσσα του σώματος, η έκφραση και ο τόνος της φωνής. Μπορεί να μην κατανοούν την αίσθηση του χιούμορ ή το σαρκασμό και συχνά κατανοούν πολύ κυριολεκτικά ο,τιδήποτε ειπωθεί.
Γλωσσικές διαταραχές: Τα παιδιά με γλωσσικές διαταραχές, συχνά δεν κατανοούν τους κανόνες της συζήτησης ή εμφανίζουν δυσκολίες στην εύρεση των κατάλληλων λέξεων. Συχνά αποφεύγουν τις συζητήσεις με άλλα παιδιά.
Διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας: Παιδιά με διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας, συχνά «χάνουν» το νόημα όσων λέγονται από τους άλλους, «χάνουν» λέξεις μέσα στις συζητήσεις αλλά και αντιμετωπίζουν δυσκολία να κατανοήσουν τις οδηγίες στα παιχνίδια.
Ωστόσο, δεν γενικεύεται σε όλα τα παιδιά με μαθησιακά ελλείμματα και ελλειμματική προσοχή να εμφανίζουν δυσκολίες στο να κάνουν φίλους. Ωστόσο, εάν το παιδί σας αντιμετωπίζει κάτι αντίστοιχο, δεν είναι μόνο του. Τα παιδιά με μαθησιακά ελλείμματα και ελλειμματική προσοχή αντιμετωπίζουν συχνά κοινωνικές δυσκολίες. Όταν συγκρίνονται με τους συνομήλικους τους, οι έρευνες έχουν δείξει πως πιθανώς:
- Έχουν μικρή αποδοχή από τους συνομήλικους τους
- Είναι κοινωνικά αποξενωμένα από τους δασκάλους και τους συμμαθητές τους
- Η εικόνα που έχουν οι δάσκαλοι για αυτά, σχετίζεται με την έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων
- Δεν επιλέγονται να παίξουν ή να συμμετάσχουν σε ομαδικές δραστηριότητες
- Είναι πρόθυμα να συμμορφωθούν με την πίεση που δέχονται από τους συνομηλίκους τους.
- Αισθάνονται ότι δεν «ανήκουν» στο σχολείο ή σε εξωσχολικές δραστηριότητες. Μπορεί ακόμα να αισθάνονται το ίδιο με τα αδέρφια τους στο σπίτι.
Πρόκειται για ένα πραγματικό ζήτημα επειδή πολλά παιδιά με μαθησιακά ελλείμματα και ελλειμματική προσοχή νιώθουν ότι ξεχωρίζουν. Ενδέχεται να απαιτούν επιπλέον χρόνο από τους δασκάλους, τους γονείς κ.ά. Αποζητούν συχνά την αρνητική προσοχή με την έκφραση ακατάλληλων ερωτήσεων, φαίνονται να μην ενδιαφέρονται για τις συζητήσεις των άλλων παιδιών και διακόπτουν συνέχεια ή μετακινούνται διαρκώς. Τα υπόλοιπα παιδιά αντιδρούν συχνά με άσχημο τρόπο ή τα απορρίπτουν.
Εάν τα μαθησιακά ελλείμματα και η ελλειμματική προσοχή που αντιμετωπίζει το παιδί σας, το κάνουν να ξεχωρίζει, υπάρχουν τρόποι για να βοηθήσετε. Το πρώτο βήμα, είναι μιλήσετε στο δάσκαλό του, ο οποίος μπορεί να είναι σε θέση να βρει τρόπους να βοηθήσει το παιδί σας να βιώνει ως κάτι θετικό τις ομαδικές δραστηριότητες ή να τον βοηθήσει να «ταιριάξει» με κάποιους συμμαθητές του, τους οποίους θεωρεί δεκτικούς και με ενδιαφέροντα κοντά σε αυτά του παιδιού σας.
Στο σπίτι, μπορείτε να εργαστείτε αλλάζοντας τη δυναμική μεταξύ του παιδιού και των αδερφών του. Επίσης, καλό θα ήταν να δοκιμάσετε να αλλάξετε τον τρόπο που απαντάτε σε αυτό, έτσι ώστε να μη νιώθει ότι τον ξεχωρίζετε. Δοκιμάστε, επίσης, να προσκαλέσετε άλλα παιδιά στο σπίτι για να παίξουν μαζί του ή να κοιμηθούν εκεί, καθώς και να οργανώσετε πάρτι γενεθλίων.
Εάν καταλαβαίνετε ότι το παιδί σας αγωνίζεται να διαχειριστεί τα συναισθήματά του, η συμβουλευτική ίσως αποτελέσει μία καλή λύση. Η συμβουλευτική γονέων από έναν ειδικό, θα σας δώσει μερικές πρακτικές συμβουλές πώς να βοηθήσετε το παιδί σας να βρει κοινούς κώδικες με τους συμμαθητές του και να αλληλεπιδρά σε μεγαλύτερο βαθμό, να ενισχύσετε τις επικοινωνιακές του δεξιότητες και να γίνει περισσότερο προσαρμοστικό. Η ενδυνάμωση αυτών των δεξιοτήτων, θα τονώσει την αυτοπεποίθησή του και θα τον βοηθήσει να δοκιμάσει νέους τρόπους να πλησιάσει τα άλλα παιδιά.
Χρήσιμες συμβουλές
- Τα μαθησιακά ελλείμματα και η ελλειμματική προσοχή, όπως η ΔΕΠΥ καθώς και η διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας, μπορούν να επηρεάσουν το παιδί σας στο να κάνει φίλους.
- Οι μη ανεπτυγμένες κοινωνικές δεξιότητες δημιουργούν συχνά συναισθήματα λύπης, ντροπής και απομόνωσης.
- Τόσο εσείς, όσο και ο δάσκαλός του, μπορείτε να το βοηθήσετε να βελτιώσει τις κοινωνικές του δεξιότητες και να πλησιάσει τα άλλα παιδιά.
Πηγή
understood.org