Αυτισμός και Στερεότυπες κινήσεις

1 σχόλιο

Αυτισμός και Στερεότυπες κινήσεις

Τι κρύβεται πίσω από τις στερεότυπες κινήσεις και πώς να βοηθήσετε τα παιδιά να αποφύγουν όσες από αυτές είναι επιβλαβείς

Οι περισσότεροι άνθρωποι κάνουν κάποιες στερεότυπες κινήσεις. Κάποιος μπορεί να παίζει με τα μαλλιά του όταν συζητάει με φίλους, άλλος να δαγκώνει τα νύχια του όταν αγχώνεται ή βαριέται, ενώ κάποιος άλλος μπορεί να χτυπάει τα δάχτυλά του ή το μολύβι στο γραφείο όσο σκέφτεται.

Ορισμός των στερεοτυπικών κινήσεων

Σύμφωνα με το DSM-5, οι στερεότυπες κινήσεις συμπεριλαμβάνονται στα κριτήρια διάγνωσης της Διαταραχής του Φάσματος του Αυτισμού: «Στερεότυπες ή επαναλαμβανόμενες μηχανικές κινήσεις× στερεοτυπική ή επαναλαμβανόμενη χρήση αντικειμένων ή λόγου», «Τα συμπτώματα προκαλούν σημαντικές κοινωνικές και λειτουργικές δυσκολίες». Αυτή είναι η διαφορά μεταξύ των στερεότυπων κινήσεων των ατόμων στο φάσμα του αυτισμού και των ατόμων που δεν ανήκουν στο φάσμα.

Το λάθος ερώτημα

«Πώς μπορούμε να τις σταματήσουμε;». Αρχικά, δεν υπάρχει τρόπος να απαλειφθεί τελείως η στερεότυπη συμπεριφορά, καθώς πρόκειται για μία συμπεριφορά που δεν εμφανίζεται μόνο στα άτομα στο φάσμα του αυτισμού. Επίσης, ακόμα και να απαλειφθεί κάποια από τις στερεότυπες κινήσεις, το πιθανότερο είναι ότι σύντομα θα αντικατασταθεί από μία άλλη.

Ο πιο σημαντικός λόγος όμως για να μην εξαλείφονται οι στερεότυπες κινήσεις είναι ότι το παιδί θα αρχίσει να απομακρύνεται όλο και περισσότερο και ίσως τελικά θα χαθεί κάθε ευκαιρία για υγιή αλληλεπίδραση.

Το σωστό ερώτημα

«Για ποιο λόγο το παιδί μου έχει τέτοιου είδους συμπεριφορά;». Η αναζήτηση της αιτίας που εκδηλώνεται η συγκεκριμένη συμπεριφορά είναι μια καλή αρχή. Υπάρχουν πολλές διαφορετικές υποθέσεις για τον λόγο που μπορεί να εμφανιστούν στερεότυπες κινήσεις:

  1. Υπερδιέγερση: Οι στερεότυπες κινήσεις μπορεί να μειώσουν τα αισθητηριακά ερεθίσματα.
  2. Υποδιέγερση: Οι στερεότυπες κινήσεις μπορεί να αυξήσουν τα αισθητηριακά ερεθίσματα, όταν χρειάζεται.
  3. Μείωση πόνου: Το επαναλαμβανόμενο χτύπημα του κεφαλιού ή κάποιου άλλου μέρους του σώματος μειώνει τη συνολική αίσθηση του πόνου. Μία πιθανή εξήγηση είναι ότι οι στερεότυπες κινήσεις απελευθερώνουν κάποιες ορμόνες, τις β-ενδορφίνες, οι οποίες προκαλούν μία μορφή αναισθησίας ή ευχαρίστησης.
  4. Διαχείριση των συναισθημάτων: Οι στερεότυπες κινήσεις μπορεί να προκληθούν τόσο από θετικά όσο και από αρνητικά συναισθήματα. Η εκδήλωση της χαράς ή του ενθουσιασμού (πχ. παλαμάκια) δεν αποτελεί σπάνιο φαινόμενο. Η ματαίωση ή ο θυμός μπορεί να κάνουν ακόμα πιο έντονη τη στερεότυπη κίνηση, σε βαθμό που γίνεται αυτοκαταστροφική.
  5. Αυτορρύθμιση: Κάποιες στερεότυπες κινήσεις έχουν κατευναστικό και ηρεμιστικό ρόλο.

Αιτίες για να μειώστε τις στερεότυπες κινήσεις

Η στερεότυπη συμπεριφορά μπορεί να επηρεάσει τη μάθηση, τις διαπροσωπικές σχέσεις και την κοινωνική αποδοχή, ενώ κάποια είδη στερεότυπης συμπεριφοράς οδηγούν σε αυτοτραυματισμό. Η στερεότυπη συμπεριφορά μπορεί επίσης να αποτελεί σύμπτωμα κάποιου χρόνιου προβλήματος υγείας, όπως ημικρανίες, που το άτομο αδυνατεί να εκφράσει.

Πώς να μειώσετε τις στερεότυπες κινήσεις

Κάποιες ιδέες για να αναπτυχθούν οι επικοινωνιακές δεξιότητες και να μειωθούν οι στερεότυπες κινήσεις είναι οι εξής:

  1. Προγραμματίστε ιατρικές εξετάσεις ώστε να αποκλειστεί το ενδεχόμενο οι στερεότυπες κινήσεις να οφείλονται σε κάποια πάθηση.
  2. Ρυθμίστε τα αισθητηριακά και συναισθηματικά ερεθίσματα ώστε το παιδί να νιώθει όσο το δυνατόν πιο άνετα.
  3. Η έντονη άσκηση μειώνει τις στερεότυπες κινήσεις× πιθανόν επειδή η άσκηση συνδέεται με τις β-ενδορφίνες, όπως ακριβώς και οι στερεότυπες κινήσεις.
  4. Μην διακόπτετε την επικοινωνία λόγω των στερεότυπων κινήσεων. Ειδικοί αναφέρουν ότι τα άτομα με αυτισμό αντιλαμβάνονται τον κόσμο μέσω των αισθήσεων και των πράξεων, ενώ τα περισσότερα νευροτυπικά άτομα μέσω της σκέψης και της γλώσσας.
  5. Δημιουργήστε έναν θετικό σύνδεσμο μεταξύ των στερεότυπων κινήσεων και της δημιουργίας σχέσεων. Για να χρησιμοποιήσετε παραγωγικά τις στερεότυπες κινήσεις κατά τη μαθησιακή διαδικασία, μπορείτε να τις επιτρέψετε ως ενισχυτή ή επιβράβευση μετά από μία επιτυχημένη εργασία ή αλληλεπίδραση.
  6. Επαναλάβετε κι εσείς τις στερεότυπες κινήσεις, καθώς προτείνεται ως τρόπος έναρξης της επικοινωνίας.

Σύμφωνα με ειδικούς, κάποια παιδιά βρίσκουν συναρπαστικό να έχουν έναν «σύμμαχο στο έγκλημα», ενώ ταυτόχρονα έχουμε τραβήξει την προσοχή τους και έχουμε δημιουργήσει μία σχέση. Χρησιμοποιώντας τις ίδιες κινήσεις με το παιδί, το προτρέπουμε να τις χρησιμοποιήσει ως μέσο επικοινωνίας, ενώ βασικός στόχος είναι να προσφέρονται στο παιδί διαδικασίες που δημιουργούν παρόμοια αίσθηση με αυτή των στερεότυπων κινήσεων, αλλά ταυτόχρονα προωθούν την αυτορρύθμιση, τη δέσμευση, και την αλληλεπίδραση. Με άλλα λόγια, για να μειωθούν οι στερεότυπες κινήσεις, πρέπει να προσφέρουμε στο παιδί κάτι περισσότερο δελεαστικό από αυτές.

Μετάφραση/ Προσαρμογή από: www.childmind.org


 

Υλικό παρέμβασης για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού. Η Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή, που συχνά κάνει τη μάθηση βασικών και σύνθετων δεξιοτήτων να αποτελεί μια πρόκληση. Στο Upbility.gr, έχουμε τα κατάλληλα εργαλεία για την υποστήριξη της συμπεριφοράς, την ανάπτυξη της γλώσσας, της επικοινωνίας, των κοινωνικών δεξιοτήτων κ.α! Όλο μας το υλικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τις οικογένειες και από τους ειδικούς - στο σπίτι ή στην τάξη.


1 Απάντηση

Κωνσταντίνα
Κωνσταντίνα

Μάιος 09, 2017

Καλησπερα.Θα με ενδιεφερε να διαβασω καποιο.αρθρο η να βρω καποιο βιβλιο ισως σχετικα με ΔΕΠ-Υ και Διαταραχές Φωνησης.Υπαρχει καποια δημοσιευση σχετικα με αυτα?

Γράψτε ένα σχόλιο

Τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν εμφανιστούν.


Διαβάστε επίσης στο Blog

Κατανόηση και Χρήση Μεταφορικού Λόγου - Ιδιωματισμοί
Κατανόηση και Χρήση Μεταφορικού Λόγου - Ιδιωματισμοί

Έχετε ποτέ συνειδητοποιήσει πόσους πολλούς ιδιωματισμούς χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητα μας;

Πώς γίνεται ο τοίχος να έχει αυτιά; Κατάπιε την γλώσσα του στην πραγματικότητα; Ή μπορούμε πραγματικά να βάλουμε και τα δυο μας πόδια σε ένα παπούτσι; Οι παραπάνω είναι μερικές καθημερινές φράσεις που συναντάμε κυρίως στον προφορικό αλλά και στον γραπτό λόγο. Οι περισσότερες, αν όχι όλες οι γλώσσες έχουν πολλούς ιδιωματισμούς. Για να κατανοήσουμε τον προφορικό ή το γραπτό λόγο μιας γλώσσας, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τους ιδιωματισμούς της.
Διαβάστε περισσότερα
Χρονικός προσανατολισμός - Μαθαίνοντας την ψηφιακή και αναλογική ώρα
Χρονικός προσανατολισμός - Μαθαίνοντας την ψηφιακή και αναλογική ώρα

Ο χρονικός προσανατολισμός είναι μια γνωστική δομή που αφορά την επεξεργασία των πληροφοριών από τη σύγκριση γεγονότων σε σχέση με το χρονικό διάστημα που λαμβάνουν χώρα. Περιλαμβάνει κριτικές δεξιότητες του χρόνου και είναι σημαντικός για τον σχεδιασμό, την οργάνωση, την επικοινωνία, και την τήρηση αρχείων. Ενισχύει τη μελέτη της τέχνης, της επιστήμης, των μαθηματικών και της φυσικής αγωγής και θεωρείται μια βασική διάσταση της ανθρώπινης λειτουργίας.
Διαβάστε περισσότερα
Ευθύς και πλάγιος λόγος  στην ελληνική γλώσσα
Ευθύς και πλάγιος λόγος στην ελληνική γλώσσα

Ο ευθύς και ο πλάγιος λόγος μπορεί να αποτελέσει πηγή σύγχυσης για τους μαθητές, διότι η μετάδοση ενός μηνύματος μπορεί πραγματοποιηθεί με ποικίλους τρόπους, είτε με την επανάληψη των ομιλούμενων λέξεων (ευθύς λόγος), είτε αναφέροντας τις ομιλούμενες λέξεις (πλάγιος λόγος).
Διαβάστε περισσότερα

Νέα & Ενημερώσεις

Αρχείο .PDF

Το υλικό μας διατίθεται αποκλειστικά σε ψηφιακή μορφή

 - Το ψηφιακό υλικό που ετοιμάζουμε είναι φιλικό προς το περιβάλλον, καθώς είναι κατάλληλα δομημένο ώστε μόνο ένα μέρος τους να χρειάζεται εκτύπωση. 

 - Το ψηφιακό υλικό μπορεί να αποκτηθεί όπου, όποτε και από όποιο μέσο επιθυμούμε. 

 - Το ψηφιακό υλικό είναι πιο ευέλικτο, καθώς αποτελείται από φύλλα εργασίας ειδικά διαμορφωμένα για εκτυπώσεις. 

 - Το ψηφιακό υλικό μας ανανεώνεται διαρκώς, καθώς κάθε τίτλος εμπλουτίζεται κάθε χρόνο με νέες δραστηριότητες και φύλλα εργασίας.