0

Το Καλάθι σας είναι άδειο

Χαρακτηριστικά της Δυσαριθμησίας

Χαρακτηριστικά της Δυσαριθμησίας

Όταν δεν πρόκειται για μία απλή δυσκολία στα μαθηματικά...

Πολλά παιδιά δεν βρίσκουν τα μαθηματικά εύκολα, αλλά αν οι δυσκολίες του παιδιού σας είναι έντονες και δεν υποχωρούν, ίσως αποτελούν ένδειξη για μία μαθησιακή δυσκολία, τη δυσαριθμησία.

Τι είναι η δυσαριθμησία;

Ο όρος δυσαριθμησία αναφέρεται σε συγκεκριμένη μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει την ικανότητα ενός παιδιού να κατανοήσει τις μαθηματικές έννοιες και να εκτελέσει πράξεις.

Πόσο συχνά εμφανίζεται;

Παρόλο που η έρευνα ως προς τα ποσοστά είναι προς το παρόν περιορισμένη, υπολογίζεται ότι το 5 με 7 % των παιδιών που φοιτούν στο δημοτικό σχολείο, έχουν δυσαριθμησία, ενώ δεν έχει αναφερθεί ότι εμφανίζεται πιο συχνά σε κάποιο από τα δύο φύλα.

Συνδέονται όλες οι μαθηματικές δυσκολίες  με τη δυσαριθμησία;

Ακόμα και οι πιο σοβαρές δυσκολίες δεν αποτελούν απαραίτητα ένδειξη δυσαριθμησίας. Είναι επίσης πιθανό, διαταραχές όπως δυσλεξία, διαταραχή στην οπτική ή ακουστική επεξεργασία και ΔΕΠΥ να επηρεάσουν την ικανότητα του παιδιού να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των μαθηματικών.

Ενδείξεις

Ένα παιδί με δυσαριθμησία είναι πιθανό να:

  • Δυσκολεύεται στην αναγνώριση αριθμών.
  • Χρειάζεται πολλή ώρα για να μετρήσει.
  • Δυσκολεύεται να συνδυάσει τα αριθμητικά σύμβολα (5) με τις αντίστοιχες λέξεις (πέντε).
  • Δυσκολεύεται στην αναγνώριση μοτίβων και στην ταξινόμηση αριθμών.
  • Χρησιμοποιεί οπτικά βοηθήματα για διευκόλυνση στο μέτρημα (πχ. επικουρική χρήση δαχτύλων).
  • Δυσκολεύεται πολύ να εκτελέσει βασικές μαθηματικές πράξεις, όπως η πρόσθεση, η αφαίρεση και οι πίνακες πολλαπλασιασμού.
  • Αδυνατεί να κατανοήσει τα προβλήματα μαθηματικών.
  • Δυσκολεύεται να αντιληφθεί οπτικοχωρικές έννοιες όπως τα γραφήματα και οι πίνακες.

Η δυσαριθμησία ωστόσο επηρεάζει τα παιδιά κι εκτός του σχολικού περιβάλλοντος, καθώς μπορεί να:

  • Δυσκολεύονται στην απομνημόνευση αριθμών όπως νούμερα τηλεφώνου, ταχυδρομικοί κώδικες ή βαθμολογίες παιχνιδιών.
  • Δυσκολεύονται σε οικονομικά θέματα, όπως το να δώσουν τα σωστά ρέστα ή να υπολογίσουν το κόστος.
  • Δυσκολεύονται να υπολογίσουν αποστάσεις και την ώρα που θα χρειαστούν για να πάνε από το ένα μέρος στο άλλο.
  • Να παρουσιάζουν δυσκολία στον προσανατολισμό.
  • Να παρουσιάζουν δυσκολία στις έννοιες δεξιά & αριστερά.
  • Μπερδεύονται εύκολα σε παιχνίδια που απαιτούν συνεχή καταμέτρηση βαθμολογίας ή μέτρημα.
  • Δυσκολεύονται να διαβάσουν και να πουν την ώρα.

Διαφορά επίδοσης

Μία από τις πιο ισχυρές ενδείξεις για κάποια μαθησιακή διαταραχή είναι η σημαντική διαφορά επίδοσης σε διαφορετικούς τομείς. Ένα παιδί με δυσαριθμησία μπορεί να έχει πολύ υψηλές επιδόσεις σε μαθήματα όπως τα Αγγλικά ή η ιστορία, αλλά να έχει πολύ χαμηλούς βαθμούς στα μαθηματικά και σε άλλα θετικά μαθήματα.

Ποιος είναι ο σωστός όρος για τη δυσαριθμησία;

Παρόλο που ο όρος «δυσαριθμησία» είναι επιστημονικά αποδεκτός και χρησιμοποιείται από τους ειδικούς, το ψυχομετρικό εργαλείο   DSM χρησιμοποιεί τον όρο «Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή με ελλείμματα στα Μαθηματικά».

Πώς μπορεί να γίνει διάγνωση για δυσαριθμησία;

Δεν υπάρχει συγκεκριμένο τεστ για διάγνωση της δυσαριθμησίας. Παρακάτω όμως αναφέρονται κάποια βήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε για να προσφέρετε στο παιδί σας τη βοήθεια που χρειάζεται.

  • Επισκεφθείτε τον γιατρό για να αποκλείσετε κάθε περίπτωση οπτικής ή ακουστικής ανεπάρκειας που θα μπορούσε να επηρεάζει την απόδοση του παιδιού σας.
  • Ζητήστε από τον δάσκαλο του παιδιού σας να σημειώνει τους τομείς στους οποίους σημειώνονται οι περισσότερες δυσκολίες και να χρησιμοποιήσει μεθόδους που διευκολύνουν το παιδί.
  • Αναζητήστε πιθανές δυσκολίες και σε άλλους τομείς, καθώς υπολογίζεται ότι περίπου τα μισά από τα παιδιά με δυσαριθμησία έχουν και κάποια άλλη μαθησιακή διαταραχή. Έχοντας μία ολοκληρωμένη εικόνα για το μαθησιακό προφίλ του παιδιού σας, θα μπορέσετε να του παρέχετε την κατάλληλη βοήθεια.
  • Απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό προκειμένου να αξιολογήσει το παιδί σας και να σας καθοδηγήσει κατάλληλα.

Μετάφραση/ Προσαρμογή από: www.childmind.org

 


To δεύτερο τεύχος της σειράς ebook «Αντιμετωπίζοντας τις δυσκολίες στα μαθηματικά ΕΞΥΠΝΑ» με τίτλο « Νοερές προσθέσεις και αφαιρέσεις μέχρι το 20» στοχεύει στη βιωματική και πολυαισθητηριακή κατανόηση κι εφαρμογή αποτελεσματικών στρατηγικών που αποδεδειγμένα διευκολύνουν την επιτυχή εκτέλεση νοερών υπολογισμών μέχρι το 20.


Γράψτε ένα σχόλιο


Διαβάστε επίσης στο Blog

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά με συναισθηματικές μεταπτώσεις;
Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά με συναισθηματικές μεταπτώσεις;

6 σχόλια

Οι προτάσεις που αναφέρονται παρακάτω μπορούν να φανούν χρήσιμες για παιδιά με συναισθηματικές μεταπτώσεις κάθε είδους. Για τα παιδιά με ΔΕΠΥ, αγχώδεις διαταραχές, αυτισμό ή αισθητική διαταραχή επεξεργασίας, η σωστή υποστήριξη είναι ιδιαίτερα σημαντική.

Διαβάστε περισσότερα
Γιατί η κλίση ουσιαστικών είναι σημαντική για την ανάπτυξη του γραπτού λόγου;
Γιατί η κλίση ουσιαστικών είναι σημαντική για την ανάπτυξη του γραπτού λόγου;

Το παιδί, ήδη, από τα πρώτα κιόλας σχολικά χρόνια μαθαίνει να κλίνει χρησιμοποιώντας στοιχεία μορφολογίας. Κατά τη διάρκεια της κλίσης, το παιδί διαπιστώνει πως ανάλογα με τις ερωτήσεις που κάνουμε, οι λέξεις αλλάζουν και στον ενικό και στον πληθυντικό αριθμό.
Διαβάστε περισσότερα
Αυτισμός και Στερεότυπες κινήσεις
Αυτισμός και Στερεότυπες κινήσεις

1 σχόλιο

Τι κρύβεται πίσω από τις στερεότυπες κινήσεις και πώς να βοηθήσετε τα παιδιά να αποφύγουν όσες από αυτές είναι επιβλαβείς

Οι περισσότεροι άνθρωποι κάνουν κάποιες στερεότυπες κινήσεις. Κάποιος μπορεί να παίζει με τα μαλλιά του όταν συζητάει με φίλους, άλλος να δαγκώνει τα νύχια του όταν αγχώνεται ή βαριέται, ενώ κάποιος άλλος μπορεί να χτυπάει τα δάχτυλά του ή το μολύβι στο γραφείο όσο σκέφτεται.

Διαβάστε περισσότερα
Νέα & Ενημερώσεις

Θα σας στέλνουμε μόνο ενδιαφέροντα νέα και προσφορές!

Αρχείο .PDF

Το υλικό μας διατίθεται αποκλειστικά σε ψηφιακή μορφή

 - Το ψηφιακό υλικό που ετοιμάζουμε είναι φιλικό προς το περιβάλλον, καθώς είναι κατάλληλα δομημένο ώστε μόνο ένα μέρος τους να χρειάζεται εκτύπωση. 

 - Το ψηφιακό υλικό μπορεί να αποκτηθεί όπου, όποτε και από όποιο μέσο επιθυμούμε. 

 - Το ψηφιακό υλικό είναι πιο ευέλικτο, καθώς αποτελείται από φύλλα εργασίας ειδικά διαμορφωμένα για εκτυπώσεις. 

 - Το ψηφιακό υλικό μας ανανεώνεται διαρκώς, καθώς κάθε τίτλος εμπλουτίζεται κάθε χρόνο με νέες δραστηριότητες και φύλλα εργασίας.