Εισαγωγή
Τα συναισθήματα είναι η «γλώσσα» με την οποία τα παιδιά καταλαβαίνουν τον εαυτό τους και τους άλλους. Όμως για ένα μικρό παιδί ο θυμός, ο φόβος ή η ζήλια μπορεί να μοιάζουν σαν ένα μπερδεμένο κύμα που το παρασύρει. Τα παιδικά βιβλία για τα συναισθήματα γίνονται τότε ένας ασφαλής δρόμος: δίνουν λέξεις σε ό,τι το παιδί νιώθει και το βοηθούν να δει ότι δεν είναι μόνο του.
Μέσα από ιστορίες, χαρακτήρες και εικόνες, τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα, να τα ονομάζουν, να τα αποδέχονται και να βρίσκουν τρόπους έκφρασης και ρύθμισης. Γι’ αυτό τέτοια βιβλία δεν είναι απλώς «ωραία παραμύθια», αλλά ουσιαστικά εργαλεία συναισθηματικής αγωγής.
Βασικά Σημεία-Κλειδιά
-
Τα βιβλία λειτουργούν σαν «καθρέφτης» και «παράθυρο». Καθρέφτης, γιατί το παιδί αναγνωρίζει τον εαυτό του στα συναισθήματα του ήρωα· παράθυρο, γιατί βλέπει πώς άλλοι άνθρωποι νιώθουν και αντιδρούν.
-
Η συναισθηματική νοημοσύνη καλλιεργείται μέσα από ιστορίες. Τα παιδιά μαθαίνουν λέξεις για τα συναισθήματα, ενσυναίσθηση, αυτορρύθμιση και κοινωνικές δεξιότητες μέσα από το ασφαλές πλαίσιο της αφήγησης.
-
Η σωστή επιλογή βιβλίου εξαρτάται από ηλικία και ανάγκες. Άλλα βιβλία «δείχνουν» βασικά συναισθήματα σε νήπια, άλλα βοηθούν σε πιο σύνθετα θέματα (άγχος, απώλεια, αυτοεκτίμηση) για μεγαλύτερα παιδιά.
Τι είναι τα «βιβλία συναισθημάτων» και γιατί τα χρειαζόμαστε;

Τα παιδικά βιβλία για τα συναισθήματα είναι ιστορίες που εστιάζουν στο πώς νιώθουν οι ήρωες, γιατί νιώθουν έτσι και τι κάνουν όταν το συναίσθημα είναι έντονο. Σε μερικά βιβλία το συναίσθημα είναι το κεντρικό θέμα (π.χ. «θυμώνω όταν…»), ενώ σε άλλα εμφανίζεται ως μέρος της πλοκής (π.χ. ένας ήρωας φοβάται, ζηλεύει ή λυπάται και πρέπει να το διαχειριστεί).
Ο λόγος που τα χρειαζόμαστε είναι απλός:
το παιδί δεν γεννιέται με λεξιλόγιο συναισθημάτων. Μαθαίνει σταδιακά να ξεχωρίζει:
-
«Είμαι θυμωμένος» αντί για «είμαι κακός»,
-
«φοβάμαι» αντί για «δεν θέλω»,
-
«ζηλεύω» αντί για «σε μισώ».
Όταν το παιδί δεν μπορεί να ονομάσει αυτό που νιώθει, το «μιλά» με συμπεριφορά: κλάμα, φωνές, επιθετικότητα, απόσυρση. Το βιβλίο το βοηθά να μετατρέψει το συναίσθημα σε λέξη και τη λέξη σε διάλογο.
Πώς ακριβώς βοηθούν τα βιβλία στη συναισθηματική ανάπτυξη;
1. Δίνουν λέξεις σε αυτό που νιώθει το παιδί
Πολλά παιδιά ξέρουν μόνο δύο ή τρία «γενικά» συναισθήματα: χαρά, λύπη, θυμός. Τα βιβλία εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο: απογοήτευση, αγωνία, αμηχανία, περηφάνια, ντροπή, μοναξιά. Όσο περισσότερες λέξεις έχει ένα παιδί, τόσο πιο ακριβώς μπορεί να επικοινωνήσει το εσωτερικό του τοπίο.
Και κάπου εκεί, η φράση «είμαι θυμωμένος γιατί δεν με άφησαν να παίξω» γίνεται χίλιες φορές πιο υγιής από ένα χτύπημα ή μια κραυγή.
2. Δείχνουν ότι όλα τα συναισθήματα είναι αποδεκτά
Πολλά παιδιά πιστεύουν ότι κάποια συναισθήματα «δεν πρέπει» να υπάρχουν:
-
«Δε γίνεται να θυμώνω με τη μαμά»,
-
«Δεν πρέπει να φοβάμαι»,
-
«Αν ζηλέψω, είμαι κακό παιδί».
Μέσα από την ιστορία βλέπουν ότι το συναίσθημα είναι ανθρώπινο και ότι αυτό που χρειάζεται όριο είναι η συμπεριφορά — όχι η ύπαρξη του ίδιου του συναισθήματος.
3. Καλλιεργούν ενσυναίσθηση
Όταν ένα παιδί παρακολουθεί τι νιώθει ένας ήρωας, αρχίζει να καταλαβαίνει και τι νιώθουν οι άλλοι στην πραγματική ζωή. Τα βιβλία δημιουργούν «ασκήσεις ενσυναίσθησης» χωρίς κήρυγμα:
«Πώς ένιωσε ο ήρωας όταν τον κορόιδεψαν;»
«Τι θα έκανες εσύ για να τον βοηθήσεις;».
4. Προσφέρουν πρότυπα διαχείρισης
Τα παιδιά μαθαίνουν με μίμηση. Αν δουν έναν ήρωα να παίρνει βαθιές ανάσες, να ζητά βοήθεια, να απομακρύνεται από την ένταση ή να βρίσκει λόγια για το θυμό του, τότε αυτές οι στρατηγικές γίνονται διαθέσιμες και για τα ίδια.
5. Δημιουργούν ασφαλή «απόσταση»
Το παιδί δεν μιλά για τον εαυτό του άμεσα. Μιλά για τον ήρωα:
«Ο αρκούδος ήταν πολύ φοβισμένος…»
Κι έτσι, χωρίς να νιώθει εκτεθειμένο, αρχίζει να μιλά έμμεσα και για τα δικά του βιώματα. Αυτό είναι εξαιρετικά χρήσιμο για ντροπαλά ή ευαίσθητα παιδιά.
Πώς να επιλέξετε παιδικά βιβλία για τα συναισθήματα ανά ηλικία
Για 2–4 ετών
Σε αυτή την ηλικία χρειαζόμαστε βιβλία:
-
με απλές λέξεις,
-
ξεκάθαρες εικόνες προσώπων/εκφράσεων,
-
μικρή ιστορία ή καθόλου κείμενο,
-
βασικά συναισθήματα (χαρά, λύπη, θυμός, φόβος).
Συχνά βοηθούν βιβλία που «πιάνουν» ένα συναίσθημα τη φορά, σε σειρά τύπου «Όταν νιώθω…».
Για 4–6 ετών
Τα παιδιά αρχίζουν να καταλαβαίνουν αιτίες και συνέπειες. Βοηθούν βιβλία:
-
που συνδέουν συναίσθημα με γεγονός,
-
δείχνουν τρόπους διαχείρισης,
-
έχουν ιστορίες καθημερινότητας (σχολείο, αδέλφια, φιλίες).
Εδώ μπαίνουν και συναισθήματα όπως ντροπή, ζήλια, απογοήτευση.
Για 6–9 ετών
Τα παιδιά μπορούν πλέον να δουλέψουν:
-
σύνθετα συναισθήματα (άγχος, ενοχή, πένθος, αυτοεκτίμηση),
-
κοινωνικές σχέσεις,
-
ηθικά διλήμματα,
-
προσωπική ευθύνη.
Εδώ βοηθούν ιστορίες με περισσότερο βάθος και «εσωτερικό κόσμο».
Για 9+ ετών
Συχνά δεν θέλουν πια «βιβλία για συναισθήματα», αλλά βιβλία με συναισθήματα. Ιστορίες που δουλεύουν:
-
ταυτότητα,
-
φιλία και προδοσία,
-
κοινωνική δικαιοσύνη,
-
απώλεια,
-
αλλαγές σώματος/εφηβείας.
Λογοτεχνικά βιβλία με βαθύτερο ψυχολογικό υπόβαθρο κάνουν εξαιρετική δουλειά.
Ενδεικτικές κατηγορίες βιβλίων και τι εξυπηρετούν

Παρακάτω δεν θα βρεις απλώς τίτλους, αλλά «ομάδες» βιβλίων ώστε να διαλέγεις σωστά ανάλογα με την ανάγκη.
Βιβλία για την αναγνώριση των βασικών συναισθημάτων
Ιδανικά για μικρές ηλικίες, με έντονη εικονογράφηση και απλό κείμενο.
Βοηθούν τα παιδιά να μάθουν:
-
πώς «μοιάζει» κάθε συναίσθημα στο πρόσωπο και στο σώμα,
-
πώς λέγεται,
-
πότε εμφανίζεται.
Βιβλία για τον θυμό και την αυτορρύθμιση
Χρήσιμα για παιδιά που:
-
εκρήγνυνται εύκολα,
-
δυσκολεύονται να αντέξουν «όχι»,
-
ακολουθούν παρορμητικές αντιδράσεις.
Συχνά δείχνουν:
-
πώς ο θυμός ανεβαίνει,
-
τρόπους να «κατεβαίνει» (ανάσα, απομάκρυνση, λέξεις).
Βιβλία για φόβους και άγχος
Αφορούν από κοινούς παιδικούς φόβους (σκοτάδι, τέρατα, αποχωρισμός) έως άγχος σχολείου ή κοινωνικών καταστάσεων.
Τα καλά βιβλία:
-
δεν κοροϊδεύουν τον φόβο,
-
τον ονομάζουν και τον μικραίνουν,
-
δείχνουν σταδιακή αντιμετώπιση με ασφάλεια.
Βιβλία για ζήλια, αδέλφια και ανταγωνισμό
Η ζήλια είναι «δύσκολο» συναίσθημα γιατί συνδέεται με ενοχή. Τα βιβλία βοηθούν το παιδί να δει:
-
ότι η ζήλια είναι φυσιολογική,
-
ότι κρύβει ανάγκη για αγάπη και ασφάλεια,
-
τρόπους να τη διαχειριστεί χωρίς να πληγώνει.
Βιβλία για λύπη, απώλεια και πένθος
Απαραίτητα όταν:
-
χάνεται ένα κατοικίδιο,
-
πεθαίνει ένας παππούς/μια γιαγιά,
-
γίνεται διαζύγιο ή μετακόμιση.
Τα καλά βιβλία πένθους:
-
μιλούν καθαρά, χωρίς υπερβολές,
-
δίνουν χώρο στο κλάμα,
-
δείχνουν ότι η απώλεια δεν σβήνει την αγάπη.
Βιβλία για ενσυναίσθηση, διαφορετικότητα και κοινωνικά συναισθήματα
Ιστορίες που δουλεύουν:
-
αποδοχή,
-
συμπερίληψη,
-
καλοσύνη,
-
σεβασμό,
-
«μπαίνω στη θέση του άλλου».
Πώς να διαβάζετε τέτοια βιβλία για μέγιστο όφελος
Διαβάζουμε αργά και σταματάμε για μικρές ερωτήσεις
Όχι «ανάκριση». Μερικές απλές παύσεις:
-
«Τι νομίζεις ότι νιώθει τώρα;»
-
«Εσύ έχεις νιώσει ποτέ έτσι;»
-
«Τι θα τον βοηθούσε;»
Ονομάζουμε τα συναισθήματα με ακρίβεια
Αντί για «μην κάνεις έτσι», λέμε:
-
«Φαίνεσαι απογοητευμένος»
-
«Μάλλον φοβήθηκες»
-
«Ακούγεται σαν να ένιωσες αδικία».
Συνδέουμε με την καθημερινότητα
«Θυμάσαι όταν πήγαμε στο σχολείο και ήσουν αγχωμένος; Έμοιαζε με αυτό που ένιωσε ο ήρωας.»
Δεν πιέζουμε το παιδί να «βγάλει συμπέρασμα»
Μερικές φορές το βιβλίο δουλεύει σιωπηλά. Το παιδί θα επιστρέψει στα σημεία που το αγγίζουν.
Επιστρέφουμε στο ίδιο βιβλίο ξανά
Τα βιβλία συναισθημάτων έχουν αξία επανάληψης. Κάθε φορά το παιδί βλέπει κάτι διαφορετικό, ανάλογα με το πού βρίσκεται αναπτυξιακά.
Παιδικά βιβλία και σχολείο: χρήσεις στην τάξη
Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν τέτοια βιβλία για:
-
κύκλο συζήτησης («σήμερα μιλάμε για θυμό»),
-
δραματοποίηση/παιχνίδι ρόλων,
-
ζωγραφική του συναισθήματος,
-
«γωνιά ηρεμίας» με επιλεγμένα βιβλία,
-
κοινωνικές ιστορίες για δύσκολες καταστάσεις.
Όταν το συναίσθημα μπαίνει στην τάξη, μειώνονται οι εκρήξεις και αυξάνεται η αίσθηση ασφάλειας μεταξύ παιδιών.
Πότε ένα βιβλίο δεν φτάνει και χρειάζεται επιπλέον υποστήριξη;

Τα βιβλία είναι εξαιρετικά, αλλά δεν αντικαθιστούν βοήθεια ειδικού όταν υπάρχει επίμονη δυσκολία. Αναζητάμε στήριξη αν:
-
το παιδί έχει ακραίες, συχνές εκρήξεις που δεν μειώνονται,
-
παρουσιάζει έντονο άγχος που το περιορίζει,
-
αποσύρεται κοινωνικά ή δείχνει συνεχώς θλίψη,
-
δεν μπορεί να κατανοήσει βασικά συναισθήματα για την ηλικία του,
-
υπάρχουν ενδείξεις ευρύτερης αναπτυξιακής δυσκολίας.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, τα βιβλία είναι συμπληρωματικό εργαλείο, όχι μοναδική λύση.
Τα βιβλία «Αναγνώριση, Έκφραση & Διαχείριση Συναισθημάτων» της Upbility, τόσο στο Βασικό όσο και στο Προχωρημένο επίπεδο, λειτουργούν σαν ολοκληρωμένα εργαλεία συναισθηματικής αγωγής που «χτίζουν» δεξιότητες βήμα-βήμα. Το Βασικό επίπεδο (για παιδιά περίπου από 4 ετών και άνω) εισάγει τα πρωτογενή συναισθήματα και οδηγεί το παιδί από την αναγνώριση —μέσα από εικόνες και εκφράσεις— στην έκφραση με λόγια και, στη συνέχεια, στη ρύθμιση με πρακτικές τεχνικές αυτοελέγχου και ενσυναίσθησης, αξιοποιώντας διαδραστικές δραστηριότητες, εικονοκάρτες και παιχνίδια ρόλων. Το Προχωρημένο επίπεδο (για παιδιά περίπου από 6 ετών και άνω) εμβαθύνει στα δευτερογενή, πιο σύνθετα συναισθήματα που απαιτούν κοινωνική και γνωστική ωριμότητα, προσφέροντας βιωματικές ασκήσεις, εργαλεία όπως «τροχό» και «θερμόμετρο» συναισθημάτων, καθώς και εξατομικεύσιμα φύλλα εργασίας. Με αυτόν τον τρόπο, τα δύο βιβλία καλύπτουν ένα ευρύ αναπτυξιακό φάσμα: βοηθούν τα παιδιά να κατανοούν τι νιώθουν, γιατί το νιώθουν, πώς να το εκφράζουν με ασφαλή τρόπο και πώς να βρίσκουν λύσεις όταν ένα συναίσθημα είναι έντονο, ιδιαίτερα χρήσιμο τόσο για το σπίτι όσο και για την τάξη ή τη θεραπευτική παρέμβαση.
Συμπέρασμα
Τα παιδικά βιβλία για τα συναισθήματα είναι από τα πιο πολύτιμα δώρα που μπορούμε να κάνουμε στα παιδιά μας. Δεν τους μαθαίνουν μόνο να «νιώθουν σωστά», αλλά να καταλαβαίνουν τον εαυτό τους, να σέβονται τους άλλους και να χτίζουν σχέσεις με ασφάλεια.
Όσο νωρίτερα ξεκινήσει ένα παιδί να γνωρίζει τον εσωτερικό του κόσμο, τόσο πιο σταθερό θα είναι στο σχολείο, στις φιλίες, στην οικογένεια και αργότερα στην ενήλικη ζωή. Κι ένα βιβλίο, όταν διαβάζεται με ζεστασιά και διάλογο, μπορεί να γίνει η αρχή αυτής της πορείας.
Συχνές Ερωτήσεις (FAQ)
Από ποια ηλικία είναι χρήσιμα τα βιβλία για τα συναισθήματα;
Από πολύ νωρίς. Ακόμη και στα 2 χρόνια τα παιδιά ωφελούνται από βιβλία με απλές εικόνες και λέξεις για βασικά συναισθήματα.
Πόσα βιβλία συναισθημάτων χρειάζεται ένα παιδί;
Δεν υπάρχει «σωστός αριθμός». Ιδανικά έχουμε λίγα, καλά επιλεγμένα βιβλία που καλύπτουν διαφορετικά συναισθήματα και επαναδιαβάζονται.
Τι κάνω αν το παιδί γελά ή αδιαφορεί όταν διαβάζουμε για δύσκολα συναισθήματα;
Το αφήνουμε. Η επεξεργασία μπορεί να γίνεται εσωτερικά. Συνεχίστε χωρίς πίεση και επιστρέψτε στο βιβλίο αργότερα.
Είναι καλύτερα βιβλία που μιλούν άμεσα για συναίσθημα ή ιστορίες όπου το συναίσθημα φαίνεται μέσα στην πλοκή;
Και τα δύο είναι χρήσιμα. Τα άμεσα βιβλία βοηθούν στην αναγνώριση και ονομασία, ενώ οι λογοτεχνικές ιστορίες βοηθούν σε ενσυναίσθηση και κατανόηση σύνθετων καταστάσεων.
Μπορούν τα βιβλία να βοηθήσουν σε επιθετικότητα ή εκρήξεις;
Ναι, γιατί δίνουν γλώσσα και πρότυπα αυτορρύθμισης. Αν όμως οι εκρήξεις είναι έντονες και επιμένουν, χρειάζεται παράλληλα αξιολόγηση από ειδικό.
Πρωτότυπο περιεχόμενο από την ομάδα συγγραφής του Upbility. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή αυτού του άρθρου, εν όλω ή εν μέρει, χωρίς αναφορά στον εκδότη.
Βιβλιογραφικές Αναφορές
-
Denham, S. A. (2006). Social–emotional competence as support for school readiness. Early Education and Development, 17(1), 57–89.
-
Brackett, M. A., Rivers, S. E., & Salovey, P. (2011). Emotional intelligence: Implications for personal, social, academic, and workplace success. Social and Personality Psychology Compass, 5(1), 88–103.
-
Izard, C. E. (2002). Translating emotion theory and research into preventive interventions. Psychological Bulletin, 128(5), 796–824.
-
Goleman, D., & Cherniss, C. (2024). Emotional Intelligence: Updated perspectives on EQ.
-
Malti, T., & Noam, G. G. (2009). Lessons from the GoodPlay project: Promoting social and moral development through stories. Journal of Moral Education, 38(3), 285–298.
-
Heath, M. A., Sheen, D., Leavy, D., Young, E., & Money, K. (2005). Bibliotherapy: A resource to facilitate emotional healing and growth. School Psychology International, 26(5), 563–580.
-
Nicolopoulou, A., et al. (2015). Storytelling and emotion understanding in early childhood. Developmental Psychology, 51(6), 883–897.
-
Saarni, C. (1999). The Development of Emotional Competence. Guilford Press.
-
Garner, P. W., & Waajid, B. (2012). Emotion knowledge and self-regulation as predictors of behavioral adjustment. Early Education and Development, 23(3), 403–425.
-
Dunn, J., & Hughes, C. (2019). Family relationships and children’s understanding of emotion. Child Development Perspectives, 13(4), 242–247.