ΝΑΙ  σε όλα τα συναισθήματα... ΟΧΙ σε όλες τις πράξεις!


Καθώς το παιδί σας μεγαλώνει και ωριμάζει, θα αντιμετωπίσει νέες προκλήσεις που δημιουργούν μεγάλα και περίπλοκα συναισθήματα. Ανακαλύψτε τους τρόπους και τις προσεγγίσεις  που χρειάζεστε και που σας ταιριάζουν για μια υγιή συνομιλία μαζί του. 

Δεν ξεχνάμε...

 

"Επιτρέπουμε στα παιδιά να

εκφράζουν όλα τα συναισθήματά τους.

Δεν τους επιτρέπουμε να πληγώνουν ο ένας τον άλλον.

Η δουλειά μας είναι να τους δείξουμε πώς να εκφράσουν τον

θυμό τους χωρίς να προκληθεί βλάβη."

 

 

Πώς να εκφράσετε τα συναισθήματά σας με χρήσιμο τρόπο.

Όταν χρησιμοποιείτε δηλώσεις  τύπου: "Αισθάνομαι...", προσπαθήστε να αποφύγετε αυτές τις κοινές παγίδες:

 

Λάθος # 1: "Αισθάνομαι..."

 "Αισθάνομαι ότι είσαι πολύ θυμωμένος και αντιδράς έντονα τον τελευταίο καιρό."


Τα συναισθήματα του παιδιού σας αξίζουν να επικυρωθούν, πράγμα που σημαίνει ότι είναι σημαντικό να αποφύγετε να κάνετε δηλώσεις που ακούγονται σαν να κρίνετε ή να υποθέτετε πώς αισθάνονται. Επικεντρωθείτε στα συναισθήματά σας και αφήστε το παιδί σας να μιλήσει για τα δικά του.


Λάθος # 2: "Με κάνεις να νιώθω... "

 

 "Με κάνεις να νιώθω φρικτά όταν φωνάζεις έτσι."


Αποφύγετε να κάνετε δηλώσεις που θα μπορούσαν να ερμηνευτούν ως ευθύνες προς το παιδί σας. Αυτό είναι πολύ πιο πιθανό να προκαλέσει αντίδραση θυμού ή αυτοάμυνας.



Λάθος # 3: "Νιώθω. . . αλλά."


"Νιώθω άσχημα για τη διαφωνία που είχαμε χθες, αλλά δεν νομίζω ότι θα συνέβαινε αν με άκουγες."


Όχι "αλλά"! Εάν η δήλωσή σας "Αισθάνομαι" περιλαμβάνει "αλλά", είναι πιθανό ότι η εστίασή σας θα απομακρυνθεί από τα συναισθήματά σας. Διατηρήστε τη συνομιλία στο επίκεντρο, αποφεύγοντας αυτήν τη λέξη.

 

Δημιουργήστε έναν ασφαλή χώρο.


Ένας ασφαλής χώρος είναι αυτός όπου όλοι οι συμμετέχοντες σε μια συνομιλία αισθάνονται άνεση και σεβασμό. Για να δημιουργήσετε έναν ασφαλή χώρο, δοκιμάστε να:

  • Προσεγγίστε το παιδί σας όταν αισθάνεστε ήρεμοι και συγκεντρωμένοι

  • Χρησιμοποιήστε έναν ήρεμο, μη απειλητικό τόνο φωνής

  • Επιλέξτε έναν ουδέτερο αλλά ιδιωτικό χώρο, όπως το δωμάτιο ή τη βεράντα

  • Ελαχιστοποιήστε τις περισπασμούς, όπως τηλεόραση και τηλέφωνο

  • Έχετε μια σαφή κατανόηση των δηλώσεών σας "Αισθάνομαι"

Το πιο σημαντικό: να είστε προετοιμασμένοι να ακούσετε και να ζητήσετε συγγνώμη. Η ανάληψη ευθύνης για λάθη είναι μια πολύ σημαντική δεξιότητα προς μίμηση για το παιδί σας και μπορεί επίσης να βοηθήσει στην επικοινωνία ότι η ατέλεια και η μάθηση είναι συνεχείς και αποδεκτές.

 

Παρακολουθήστε την πρόοδο της συνομιλίας σας.


Γίνετε ενεργός ακροατής και προσέξτε για τυχόν σημάδια ότι η συνομιλία σας κατευθύνεται προς λάθος κατεύθυνση. Μπορεί να είναι χρήσιμο να προσδιορίσετε:

  • Αδυναμία επικύρωσης των συναισθημάτων του παιδιού σας, όπως αδυναμία συγγνώμης

  • Έλλειψη ανταπόκρισης ή "σιωπηλή αντιμετώπιση" από το παιδί σας

  • Αλλαγή του ρυθμού ή του τόνου της φωνής, (ταχύτητα και ένταση)

  • Μείωση του ενδιαφέροντος για τη συνομιλία

  • Εχθρική μη λεκτική επικοινωνία, όπως εκφράσεις του προσώπου ή στάση


Εάν παρατηρήσετε κάποια από αυτές τις συμπεριφορές στον εαυτό σας ή στο παιδί σας, είναι πιθανότατα καλύτερα να τερματίσετε τη συνομιλία ειρηνικά και να επανεξετάσετε τα συναισθήματά σας σε άλλη στιγμή.

 

Εργαστείτε μαζί για να εντοπίσετε μια λύση

Ο σκοπός αυτής της συζήτησης δεν είναι να προσδιορίσετε ποιος ήταν σωστός ή λάθος, αλλά αντ 'αυτού να προσδιορίσετε την πορεία προς τη θεραπεία. Το παιδί σας θα πρέπει να συμμετέχει ενεργά στην εξεύρεση λύσης.

Ρωτήστε το, "Πώς νομίζεις ότι πρέπει να προχωρήσουμε;" και μετά δείξτε τον σεβασμό σας ακούγοντας προσεκτικά την απάντησή του.

Μερικές φορές η καλύτερη απόκριση είναι να ζητήσετε βοήθεια από έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας που ειδικεύεται σε οικογενειακές συγκρούσεις και έντονα συναισθήματα.

 

Μετάφραση / Προσαρμογή: upbility.gr
Πηγές: 
Adele Faber, How to Talk So Kids Will Listen & Listen So Kids Will Talk (The How To Talk Series)
Sparlin Mental Health,