0

Το Καλάθι σας είναι άδειο

Τα 16 πιο συχνά ερωτήματα για την καθυστέρηση ομιλίας (μέρος 2ο)

url2

9. Το παιδί μου καθυστέρησε να μιλήσει. Είναι Δυσλεξικός;

Η Δυσλεξία είναι μια διαταραχή της λειτουργίας του εγκεφάλου που προκαλεί ποικίλες μαθησιακές δυσκολίες, ειδικά σε σχέση με την ανάγνωση, το γράψιμο και το συλλαβισμό. Επίσης, η Δυσλεξία διαγιγνώσκεται στη Β’ τάξη του δημοτικού σχολείου.

Οπότε αν ένα παιδάκι έχει καθυστερήσει να μιλήσει, δε σημαίνει ότι είναι Δυσλεξικός ή ότι πρόκειται να είναι. Από την  άλλη βέβαια, ανάλογα τα αίτια της καθυστέρησης λόγου, έρευνες έχουν δείξει ότι παιδιά που εμφάνισαν Μαθησιακές δυσκολίες στη σχολική τους ζωή ήταν παιδιά που είχαν καθυστερήσει να μιλήσουν ή που εμφάνισαν γλωσσική διαταραχή σε προσχολική ηλικία.

 

10. Έχω ένα αγοράκι 18 μηνών και δε μιλάει. Η αδερφή του μίλησε πολύ νωρίς. Παίζει κάποιο ρόλο που είναι αγόρι; Ισχύει ότι τα αγόρια μιλούν πιο αργά από ότι τα κορίτσια;

Αρχικά, η ηλικία του παιδιού δε μας ανησυχεί τόσο. Τα επόμενα δύο εξάμηνα μπορεί να είναι καθοριστικά για την ανάπτυξη της ομιλίας του και η ομιλία του παιδιού σας να φτάσει την ομιλία των συνομηλίκων του. Αυτό που εσείς, σαν γονείς θα πρέπει να παρατηρείτε είναι αν καθώς περνούν οι μήνες υπάρχει σταθερότητα και κανένα σημάδι βελτίωσης-ανάπτυξης της ομιλίας.

Οι γονείς πολλές φορές μπαίνουν στη διαδικασία να συγκρίνουν το παιδί τους που έχει καθυστερήσει να μιλήσει με τα άλλα αδερφάκια του ή τα ξαδερφάκια. Από τη μία, αυτά αποτελούν ένα μέτρο σύγκρισης και έναυσμα για ανησυχία, αλλά από την άλλη, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κάθε παιδάκι έχει διαφορετικό ρυθμό ανάπτυξης.

Οι περισσότερες έρευνες έχουν διαπιστώσει υψηλότερο ποσοστό ειδικής αναπτυξιακής καθυστέρησης λόγου στα αγόρια, με τις αναλογίες αγοριών προς κορίτσια να κυμαίνονται από 1.3:1 έως 5.9:1 (Τσιάντης & Αλεξανδρίδης, 2008).

11. Το παιδί μου είναι 2,5 ετών και το λεξιλόγιό του είναι κάτω από 15 λέξεις, ενώ δεν κάνει φράσεις και προτάσεις. Πού να απευθυνθώ;

Επειδή το επόμενο εξάμηνο είναι αρκετά κρίσιμο, και επειδή το λεξιλόγιο των 15 λέξεων θεωρείται ότι είναι περιορισμένο, καλό θα ήταν το παιδί να αξιολογηθεί από Λογοθεραπευτή. Ο/ Η Λογοθεραπευτής/τρια θα αξιολογήσει τους τομείς της επικοινωνίας, της κατανόησης, της ομιλίας και του λόγου και θα προτείνει αν το παιδί πρέπει να ενταχθεί σε πρόγραμμα, να αξιολογηθεί περαιτέρω από Αναπτυξιολόγο ή Παιδοψυχίατρο, να αξιολογηθεί από άλλους ειδικούς (Εργοθεραπευτή ή Ειδικό Παιδαγωγό).

Όσο πιο νωρίς γίνει η διάγνωση της καθυστέρησης ομιλίας και το παιδί εισαχθεί σε πρόγραμμα έγκαιρα, μειώνονται αρκετά οι πιθανότητες αποτυχίας στη μετέπειτα προσχολική-σχολική ζωή του.

12. Πόσο κρατάει ένα πρόγραμμα Λογοθεραπείας;

Ένα πρόγραμμα παρέμβασης στην καθυστέρηση ομιλίας δε μπορεί να καθοριστεί χρονικά, αλλά σίγουρα δε διαρκεί λίγες εβδομάδες ή λίγους μήνες. Μια ολοκληρωμένη και σωστή παρέμβαση πρέπει να φτάσει την αναπτυξιακή ηλικία κοντά στη χρονολογική. Αυτό απαιτεί μεθοδικότητα, συνεργασία πολύ καλή με την οικογένεια και το παιδί, συνεργασία των ειδικών και συγκεκριμένη στοχοθεσία με βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους.

 

13. Τα παιδιά που καθυστερούν να μιλήσουν επαναλαμβάνουν το νήπιο;

Αυτή είναι μία ερώτηση που γονείς και εκπαιδευτικοί αναζητούν απάντηση στην προσπάθειά τους να ενημερωθούν για τα επίπεδα ετοιμότητας του παιδιού για τις απαιτήσεις της σχολικής εκπαίδευσης. Τα τελευταία χρόνια, τα σχολεία έχουν αλλάξει τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας για την είσοδο στο νηπιαγωγείο. Τώρα έχει γίνει όλο και περισσότερο κοινό για τα σχολεία να απαιτούν τα παιδιά να έχουν κλείσει τα πέντε τους χρόνια μέχρι το Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο.

Όμως, η ηλικία δεν αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για να εξαλειφθούν διακυμάνσεις στην ετοιμότητα των παιδιών για το σχολείο (West, Denton & Germino-Hausken, 2000).

Τα δεδομένα από το 1993 και 1995 σε έρευνες της National Household Education δείχνουν ότι περίπου το ένα στα επτά παιδιά στις ΗΠΑ εισήλθε στο νηπιαγωγείο είτε αργά ή όφειλε να επαναλάβει το νηπιαγωγείο. Τα παιδιά εισέρχονται συνήθως αργά στο νηπιαγωγείο, επειδή οι γονείς τους τα κρατούσαν μέχρι να ωριμάσουν. Τα παιδιά συνήθως επαναλαμβάνουν το νηπιαγωγείο, επειδή είναι υποχρεωμένοι να το κάνουν από το σχολικό σύστημα.

Αυτό όμως δεν αποτελεί κανόνα. Αν μία θεραπευτική παρέμβαση στην ομιλία ξεκινήσει έγκαιρα και σωστά, τότε το παιδί θα είναι έγκαιρα σχολικά έτοιμο για να εισαχθεί στην Α’ Δημοτικού.

14. Το παιδί μου είναι 2 ετών και δε μιλάει. Συνήθως λέει κάποιες συλλαβές. Πρέπει να του μιλάω πιο πολύ ή υπάρχουν συγκεκριμένα βήματα που μπορώ να ακολουθήσω πριν απευθυνθώ σε κάποιον Ειδικό;

Αυτό είναι κάτι που κάνουν πολλοί γονείς. ‘Έχοντας το άγχος ότι το παιδί δε μιλάει ξεκινούν και αυξάνουν τις προτάσεις τους, το λεξιλόγιο, τις δραστηριότητες, τα παραμύθια που μπορεί να του διάβαζαν, κ.ά. Φυσικά και υπάρχουν συγκεκριμένα βήματα, ξεκάθαρα και απλά για τη βοήθεια του παιδιού και την έναρξη της ομιλίας. Στο βιβλίο «Καθυστέρηση Ομιλίας» τα 5 βήματα αυτά και η μέθοδος που ακολουθείται είναι συγκεκριμένη και αρκετά βοηθητική για τους γονείς, ούτως ώστε να γίνει κατανοητό ότι από τα απλά ένα παιδάκι 2,5 ετών θα πάει στα πιο σύνθετα για εκείνο (ανάπτυξη λεξιλογίου).

 

15. Θέλω να στείλω το παιδί μου στον παιδικό σταθμό, αλλά δε μιλάει. Μήπως το σχολείο τον κάνει να αισθάνεται χειρότερα αφού δε θα μπορεί να επικοινωνήσει όπως τα άλλα παιδιά;

Το σχολείο είναι μία καλή ευκαιρία για κάθε παιδάκι να αναπτύξει κοινωνικές δεξιότητες, επικοινωνία, αντιληπτικές ικανότητες ακόμα κι όταν δεν αρθρώνει καμία συλλαβή ή λέξη. Η αλληλεπίδραση και το παιχνίδι με άλλα παιδάκια μπορούν να ευνοήσουν την ανάπτυξη της ομιλίας, μέσω της μίμησης ή της προσπάθειας του παιδιού για επικοινωνία λεκτική. Σε καμία περίπτωση η καθυστέρηση ομιλίας δε θα κάνει ένα παιδάκι να αισθάνεται άσχημα μέσα σε ένα «κύκλο» παιδιών που λαχταρούν να παίξουν και όχι τόσο να μιλήσουν.

16. Το παιδί μου έχει καθυστερήσει να μιλήσει. Συνήθως δε συγκεντρώνεται και δεν κάθεται εύκολα να του διαβάσω παραμύθια, να παίξουμε παιχνίδια, να ολοκληρώνει δραστηριότητες. Μπορεί η ομιλία του να επηρεάζεται από αυτό;

Η συγκέντρωση παίζει σημαντικό ρόλο σε ένα παιδάκι. Ένα παιδί με διάσπαση στην προσοχή του είναι πιο δύσκολο να παρακολουθήσει κάτι που θέλουμε να του διδάξουμε και να το μιμηθεί. Ο Ειδικός που θα πρέπει να ελέγξει το παιδάκι σε μια ηλικία κοντά στα 2,5 έτη είναι ο Εργοθεραπευτής. Αυτός θα κρίνει αν θα πρέπει να εισαχθεί σε πρόγραμμα άμεσα ή να παραπεμφθεί σε κάποιον άλλο ειδικό (Παιδοψυχολόγο ή Παιδοψυχίατρο).

 

Η έγκαιρη διάγνωση της καθυστέρησης λόγου, επιφέρει πιο γρήγορα την αποκατάσταση των δυσκολιών!

 

Κατεβάστε το ηλεκτρονικό βιβλίο "Καθυστέρηση Ομιλίας"

Γράψτε ένα σχόλιο


Διαβάστε επίσης στο Blog

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά με συναισθηματικές μεταπτώσεις;
Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά με συναισθηματικές μεταπτώσεις;

6 σχόλια

Οι προτάσεις που αναφέρονται παρακάτω μπορούν να φανούν χρήσιμες για παιδιά με συναισθηματικές μεταπτώσεις κάθε είδους. Για τα παιδιά με ΔΕΠΥ, αγχώδεις διαταραχές, αυτισμό ή αισθητική διαταραχή επεξεργασίας, η σωστή υποστήριξη είναι ιδιαίτερα σημαντική.

Διαβάστε περισσότερα
Γιατί η κλίση ουσιαστικών είναι σημαντική για την ανάπτυξη του γραπτού λόγου;
Γιατί η κλίση ουσιαστικών είναι σημαντική για την ανάπτυξη του γραπτού λόγου;

Το παιδί, ήδη, από τα πρώτα κιόλας σχολικά χρόνια μαθαίνει να κλίνει χρησιμοποιώντας στοιχεία μορφολογίας. Κατά τη διάρκεια της κλίσης, το παιδί διαπιστώνει πως ανάλογα με τις ερωτήσεις που κάνουμε, οι λέξεις αλλάζουν και στον ενικό και στον πληθυντικό αριθμό.
Διαβάστε περισσότερα
Αυτισμός και Στερεότυπες κινήσεις
Αυτισμός και Στερεότυπες κινήσεις

1 σχόλιο

Τι κρύβεται πίσω από τις στερεότυπες κινήσεις και πώς να βοηθήσετε τα παιδιά να αποφύγουν όσες από αυτές είναι επιβλαβείς

Οι περισσότεροι άνθρωποι κάνουν κάποιες στερεότυπες κινήσεις. Κάποιος μπορεί να παίζει με τα μαλλιά του όταν συζητάει με φίλους, άλλος να δαγκώνει τα νύχια του όταν αγχώνεται ή βαριέται, ενώ κάποιος άλλος μπορεί να χτυπάει τα δάχτυλά του ή το μολύβι στο γραφείο όσο σκέφτεται.

Διαβάστε περισσότερα
Νέα & Ενημερώσεις

Θα σας στέλνουμε μόνο ενδιαφέροντα νέα και προσφορές!

Αρχείο .PDF

Το υλικό μας διατίθεται αποκλειστικά σε ψηφιακή μορφή

 - Το ψηφιακό υλικό που ετοιμάζουμε είναι φιλικό προς το περιβάλλον, καθώς είναι κατάλληλα δομημένο ώστε μόνο ένα μέρος τους να χρειάζεται εκτύπωση. 

 - Το ψηφιακό υλικό μπορεί να αποκτηθεί όπου, όποτε και από όποιο μέσο επιθυμούμε. 

 - Το ψηφιακό υλικό είναι πιο ευέλικτο, καθώς αποτελείται από φύλλα εργασίας ειδικά διαμορφωμένα για εκτυπώσεις. 

 - Το ψηφιακό υλικό μας ανανεώνεται διαρκώς, καθώς κάθε τίτλος εμπλουτίζεται κάθε χρόνο με νέες δραστηριότητες και φύλλα εργασίας.