Κατανόηση και Χρήση Μεταφορικού Λόγου - Ιδιωματισμοί

Κατανόηση και Χρήση Μεταφορικού Λόγου - Ιδιωματισμοί

Έχετε ποτέ συνειδητοποιήσει πόσους πολλούς ιδιωματισμούς χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητα μας;

Πώς γίνεται ο τοίχος να έχει αυτιά; Κατάπιε την γλώσσα του στην πραγματικότητα; Ή μπορούμε πραγματικά να βάλουμε και τα δυο μας πόδια σε ένα παπούτσι; Οι παραπάνω είναι μερικές καθημερινές φράσεις που συναντάμε κυρίως στον προφορικό αλλά και στον γραπτό λόγο. Οι περισσότερες, αν όχι όλες οι γλώσσες έχουν πολλούς ιδιωματισμούς. Για να κατανοήσουμε τον προφορικό ή το γραπτό λόγο μιας γλώσσας, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τους ιδιωματισμούς της.

Οι ιδιωματισμοί είναι λέξεις και φράσεις που ορίζονται από συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Η χρήση των ιδιωτισμών, οι τροποποιήσεις και οι ποικιλίες μέσα στις οποίες αναπλάθονται, μας παραπέμπουν σε παρετυμολογίες, οι οποίες με τη σειρά τους, αποτελούν αδιάσπαστο στοιχείο συγκεκριμένου πολιτισμού και είναι αδύνατον να κατανοηθούν σε μη φυσικούς ομιλητές της ελληνικής, που δεν κατέχουν κοινό γλωσσικό ένστικτο. Για να προσεγγίσουμε τους ιδιωτισμούς διαπολιτισμικά, υπάρχουν συγκεκριμένες στρατηγικές εκμάθησης, αναγνώρισης, ερμηνείας, κατάκτησης και, τέλος, παραγωγής/επαναεισαγωγής τους.

 

Οι ιδιωματισμοί είναι εκφράσεις που:

  • Χρησιμοποιούν τη γλώσσα με έναν γραφικό τρόπο
  • Αναφέρονται σε μεταφορικές έννοιες
  • Είναι ενσωματωμένες στην κουλτούρα μιας συγκεκριμένης γλώσσας
  • Είναι εκφράσεις οι οποίες είναι δύσκολο να μεταφραστούν και να κατανοηθούν από άλλους πολιτισμούς.


Κατανόηση των ιδιωματισμών

Η κατανόηση των ιδιωματισμών είναι ουσιαστικά η επεξεργασία και η κατανόηση μιας γλώσσας.

 

Οι ιδιωματισμοί ανήκουν στο μεταφορικό λόγο και είναι σχήματα λόγου. Με βάση τις κοινές γλωσσικές ορολογίες, οι ιδιωματισμοί είναι ένας συνδυασμός λέξεων που περιέχουν ένα νόημα το οποίο δεν είναι κατανοητό με βάση την κυριολεκτική σημασία των επιμέρους λέξεων. Σύγχρονοι ερευνητές υποστηρίζουν ότι διαφορετικοί τρόποι επεξεργασίας απαιτούνται για διαφορετικούς τύπους ιδιωματισμών. Παράγοντες, όπως η εξοικείωση, η διαφάνεια και το πλαίσιο που βρέθηκαν, επηρεάζουν την κατανόησή τους.

Γιατί πρέπει να γνωρίζουμε ιδιωματισμούς

Υπάρχουν δύο βασικοί λόγοι για τους οποίους πρέπει να γνωρίζουμε τους ιδιωματισμούς:

  1. Όταν χρησιμοποιούνται στον προφορικό ή στο γραπτό λόγο δείχνουν ένα υψηλό επίπεδο λεξιλογίου. Αυτό συμβαίνει επειδή είναι φυσικές φράσεις που χρησιμοποιούνται συχνά από τους φυσικούς ομιλητές.
  2. Μπορούμε να κατανοήσουμε καλύτερα τα λόγια άλλων ομιλητών. Μερικές φορές είναι δύσκολο να κατανοήσουμε τα λόγια φυσικών ομιλητών, όταν χρησιμοποιούν ιδιωματισμούς. Συχνά, τα παιδιά που δεν αναγνωρίζουν ιδιωματισμούς της γλώσσας, δυσκολεύονται να κατανοήσουν το γραπτό λόγο, να παρακολουθήσουν μια ταινία ή να ακούσουν ραδιόφωνο, παρερμηνεύοντας πολλές πληροφορίες. Η κατανόηση των ιδιωματισμών θα επιτρέψει στα παιδιά να κατανοήσουν πολύ περισσότερα στοιχεία του προφορικού, αλλά και του γραπτού λόγου.

Υλικό με φύλλα εργασίας, ασκήσεις, δραστηριότητες και επιτραπέζια παιχνίδια για την κατανόηση και χρήση των ιδιωματισμών περιλαμβάνονται στο ψηφιακό βιβλίο με τίτλο "Κατανόηση μεταφορικού λόγου - Ιδιωματισμοί"

By Αλίκη Κασσωτάκη


Γράψτε ένα σχόλιο

Τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν εμφανιστούν.


Διαβάστε επίσης στο Blog

Χρονικός προσανατολισμός - Μαθαίνοντας την ψηφιακή και αναλογική ώρα
Χρονικός προσανατολισμός - Μαθαίνοντας την ψηφιακή και αναλογική ώρα

Ο χρονικός προσανατολισμός είναι μια γνωστική δομή που αφορά την επεξεργασία των πληροφοριών από τη σύγκριση γεγονότων σε σχέση με το χρονικό διάστημα που λαμβάνουν χώρα. Περιλαμβάνει κριτικές δεξιότητες του χρόνου και είναι σημαντικός για τον σχεδιασμό, την οργάνωση, την επικοινωνία, και την τήρηση αρχείων. Ενισχύει τη μελέτη της τέχνης, της επιστήμης, των μαθηματικών και της φυσικής αγωγής και θεωρείται μια βασική διάσταση της ανθρώπινης λειτουργίας.
Διαβάστε περισσότερα
Ευθύς και πλάγιος λόγος  στην ελληνική γλώσσα
Ευθύς και πλάγιος λόγος στην ελληνική γλώσσα

Ο ευθύς και ο πλάγιος λόγος μπορεί να αποτελέσει πηγή σύγχυσης για τους μαθητές, διότι η μετάδοση ενός μηνύματος μπορεί πραγματοποιηθεί με ποικίλους τρόπους, είτε με την επανάληψη των ομιλούμενων λέξεων (ευθύς λόγος), είτε αναφέροντας τις ομιλούμενες λέξεις (πλάγιος λόγος).
Διαβάστε περισσότερα
Διαταραχή της άρθρωσης - Άρθρωση του φωνήματος /s/
Διαταραχή της άρθρωσης - Άρθρωση του φωνήματος /s/

Ο όρος άρθρωση αναφέρεται στην παραγωγή ήχων, η οποία περιλαμβάνει τις συντονισμένες κινήσεις των χειλιών, της γλώσσας, της γνάθου, της μαλακής υπερώας και του αναπνευστικού συστήματος.

Υπάρχουν πολλά διαφορετικά νεύρα και μυς που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή της ομιλίας.

Οι ήχοι των συμφώνων παράγονται με τη στένωση ή την απόφραξη σε κάποιο σημείο της φωνητικής οδού, κατά τη διάρκεια της παραγωγής του ήχου. Αντίθετα, ο ήχος ενός φωνήεντος παράγεται με μια σχετικά ανοικτή φωνητική οδό.
Διαβάστε περισσότερα

Νέα & Ενημερώσεις

Αρχείο .PDF

Το υλικό μας διατίθεται αποκλειστικά σε ψηφιακή μορφή

 - Το ψηφιακό υλικό που ετοιμάζουμε είναι φιλικό προς το περιβάλλον, καθώς είναι κατάλληλα δομημένο ώστε μόνο ένα μέρος τους να χρειάζεται εκτύπωση. 

 - Το ψηφιακό υλικό μπορεί να αποκτηθεί όπου, όποτε και από όποιο μέσο επιθυμούμε. 

 - Το ψηφιακό υλικό είναι πιο ευέλικτο, καθώς αποτελείται από φύλλα εργασίας ειδικά διαμορφωμένα για εκτυπώσεις. 

 - Το ψηφιακό υλικό μας ανανεώνεται διαρκώς, καθώς κάθε τίτλος εμπλουτίζεται κάθε χρόνο με νέες δραστηριότητες και φύλλα εργασίας.