Δίδυμα και Δυσλεξία

 

Τι είναι η δυσλεξία και ποια τα κύρια χαρακτηριστικά της;

Η δυσλεξία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία με δυσχέρεια στην ανάγνωση (Δυσαναγνωσία), στην ορθογραφία (Δυσορθογραφία), στον προφορικό και γραπτό λόγο και στα μαθηματικά (Δυσαριθμησία). Τα δυσλεκτικά παιδιά έχουν υψηλό δείκτη ευφυίας και συνήθως υστερούν σε μεμονωμένα μαθήματα, στα προφορικά ή στα γραπτά. Τα αίτια της δυσλεξίας είναι οργανικά τα οποία αναφέρονται σε μια ελάχιστη νευρολογική δυσλειτουργία του εγκεφάλου ή έχουν γενετικό υπόβαθρο (π.χ. στο 1ο, 2ο και 15ο χρωμόσωμα).

 

Δίδυμα και Δυσλεξία:

Σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες, σε σύγκριση με το γενικό πληθυσμό, στα δίδυμα υπάρχει 50% πιθανότητα να κληρονομήσουν τη δυσλεξία (Αλαχιώτης, Στ., 2012). Εφόσον κάποιος από τους δύο γονείς έχει δυσλεξία ή κάποια άλλη μαθησιακή δυσκολία, η πιθανότητα για δυσλεξία στα μονοζυγωτικά δίδυμα προσεγγίζει το 68% και στα δίζυγωτικά το 38% (Davis, R., 1995 και Μαυρομμάτη, Δ. 2005). Οι πιθανότητες για δυσλεξία είναι ισχυρότερες στα μονοζυγωτικά δίδυμα σε σχέση με τα διζυγωτικά, καθώς τα μονοζυγωτικά βρίσκονται στον ίδιο σάκο οπότε είναι πιο επιρρεπή να κληρονομήσουν και τα δύο τη δυσλεξία.

 

 Χρήσιμες τεχνικές για τη θεραπεία της δυσλεξίας σε δίδυμα:

Οι παρακάτω τεχνικές είναι κατάλληλες για τα δίδυμα. Δεν έχει σημασία αν έχουν και τα δύο παιδιά δυσλεξία ή ένα από τα δύο, καθώς είναι ευχάριστες και χρειάζεται η συμμετοχή και των δύο παιδιών. Είναι εύκολες στη χρήση για να έχουν τη δυνατότητα, κυρίως οι γονείς να τις χρησιμοποιήσουν.

 

  1. Παιχνίδια ομοιοκαταληξίας. Ο γονιός βρίσκει δισύλλαβες ή τρισύλλαβες λέξεις,  τις γράφει με μεγάλα γράμματα σε καρτέλες διαφόρων χρωμάτων και κάνει μια στήλη σε χαρτί Α4 με διάφορες λέξεις. Έπειτα, ρωτάει τα δίδυμα να βρουν με ποιες από τις παρακάτω λέξεις ομοιοκαταληκτούν  οι λέξεις που είναι γραμμένες σε καρτέλες. Π.Χ ) Η λέξη ‘σαπούνι’ με ποια από τις παρακάτω λέξεις ομοιοκαταληκτεί; Κουτάλι, πιρούνι, μαχαίρι
  2. Ανάγνωση σχολικών ποιημάτων: Ο γονιός βρίσκει, ανάλογα με την ηλικία που βρίσκονται τα δίδυμα, διάφορα ποιήματα από βιβλία. Τα διαβάζει πρώτα εκείνος και ύστερα μαζί με τα δίδυμα χτυπούν παλαμάκια στις λέξεις που ομοιοκαταληκτούν και δυναμώνουν περισσότερο τη φωνή τους στο γράμμα που τονίζεται στη λέξη. 
  3. Παιχνίδια όπου χρησιμοποιούνται όλες οι αισθήσεις: Ο γονιός μπορεί να βρει μιμητικά παιχνίδια, κασέτες με απλούς ήχους των γραμμάτων,  κάρτες με εικόνες των γραμμάτων, πλαστελίνη για την αφή των γραμμάτων, κουκλοθέατρο για αφήγηση διάφορων παραμυθιών. Όλα τα παραπάνω παιχνίδια χρειάζονται τη συμμετοχή παραπάνω από δύο παιχτών, οπότε είναι κατάλληλα για δίδυμα. 
  4. Φωνολογικά παιχνίδια με συλλαβές και λέξεις: Ο γονιός μπορεί να βρει διάφορες λέξεις που μοιάζουν μεταξύ τους, όπως ‘χώμα – γόμα’, να τις διαβάσει και να ρωτήσει τα παιδιά τι άκουσαν. Επίσης, μπορεί να βρει ψευδολέξεις και πραγματικές λέξεις, όπως ‘φάλασσα και θάλασσα’ και να ρωτήσει τα παιδιά ποια είναι η σωστή λέξη. 
  5. Παιχνίδια με τονισμό των λέξεων: Ο γονιός δίνει το ίδιο κείμενο και στα δύο παιδιά και τους ζητάει, με ένα κόκκινο μαρκαδοράκι να βάλουν τόνους ή να τους διορθώσουν. Ύστερα, διαβάζουν το κείμενο και το συζητάνε. 
  6. Παιχνίδια για τη μνήμη ακολουθιών:Ο γονιός αγοράζει τρία μεγάλα χαρτόνια. Με τη συμμετοχή των διδύμων, στο πρώτο χαρτόνι ο γονιός γράφει με μεγάλα γράμματα τις ημέρες της εβδομάδας. Δίπλα σε κάθε ημέρα γράφει σε μια με δύο γραμμές το πρόγραμμα των διδύμων. Στο δεύτερο χαρτόνι γράφει τις εποχές του χρόνου. Εκεί, το κάθε παιδί ζωγραφίζει κάτι που να έχει σχέση με την κάθε εποχή. Στο τρίτο χαρτόνι ο γονιός γράφει τους μήνες του χρόνου. Πάλι το κάθε παιδί ζωγραφίζει κάτι που να έχει σχέση με τον κάθε μήνα. Τα συζητάνε, μπορούν να δημιουργήσουν διάφορα παραμυθάκια για τους μήνες ή τις εποχές ή τις ημέρες της εβδομάδας και προσπαθούν να τα απομνημονεύσουν. Αφού μάθουν καλά τους μήνες του χρόνου, που είναι και το πιο δύσκολο κομμάτι, έπειτα με τη βοήθεια του γονιού αντιστοιχούν τους μήνες στην κάθε εποχή του χρόνου.
  7. Παιχνίδια μαθηματικών:Ο γονιός χρησιμοποιεί διάφορα οπτικά ερεθίσματα  και υλικά (όπως χαρτόνια, βόλους, φασόλια, βαζάκια, κουτιά ) σε συνδυασμό με λεκτική εκφορά, έτσι ώστε τα δίδυμα να μπορούν να κατανοήσουν τη χρησιμότητα κάθε αριθμητικής πράξης, να μάθουν να μετράνε με τη σειρά και ανάποδα και να λύνουν προβλήματα. Χρειάζεται μόνο λίγο παραπάνω φαντασία.
  8. Παιχνίδια μνήμης:Υπάρχουν διάφορα παιχνίδια μνήμης, όπου ο γονιός μπορεί να τα βρει σε βιβλιοπωλεία ή καταστήματα παιχνιδιών. Τα συγκεκριμένα παιχνίδια βοηθούν τα παιδιά να εξασκήσουν τη μνήμη τους, την υπομονή τους, την επιμονή τους και την ικανότητά τους να συγκεντρώνονται. 

Οι όποιες μαθησιακές δυσκολίες δεν πρέπει να σταθούν εμπόδιο στη ζωή των παιδιών ούτε να πανικοβάλλουν τους γονείς. Ιδιαίτερα για τους γονείς που έχουν δίδυμα, είτε έχουν και τα δύο παιδιά δυσλεξία ή ένα από τα δύο είναι εξίσου αντιμετωπίσιμη η κατάσταση. Το μόνο που χρειάζεται είναι αγάπη, κατανόηση και η έγκαιρη διάγνωση των προβλημάτων. 

 

Ιωάννα Δημητριάδου

Η κα Δημητράδου είναι Ειδική Παιδαγωγός και συγγραφέας του eBook "Γραμματική με μια άλλη οπτική"

Αναδημοσίευση με την άδεια του συγγραφέα. Το άρθρο δημοσιεύτηκε πρώτη φορά στο  http://www.mytwins.gr/ 

 

 


Γράψτε ένα σχόλιο

Τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν εμφανιστούν.


Διαβάστε επίσης στο Blog

Κατανόηση και Χρήση Μεταφορικού Λόγου - Ιδιωματισμοί
Κατανόηση και Χρήση Μεταφορικού Λόγου - Ιδιωματισμοί

Έχετε ποτέ συνειδητοποιήσει πόσους πολλούς ιδιωματισμούς χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητα μας;

Πώς γίνεται ο τοίχος να έχει αυτιά; Κατάπιε την γλώσσα του στην πραγματικότητα; Ή μπορούμε πραγματικά να βάλουμε και τα δυο μας πόδια σε ένα παπούτσι; Οι παραπάνω είναι μερικές καθημερινές φράσεις που συναντάμε κυρίως στον προφορικό αλλά και στον γραπτό λόγο. Οι περισσότερες, αν όχι όλες οι γλώσσες έχουν πολλούς ιδιωματισμούς. Για να κατανοήσουμε τον προφορικό ή το γραπτό λόγο μιας γλώσσας, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τους ιδιωματισμούς της.
Διαβάστε περισσότερα
Χρονικός προσανατολισμός - Μαθαίνοντας την ψηφιακή και αναλογική ώρα
Χρονικός προσανατολισμός - Μαθαίνοντας την ψηφιακή και αναλογική ώρα

Ο χρονικός προσανατολισμός είναι μια γνωστική δομή που αφορά την επεξεργασία των πληροφοριών από τη σύγκριση γεγονότων σε σχέση με το χρονικό διάστημα που λαμβάνουν χώρα. Περιλαμβάνει κριτικές δεξιότητες του χρόνου και είναι σημαντικός για τον σχεδιασμό, την οργάνωση, την επικοινωνία, και την τήρηση αρχείων. Ενισχύει τη μελέτη της τέχνης, της επιστήμης, των μαθηματικών και της φυσικής αγωγής και θεωρείται μια βασική διάσταση της ανθρώπινης λειτουργίας.
Διαβάστε περισσότερα
Ευθύς και πλάγιος λόγος  στην ελληνική γλώσσα
Ευθύς και πλάγιος λόγος στην ελληνική γλώσσα

Ο ευθύς και ο πλάγιος λόγος μπορεί να αποτελέσει πηγή σύγχυσης για τους μαθητές, διότι η μετάδοση ενός μηνύματος μπορεί πραγματοποιηθεί με ποικίλους τρόπους, είτε με την επανάληψη των ομιλούμενων λέξεων (ευθύς λόγος), είτε αναφέροντας τις ομιλούμενες λέξεις (πλάγιος λόγος).
Διαβάστε περισσότερα

Νέα & Ενημερώσεις

Αρχείο .PDF

Το υλικό μας διατίθεται αποκλειστικά σε ψηφιακή μορφή

 - Το ψηφιακό υλικό που ετοιμάζουμε είναι φιλικό προς το περιβάλλον, καθώς είναι κατάλληλα δομημένο ώστε μόνο ένα μέρος τους να χρειάζεται εκτύπωση. 

 - Το ψηφιακό υλικό μπορεί να αποκτηθεί όπου, όποτε και από όποιο μέσο επιθυμούμε. 

 - Το ψηφιακό υλικό είναι πιο ευέλικτο, καθώς αποτελείται από φύλλα εργασίας ειδικά διαμορφωμένα για εκτυπώσεις. 

 - Το ψηφιακό υλικό μας ανανεώνεται διαρκώς, καθώς κάθε τίτλος εμπλουτίζεται κάθε χρόνο με νέες δραστηριότητες και φύλλα εργασίας.