Μικρά παιδιά, Μεγάλοι φοβοι | Upbility GR

 

Οι φόβοι είναι αναπόφευκτο μέρος ενός παιδιού:

 

Κρύβονται πίσω από τον καναπέ κατά τη διάρκεια μιας καταιγίδας. Είναι σίγουρο ότι υπάρχει κάτι στην ντουλάπα - ένα τέρας! Αχ αυτή η ατελείωτη νυχτερινή γυμναστική - Πέντε λεπτά! Ένα ακόμη ποτήρι νερό! - για να μην κοιμηθούν μόνα τους.

Όταν αυτοί οι φόβοι επανέρχονται, ως γονείς το φυσικό ένστικτό μας συχνά τους καταπραΰνει και τους ανακουφίζει. Δεν υπάρχει τίποτα κάτω από το κρεβάτι, το υπόσχομαι! Αλλά, στην πραγματικότητα, οι γονείς δεν μπορούν - και δεν πρέπει - να είναι πάντα εκεί για να βοηθήσουν τα παιδιά να ηρεμήσουν. Το να διδάξετε στο παιδί σας πώς να διαχειριστεί τους φόβους του χωρίς τη γονική παρέμβαση θα το βοηθήσετε να χτίσει αυτοπεποίθηση και ανεξαρτησία τόσο τώρα όσο και καθώς μεγαλώνει.

 

 

Αυτορρύθμιση  

 

Πώς μπορούμε λοιπόν να βοηθήσουμε τα παιδιά να αρχίσουν να αισθάνονται πιο γενναία; Το κλειδί είναι μια αόρατη δεξιότητα που ονομάζεται αυτορρύθμιση. Η αυτορρύθμιση είναι ουσιαστικά η ικανότητα επεξεργασίας και διαχείρισης των συναισθημάτων και συμπεριφορών μας με έναν υγιή τρόπο. Είναι αυτό που μας δίνει τη δυνατότητα να μιλάμε για τον εαυτό μας ή να αισθανόμαστε πράγματα χωρίς να ενεργούμε σε αυτά. Οι περισσότεροι ενήλικες εφαρμόζουν αυτορρύθμιση χωρίς δεύτερη σκέψη. Σκεφτείτε την αίσθηση του στιγμιαίου φόβου προτού βεβαιωθείτε ότι δεν υπάρχει τίποτα τρομακτικό σε ένα σκοτεινό δωμάτιο. Αλλά για τα παιδιά, η οικοδόμηση της αυτορρύθμισης απαιτεί χρόνο, πρακτική  εξάσκηση και χώρο για να μάθουν - πράγμα που σημαίνει ότι οι γονείς πρέπει να νιώσουν άνετα αφήνοντας τα παιδιά για λίγο σε μια άβολη κατάσταση καθώς αντιλαμβάνονται τον λόγο.

 

Μην φοβάστε τους φόβους  

Το να φοβάσαι μερικές φορές είναι ένα φυσιολογικό, υγιές κομμάτι της ανάπτυξης, αναφέρει η Elianna Platt, κοινωνική λειτουργός. Και, ενώ τα παιδιά δυστυχώς μερικές φορές αντιμετωπίζουν πράγματα που είναι πραγματικά τρομακτικά, οι περισσότεροι φόβοι της παιδικής ηλικίας δεν αντιπροσωπεύουν πραγματική απειλή - το "τέρας" στην ντουλάπα είναι απλώς ένα παλιό παλτό που σκοπεύατε να δωρίσετε - που σημαίνει ότι παρουσιάζεται πραγματικά μια ιδανική ευκαιρία για τα παιδιά να εργαστούν με τις δεξιότητές αυτορύθμισης. Αλλά για να συμβεί αυτό, οι γονείς συχνά πρέπει πρώτα να αντιμετωπίσουν τους δικό τους φόβους.

"Εάν τα παιδιά λάβουν το μήνυμα ότι η μαμά ή ο μπαμπάς θα είναι πάντα εκεί για να τα παρηγορούν, δεν υπάρχει κίνητρο ή ευκαιρία, να μάθουν πώς να το κάνουν μόνα τους", σημειώνει ο Platt.

 

Πώς να βοηθήσω  

Φυσικά αυτό δεν σημαίνει απόσυρση κάθε υποστήριξης. Δεν λέμε ξαφνικά να βάλεις το παιδί σου στο σκοτεινό δωμάτιο του και να του πεις "Καληνύχτα! Να είσαι γενναίος! Τα λέμε το πρωί!" λέει η Δρ Rachel Busman, κλινική ψυχολόγος. Ο στόχος μας, είναι να καθοδηγήσουμε ήρεμα τα παιδιά μέχρι να είναι έτοιμο να αναλάβει τα ηνία. «Θέλουμε να παρέχουμε τα ικριώματα που χρειάζονται τα παιδιά για να σταθούν μόνα τους.» Ποιος είναι λοιπόν ο καλύτερος τρόπος για να βοηθήσετε (χωρίς να βοηθήσετε πάρα πολύ);

Βοηθήστε το παιδί σας να μιλήσει για το τι το τρομάζει. Τα παιδιά μπορεί να γνωρίζουν τι φοβούνται, αλλά δεν έχουν πάντα τις λέξεις να εξηγήσουν. Η υποβολή συγκεκριμένων ερωτήσεων μπορεί να βοηθήσει. Για παράδειγμα, εάν ένα παιδί φοβάται τα σκυλιά, θα μπορούσατε να πείτε, "Τι κάνει τα σκυλιά τρομακτικά;" "Μήπως σε τρόμαξε κάποιο σκυλί;" "Υπάρχει κάποιο σκυλί που φοβάσαι;" Μόλις κατανοήσετε καλύτερα τι φοβάται το παιδί σας, θα έχετε μια πιο ξεκάθαρη ιδέα για το πώς θα το βοηθήσετε να το αντιμετωπίσει. 

Μερικοί συνηθισμένοι παιδικοί φόβοι είναι:

  • μένοντας μόνος στο δωμάτιο
  • το σκοτάδι
  • σκυλιά ή άλλα μεγαλόσωμα ζώα
  • έντομα
  • ύψη
  • λήψη φωτογραφιών
  • επίσκεψη στο γιατρό
  • άγνωστοι ή δυνατοί θόρυβοι
  • φανταστικά τέρατα - το «πράγμα» κάτω από το κρεβάτι κ.λπ.

 

Επικυρώστε και μετά προχωρήστε

 

Μόλις μάθετε ποιος είναι ο φόβος, αποδεχτείτε τον με προσοχή και σεβασμό. Όταν ένα παιδί αφηγείται κάτι που το τρομάζει, υπάρχουν  πιθανότητες εμείς ως ενήλικες να μην πιστεύουμε ότι είναι τρομακτικό, λέει ο Δρ. Busman. Αλλά θέλουμε πάντα να ξεκινήσουμε επικυρώνοντας τα συναισθήματά τους. Για παράδειγμα, αντί, "Ω, έλα, δεν ήταν τρομακτικό!" ή "Δεν πρέπει να φοβάσαι..." δοκιμάστε, "Ουάου, αυτό ακούγεται τρομακτικό!" ή, "Ξέρω ότι πολλά παιδιά ανησυχούν γι 'αυτό."

 Μόλις προσφέρετε διαβεβαίωση, είναι σημαντικό να προχωρήσετε γρήγορα, λέει ο Δρ. Busman. Δεν θέλουμε να συνεχίσουμε να προσφέρουμε άνεση γύρω από τον "τρομαχτικό φόβο", γιατί ακόμη και αυτό μπορεί να ενισχυθεί και να πάρει μια δική του υπόσταση.  

Αντ 'αυτού, αρχίστε να μιλάτε για το πώς θα συνεργαστείτε για να το βοηθήσετε να αρχίσει να αισθάνεται πιο τολμηρό και να φτάσει στο σημείο όπου να μπορεί να διαχειριστεί τον φόβο, μόνο του.

 

 

Κάντε ένα σχέδιο.

 

Συνεργαστείτε με το παιδί σας για να ορίσετε εύλογους στόχους. Κάντε μικρά βήματα κάθε φορά.  Για παράδειγμα, εάν συνήθως χρειάζεται να καθίσετε στο δωμάτιο μαζί του μέχρι να κοιμηθεί, θα μπορούσατε να συμφωνήσετε ένα χρονικό περιθώριο κι έπειτα θα προσπαθήσει να κοιμηθεί μόνο του. Μόλις ορίσετε τον στόχο, μιλήστε για τα βήματα που θα κάνετε για να τον επιτύχετε και επιμείνετε. 

 

Προσφέρετε ενθάρρυνση και οπλιστείτε με υπομονή

 

Τέλος, οι γονείς πρέπει να θυμούνται ότι η αλλαγή χρειάζεται χρόνο και ο φόβος είναι ένα πολύ δυνατό συναίσθημα. Μείνετε συνεπείς και επαινέστε τη σκληρή προσπάθεια του παιδιού σας: «Νομίζω ότι είναι πραγματικά γενναίο που έμεινες στο δωμάτιό σου για μισή ώρα. Ας δούμε αν μπορούμε να πάμε ένα βηματάκι  πιο κάτω αύριο!" Ενημερώστε το παιδί σας ότι νομίζετε ότι μπορεί να αντιμετωπίσει τους φόβους του, ακόμα κι αν δεν είναι σίγουρο. Λέγοντας πράγματα όπως," Το έχεις! " ή, "Είσαι τόσο γενναίος!" μπορεί να βοηθήσει το παιδί σας να αισθάνεται πιο σίγουρο », λέει ο Δρ. Busman. Τα παιδιά, ειδικά τα μικρότερα, μπορεί να χρειαστούν μερικές επιπλέον προσπάθειες πριν προχωρήσουν στο επόμενο στάδιο, οπότε μην τα παρατάτε αν το παιδί σας εξακολουθεί να ζητάει αυτό το τρίτο ποτήρι νερού για να κοιμηθεί.

 

Δεν είναι όλοι οι φόβοι ίδιοι  

Το να βοηθήσουμε τα παιδιά να μάθουν να διαχειρίζονται τους φόβους που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους, είναι απαραίτητο, αλλά δεν είναι όλοι οι φόβοι το ίδιο. Οι φόβοι που δεν παρεμβαίνουν στη ζωή ενός παιδιού δεν χρειάζονται πάντα να ξεπεραστούν. Για παράδειγμα, εάν ενός παιδιού δεν του αρέσουν οι τρομαχτικές ταινίες, αυτό είναι καλό. Μπορεί στην πραγματικότητα να αποτελεί απόδειξη για τις ικανότητές του για αυτο-υπεράσπιση. Λέγοντας, "Δεν μου αρέσουν αυτές οι ταινίες, δεν πρόκειται να τις παρακολουθήσω" ουσιαστικά το παιδί σας ανταποκρίνεται στις ανάγκες του και  προσδιορίζει τα όριά  του.  Από την άλλη πλευρά, εάν οι φόβοι του παιδιού σας είναι επίμονοι, υπερβολικά έντονοι ή αρχίσουν να παρεμβαίνουν στην καθημερινή ζωή του, ίσως είναι καιρός να ζητήσετε βοήθεια. Τα σημάδια ότι ο φόβος μπορεί να είναι κάτι περισσότερο περιλαμβάνουν:
  • Ψυχαναγκαστική  ανησυχία: Το παιδί σας εστιάζει στο αντικείμενο του φόβου του, σκέφτεται ή μιλάει συχνά γι' αυτό, ή ακόμα και όταν ο φόβος δεν είναι επί του παρόντος. Για παράδειγμα, μπορεί να γίνει τρομερά ανήσυχο μήνες πριν από την επόμενη επίσκεψή του στον οδοντίατρο.
  • Φόβοι που περιορίζουν την ικανότητα του παιδιού σας να απολαύσει τη ζωή του ή να συμμετάσχει σε δραστηριότητες. Για παράδειγμα, η άρνηση να πάει σε ένα σχολικό ταξίδι στην εξοχή επειδή μπορεί να υπάρχουν σκύλοι εκεί.
  • Έντονοι, συγκεκριμένοι φόβοι που προκαλούν εξασθένηση.
  • Σημάδια σοβαρού άγχους όπως κρίσεις πανικού, ψυχαναγκαστική ή διαταραγμένη συμπεριφορά ή απόσυρση από δραστηριότητες, σχολείο ή οικογένεια.

Εάν οι φόβοι του παιδιού σας φαίνονται σαν να είναι κάτι πιο σοβαρό, κλείστε ραντεβού για να μιλήσετε με έναν επαγγελματία  υγείας για να δείτε εάν απαιτείται περαιτέρω βοήθεια.

 

 

Μετάφραση: upbility.gr
Πηγή:  Child Mind Institute, Rae Jacobson