Υπερλεξία

Τι σημαίνει υπερλεξία;

Η υπερλεξία είναι ένας όρος που περιγράφει την πρόωρη ικανότητα του παιδιού να διαβάζει (πολύ πριν κατακτήσει τα αναπτυξιακά ορόσημα) και συνοδεύεται με δυσκολίες στην κατανόηση και αντίληψη του προφορικού λόγου. Η υπελεξία μπορεί να είναι το βασικό σύμπτωμα στην περιγραφή της αναπτυξιακής εικόνας του παιδιού, δεν είναι αυτόνομη/επίσημη διάγνωση.

 

Χαρακτηριστικά:

Τα περισσότερα παιδιά με υπερλεξία παρουσιάζουν κάποια από τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

    • Αναπτυξιακή διαταραχή. Παρά το γεγονός ότι το παιδί είναι σε θέση να διαβάσει μπορεί να παρουσιάσει σημάδια αναπτυξιακής διαταραχής, όπως δυσκολία στην ομιλία ή την επικοινωνία του με συνομηλίκους.
    • Δυσκολία στην επεξεργασία του προφορικού λόγου.
    • Προβλήματα συμπεριφοράς.
    • Δυσκολίες στην αντίληψη και στην κατανόηση. Τα παιδιά με υπερλεξία έχουν πολύ υψηλές αναγνωστικές δεξιότητες που όμως δεν συμβαδίζουν με τις αντιληπτικές τους δεξιότητες.
    • Γρήγορος ρυθμός ανάπτυξης αναγνωστικών δεξιοτήτων, χωρίς ιδιαίτερη διδασκαλία.
    • Υπερβολική αγάπη για το διάβασμα. Προτιμούν το διάβασμα βιβλίων παρά να παίζουν με άλλα παιχνίδια. Τους γοητεύουν τα γράμματα, οι λέξεις και σε μερικά παιδιά αρέσουν και οι αριθμοί

Υπερλεξία και αυτισμός

Η υπελεξία συνδέεται στενά με τον αυτισμό. Επιστημονικές έρευνες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι σχεδόν το 84% των παιδιών με υπερλεξία βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού. Από την άλλη πλευρά, μόνο περίπου το 6-14% των παιδιών με αυτισμό εκτιμάται ότι έχουν υπερλεξία.

Τα περισσότερα παιδιά με υπερλεξία θα αναπτύξουν ισχυρές αναγνωστικές δεξιότητες πριν από την ηλικία των 5, στην ηλικία των 2 έως 4 ετών.

Υπερλεξία και Δυσλεξία

 

Διάγνωση

Συνήθως η υπερλεξία διαγιγνώσκεται με βάση τα συμπτώματα και τις αλλαγές που παρουσιάζει ένα παιδί με την πάροδο του χρόνου. Όσο πιο γρήγορα ένα παιδί λάβει τη διάγνωση, τόσο πιο άμεσα θα ικανοποιηθούν οι ανάγκες του για να είναι σε θέση να μάθει καλύτερα και με τον κατάλληλο τρόπο. Τα παιδιά με υπερλεξία μαθαίνουν κυρίως μέσω της ανάγνωσης, οπότε στα θεραπευτικά και εκπαιδευτικά προγράμματα που σχεδιάζουμε γι΄ αυτά, πρέπει να λάβουμε υπόψη τις αναγνωστικές τους δεξιότητες. Οι δεξιότητες ανάγνωσης αυτών των παιδιών είναι η δύναμή τους και χρησιμοποιούμε αυτήν τη δύναμη για να αναπτύξουμε τις πιο αδύναμες δεξιότητές τους, όπως οι αντιληπτικές, οι επικοινωνιακές και οι κοινωνικές δεξιότητες.
Πηγές:
CHAT Life Changing Speech Therapy
Verywell Family, Carol Bainbridge
Helthline Parenthood
AdhdPsychologyΑισθητηριακές και γνωστικές δεξιότητεςΔιαταραχή_αισθητηριακής_επεξεργασίαςΚοινωνικές_δεξιότητες